Jump to content

Custom 300BLK?


notmyrealname

Recommended Posts

Hej kammeret!

 

Jag vill ha en .300blk (aac blackout) till jakten med spets och till annan jakt. Det finns några på marknaden, Ruger American Ranch och Bergara ba13 takedown är två som finns att få tag på i Norge. Andra alternativ är Schultz & Larsen och Røsler titan men dessa verkar ha leveranstid på ett halvår. Tyvärr har de två förstnämnda för kort pipa för jakt i Sverige (under 45cm) och ett halvårs väntetid är inte något som lockar.

 

Så, tanken är att kanske bygga en egen. Jag vet att man kan byta pipa på en .223rem men jag undrar nu om någon kan upplysa mig om det går lika bra med .17rem eller 222rem. Dvs, passar magasin osv och det enda som behöver bytas är pipan?

Det finns ju ett rätt stort antal 223 på marknaden som man kan utgå från men tanken är att hitta en bössa som är byggd för småkalibrar som sako vixen, BRNO fox eller liknande. Kom gärna med tips på hur man ska gå till väga och om någon vet ungefär vad pipa och arbete kan tänkas kosta.

Link to comment
Share on other sites

tack för svaret Protto.

 

Det där blir troligen en mycket dyrare lösning än att köpa en färdig 223 och bara byta pipa.

 

Om någon vet om det går att använda komponenter från antingen 222 eller .17rem så får ni gärna svara. Kan troligen få köpa en BRNO fox i 222 för under 2000kr av en kompis som inte använder sin.

Link to comment
Share on other sites

Det var bra upplysningar Ei tohi varjata, tack. Vet du vad det är som måste modifieras från 223 magasin? Total patronlängd och diameter på hylsan är ju lik?

 

Finns kanske några andra alternativ, Howa, Zastava, Sako är ju möjliga? Vet inte om winchester har haft nån modell med liten/kort låda, gillar deras säkring bland annat.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok hovedsakelig "innrykkene" (indentations?) på sidene som må fjernes. Antar at de er enkle å frese ut- jeg har en 527 Varmint i .223 Rem, kikker på saken nå.

 

Jeg prøvde en .300BLK Hornady-208gr A-Max i et av mine magasiner, og sidene på kulen tar borti disse innpressede sidene dersom en mater mer enn én patron.

Jeg kan laste opp et bilde senere, dersom du vil det.

 

Zastavas mini-Mauser kan være et alternativ, men disse har en temmelig slarkete mekanisme, hvis ikke det er en dealbreaker.

Link to comment
Share on other sites

Ska se om jag får sett på några olika vapen i morgon. Slark i mekanismen spelar inte jättestor roll då skyttet sannolikt är under väldigt stilla former de allra flesta gångerna (för skällande fågelhund med stöd och gott om tid). Då är möjligheten att göra tyst avsäkring och repetering viktigare.

 

Du behöver inte lägga upp bild om du inte vill, jag förstår problemet. Frågan är om samma problem uppstår i gevär med fast magasin, då kan man ju lika gärna köpa en kiplauf.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mossberg MVP i 300blk(whisper) og har tidligere eid en Brno Fox i samme kaliber. Jeg var en del plaget med mating fra magasinet(forsøkte og modifisere flere) så anbefaler noe annet da det finnes mange som fungerer bedre.

(MVPen ligger forøvrig på finn.no)

Link to comment
Share on other sites

Tackar för input, har sett MVPen ja. Har du över 45cm løp på den? Isåfall kan den möjligen vara ett alternativ eller har du problem med matningen även i den?

 

Jag har en winchester m70 i .308, kanske lättare att bygga om den istället? Då blir det ingen mini-mauser men ändå förhållandevis kort låda.

Link to comment
Share on other sites

Om en har sansen for mini-kasser er det mange tråder her inne som vil gi mersmak. Mitt valg ville være en Vixen, det er en fin og god kasse som funker utmerket til 300BLK. Om en like gjerne tar en "feit" kasse blir det litt enklere, da er vel Remington 700 kassa som man har gjort mest av alt med, så der burde resepten være ferdig utforsket.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle föredra mini mauser och det var därför jag frågade om det går fint med 222 rem eller 17 rem som utgångspunkt. Dvs om magasinen passar till 300blk när det gäller sako vixen framförallt. Nu är ju priserna på just sako vixen helt hinsides för det mesta i Norge tyvärr (gäller ju även mycket annat brukt, när priserna ligger nära nypris och ingen rifle har gått mer än 25skott börjar man ju undra). Det finns ju mycket vapen i framförallt 222 som skulle kunnat tjänstgöra som donor bara komponenterna passar eller är lätta att modifiera.

 

Blir det bygge från normalkasse så blir det min egen winchester som blir donor. Ingen ide att springa över ån efter vatten. Anledningen till att jag vill ha en lätt mini mauser är att att jag går så mycket på jakten att vikten och storleken faktiskt betyder något. Har läst en del av trådarna om mini mauser tidigare här på kammeret men ska friska upp minnet lite, tackar för feedback till er båda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...