Jump to content

Tc contender kamre om fra 35rem til?


OlavM

Recommended Posts

Hei.

Har et contenderløp i cal 35rem. men har slitt med å få tak i hylser. Noen som har en ide om det går å kamre om til ett annet fornuftig .358 caliber. 358 win hadde vært morro, men det er vel litt for høyt trykk i den patronen. Kan .357 Herret være mulig?

Link to comment
Share on other sites

ivara har ett poeng, trykket kan man bestemme selv, men man kan aldri overlate et slikt løp til noen annen, da informasjon har lett for å gå tapt ved eierskifter. Men ved nærmere ettertanke så blir kaliberet beholdt, patronen er jo relativt potent likevel, får prøve litt mer for å skaffe hylser.

Link to comment
Share on other sites

googla litt, skal visstnok gå å lage hylser fra 308 - men hørtes ut som en tungvint og tidkrevende prosess. Da er kanskje "35 rimmed" en bedre ide, hvor etter som jeg forsto , hylsestr blir den samme men man kan bruke 30-40 krag eller 303 hylser som basis..?

Link to comment
Share on other sites

Har googlet litt jeg også, og som ivara har jeg nok kommet frem til att omforming blir mye pes. Kommer jeg ikke over masse .35 rem hylser som nevnt tidligere så er det en sjanse for at det blir .358win med de bakdelene som det fører med seg, snakket akkurat med børsemakeren min som er en ihuga .358win fan, han mente det greit lot seg gjøre å kamre om og at å lade ned til forsvarlig trykk var relativt greit. Men han poengterte jo selvsagt sterkt at om andre får tak i det løpet..Får skrive i testamentet at løpet skal makuleres i lag med meg! Og kjære vene, ikke kom med ett moralsk hylekor, jeg tror jeg vet hva jeg gjør...

Link to comment
Share on other sites

Vet det har vært laget hylser for 35 Remington av 303 British. Det fordrer selvfølgelig utfresing av krave, uten at det er noe bakdel i TC..

 

Har du vært inne på tanken, eller målt, hvordan det vil gå med 35X30-30AI ?

Aner ikke hvilken patron det er engang..

Link to comment
Share on other sites

10363586_10153748986817822_2526411300761713107_n.jpg?oh=17d80e4a8f00cbe564c5d67f36f6834d&oe=571CF6CE

 

444 marlin-357 Herrett-30-30 win- 35 Rem- 303 Brit.

 

35 rem og 303 er lik over ræva, 30-30 er 1 mm for slank mens 444M er 0,2 bredere.

JDJ -Jones i SSK har laget en serie for Contender på 444 Marlin hylsa også i 358 JDJ. Skal være trygg i Contenderen, men fordrer brosj og dier som ikke er hyllevare.

 

Håper du blir litt klokere Olav :D

Link to comment
Share on other sites

Triks fra gamledager ; Kapp løpet foran kammeret. Bor ut kammeret slik at det blir ei muffe. Tilpass den avkappede pipa til muffa/kammerdelen og kamre så hele greia til 357mag/max. Mulig du trenger ny ekstraktor hvis jeg ikke husker feil. 357max fikser det meste i ei ca 12" pipe som du ender opp med. 357max er perfekt i Contender pga liten støtbunn slik at den kan lades til høyere trykk enn 35Rem med de samme kulene. Dermed ligger ikke ytelsene så langt unna hverandre som man skulle tro. Åpningskreftene i kalibre i Contender er forenklet lik trykk X støtbunnareal på hylsa.

 

357mag ladet med lange riflekuler er ikke ueffen i Contenderpiper. Så kan du skyte fabrikkammo i bøtter og spann for hygge på banen istedet for å bruke tiden bak ladepressa. Det hadde vært mitt valg.

 

Har du først kappet pipa kan du vurdere andre kalibre..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...