Jump to content

Browning Bar / FNAR - Wire thread insert - Hjelp


Rausheim

Recommended Posts

På børsa skulle jeg sette på siderailene, den ene railen gikk smertefritt på, men den andre når jeg skulle skru ut den siste skruen så fulgte det med ei lita fjær ut.

 

Denne får jeg ikke inn. De fjærene heter wire thread insert eller recoil inserts vet jeg, men siden mitt morsmål ikke er norsk, så aner jeg ikke hva jeg skal lete etter på biltema etc.

 

Fjæra ser nokså f**ked up, åssen i alle dager skal jeg få dette nedi fremskjeftet igjen?

 

Idiotisk patent på ei børse til 25k.

 

https://www.google.no/search?biw=1920&bih=943&tbm=isch&sa=1&q=Wire+thread+insert&oq=Wire+thread+insert&gs_l=img.3..0j0i24l2.139048.142099.0.142186.18.13.0.5.5.0.163.987.10j1.11.0....0...1c.1.64.img..2.16.992.vgIgI_nRDVM#imgrc=_

Link to comment
Share on other sites

Gjenginnsats... Helicoil... Overgangsgjenger...

 

Kjært barn har mange navn... :lol:

Er strengt tatt ikke ei fjør, men ei hylse med innvendige og utvendige gjenger. Men noen er laget av "tråd", derfor navnet "Wire thread insert".

 

Brukes som regel for å reparere ødelagte gjenger, eller for å få litt bedre gjenger i forskjellige materialer. Maskingjenger i treverk eller kunststoff f.eks. Innsatsene kan ha grove gjenger utvendig og fine eller medium innvendig osv.

Hylsene er som regel limt fast. Kan være så enkelt at du kan lime hylsa på plass igjen....

 

(Som vanlig, dårlig forklart, men håper du skjønner hva jeg mener...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...