Jump to content

Hva kan brukes til å fjerne skokrem, kjemi hjelp.


glockss

Recommended Posts

Har en liiiten utfordring, har beddet picatinny skinna. Brukte skrokrem (kiwi sort) som slipp middel.

Det har fungert utmerket, men for å være på den sikre siden så ble skokrem påført skruene og inne i gjengene i låsekassa.

 

Jeg har i etterkant prøvd alt mulig til å fjerne restene av skokrem inne i hullene. Acetone, malingsfjerner, tec7 rens, contact cleaner brukt trykkluft osv. Prøvd med Q-tips, uten hell tydeligvis. Blå locktite på skruene hjelper ikke lenger. 10-12 skudd så er skruene løse. Moment nøkkel brukes, og jeg har ventet ene gangen over 12 timer før rifla ble skutt med.

 

Noen tips? Selv om jeg har nok ammunisjon og det er viktig med skytetrening, begynner jeg å bli passe lei med innskyting/verifisering siden kikkert må av for å skru til skinna hver gang :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har aldri tenkt på at skokrem kan brukes i nøden om en ikke har anti-seize for hånden. Fint tips!

For å få det bort kan du jo prøve med en petroleumsbasert type motorvask/tjærefjerner/dekkvask (spør etter noe som vil fjerne asfalt fra billakken). For å få vekk fettet fra denne igjen kan det brukes feks bremserens. Kjør på i flere omganger sammen med bruk av trykkluft.

Link to comment
Share on other sites

Spiseskje med oppvaskmaskin i en kjele med ca 5 dl vann. Varm til kokepunktet, og slipp skruene oppi. Rør med tresleiv slik at ikke skruene blir liggende statisk på bunnen, da kan det være de får mer varme enn de trenger. NB! Kan ta blånering. Blir knasende rent, men er da litt utsatt for korrosjon etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tipsene.

 

Hadde noen runder med varmepistol, varmen så ut til å løse opp skokremen (den ble flytende) så var det å spraye på med med bremserens og trykkluft. Gjengene så i alle fall veldig.

 

Skruene var passe rene, men fikk samme behandlingen. Dette har nå tørket og jeg prøvde igjen med blå locktite, så får vi håpe at det holder denne gangen

Link to comment
Share on other sites

PS. Så vidt meg bekjent og av det jeg kunne finne ut så inneholder ikke KIWI shoe polish noe form for silikon.

Det er noen mengde med carnuba voks, noe benzene produkter og farge. Det var derfor jeg ikke brukte en annen sko voks (ecco) da den inneholdt silikon.

 

Jeg har sett flere anbefalle kiwi sko VOKS, som slipp middel, nettopp pga av carnuba voks. Når man legger det utover låsekassen, så polerer man det bare inn slik at det blir en tynn hinne. Det er forsåvidt også veldig enkelt å få av overflater som ikke har små åpninger som ikke har en funksjon. Anbefaler dog ikke å bruke det inni gjengene, hvis ikke man har lyst til å tilbringe noen timer med rengjøring i etterkant.

 

Men som sagt, varmepistol på 150C gjorde susen, skovoksen ble flytende og var enkel å få ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...