Jump to content

M98 - Mer penger ut vinduet


jjrckd

Recommended Posts

Vet ikke helt hva det er med den forbanna M98en som gjør at jeg gang på gang hiver penger ut vinduet men nå har jeg bestemt meg for å gjøre det igjen. Denne gangen blir det tilbake til utgangspunktet (låsekassen) med målsetting om et elegant våpen i kaliber 9,3x62.

 

I utgangspunktet var Mauseren kun tiltenkt gåsejakt og satt opp for dette. "Problemet" var bare at jeg hadde et 6,5-284 løp til Saueren som jeg ikke hadde noe bruksområde for. En KKC stokk senere og Saueren var plutselig gåserifle. Med løp i 6,5x55, 6,5-284. 8x57 og 9,3x62 får Saueren et identitetsproblem. For at saueren skal få ro i sjelen er planen nå gjenge opp 9,3x62 løpet slik at det passer i M98 muffa samt gi rifla en generell oppgradering slik at den vil fremstå som "elegant". 6,5x47 løpet som nå sitter i M98en blir lagt et sted helt innerst i våpenskapet.

 

Så tilbake til mauseren. Da jeg for omtrent 20 år siden fikk den geniale ideen å ta den da originale rifla i god stand med originalt kikkertsikte og hakemontasje for å bygge med rifle med lyddemper ble stokk, løp og kikkertsikte med lodda baser raskt fjernet. Gjenget opp ett Sauer matchløp og monterte dette. Skikkelig lurt. Like lurt var det at jeg i mangel på gjengetapp sendte rifla til en "børsemaker" for montering av baser. Da jeg for rundt 3 år siden bestemte meg for å kaste bort ennå litt penger på rifla oppdaget jeg at "børsemakeren" hadde boret feil et par ganger da montasjen ble satt på og at en såfremt en ikke godtok en skjev montasje ikke kunne bruke hullene om igjen. Flott. Reddet situasjonen ved å montere ei picatinnyskinne med 2 skruer i front og kun 1 skrue i bakkant (nytt hull) sammen med godt lim.

 

Nå har det seg slik at jeg ikke klarer å bruke definisjonen "elegant" på et våpen med picatinnyskinne. Jeg klarer heller ikke tanken på å bore ennå flere hull i låsekassa for å få på en tilfredsstillende montasje. Ser at tenker at løsningen vil være å finne en montasje som skal loddes (og som er lagd for å loddes, ikke lodde en montasje som normalt skrus). Gode forslag på egnede montasjer mottas med takk.

 

Ellers så er forøvrig oppspenner fra Voere i bestilling og jeg har så smått begynt å lete etter alternativer for stokk.

Link to comment
Share on other sites

Den der montasjen var veldig stilig og velpassende.

 

jeg har på en M98 i .404 Leupold QRW , enkel og solid den. På 7x57 som jeg snart får er det Leupold Standard skinne for å oppjustere høyde forskjell ig kassen, og ha rimelig og sterk montasje som ikke koster skjorta.

Link to comment
Share on other sites

For det første- Du må være passe gal for å «slakte» en original sivil (jeg går ut fra at rifla er sivil?) Mauser.

 

Ellers må denne tråden følges. Det er gøy å se at det fortsatt er noen der ute som setter pris på Mausers fortreffelighet. Ei slik rifles verdi kan ikke måles i kroner og øre.

 

Jeg er glad du forkaster noe så grusomt stygt som Picitany! Det er for dem som på død og liv må kalle rifla si for «rigg»! (Grøss)

 

Er litt spent på hva du ender opp med av montasje og evt jernsikter. Håper også at «elegant» også utelukker alle former for tommelhull, GRS og andre rare kreasjoner!

 

Har du tanker om stokken? Classic? MC?

Link to comment
Share on other sites

Om slaktingen var et resultat av galskap eller dumskap vites ikke. Rifla stod liksom bare der og hadde i mine øyne ikke noen verdi på tidspunktet. Har aldri sjekket stempel eller lignende men har alltid antatt at rifla var sivil. Det er selvfølgelig en mulighet for at rifla er militær men at den etter krigen har fått en ny stokk. Innser at jeg må sjekke opp dette når jeg kommer meg hjem fra sjøen. Eneste jeg vet med sikkerhet er at rifla er produsert før krigen, at den har stempel med ørn (men ikke hakekors, tror jeg) og at kikkertsiktet var like gammelt som rifla.

 

Åpne sikter er i mine øyne et must for at ei rifle skal kunne kalles elegant. Mye pent fra Recknagel. Likte veldig godt utseendet på S&K montasjen men dessverre så blir denne litt lite praktisk sammen med åpne sikter. Tenker at en svingmontasje kan være bra eller evnt en hakemontasje som vipper bakover kan være tingen. Utfordringen blir vel å finne noe som er skal loddes og ikke skrus.

 

Ang stokk så er jeg usikker på type men vi snakker ikke tommelhull, plast eller grep som ligger ute av riflas senter (GRS). Er fristet til å gå for Classic mtp at jeg har planer om å bruke rifla uten kikkert. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har funnet en montasje som egner seg. Er i dialog med produsent om jeg kan få kjøpt baser uten hull for boring. For å få basene helt 100 så tenker jeg at jeg kjøper en skinne og lodder denne fast før jeg freser vekk den biten som dekker utkasteråpningen. Kommer tilbake med info når dette evnt blir bekreftet.

 

Er forøvrig i tvil ang en ting og trenger input. Tenker at jeg kommer til å sette en Zeiss Victory HT 1,5-6x42 på rifla. Spørsmålet er med eller uten skinne. Jeg mistenker at skinna til Zeiss bygger unødvendig mye og at jeg vil klare å montere kikkerten lavere med ringer. Noen som vet om jeg tar feil her?

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke det svaret jeg ønsket fra produsenten i Østerriket men børsemakeren hadde følgende tanker:

 

"Det eg i alle fall kan anbefale er ein ERA svingmontasje (H7 eller G9 eksempelvis) der me loddar på ei lita skinne på bakbrua og freser den til 15mm slik at den passar bakre ring. Så kan me og lodde på eit tilsvarande stykke framme som me fresar inn ein svalehale i og set ein framfot i. har slikt på ein 2take-down» M98 i 7X57. rett så lekkert og ein fin løysing om kassa er sveitserost."

 

Problem løst!

 

Oppspenner fra Voere er på vei. Nå er det bare å bestemme seg for stokk. Er litt fristet til å gå for helstokk men må tygge litt på dette. Liker å kunne legge ned litt mengdetrening i riflene mine og innbiller meg at varmgang kan være en issue med helstokk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kassa er militær :oops: Produsert av Sauer und Son Suhl i 1937.

 

Kort om kassa. Fungerer upåklagelig, aldri hatt tull av noen art. Har brukt den med 8x57, 6,5x55 og 6,5x47. Sluttstykkebevegelsen er tight og fin. Relativ jevn anleggsflate på framfre låseklakker (men kan med fordel justeres litt..). Det som for meg ser ut som en bakre låseklakk er helt uten anlegg mot kasse. Sluttstykket er ikke nummerlikt med kasse (dette skjedde da hevarmen ble byttet i forbindelse med slaktingen. Børsemaker ga meg feil sluttstykke i retur og jeg tenkte ikke stort over det ettersom det jo gikk fint. Ung og dum.) Som tidligere nevn satt det original hakemontasje på denne. Etter hva jeg nå har lest gjennomgikk riflene som fikk montert kikkert en utvidet kvalitetskontroll.

 

Så til det store spørsmålet. Er det verdt å basere ei "custom" rifle på ei militær M98 kasse eller burde jeg finne noe annet før jeg setter i gang? Er de sivile kassene bedre enn de militære og i så fall hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Hadde selvfølgelig den originale og fungerende optikken også! Fatter´n brukte rifla på jakt til litt innpå 80 tallet. Eneste som ikke var originalt var stokken da denne var byttet med en sivil. Er i ettertid strålende fornøyd med å ha slaktet rifla....

Link to comment
Share on other sites

Ikkje sjå deg tilbake, det har ingen hensikt. Folk har slakta finare ting før, det er ein vesentleg årsaksfaktor til at slike originalrifler er sjeldne. Det same gjeld klassiske bilar, motorsyklar, traktorar og motorsager. Ser ut som du har ein bra plan for å berga stumpane når skaden først er gjort. Kven brukar du til å lodda og fresa?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Rafdal på en del ting tidligere så det blir Rafdal på denne også. Til info så har ikke Rafdal vært involvert i slaktingen av denne rifla. Dette må forøvrig ikke forveksles med en prosjekttråd der jeg kommer til å fremvise imponerende egenproduserte deler. I den grad jeg evnt kommer til å lage noe selv så ville det typisk vært baser etc. Mye enklere å tegne ting i Inventor og overføre til en CNC maskin enn det er å lage sin egen stokk med WOW faktor.

 

Er forøvrig fortsatt litt i tvil om dette med kassa. Hvorfor blir den sivile utgaven av M98 regnet som et bedre design enn den militære utgaven?

Link to comment
Share on other sites

Bedre metal, bedre finnish ( noen Oberndorf og DMZ(?)låskasser har bedre finnish ), mindre brukt (pga jakt, ikke krig), bedre temperert (heat treatment), sterkere pga hel venstreside...

 

Bolthåndtak er formet for kikkerbruk, noen er drillet for montasje, noen har bedre underbeslag (hengslet)

 

 

Sikkert flere andre grunne også.

Link to comment
Share on other sites

Hadde selvfølgelig den originale og fungerende optikken også! Fatter´n brukte rifla på jakt til litt innpå 80 tallet. Eneste som ikke var originalt var stokken da denne var byttet med en sivil. Er i ettertid strålende fornøyd med å ha slaktet rifla....

 

Hvis det var en orginal komplett M98K skarpskytter kan du trøste deg med at du starter på ca 75000.- minus idag.. Det værste er at førkrigskasser med hakemontasje ble laget til Himmlers disipler fordi hæren tidlig i krigen sørget for å sikre seg alle nyproduserte skarpskyttere. Disse riflene produsert "bak mål" for SS er verd enda mer..

 

Villmarksbutikken på Jessheim hadde en numerlik slik uten kikkert og orginalt skjefte til salgs for 1200.- for et par år siden. Det er jo bare en gammel Mauser..

Link to comment
Share on other sites

Jaja, hva er nå en pølse i slaktetida... Det jeg angrer på med at jeg slaktet den er ikke at jeg faktisk slaktet. Det er heller det at jeg heller ville hatt den original nå slik at jeg kunne bygd på dette nå som jeg har råd til å gjøre det ordentlig. Hadde vært artig med ei cusromrifle med originale baser og mulighet for å bruke original kikkert. Da slaktingen ble foretatt var det kun snakk om å få inn Sauer 200 løpet, få på moderne kikkert og skaffe seg en lyddemper... DET var dumt!

 

Ang. forskjellen på sivil og militær. Er dette med bedre metall i sivil utgave en regel eller finnes det unntak?

 

Ting som finnish, bolt tilpasset kikkertsikte, hull for montasje, underbeslag er ikke så viktig i mine øyne da dette kan fixes (det sier mao ikke noe om kvaliteten). Tommelhull (brutt venstreside) finner man vel også i en del sivile kasser?

Link to comment
Share on other sites

Så til hva jeg tenker på.

 

Montasje. Var egentlig litt fristet til å gå for en montasje fra Voere. For de som ikke vet det produserer Voere komponenter for både Rechnagel/ERA og EAW (i tillegg til mye annet). Det jeg likte med Voere montasjen er at basene er små og kompakte samt at bakre montasje har integrert ghostring. Hadde det ikke vært for at en må bruke en skinne på kikkerten så hadde jeg utvilsomt valgt denne montasjen. Men, hva er poenget med en liten og lett kikkert hvis en er nødt til å tynge den ned for at montasjen skal virke? Nettopp...

 

20f5h1v.jpgt64fnn.jpgt048cz.jpg

 

Rafdal har en løsning for lodding av svingmontasje som han har brukt før. Har samme type montasje på en drilling og er godt fornøyd med denne. MEN, det er alltid et men.. Onde tunger her på kammeret (og andre steder) hevder at svingmontasje er for dårlig på rifler med litt rekyl ettersom bakre basen kun er styring. Jeg har grublet meg frem til at jeg nok kommer til å gå for 9,3x64 og regner med, uten å ha prøvd, at en må kunne forvente litt rekyl. Får konferere litt med meg selv rundt dette. Har forøvrig funnet et interessant alternativ som kanskje passer denne kassa litt bedre. Burde være en smal sak å få lagd noen baser uten skruehull.

 

i71mc6.jpg13yided.jpg

 

Ellers. Har en relativt god ide om hvordan rifla skal se ut. Har funnet en del bilder rundt om på nettet som sammenfaller med min ide.

 

Jernsikter (går for flutet løp også da jeg ønsker litt lengde men ikke for fortung. "Nyklassisk"?).

 

16hq8h1.jpg

 

Reimfeste på løp (men litt lengre frem enn vist her)

 

28rp94.jpg

 

Stokken blir vel omtrent samme stilen som rifla på bildet over.

 

Regner med at en del vil endre seg etter verdt som planen settes ut i live.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Vil ha en pen og funksjonabel stokk, ikke et smykke, så jeg kommer vel ikke til å dra den helt ut som rifla på bildet. Men, det som er av stål kommer nok til å bli temmelig tilsvarende (men ikke snellert da..). For meg er dette med mauseren litt todelt. Så langt har det kun vært penger ut vinduet. Skulle jeg fortsette i samme baner ville det også vært penger ut vinduet. Tanken nå er å løfte investeringen til et nivå hvor en blir superfornøyd med sluttresultatet. Som Albert (rafdal) sier at reklamen sier: "Du vil setje pris på kvaliteten lenge etter at du har gløymt prisen!"

Link to comment
Share on other sites

@kjella: Flotte rifler!!

 

Her er første oppdatering hvor det faktisk skjer noe. Oppspenneren fra Voere kom i dag. Har tidligere hatt samme på en R700 som jeg var veldig fornøyd med. Oppspenneren til M98en er litt hardere å spenne opp, litt "stør" i gangen og lager litt lyd. Regner med at det kun er snakk om litt pussing og justering av fjær da den i prinsippet er identisk med oppspenneren til R700.

 

2r46c8g.jpg

 

dnnexd.jpg

 

rucmeh.jpg

 

fawqqw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...