Jump to content

En "Custom" 9,3 blir til.


Rino Hals

Recommended Posts

Jeg har i de siste årene oppholdt meg en del i Afrika der jeg har opplevet en del interessant jakt og benyttet rifler i forskjellige kalibere. Bortsett fra dobling min i 9,3X74R har jeg stort sett benyttet Rugere i kalibere fra 30-06 til 458 Lott.

Det er greie rifler, bevares, men ingen av mine Rugere har til tross for tilpasninger føltes 100% . Dette skyldes nok kanskje at jeg er litt over gjennomsnittet i høyde og med dertil lengre armer enn personen Bill Ruger lager rifler til.

 

Lysten på ei måltilpasset customrifle har derfor ligget i bakhodet en stund. Det enkleste hadde vært å besøke en god våpensmed eller hvis lommeboken tillot det bestille en Rigby eller WR, men man blir ikke rik av å snike seg rundt i bushen med jegere på slep. Så min vei til ei vel tilpasset rifle som er kapabel til å brukes til alt vilt i Afrika og som har litt «sjel» ble å bygge ei selv.

 

Jeg funderte lenge på kalibervalg og har tenkt mye på kalibere som 375 H&H, div 416 samt 404 men valgte et mindre men like anvenlig kaliber. Siden det i år er 110 år siden Otto Bock konstruerte 9,3X62 måtte det bli nettopp 9,3X62. Kaliberet ble jo laget for Afrika og har en lang og lysende karriere bak seg.

 

Rifla begynner å bli ferdig og jeg har skutt noen få skudd med den, men fortsatt er det en del jobb igjen. Porer i stokken er snart mettet og all nettskjæring gjenstår.

Det er sikkert mange som mener at designet kunne vært annerledes men jeg har den kroppen jeg har og har latt det være avgjørende.

 

Her en noen få bilder tatt underveis samt hvordan rifla ser ut i dag.

Link to comment
Share on other sites

SofaBamse, ja det er ibenholt. I mangel på dreiebenk limte jeg en passende kloss ibenholdt på en ventil fra Volvo og satt den i en drill. Vips så gikk det å dreie ned til passende tykkelse og bruke som pistolgrepsavsluttning. Man tager hva man haver!

 

Det stemmer Frode. Det er litt forandringer siden jeg var innom deg ikke sant! Takk for gode råd!

Jeg jobber fortsatt med porefylling og våtsliping da jeg ikke er helt fornøyd ennå. Nye skjær med div "LPI" er bestilt fra Dembart da de jeg har fra før begynner å bli skjemt. Går rundt å tenker mye på div mønster for nettskjæringen nå også.

Jeg tenkte først på å ta i skikkelig men tror jeg ender med noe litt enklere men med litt "pynt" her og der. Det hadde vært gøy å legge inn initialer i nettskjæringen også. Ender vel opp med å lage noen sjablonger for å få et inntrykk.

Men siden skjærene ikke har kommet ennå vil jeg nå bruke rifla litt. Og det skal jeg love deg er gøy.

Det viser seg at rifla funker også !

For å teste og justere tilpassning av stokken underveis skjøt jeg med KUN korn (uten diopter eller skur) fem skudd på femti meters hold mot en pappplate med en påmalt blink (100 mm dia).

Resultatet ble til slutt bra.

Jeg ga meg etter 6 forsøk med påfølgende justeringer. Da satt skuddene i blinken.

Har luftet rifla på jakt også. Den funker!

Link to comment
Share on other sites

Pent! Har selv en hemlaga Mauser i 9,3x62 og jeg blir bare mer og mer fornøyd hver gang jeg skyter elg med den:) Bruker 250gr Barnes TSX i 790m/s, ser for meg den kan fungere bra på Afrikansk vilt og?

 

Men har du ekstremt digre hender? Syns det ser ut som grepet er veldig langt bak avtrekkeren? (Mulig bilde lurer meg eller att du faktisk har ekstremt store hender:)

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok hender over gjennomsnittet, men skal ikke påstå at de er ekstra store. Men noen påstår derimot at jeg er tjukk i hodet så.....

 

.Nå har andre mer normalt skapte jegere tuklet med rifla og har faktisk kommentert at grepet føles godt og bedre enn mange fabrikkrifler. Kanskje jeg har hatt litt flaks (?) eller så kan det hende at metoden med å prøve, file, prøve og file til det føles riktig faktisk kan være lurt.

Kan nok hende at bildet, lys/skygge etc kan lure deg litt.

Link to comment
Share on other sites

Amerikanske og "nyklassiske" stokker har vel gjerne Fleur De Lis mønster.

Sånn rent stilmessig ligner vel ikke rifla mi hverken fugl eller fisk da jeg har bygget opp eller utformet stokken med tanke for at den skal passe til "instinktskyting" med min kropp. At den ser ut som den gjør er vel heller litt flaks!

Fleur De Lis mønster er pent men jeg vet ikke om det vil være det rette på rifla mi. Jeg har laget noen skisser og maler men blir liksom ikke helt fornøyd eller enig med meg selv.

Det eneste jeg vet er at jeg vil og skal ha nettskjæring rundt hele fremstokken.

 

En annen ting jeg tenker mye på er antall linjer pr. tomme. Stokken er såpass livlig at jeg har lyst til at treverkets fargespill og nyanser skal syntes i nettskjæringen. Hvor mye har et "grovt" kontra et "fint" mønster å si?

 

Fy fillern så mange lag olje det går med til å porefylle! Sukk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har planer om å lage ny stokk til en M83 som kjæresten min skal bruke så det kan nok hende jeg tar en titt etter den boken.

 

Artig at du bruker diopteret. Det er et kraftig undervurdert siktemiddel.

Jeg må si at jakten blir bedre og mer intens med sikter laget av jern!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva med å sette på en tofot? Så kan du jo kappe løpet til 42 cm, og sette på en ordentlig termos av en demper. De åpne siktene kan skrotes til fordel for en skikkelig kikkert med minst 56 mm lysåpning. Med så stor kikkert må du nok bygge opp kolbekappen. Deretter er det bare å lade opp med lette kobberkuler som har høy BC. Da snakker vi «rigg», som sikkert mange på skytebanen hadde nikket anerkjennende til.

 

Eller du kan beholde rifla i den stilen du har begynt på, som et fint jaktvåpen med sjel.

Link to comment
Share on other sites

Hehe SteinarBM nå måtte jeg le litt.

 

Jeg må innrømme at den ene kikkerten jeg har tilpasset og montert har 56 millimeter åpning for bruk før og etter at solen funker som lyskilde.

Nå vet jeg at den sjeldent kommer til å bli brukt men jeg har noe uoppgjort med en lyssky leopard og da kommer jeg ikke utenom lyssterk optikk.

Rifla er totalt ute av balanse med kikkerten montert, men men. Noen ganger spiser jo selv fanden fluer.

Til all annen jakt er enten åpne sikter eller en kikkert med mindre objektiv mer enn godt nok.

Jeg har hatt min periode med våpen rigget som en marsrover men har vokst fra det.

 

"Hjulet" ble funnet opp for lenge siden, og jeg har som mange andre funnet ut at det faktisk funker utmerket.

 

Det virker som at vi kanskje befinner oss i samme båt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker også klassiske jaktvåpen, for all del. Nå ser jeg selvsagt at f.eks kikkertsikter med stor lysåpning er fordelaktig i dårlig lys, samtidig mener jeg at mange ikke er klar over at en "rigg" som beskrevet over også har sine begrensninger. Min lokale våpenpusher selger nesten utelukkende slike 56 mm kikkerter til førstegangsjegere, nærmest som et universalsikte. Jeg mener dette ikke nødvendigvis er en optimal løsning for de som sitter på elgpost noen dager hver høst, og finner ut at minste forstørrelse er i meste laget, eller skal drasse med seg rakkelet på reinsjakt (da med GRS stokk, feit demper, etc.).

 

Nok om slike ting, jeg syns denne rifla di blir riktig fin. Diopter ser ut til å være tingen - har du noen formening omhvor mye bedre du skyter med diopter fremfor vanlig skur og korn? Eventuelle ulemper med diopter fremfor skur og korn? Kom akkurat over bøkene til Svein Solli i en bruktbutikk, den 404 Jeffery rifla hans med diopter så stilig ut!

 

Hvor lang LOP endte du opp med? Du skriver at du har lange armer... Jeg har fått bygget på 375 h&h rifla til 390 mm, omtrent som mine haglemål, og mye lengre enn de fleste rifler originalt.

Link to comment
Share on other sites

Rett og slett nydelig!!

 

Har du kommet frem til hvilken LPI du skal bruke?

Jeg tror at f.eks 24 kanskje er et brukbart kompromiss mellom det å få treverket til å synes og at det fortsatt er funksjonelt.

Men det er som sagt bare noe jeg tror... :wink:

 

Angående initialer i nettskjæringa. Det hadde jeg hoppet over... Har tilgode å se noen som har fått til det, og fortsatt beholdt fine linjer og et "profft" utseende.

Da hadde jeg heller gått for å skjære de inn i rosettknappen, som egen utskjæring, eller felt inn ei plate som kan graveres. Tradisjonelt så sitter de vel ofte mellom pistolgrepet og bakre reimfeste...

 

Og jo finere treverk, jo "enklere" nettskjæring. Mindre "dilldall" betyr ikke nødvendigvis at det er enklere å skjære, men at en beholder fokuset på treet... "Enkle" mønstre kan fort bli vanskelige å få stilrene. Men du verden så lekkert når det blir bra!!

 

Men dette er som sagt bare mine oppfatninger... Og de er som regel ikke verdt mer enn en halv, kald kaffekopp! :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå får det vel være opp til hver enkelt å bestemme hva man skal drasse rundt på. Om det er ei smekker og velbalansert rifle med egnede (og smekre) siktemiddler laget med tanke på aktiv bevegelig og allsidig jakt, eller ei klumpete rifle påmontert stjernekikkert og støttehjul spiller ingen rolle så lenge jeg kan bruke det som for meg er optimalt. Jeg har som sagt vokst fra uformelige tunge og uhåndterlig rifler.

 

Når det kommer til kikkertsikte så vil vel de fleste uansett etter hvert oppdage at man faktisk greier seg utmerket med mindre snekkere og lettere sikter som gir mulighet til å ende med et mer balansert og kanskje til og med letthåndterlig våpen.

 

Det rykker også litt i smilebåndet når man leser at det eneste saliggjørende er de største og siste modellene fra de store europeiske fabrikkene. Man greier seg liksom ikke uten minimum 10 gangers forstørrelse, eller aller helst 12 og mer. Og tuten må være 56 mm eller aller helst mer. Og er ikke glasset tysk eller østerriksk har man kastet bort pengene sine.

 

Jeg vet ikke jeg. På ei jaktrifle tror jeg de fleste ville greie seg med en 1,5-6 ganger og kanskje 42 mm åpning. Eller kanskje en av mine to favoritter som er Leupold sin 2,5-8X36 og 1,5-5X20. De er lette, smekre og robuste. Og gir bedre forutsetninger for god balanse. Og de har faktisk optikk som duger.

 

Diopteret ja…. Tja, hva skal jeg si? Det er vanskelig å si eksakt, men at jeg skyter bedre med diopter kontra skur og korn er hevet over en hver tvil.

 

Men det kanskje viktigste er at jeg ikke er 20 lenger og synet gjør sitt til at armene har blitt i korteste laget. For meg er det lettere å ha et diopter, eller rettere sagt en ghost ring som øyet kun aner. Øyet senteret seg også helt automatisk til senter til tross for at hullet er mye større enn et diopteret til banebruk. Sagt på en annen måte, det blir vel som at øyet kun har korn/stolpe å forholde seg til og ikke både skur/korn. Jeg syntes diopter/ghost ring er en god del raskere i bruk også, altså i forhold til skur/korn også, og det er vel ingen bakdel.

 

Jeg kan ikke si eksakt hva jeg har endt opp med når det kommer til LOP. Har det rett og slett ikke i hodet. Men skal forsøke å huske på å komme tilbake til dette.

 

Det blir nok LPI på 22 eller 24. Eller kanskje til og med 20 hvis jeg går for flate topper på «prismene». Jeg har et par avkappede småstykker fra begge ender av stokken og skal ta noen prøveskjær for å se hva som blir finest eller penest og praktisk.

 

Jeg har også bestemt meg for design eller mønster også. Blir det tid til overs til helgen vil jeg forsøke å skisse opp på stokken for å få et siste inntrykk før jeg setter knivene i treverket. Jeg har fortsatt initialer i bakhodet, men det kan hende at denne ideen forblir nettopp der. Altså i mitt bakhodet.

 

Der deler tanken forresten plass med tanker om en koffert til rifla også. Det ser ut til at jeg bare må lage en koffert også. Rifla fortjener (syntes jeg) å få ligge i filt, eik, lær og kanskje valnøtt.

 

Blir vinteren lang nok så kan det hende det blir ei råd med det. Problemet er bare at jeg har kommet over et par fristende plankebiter (skal forsøke å poste bilde senere i dag) som kan brukes til et par andre prosjekter. Jeg har jo allerede nevnt en M83 som bør få ny stokk. Og det frister å få det prosjektet i gang slik at kjæresten min kan ha ei tilpasset rifle til kommende sesong. Tror jeg må ta en prat med deg h.nergad@gmail.com om dette. For kjæresten min FORTJENER faktisk dette! Syntes jeg da….

 

Vel, den som overlever julen får se. Kanskje……

Link to comment
Share on other sites

Hvor kommer dette diopteret (ghost ringen) fra? Har lett etter noe tilsvarende selv for en del år siden, men fant ikke noe da. Hadde gått i glemmeboka helt til jeg så innlegget ditt. Enig i prisipppet om å la det sitte på rifla. vurderes til en Oberndorfer i 10,75x68. :winke1:

 

Jeg jobber litt for denne løsningen også. Det ser ut til at jeg kan klare å bygge om å tilpasse diopteret til ERA basen. Har egentlig lyst på et diopter som sitter permanent på rifla.

Taim vill shåv.

 

FB_IMG_1445937253950.jpg

Link to comment
Share on other sites

Diopteret satt på en gammel Redfield base. Redfield leverte for mange år siden denne løsningen og den fungerer utmerket. Fordelen med den er at den kan felles ned å du kan bruke de vanlige åpne siktede som før. Det er synd at slikt har blitt kuttet ut, men trenden er vel at fler og fler ignorerer åpne sikter (behersker ikke åpne sikter som krever trening, og trening koster jo både innsats og penger) samt kostnadsbesparelser?

 

På min lokale skytterbane tror jeg ikke at jeg har sett noen som hverken trener eller tar skytterprøven med åpne sikter på noen år. I Afrika er det derimot mange som skyter med jernsikter. Og de skyter forbasket bra også!

 

Jeg har de siste årene bygget om tre baser for Redfield sin løsning.

Det hender at det dukker opp gamle baser for salg på ebay. Jeg har kjøpt to stykker der.

Link to comment
Share on other sites

Mmm, det som startet som en fin prosjekttråd om ei klassisk rifle blir for meg mer og mer en disse tråd mot de som ikke har samme preferanser, behov og ønsker som andre(dere)?

 

Jeg har veldig sansen for klassiske rifler og de bør apsolutt ha åpne sikter, jeg har også veldig sansen for tactiske, tunge rigger. Rigg, ett ord mange tydeligvis også har problemer med. Jeg syns det er ett godt ord for en rifle som er rigget for LH og selve rifla er det minst interessante:p Driver man med skyting på lengre hold er det sånn en egna rifla enderopp med og bli..

 

Jeg syns heller ikke det er så rart att ferske jegere enderopp med plast rifler og diger kikkert heller, de fleste driver fortsatt og finnerut hva de skal jakte på, og noen enderopp med åtejakt å da har de den perfekte kikkerten som også fungerer greit om de henger seg på elgjakt i ny og ne.. De klassiske/custom riflene kommer etterhvert når man har funnet sin ting..

 

Selvfølgelig duger billige kikkerter men hvorfor ikke gå for Europeisk om man har råd? De er uten tvil i en egen klass!

 

Jeg er åpen for det meste og liker forskjellige rifler til sitt forskjellig bruk! Håper tråden fortsetter i god ånd om en klassis rifle og ikke så må om hvor ubrukelig, stygt, unødvendig alt annet er.. Det er vertfall ikke måten å få andre intressert i det samme som dere på;)

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Aannerud, jeg forstår ikke hva du mener med det du skriver?

Dissetråd? Mener du at jeg rakker ned på de som ikke har samme smak som meg?

 

Jeg vet ikke helt hva du begrunner dette med, men for å unngå eventuelle missoppfattninger får jeg si at jeg ikke skriver noe som helst for å rakke ned på noen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...