Jump to content

En "Custom" 9,3 blir til.


Rino Hals

Recommended Posts

Jeg følger tråden med litt misunnelse.

Jeg synes ikke det har vært rakket ned på noen.

Når man beskriver sitt valg for custom rifle er det viktig å få frem begrunnelsen for de valg som gjøres. En slik begrunnelse er ikke å rakke ned på andres valg, men forklarer hvorfor riflen blir som den blir.

Link to comment
Share on other sites

Slapp av karer. Vi er vel såpass runde i hjørnet at vi tåler å utveksle meninger uten at det blir noe surr. Noe av det fine her er å få input fra andre å få nye ideer.

Jeg kan sikkert oppfattes som «bestemt» til tider men lufter bare tanker. :mrgreen: Hvis jeg virker sta eller egen etc :shock: så er det nok bare fordi jeg i løpet av 35 år med forskjellige rifler har endt opp med en smak og velger å gå for "min stil" på grunn av min erfaring.

 

Arild, du er ikke helt på landet her. Jeg går rundt med tanker om ei rifle til, men tror jeg vil gå for 308W i stedet for 7x57. Og den vil i så fall antakelig bli i samme stil som den jeg holder på med nå bortsett fra at den vil bli tilpasset min bedre halvdel.

 

PS, skal forsøke å ordlegge meg litt annerledes heretter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, ikkeno værre en det! Om du har ordlaggt deg feil vet jeg ikke, Jeg har vaffal tolket feil;) også var mitt inntrykk en tendens generelt i tråden.. menmen, nok om det!

 

Og for all del, ikke gjør noe annet enn og gå for din egen stil! Det er det jeg mener alle bør gjør, det blir aldri feil;) Jeg følger tråden og gleder meg til fortsettelsen!

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Et par bilder fra i dag.

Det går fremover med porefyllingen og det er vel ikke for lenge før porene er mettet helt.

Det skal bli godt å bli ferdig samt komme i gang med nettskjæringen.

 

Satte på "den store kikkerten" for anledningen. :winke1::D

Rifla er håpløst topptung med denne kikkerten, og den er langt fra noe førstevalg men noen ganger er det nødvendig med "stor optikk"!

Håper dette fjerner eventuelle missopfattninger :D

 

normal_IMAG1715.jpg

 

normal_IMAG1704_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott våpen, Rino! Imponert over hva du har fått til med stokken!! Er helt enig i din våpenfilosofi. Har selv rifler med demper og 2-fot (i tillegg til "vanlig klassisk")og disse er fine til sitt bruk (bane og gås når holdet blir langt) men til praktisk jakt er det ikke tvil om at et klassisk design er å foretrekke. Har hørt mer enn en uerfaren jeger som har opplevd at skuddsjansen glapp fordi de fikk "kikkerten full av hår".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for greit avklarende svar! Kjenner jeg fikk lyst til å prøve noe lignende på min trofaste 10,75x68 fra 1928. 8)

 

Diopteret satt på en gammel Redfield base. Redfield leverte for mange år siden denne løsningen og den fungerer utmerket. Fordelen med den er at den kan felles ned å du kan bruke de vanlige åpne siktede som før. Det er synd at slikt har blitt kuttet ut, men trenden er vel at fler og fler ignorerer åpne sikter (behersker ikke åpne sikter som krever trening, og trening koster jo både innsats og penger) samt kostnadsbesparelser?

 

På min lokale skytterbane tror jeg ikke at jeg har sett noen som hverken trener eller tar skytterprøven med åpne sikter på noen år. I Afrika er det derimot mange som skyter med jernsikter. Og de skyter forbasket bra også!

 

Jeg har de siste årene bygget om tre baser for Redfield sin løsning.

Det hender at det dukker opp gamle baser for salg på ebay. Jeg har kjøpt to stykker der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Rifla har vært i bruk en stund nå og den har til tider blitt brukt hardt.

Jeg oppdaget for et par tre uker siden og til min store forundring at rekylkappen jeg hadde montert bar preg av bruk og at kantene på rekylkappen hadde begynt å gå i oppløsning.

Dette syntes jeg var skuffende. Slikt irriterer meg og slikt vil jeg jo selvfølgelig ikke ha på riflen min.

 

Jeg hadde ei rekylkappe i en hardere og fastere gummiblanding liggende men den var sort. Og sort rekylkappe ville jeg ikke under noen omstendigheter ha på denne rifla. Noen kan kanskje syntes slikt er av mindre betydning, men der er jeg sta. Jo da, skjefte har jo både fortre og grepsavsluttning i Ibenholt, og dermed kunne ei sort kappe funke, men er man bestemt så er man bestemt. Rød var eneste mulighet. Basta!

 

Etter et par kvelder med grubling var jeg nær på å bestille ei rød rekylkappe fra Silver, men da jeg skulle bestille fikk jeg idéen om å kanskje heller forsøke å lage ei rekylkappe selv. Og hvorfor ikke ei rekylkappe i lær!

 

Den endelige beslutningen ble tatt etter en telefon med en god venn som eier og jakter med et drøyt knippe engelske rifler og dobbeltrifler. Og de har selvfølgelig rekylkapper av nettopp lær. Han mente at rekylkapper av lær er litt mer «lyxig» som svenskene sier, og at rifla min kunne fortjene ei slik.

 

Nå kan det kanskje for enkelte syntes litt vel drøyt å putte på noe slikt på min rifle, men pytt. Det er min rifle og jeg som skal bruke den.

 

Ja ja. Jeg kunne jo gjøre et forsøk. Gikk det dritt kunne jeg jo enkelt og greit bare bestille ei ny rekylkappe fra Silver og holde kjeft. Og ingen ville få vite om noe, og jeg ville unngå å bli mobbet for mine ti tommeltotter.

 

Ei snau uke etter med grubling på fremgangsmåte og innsamling av diverse materialer var jeg i gang, og resultatet kan dere se her. Det ble kanskje ikke samme kvalitet som fra Purdy, men så koster ikke min rekylkappe 15000 som Purdy sine heller. :D

 

PicsArt_03-08-07_40_51.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nesten ferdig med å skrive ferdig en prosjekttråd med detaljert beskrivelse av både trearbeid, fortre og grepsavsluttning er, finish og lærebedrifter inkl rekylkappe, våpenreim og bygging av koffert i eik, valnøtt og lær. Tror det er ca 30 A4 Sider Og Ca 120 bilder også. Et par kvelder til så bør det meste være gjort.

 

Kommer til å legge det ut på et annet forum der jeg har mulighet til å redigere og endre tekst.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 7 months later...
På Tuesday, March 08, 2016 den 23.22, Rino Hals skrev:

Jeg er nesten ferdig med å skrive ferdig en prosjekttråd med detaljert beskrivelse av både trearbeid, fortre og grepsavsluttning er, finish og lærebedrifter inkl rekylkappe, våpenreim og bygging av koffert i eik, valnøtt og lær. Tror det er ca 30 A4 Sider Og Ca 120 bilder også. Et par kvelder til så bør det meste være gjort.

 

Kommer til å legge det ut på et annet forum der jeg har mulighet til å redigere og endre tekst.

Hvor ?

Dette vil jeg gjerne lese !

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...