Jump to content

Ruger Mini 14, fra låvedør til subMOA?


baikalgutten

Recommended Posts

HÅI!

 

Kjøpte for noen år siden en Ruger Mini 14 av en kamerat (han får selv gjøre seg til kjenne om han ønsker det :winke1: ) . Siden den gang har jeg bare skutt 50 skudd med den og stort sett har den stått i skapet. Presisjonen var/ er ikke mye å skryte av og ligger jevnt rundt avisa på 100 meter. Kappet pipa 5cm for ei stund siden. Presisjonen ble bedre men fremdeles ikke mye å skrive hjem om.

 

I den siste tiden har jeg gått å lekt litt med tanken om hvor presis jeg kan grei å gjøre denne riflen med de midlene jeg har til rådighet. Litt surfing på Amerikanske forumer viser at det er fult mulig å få samlinger på tommen, på 100 yards med disse riflene. Så dette er altså målet!

 

Planen er å gjøre alt selv og kostnaden skal holdes så lav som mulig, da studentlivet ikke er fett og tilgangen til riktig utstyr er stor. Hovedkostnaden blir nok på nytt løp da det som sitter i MÅ byttes om resultatet skal bli ønskelig. Har hørt med Ragnar Hansen om løpsemne fra Lotar Walther i 223 for å skyte tunge kuler. Så det blir antakelig et slikt. Evt. om noen har et brukbart løp med tykk profil til en billig penge...

 

Tanken er å enten utvide ei justerbar gassblokk jeg har liggende eller lage ei helt ny for å kunne kjøre tykk løpsprofil helt i fra kassa og fem. Dette i motsetning til det EKSTREMT tynne originalløpet som er dårlig for tette samlinger.

 

Når det kommer til stokk fikk jeg en ide her om dagen om å lage en hjemme laget stokk med "tube gun design" Begynte i kveld brått med dette prosjektet og gøv løs med baufil og stort pågangsmot. Her er noen bilder av hvordan ting skal bli:

 

55524C88-538D-4325-A466-F0DFDEE446A2_zpsrwhhx2jw.jpg

 

dd89fb02be2db665aaa240ff4115c9c3_zpsh9ymcy0l.jpg

 

Pipa blir forhåpentligvis frittliggende. Skal altså da prøve å gjøre så stokken ikke er festet i gassblokka som originalt.

 

Som kolbe og pistolgrep har jeg tenkt å bruke noe fra AR 15 som gjerne er justerbart på alle verdens finurlige måter. Her trenger jeg hjelp da jeg er ganske blank på hva som finnes av løsninger på markedet.

 

SÅÅÅ dette er altså den foreløpige planen. Aner ikke om dette prosjektet er gjennomførbart på et stramt budsjett, om resultatet blir som ønsket eller om det i hele tatt blir fullført. Men en slik prosjekttråd kan jo hjelpe litt på vei :) Tips og råd taes imot med STOOR takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan vurdere DPMS rustfri matchpipe, er på jakt etter en god budsjettpipe til 222 og den har folk jevnt over veldig gode erfaringer med.

 

Aha. hva er prisen på en slik og hvem kan levere slike. Synest ikke prisen på LW pipa var så skremmende. 2400 kr.

 

SPennende prosjekt. Når er den produsert?

 

Det er jeg usikker på. Tror den er en av de eldre. men det kan jeg finne ut ;)

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende og se om du får til samlinger på tommen, jeg har en selv som jeg skyter prøva med. Er vel innenfor 15cm med 75 grains kuler med startladning. Lettere kuler og høyere hastighet blir dårligere med min. Har visst blitt levert med noe forskjellige riflestigninger disse, og min går best med tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpeammo, mener det var type Sako.

Og hjemmesnekra rør med mutter som jeg skrudde på dempergjengene. Ble snusboks av det faktisk. Demper funker også, men fysj og fy. Høyreøyet blir trøkt inn i skallen for hvert skudd.

 

Ja så da vet vi jo at selve mekanismen er god nok til hvertfall det om ikke bedre ;) så med nytt tykt løp og noen andre justeringer har jeg troa på at jeg kan nærme meg målet :)

Sendte en mail i går ang LW pipe så da får vi se om det dukker opp noe her snart ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå kaster jeg bare en idé opp i lufta, men lar det seg ikke gjøre å bruke originalløpet til såkalt "tension barrel" dvs. å strekke løpet vha en sylinder/løpskappe ?

 

Jo er ikke så dumt det nei. Men vet ikke helt hvor godt løpet er i utgangspunktet. Så går "all inn" med ei ny å tjukk ei tenker jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål :mrgreen: tenkte å feste kassa på vanlig måte med haken på avtrekkermeganismen uten å feste den til gassblokka fremme. Men må nok bedde og få det litt stivere på ett vis. evt få på noe skruer en plass.

Driver også å tenker på å drite i hele originalstokken å lage et alu sjassi... men vi får se. Det baller fort på seg dette merker jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gassblokka blir nok mest sannsynlig laget ny hele greia for å kunne ha et løp på nærmere 1" hele veien 8) Den blir da justerbar!

Sleiden/ladearmen må nok også modifiseres noe tenker jeg, for å passe med så tykt løp.

 

Ja er mulig å glassfiberarmere løpet utvendig for å få det stivere, å har sett flere gjort det på andre rifler. Men vil gjøre det skikkelig har skaffet ei Lothar Walthe pipe som skal tilpasses.

 

Kassa skal jeg bore te hull i, strategisk fordelt utover for å kunne skru den skikkelig til stokken, hvor jeg skal lime inn gjengede stålhylser. Noe alla dette: http://www.ruger-mini-14-firearms.com/G ... rvices.php

Kassa skal også bores og gjenges for picatinny skinne

 

Stokken har jeg blitt lit usikker på... Blir nok å få sammen noe i førsteomgang med original trestokk. Så kommer det nok mer etter hvert .

 

Har forresten laget til trigerstopp på avtrekket for en par uker siden :)

 

Så dette er vel planen etter en del timers grubling og researtch.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...