Jump to content

Kimber 8400 WSM i 7mm rsaum


vinjesvingen

Recommended Posts

Nytt prosjekt.Hadde et 338 prosjekt på gang, men får ikkje bestemt meg for kva patron,stokk,pipe osv. eg skal ha,så dette er lagt på is en stund.

 

Så nå blir det min Kimber 8400 i 270 WSM som eg har sendt til Mr.Rafdal for oppgradering.

Denne skal få en ny Hightech stokk og nytt flutet Lilja løp i cal.7mm rsaum.

Har eit 19 OZ Jard avtrekk og ein ny Carbon hevarm som skal på.

 

Stokken skal få en Atlas Picatinny 3.35" rail m/flushcup og 3 stk. flush cups fra Grovtec.

Eg vil ha ein litt grov/sandete struktur på stokken som lakkes med KG Gunkote eller Cerakote i ein eller annen fargekombinasjon.

 

kanskje ein justerbar kolbeforhøyer kommer og på.

 

Bilde kommer etterkvart.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nye varer i hus.

Redding S neck bushing die set,Redding full die set,boks for bushinger,Atlas Picatinny rail til forskjeftet,Redding imperial die wax,modifisert hornady hylse,Sinclair verktøy for å løsne dier og Grovtec reimbøyler med flushcups.

Redding full die settet fekk eg så og sei gratis :D

28ausya.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygd med 7mm rsaum jaktbørse nylig også. Og en kompis likeså. Begge børsene er svært presise. Ypperlig kaliber med godt utvalg av kuler.

Dessuten er nok rsaum bedre enn wsm i kort kasse og også ørlitt mer effektiv om du ikke skal ha veldig lang pipe. Norma hylser i 7mm rsaum er fint.

Link to comment
Share on other sites

For jakt-7 rsaum'en har jeg bare hatt flaks og fått kongepresisjon akkurat ved den farta jeg forventet å oppnå med den kula og kruttet jeg så for meg jeg ville bruke.

139 gmx siden jeg ville ha en homogen kule i høy hastighet så den gir god ekspansjon selv på litt hold. 63.4grain Hogdon h4831sc fordi det var litt ladedata og finne og det virka som et svært temperaturstabilt krutt. COL 72.5 fordi det ble sånn (langt fra bommene, 1mm kortere enn magasinet mitt tillater)

Gir ca 915m/s i mitt løp som er 22" langt.

 

7saum_zpsumwkokek.jpg

 

Kompisen brukte vel ei litt het ladning med 57grain hybrid 100V og 160 accubond og skaut 3 skudd som hang sammen på 300m :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Antar Niclas mener spenstig mtp rekyl når vekta er lav. Og rekyl gjør det jo noe værre å skyte godt, typisk.

Jeg bruker min med en Hausken WD60 for det meste og da er den snill som et lam, og lett å skyte godt med.

Endel rekyl uten demper, men ikke så "kjapp" rekyl som man skulle tro ut fra det lave vekta. (Magnumpatroner har jo en slakkere trykkoppbygging og akselrasjon av kula, slik at større del av rekylen inntreffer etter kula er kommet et stykke på vei? )

Nå har jeg ei ganske kraftig pipe som veier nesten 1.5kg av 2.85kg totalvek. Mye av vekta ligger langt fram og i løpsaksen noe som jeg har en teori om at gjør den mer veloppdragen.

Min ser ikke ut som en typisk "lettvektsbørse" ut fra pipeprofil. Børsa ser tung ut ved siden av en standard T3 Lite som veier ca det samme :)

profil_zpsc1jucltj.png

 

Kompisen sin Tikka, også i 7saum, er vel noe sånt som 2.5kg, og han bruker den uten demper. Han ble vist riktig blå i skuldra etter en ettermiddag på banen etter endel skudd.

(likevel sendte han meg bilde av en 3-skuddssamling på under 20mm , skutt på 300m )

 

Burde være muligheter for at din også går godt :roll:

Er din gjenga? Bruk med demper eller brems?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...