Jump to content

Kommersielt chassis til Mauser M98?


Olesøn

Recommended Posts

Saken er:

Forrige uke var jeg ute for å se om jerven som SNO sparte bare til meg hadde latt det bli igjen et lam eller to. I tilfelle skadde lam eller jerv i ferd med å utføre ferske ugjerninger ble det med en Sauer 202 med KKC-stokk. Nydelig børse, skyter korken av flaska på 200 meter, men hjelpe og bære(!) og trøste å tungt det ble etter fjerde timen. Ja, jeg kunne hatt ei anna reim. Ja, jeg kan sette på en lett stokk. Jada, jada, jada.

Men, jeg har en M98 med et snasent og kort .308-løp på. (Det stemmer folkens, Olesøn har fått seg .30-kaliber i skapet) Så da tenkte jeg at den fikk bli neste gang. Og så begynte jeg å tenke vekt. Og rekylbrems. Og lett kikkert eller rødpunkt. Eller åpne sikter. Og så, så begynte jeg å tenke chassis.

 

Da har man googlet seg grønn, søket er etter chassis til M98, og gjett hva som dukker opp.

Aannerud ja, det stemmer. Spørsmålet er om han (og jeg) er de eneste som har sett lyset? Er det virkelig ingen der ute som lager et chassis til denne kassa som man kan sette kolbe og pistolgrep fra AR på? Aannerud sin har jo proprietær kolbe også... Jeg ønsker meg et chassis av den typen MDT lager til f.eks. Mossberg MVP, men klarer ikke se at noen har laget et. Og da lurer man jo litt... Er det noe feil med M98-kassa sånn plutselig? Er det underbeslaget som er problemet? Er ikke etterspørselen der?

 

Så hvis noen kan vise meg at jeg ikke kan google, så blir jeg glad. Men det virker jo som om man må dra en Aannerud. Og det har jeg virkelig ikke evner til...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig. Det må jo være k*k i maskineriet hvis man får en ide...

 

Ok, ferdig med sinnamann.

Aannerud har vel en viss peiling på hvor mye arbeid som må til. CNC-maskineri har jeg ikke tilgang til. Fres og slik har jeg mulighet til å bruke, det er verre med evnen. Litt mange år siden mekken nå... Noen som melder seg frivillig til å frese?

 

Et spørsmål er jo også hvorfor ingen dekker dette markedet? Er det virkelig ikke etterspørsel? Vi snakker jo om en av verdens mest produserte, brukte og geografisk utbredte boltmekanismer her. Noen som har betraktninger?

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har relativt god førstehåndskunnskap ang Aannerud'n sitt chassi, og faktisk har litt peiling på CNC...

 

Mye arbeid er det egentlig ikke... :winke1: Det meste arbeidet ligger i konstruksjonen. Når det er gjordt, så er ikke maskineringen så ille. På Aannerud'n sitt så er det nok ikke mer enn 12-14 timer maskinering totalt. Grunnen til at det har dratt ut i det vide og det breie er andre utenforliggende årsaker.

 

Et kommersielt chassi må nødvendigvis lages på kortere tid, men da er en over på masseproduksjon, med tilpasset maskineri, jigger osv.

Men et chassi som bruker standard AR kolber, grep osv blir også enklere å lage.

Noe ala MDT LSS eller lignende. Da er en fort nede på under en time effektiv maskinering. :wink:

 

Hvorfor dette ikke er gjordt i særlig grad, aner jeg faktisk ikke. :forvirra:

Kan det være at de fleste som bruker Mauser mekanismen ikke har interesse av et chassi?

Eller ihvertfall ikke er interessert i å betale for det..?

Når en ser prisene på andre chassier til populære mekanismer (Rem700, T3 osv) så er det jo ofte ikke småpenger det dreier seg om...

 

Jeg har kommer fram til at jeg må lage det selv, og det står på planen til vinteren.

Men først må jeg få ferdig det jeg driver med, + ca 80 timer med annet "fuskearbeid"... :oops:

M67 kasse, 200STR magasin, og et chassi som er løst basert på litt av hvert ifra andre produsenter.

Dette har mest med formgivning å gjøre, da innfestinga/utfresing av chassiet styrer seg selv...

Link to comment
Share on other sites

Grepet blir AR.

Kolben.... Tja, muligens...

Men det er uansett noe som lett kan endres hvis andre vil prøve seg på litt produksjon.

Kan hende jeg lager innfesting som gjør det mulig å skru en AR kolbe rett på, men lager selve kolben av eget design... (Hvis du skjønner hva jeg mener :forvirra::forvirra: )

 

Blir uansett ingen masseproduksjon på meg, men som Aannerud'n så vil jo designet bli tilgjengelig for andre. Har også en liten plan om å designe chassiet slik at en ikke er avhengig av CAM for å frese det. CNC ja, men ikke værre enn at det kan programmeres direkte fra 2D tegning. Drop in blir det heller ikke. Bedding må påregnes.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et kommersielt chassi må nødvendigvis lages på kortere tid, men da er en over på masseproduksjon, med tilpasset maskineri, jigger osv.

Men et chassi som bruker standard AR kolber, grep osv blir også enklere å lage.

Noe ala MDT LSS eller lignende. Da er en fort nede på under en time effektiv maskinering. :wink:

We now are working on this chassis for the Mauser. We will have it available very soon!

 

Google Translate:

Vi har nå jobber med dette kabinettet for Mauser. Vi vil ha den tilgjengelig veldig snart!

Link to comment
Share on other sites

I agree fully with Aannerud, i sendt a lenghty PM explaining why.

 

I cannot understand why one would bother with an M98 if one wants the advantages of a chassi, given the number of alternative, and far superior actions avaliable. Thankfully we are all different.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at det fins MINST 100 ganger flere M98er enn det fins 200STR. Man må imidlertid se på hva de brukes til og hvem som har dem. Langt de fleste M98 eies, og brukes (om de brukes) enten av folk som ikke har råd til noe annet, ikke trenger presisjon (f.eks. i USA er Savage-plattformen like billlig, og veldig mye bedre til det) eller av noen som har en M98 fordi det er en M98 (jeg f.eks.) eller de er basis for rifler som ikke har noe med et chassi å gjøre.

200STR plattformen derimot eies nesten utelukkende av presisjons og langholdsskyttere, og det fins ETT alternativ til bøkeplanken som følger med. Til M98 får en tross alt et utall stokker, om ikke chassier.

 

The M98 platform is in dire needs

I would say, the need is more for recycling of the steel ;)

 

Why not just buy the Bolthorn?

Mainly because i have never seen one IRL, while i have seen dozens of the other chassies. But also, the price tag, somewhat more than double that of stocks like MDT and XLR - is a bit over the top. It might be good, but it cannot possibly be as good as another 200STR, which easily can be had for the price of a Bolthorn. At that cost, i would have to handle one, and really see that it will give advantages over the McMillan.

I would much more prefer to choose from AR-compatible parts, like hinges and buttstocks also - as is possible with the others - The bolthorn also apppear to have have apicatinny rail wehre i prefer to hold, not exactly positive.

Furthermore, i have heard (stressing the rumor part, but still) there are issues with some parts, particularly the hinge, and also the general impression of quality is lacking - i have heard.

On the other hand, i know for fact, that there are no such isssues with XLR, MDT and AICS chassies, to mention the ones i have at least some experience with. this not really arguments, mere observation, and i like it no more than you.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har holdt i(ikke skutt) Bolthorn Chassise og må si jeg ble ganske skuffa.. Førsteinnrykket var ikke "Dette er ett Chassis til 12000,-" Først og fremst pga. all plasten de har hengt på den, usj.. Kunne vel også med fordel utformet forskjeftet litt mer egnet for allsidig bruk, fler og fler som bruker Chassis til det meste av jakt har jeg inntrykk av.

 

Uansett så er det vel andre som mener noe helt annet og nettopp av den grunn er det bare og ta imot alle alternativer med åpene armer!:) Og kommer det noen alternativer som er AR kompatible med en litt snillere pris vet i vertfall jeg hva jeg velger!

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ikke dumt! Syns det så ganske bra ut og! Spesielt som ett kombi chassis ikke bare for liggende skyting.. Kunne med fordel vært litt lettere, mitt veiere det samme og det er det egentlig en del og gå på!

 

Så var det og få det til norge da, og til hvilken pris..?

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har du plass til dette våpenet i skapet på affeksjonsverdi?

Jeg fin-leser til øyet blir stort og vått, men sitter igjen med to spørsmål:

A) Hvorfor benytte Mæævvser til noe som helst annet en retrobygg i flott stokk.?

B) Hvorfor vil noen ha chassie? Jeg forstår hva Tube-konseptet på Rem-kloner handler om, men chassie? På en kasse som er frest i to? Drei den så rund som mulig å benytt et tubegunoppsett? Kanskje man da gjenoppretter et minimum av stivhet i kasse/innfesting?

Link to comment
Share on other sites

Mauser:

Fordi ei Mauser-kasse er alt man trenger, hvis man skal holde det enkelt.

Fordi ei Mauser-kasse er det jeg har, helt enkelt.

 

Chassis er ikke et must for det jeg skal bruke den til (Beskrevet i første post). Men for vektas del hadde det vært enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Og hva har det og si att kassa er myk og slarkete når den gang på gang gir god presisjon med litt stell? Jeg har nå 4 bygg på M98 kassa og jeg har ingen ting og utsette på pressisjonen på noen av de! Og for meg som har en far som er Våpensmed og kan gjøre det meste selv tror jeg ikke jeg har bikket 10.000,- i totalt kost på fire fullgode rifler enda(så sant jeg ikke begynner og regne på timer;)

 

M98 er langt fra ett førstevalg om man skal ha en pressisjons rifle, men om man har ei M98 kasse liggende eller ønsker og bygge på den er det stort sett ett sikkert valg og jeg har ingen problem med og forstå hvorfor mange velger M98(det er tross alt nettopp det mange har tilgjengelig:)

 

Meeen jeg har heller ingen problem med og skjønne att folk styrer unna;) Nå tror jeg att det greie seg med M98 bygg for meg og jeg kjenner ønsket om noe litt mer moderne kommer snikende!

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...