Jump to content

"Lakkimpregnering" - alternativ til oljeimpregnering?


Sako 30-06

Recommended Posts

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal legge dette, men "børsemaker" er kanskje det minst uegnete underforumet.

 

Uansett: Som mange sikkert har fått med seg, er jeg en intens motstander av lakkfinish og en like svoren tilhenger av oljefinish. Gjerne god, gammeldags linoljeimpregnering. Men for en tid tilbake skulle jeg lage kniv til guttungen. Sånne hanekyllinger er ikke de mest nidkjære når det gjelder vedlikehold - ihvertfall sammenlignet med enkelte av oss i foreldregenerasjonen :oops: - så jeg funderte en stund på hvordan dette skulle lages. Det endte med at jeg brukte et rustbestandig Helle-blad og - her kommer poenget - valgte en litt avansert lakkfinish på skaftet.

 

Det jeg gjorde var at jeg brukte gammeldags cellulose-gulvlakk som jeg fortynnet sånn omtrent 1+3 med tynner. Så satte jeg skaftet nedi til det var gjennomtrukket, tok det opp, tørket av overskudd og satte til tørk. Tanken var den samme som når man fortynner linolja med terpentin, at den lave viskositeten skulle få luriumet til å trekke et stykke inn i vedstrukturen. Finishen var selvsagt nokså matt etter tørking, så skaftet ble pusset over med fint slipepapir, dykket ned i luriumet enda en gang en stund, tatt opp og satt til tørk. Flere ganger. Etterhvert så jeg litt av den samme som når jeg oljeimpregnerer, at det begynte å bli et lag utenpå veden. Når det hele hadde en jevn finish fikk det et ekstra strøk med ublandet celluloselakk.

 

Dessverre klarte jo det surrehuet å hive bort kniven etter et par år, så noen skikkelig langtidstest ble det liksom ikke noe av. Men i ettertid har jeg begynt å fundere på om dette vil kunne gi en finish som har noe av det beste fra begge sider: En solid "impregnering" helt inn i vedstrukturen som ved en oljefinish, men et merkbart mindre behov for vedlikeholdssmøring som en lakkfinish. Siden jeg har begynt å fundere på dette, kunne det vært moro å høre om det er andre som har tenkt i de samme banene, og som eventuelt har prøvd noe lignende. Kanskje til og med med en geværstokk. Brukbart fundert "synsing" om idéen kan også være interessant å høre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke teknisk kompetanse til å bidra så mye her.

Imidlertid gjorde jeg meg en erfaring med en hagle jeg hadde, en Beretta 682 Gold E. Denne hadde en form for matt lakkfinish. Jeg brukte børsen støtt og stadig, og etter en tid slet jeg gjennom lakken på kolbekammen. Hadde jeg fornyet lakkbeskyttelsen på et vis, istedet for å bare smøre med stokkolje, så ville jeg kanskje ha unngått dette?

 

Når det først slo gjennom hadde jeg ikke annet valg enn å pusse ned hele stokken for at dette skulle bli seende bra ut. Det er risikoen for at det skal bli behov for en slik totalrenovering som gjør at jeg nå foretrekker å ha stokker som kun må smøres med linolje nå og da.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å spore av min egen tråd litt: Joda, jeg har sølt med vakuumimpregnering av trebiter. Men ikke med trykk. Problemet med trykkimpregnering - slik jeg ser det - er å få ut lufta i vedstrukturen. Når man trykkimpregnerer konstruksjonstrevirke med f.eks. CCA er ikke dette noe problem, for da forblir vedstrukturen åpen når den tørker etter impregneringsbadet mens impregneringssaltene blir igjen inni veden. Skal man mette en trebit med "noe" - epoxy, olje, lakk el.l. - ønsker man å fylle opp hulrommene med noe annet enn luft. Da må lufta ut først. Én måte å gjøre dette på, er med vakuum. Da er det ingen luft igjen som kan blokkere for væsken man vil impregnere med. En annen måte er ved å dekke overflaten med "noe" som er tyntflytende nok til å trenge inn i vedstrukturen og fortrenge lufta. Da bør også dette "noe" ha en lav overflatespenning slik at dette "noe" kan trenge inn forbi lufta og fortrenge den. De som har satt et knivskaft i olje/terpentin - eller som i mitt tilfelle, kraftig fortynnet celluloselakk - har sett hvordan lufta bobler ut av treet og opp til overflata.

 

Problemet er uansett å få lufta ut av vedstrukturen slik at dette "noe" trenger inn i veden heller enn å legge seg som en film på overflata. Og da er vi tilbake til det som var temaet for denne tråden: En lakkfinish som trenger ned i vedstrukturen istedenfor å bare ligge oppå slik at vann kan snike seg innunder, svelle veden og forårsake avskalling el.l.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...