Jump to content

Håndlagde Talley baser i Norge?


Recommended Posts

Er det noen som har fått en børsemaker her i Norge til å lage Talley baser til sine rifler?

 

Ser at det er vanligere i USA at børsemaker lager pene Talley montasje baser til Mausere og Winchester 70 rifler.

 

De får montasjen lavere og ser penere ut, enn de klossene de er idag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Er det noen som har fått en børsemaker her i Norge til å lage Talley baser til sine rifler?.

 

 

Har for tiden min M98 .416 Taylor inne hos Ing. Ragnar Hansen.

Rifla skal bla. få ny McMillan stokk, justere mating og custom Talley baser. Basene blir frest etter at de er montert på låsekassa, for å sikre en spenningsfri montasje.

Har dessverre ikke noen bilder å vise enda, men håper rifla kommer i retur til jul.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fikk gjort noe liknende på en M83 for 20 år siden. Den gangen var tilgangen på Warne ringer for Brno 600 serien god, så da ble basene tilpasset låskasse og frest rette med 19 mm spor. Det ble frest en skulder fremme som rekylanslag på begge base synes jeg å huske. Tappen på bakre ring ble fjernet for å unngå å måtte frese inn spor som i Brno låskasser. Fungerte bra med QD ringer, men rifla ble solgt etter noen år. Ved å frese basene etter tilpassing mot låskasse, så får vi kompensert for eventuelle skjevheter som gjør det vanskelig å få ferdige baser helt parallelle i alle plan.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var tanken bak dette custom Talley base prosjektet. En bunnsolid og helt spenningsfri montasje med QD/QR funksjon. Skifte type optikk hurtig, eller bare ta av optikk for å bruke åpne sikter.

Har bare positive erfaringer med Talley montasjer de siste 12 årene og bruker nå kun Talley på mine 4 jaktrifler.

Synes det blir tryggere og enklere å bare bruke en montasjetype, på samme måte som jeg bare bruker 2 og 3 posisjons M70 sikringsvarianter på riflene mine. Da sitter bevegelsene for avsikring og optikkbytte i "ryggmargen"...

På Taylor rifla på bildene ovenfor, sitter det en 2-posisjons Wisner sikring. Ikke helt lydløs, men enkel og sikker samt uproblematisk i kombinasjon med optikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
På 21.12.2016 den 20.39, Morgan Cane skrev:

Ja, det var tanken bak dette custom Talley base prosjektet. En bunnsolid og helt spenningsfri montasje med QD/QR funksjon. Skifte type optikk hurtig, eller bare ta av optikk for å bruke åpne sikter.

Har bare positive erfaringer med Talley montasjer de siste 12 årene og bruker nå kun Talley på mine 4 jaktrifler..

 

Var litt rask i avtrekkeren når jeg bestilte montasjer til min Heym SR21.

Syntet versjonen, så ikke noe smykke akkurat , men synes talley baser+ringer er den mest smekre ring+base løsningen sammen med S&K.

 

Hvor lav er den fremste basen?

 

Fremre og bakre del av låskassen på SR21 har lik høyde, så kan potensielt bli veldig lavt og fint.

Hvor mye jobb ligger i det? Gjør det ikke nødvendigvis for enhver pris.

 

Alternativet er å få børsemaker til å tilpasse S&K baser, så lenge avstand mellom skruehullene matcher en hyllevare utgave.

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

 

Skal måle høyden når jeg kommer hjem fra jobb seinere idag. Vet ikke om Talley har baser til Heym. Hansen A/S laget custom baser som passer Talley ringer på min m98. Det var eneste måte å garantere 100% spenningsfri montasje på. Vågsland har tilpasset std. Talley baser på ei rifle. Funker fint det også. Ellers har jeg to Rem 7 med hel Talley skinne. 

 

 

Edited by Morgan Cane
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes EAW fastmontasje mod 177 er bedre og penere enn Talley. Basene til disse er "konkave" og meget lave på midten slik at de ikke skjuler lave åpne sikter som feks org M98K. I tillegg har fremre base uttak i midten som rekylklakken på fremre ring går i. Denne måten å løse rekylklakken på gjør at ikke kikkerten kan skli bakover og falle av under bæring hvis festeskruene/hendlene skulle løsne litt. Sporet på basene er også utformet slik at stort sett alle ringer som passer Tikka fungerer. Jeg har brukt gamle Tikka/Tikka deluxe qd ringer  og nye Optilock ringmontasje med stort hell på disse basene. Landrø hadde disse før til godt under 3k for komplett sett med baser og ringer. Løse baser heter mod 96. Jeg kjøper slike og kombinerer med mitt assorterte utvalg av Tikkaringer selv om det ser finere ut med orginale EAW-ringer.

 

De avbildede Talleybasene på rifla til Sør-Jeger er minst dobbelt så høye som basene til EAW. Den bredere sporvidden på EAW kontra Talley gjør også at basene kan gjøres lavere på runde låskasser.

 

På Heym er EAW etter min mening en nobrainer i stedet for Talley. Dessuten er det hyllevare.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Har du bilde av disse? 

Ser mange av EAW modellene i nettbutikker bruker samme bilde og varierende modellbetegnelse, så litt vanskelig å se detaljer.

 

For min del er skifte av kikkert ganske irrelevant, derfor jeg vurderte tilpassede S&K eller Talley Lightweight montasjer.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...