Jump to content

IPSC Manual Action Open; Mauser-prosjekt


Guest

Recommended Posts

Gjennom noen år nå har jeg skutt IPSC Manual Action Open, som er en utrolig artig divisjon, men med alt for få deltakere. Verktøyet mitt har vært, og er fortsatt, Sauer 200STR, som er ei fantastisk børse på mange måter, og flere IPSC-skyttere har tatt noen titler med 200STR'en. Min er påmontert en enkel, men snedig forlenger av magasinutløseren, lett jaktmatch-pipe og ett lite Leupod-sikte når den er i dynamisk-konfigurasjon. Magasinene har fått +2 bunner fra Sauer 202, og rommer nå 7skudd.

 

Dette oppsettet har i all hovedsak fungert godt, med unntak av magasinene, hvor jeg har hatt mye problemer med at de øverste to skuddene stuker seg ved mating. Det er mildt sagt irriterende, for man har jo ambisjoner... I tillegg er 5-7 skudd litt lite, så større magasinkapasitet ønskes.

 

Tidligere har jeg sverget på å aldri begi meg ut på noe mauser-prosjekt, noe jeg har ansett som mer eller mindre meningsløse pengesluk, men nå er det altså igang: Lysten på større magasinkapasitet, enorm utdrager og et verktøy med appell til følelsene (der ryker alt av nyproduserte amerikanere som mvp, gsr osv) ble for stor... Etter inspirasjon fra forskjellige innslagspunkter (kanskje mest denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=25063&hilit=mauser) ble det for ettpar dager siden innkjøpt en helt strøken M/67F1. Det er ikke et merke på den, hverken utenpå eller inni, så det er med meget blandede følelser den nå havner under kniv, sag, sandpapir osv.

 

Stokken med overtre skal beholdes, da jeg ser det som fordelaktiv å ha overtreet til dynamisk skyting, feks ved barrikadegrep mot vegger osv, noe jeg uansett gjør, men slipper da å brenne hånd og fingre. Stokken er også ferdig beddet fra KV. Jeg skrudde av stokken i butikken straks våpenet var betalt og tok det med hjem, mens stålet ble innlevert på stedet: Pipa skal skiftes til 21mm i kaliber 6,5x55, og kappes på 55cm, noe som er et kompromiss mellom hendighet og utgangshastighet. På Saueren har jeg 62cm, og det går greit, men her skal det etterhvert på en brems, som også bygger noen sentimeter.

 

Ellers er følgende bestilt, og det ventes i spenning:

CDI underbeslag

Speedlock tennstempelsett

Timney Buehler-type sikring

Farrell skinne, 20MOA

AI 10-skuddsmagasiner for 300WM

 

Reimfeste for tofot er innkjøpt, og toføtter har jeg noen av fra før, så den er grei; Det blir Harris.

 

Noe av jobben må gjøres av børsemaker pga min egen mangel på evne og egnet utstyr, men det jeg kan få til bra selv vil jeg gjøre selv. Avtrekket beholdes, tennstempel og sikring bytter jeg selv, og en svoger med tilgang på rå maskinpark vil forhåpentligvis bistå ved behov. ;-)

 

Når underbeslaget kommer skal det freses inn i stokken, noe jeg satser på å få til med litt hjelp og en fres, deretter skal stokken beises og oljes, med håp om et resultat i samme gate som 73alfa sin, da jeg synes den er helt nydelig. Videre blir det nok noe tuning av underbeslaget mot kolben for å få optimal mating, for det skal fungere! 10-skuddsmagasiner er absolutt ikke å forakte, og enkel matte tilsier at 10stk 300WM = ca 11,1stk 6,5x55, noe som er drøy økning fra 5-6-7, avhengig av dagsformen på sauermagasinene jeg bruker nå.

 

Hvilken rekylbrems som skal på er ikke avgjort, og det kan vel diskuteres om det er strengt tatt er nødvendig all den tid men i manuell kun skyter ett skudd per mål, men har lyst på. JP "Tank" står høyt i kurs, men valget er ikke som nevnt ikke tatt. Hvem forhandler JP-deler i Norge?

 

Kaliber blir som nevnt 6,5x55, og ladningen blir den jeg bruker til alt: 140gr Amax med 47,2gr RA15, så blir logistikken enkel og grei, og faktorkravet til major er ikke noe problem, for såpass må det være! ;-)

 

Målet er at børsa skal være konkurranseklar til NM Vinterbolten på Gjøvik i midten av september, så får vi se. Det er iallefall et høyt prioritert prosjekt om dagen, og det går litt penger i dette her, men gøy er det. Inntil videre, iallefall...

Link to comment
Share on other sites

PVAS selger JP, men de har ingen komper på lager iflg. nettsidene. GPrifle.se har "dassrull på tvers"-kompen i både 223 og 308.

 

Her er en overraskende godt gjennomført test (ikke den vanlige "se hvor langt skrustikka flytter seg på skytebenken"-testen som det er en del av på youtube) av diverse komper:

 

http://precisionrifleblog.com/2015/07/0 ... nt-rifles/" target="_blank

http://precisionrifleblog.com/2015/07/2 ... on-target/" target="_blank

http://precisionrifleblog.com/2015/07/0 ... 6mm-6-5mm/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Du som har den Saueren med hvit kolbeforhøyer?

 

Angående komp så fikk jeg prøve en klubbkamerat sin MVP i 308 med den lille firkanta norske kompen (Vektor er det vel?), og den synes jeg fungerte overraskende bra. Nå er vel uansett kravene til en komp lavere når det bare skytes ett skudd per skive, så jeg regner med at det finnes masse som funker bra nok.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill :-)

 

Jdeg er på mailinglista til precision rifle blog, så har fått med meg testinga av komper, og velger nok i stor grad ut fra den når det kommer til stykket.

 

Saueren min har orginalstokk, du tenker kanskje på den korte svarte med hvit kolbeforhøyer?

Link to comment
Share on other sites

Her er noen alternative mausertips:

 

Hvis man monterer basen til den lange sidemontasjen fra 2.vk kan man montere kikkert rett på denne. 1" kikkert med symmetrisk retikkel vris 90 grader mot klokka slik at sidestillingen blit høydestilling og høydestilling blir sidestilling på babord side. (Man må bruke "tynnere" ringer enn kombimontasjen på bildene) Da kan man lade mausern med klips med kikkert montert. Bruker man en kopi av orginal offset kinnstøtte til Garand Sniper, for å få kinnkontakt med skjeftet, oppnår man en annen fordel: man slipper nesten helt å flytte hodet vekk fra skjeftet/sluttstykket når man tar ladegrep.

 

DSC_0490.jpg

 

DSC_0491.jpg

 

image051.jpg

 

LSR-basen koster $60 hos accumounts.com.

 

Sporet i basen er 3/8", samme som nesten alle salongrifler, luftgevær og Sauer STR.

 

En annen kommentar er at hvis man vil ha glattest mulig boltrifle uten å få sluttsykket i ansiktet under ladegrep er den utskjelte post 64 Win 70 i 308 et glimrende utgangspunkt. Den har lang låskasse med kort sluttstykkevandring tilpasset 308. CDI lager underbeslag for korte/308-magasiner til denne lange Win70-kassa. Denne er MYE finere å skyte med enn feks Rem700.

 

Ellers kan man kjøpe ferdige Steyr SSG69 PII/PIV eller Tikka CTR..

Link to comment
Share on other sites

Dårlig med bilder fra min side her, men det får stå til enn så lenge.

 

Har strippet stokken for lakk i dag, med Liberon Stripper. Den var fin å bruke, og etter to strøk med tilhørende skrubb og vask ble jeg fornøyd. Pusset med 180-papir etterpå, det blir passe slett, vil ikke ha den for glatt heller.

 

Ellers har Farell skinna og CDI underbeslaget kommet. Kvalitetsfølelsen på begge delene er meget god, men det gjenstår å se om det svarer til forventningene, noe jeg planlegger med at det skal gjøre. Underbeslaget har en annen profil i forkant enn det originale, der blir det faktisk plass til overs i stokken, noe jeg ikke liker, uten at jeg vet om det har noe å si for ytelsen. Det fulgte heller ikke skruer med, noe det heller ikke skulle ifølge Jeff Allen hos CDI. Den fremre originalskruen går nok greit å bruke, men den bakerste vil stikke litt ut på undersiden bak avtrekkerbøylen, så skal se om jeg klarer å finne en erstatning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En liten, bildeløs, oppdatering:

 

Børsa er ferdig hos børsemaker, som byttet pipe til ei nedkortet og gjenget LW-pipe til Sauer 200STR. Den ble tykk nok, i alle fall. Egentlig ble den i tyngste laget, men er perfekt balansert når jeg holder rett foran magasinbrønn, og det liker jeg.

 

Bytte av sikring var en kurant sak, tok noen få minutter. Tennstempelet måtte pusses litt i bakkant for å komme igjennom kappa som låser det fast, gjort på ett minutt.

 

Jeg tror jeg dropper overtreet, så slipper jeg også en del jobb med pussing av løpskanal, for det er fullkontakt med det nye løpet. Løpskanalen på stokken er nesten ferdig pusset.

 

Underbeslaget var trangt, det er det fortsatt, men for å fa satt i magasinene måtte jeg slipe vekk litt gods i bakkant av magasinbrønnen.

 

300WM-magasinene er lenger enn åpningen i bunnen på mauserkassa, fremkant av magasinet kommer innunder materampa med ca 4-5mm. Ved lukking av sluttstykke blir øverste patron med inn i kammer, de neste blir med frem til de møter framveggen i magasinet, og er dermed under kanten på materampa. Ved neste ladegrep vil patronen stuke seg nedover i magasinet hvis det er plass til det; det går i alle fall ikke inn i kammeret.

Magasinleppene må klemmes inn så åpningen blir ca 1mm smalere, ellers holder de ikke 6,5x55 på en pålitelig og god måte. Når innklemt blir det bra.

For å bøte på lengdeproblematikken har jeg slipt vekk fremste 4-5mm av tilbringeren i magasinet, og foret ut fremveggen av magasinet nesten tilsvarende, så nå mater det skikkelig, og magasinkapasiteten er 11skudd i 6,5, altså en effektiv dobling av pålitelig antall i Saueren. Magasinskiftene med lange AI-magasiner kan overhodet ikke sammenlignes med 200STR, her er Saueren langt overlegen, så får tiden vise om det blir gevinst med å slippe halvparten av magasinskiftene. Jeg satser jo på det.

 

På fredag blir børsa sandblåst (til tross for ny blånering) før duracoat (svart matt).

 

Foreløpig (før prøveskyting) liker jeg børsa godt; litt i tyngste laget, men kort og hendig.

 

Lessons learned:

1. Skulle ha gjort som Torf sa, og brukt AI 308-magasiner og satt kula litt tilbake, men da var deler allerede bestilt.

2. Det ble omtrent så dyrt som forventet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...