Jump to content

.300 Whisper/.300 Blk


Recommended Posts

Jeg har lyst til å bygge meg en børse i dette kaliberet. Har noen spørsmål:

- Jeg vil ha en liten, kort låskasse. Helst med løst magasin. F eks CZ 527 men tips gjerne... Rimelig må den være, gjerne brukt.

- Hvor langt løp bør den ha? Drar den nytte av 60cm med lettere kuler?

- Demper, hvor liten kan den være og fortsatt gjøre jobben med sub ammo?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Låskasse: Ikke så mye å velge i hvis du vil ha liten kasse. CZen er den eneste jeg kommer på med løst magasin, ellers er det selvfølgelig Vixen og S&L Legacy, men den er vel uaktuell pga pris?

Løpslengde: 40cm holder, selv med lette kuler.

Demper: Tja! Større er alltid bedre, hele poenget med sub er vel å få det tyst? Du kommer hvertfall langt med en standard rifledemper.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips! MVP rifla så bra ut, må lese meg opp på den!

Så, 42cm er lengden. Er det vanskelig å få til sub hastigheter? Og blir hastighetene forholdsvis jevne, regner egentlig med at den er litt følsom med så lite hylsevolum...?

Link to comment
Share on other sites

Du får subhastighet med normale ladninger til tyngre kuler, ikke noe problem - det er noe av poenget med patronen, jeg lader også lettere kuler (168 og under) sub, men da med N320, det gir også svært stille ladninger. Hastigheten blir svært jevn.

Til alle normale ladninger og sub med tyngre kuler, bruker jeg Hodgdon Lil'gun, utmerket krutt.

Link to comment
Share on other sites

Det var gode nyheter st det ikke er noe problem å få sub-ladninger med lettere kuler også... Det er tre grunner for at jeg vil ha kaliberet.

- Gås, tenker da gjerne høyere hastighet med Lapua 123grs FMJ. Bruker den i .30 BR'n min. Fungerer fint.

- Samme ladning til jaktfelt, ikke optimalt, men heller ikke noe kjempe drawback heller.

- Skyte på hytta med sub-ladninger, da er det knall å få ladet lettere (og rimeligere) kuler for mengde skyting. Det er lett fuktig torv, så jeg tror ikke det vil bli mye "klask"

 

+ at jeg har lyst! Så det er vel 4 grunner...:)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til mossberg rifla. Men feks rem 700. Der kan man lett få litt utkaster problemer. Da den korte hylsa "vrir" seg løs fra utdrager før hylsa kommer i utkaster åpningen.

Sett det problemet med flere rem 700.... men det var i 221 fireball(samme hylse som 300 whisper/blk).

Ville vurdert cz527 !

Selvfølgelig er der små problemer med cz527 òg.

 

Null erfaring. Men leste at 300whisper ble såpass brei i magasinet. At det var tungt å lade(fylle), gav sporadiske mate problemer.

Det ble løst med å frese ett vindu(utsparing) i magasinet. Framme der kula vissnok presset ut magasinveggen.

Vet ikke om problemet er stort. Har sett ett par bilder av slike magasin... søk: 300whisper/blk cz 527

 

Sjøl... så peiser jeg på med rem 700. Der kan det meste fikses. Og jeg har ett annet prosjekt som blir bittelitt for lang til sako kassa mi(6-222)

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har mossberg MVP patrol i 300whisper. Fungerer perfekt! Hadde tidligere en brno Fox (cz527) den hadde jeg litt trøbbel med mating og magasiner med men mossbergen har fungert veldig bra.

Jeg har den nye subdemperen til Atec som er beregnet til dette formålet og denne demper vesentlig bedre en den std demperen jeg hadde på brnoen :)

Link to comment
Share on other sites

Hylser til omforming ser ikke ut til å være superkritisk, jeg har sett mye rart av militær og sivil messing som har fungert bra. Prøv det du finner mest av på banen først, S&B 223 funker helt greit.

 

221FB ville jeg styrt unna i første omgang. Når en nekker opp en .22 blir halsen tynn, og 300BLK er faktisk designet så kappet 223 skal fungere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 300 AAC BLK kammer, men alikevel er det noen 223 hylser som ikke vil kamre, LC, Norma og Winchester funker, og er det jeg bruker. Har også 200 Hornady 300 BLK merkede hylser, men disse tåler lite - sprekker etter 2-3 omladninger.

Link to comment
Share on other sites

Ulvster: Takk for infoen. Det strider litt mot det jeg har lest, og siden brotsjen til Vinje (300-221) fint svelger S&B antok jeg at det også måtte gjelde BLK. Tydeligvis er den brotsjen rommere enn Whisper-spec. Evt så er kammeret ditt over BLK-spec, man vet jo aldri.

 

Moralen må vel bli at de tyngste 223-hylsene kan gi problemer?

Link to comment
Share on other sites

Ulvster/Lasse: Har dere 300Whisper , 300-221 eller 300BLK-kammer? De kan variere en del, 300BLK skal ha litt større halsdiameter nettopp for å kunne bruke 223-messing uten å dreie ned halsen. Men det vil nok alltid være messing som ikke passer...

 

 

Jeg har 300whisper etter hva jeg ble fortalt, Pedersen våpenlager som tilpasset løpet

Link to comment
Share on other sites

Kan bruke det meste av kuler i den.

Ruger har 1:7 twist.

Bruker blykuler jeg støper selv.

Bruker ei 247 grain NOE kuletang som også har mulighet

for hulspiss. Da veier kula 235grain.

Bruker kun hulspiss typen :lol:

 

Beklager:)

Brain-fart... De fleste her anbefaler, etter hva jeg har sett, 1/8" som vil være bedre på litt lettere kuler. 1/7" skal være bedre mot det tyngre. Har du testet noe 110grs-123grs?

Link to comment
Share on other sites

Mulig, blir spennende å se. I de testene jeg har lest, så ligger 200+ kulene på 1-2" @ 100yds og lettere (110-125grs) på rundt 3". Litt dårlig for gås og jaktfelt, som er noe av hva jeg tenkte lettere kuler ville fungere bra til. Fungerer det som testene jeg har lest, så får jeg vurdere å bytte pipe... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nei, lever i håpet og med litt kreativitet ved ladebenken, så kan det sikkert bedres. Med tid og stunder så tenkte jeg å kjøpe en "blank" GRS, bedde og kose meg litt. (Innerst inne vet jeg det blir et sabla mas, med kjærring og unger...men, koser meg med tanken om å kose meg i hvertfall...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...