Jump to content

Valgets kval mauser 7x57


Recommended Posts

Som overskriften sier skal jeg bygge meg en mauser i 7x57. Kaliberet og rifleypen er innspirert av gammle engeslke stalkingrifles. Utgangspunktet er sivil mauser oberndorf kasse med hengslet underbeslag med hendel. Pipe kommer fra Snapphane. Stokk emne er bestilt fra vågsland.

Ønsker en lett og balansert klassisk rifle til Rådyr og revejakt, men kaliberet egner seg vel på alt i norge så lenge man kan bruke tunge nok kuler.

Det eneste jeg er i tvil om er valg av montasjer. Og her står det mellom to. S&K scoulptured mounts og eaw sving.

 

p_794525600_1.jpg

Om jeg går for denne . Får jeg en nyklassisk mauser montasje, med sidejustering. Til en rimelig penge.

 

Eaw gjør det mulig å ta av kikkerten og åpner dermed muligheten for åpne sikter. Noe som er mer klassisk.

 

-Kommer jeg til å få bruk for åpnesikter?

-Verdt penga?

-Hva er DIN mening?

Link to comment
Share on other sites

Selvom trådstarter til tider skuler mot britiske skjefteløsninger, og både låskassen og patronen sikkert egentlig hører hjemme i en eller annen treflis med europeisk stuk, har hans tidligere bygg båret sterkt preg av amerikansk skjeftedesign.

Jeg tror du blir mer fornøyd med den avbildede montasjen enn en eller annen mekanisk innretning som bærer preg av europeisk ukultur :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ble ikke så mye respons her, men samme kan det være. Lommeboka har bestemt at det blir s&K montasjer. Da slipper jeg også kostnader til åpne sikter. Legger ved et bilde av stokk i produksjon. Det lille som kan sies om børsa ellers er at snellert skal vekk til fordel for enkelt jaktavtrekk. Sikring blir 2. punkts wisner Enklest-Trygest og mest økonomisk.

 

IMG_1241_zpsrnsfnnmi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du har gjort et godt valg.

Min mening er at EAW montasjene er en dårlig løsning, de tar kun opp krefter på fremre feste, det bakerste er kun en styring.

Med tunge kikkerter blir belastningen for stor. De er OK med lette små kikkerter, men da har du ikke noe fordel av å frerne kikkerten, du skyter like godt på korte hold med og uten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei!

Hadde et lite uhell med en bedde jobb. Dette gjorde at motivasjonen knakk litt. Det er nå innkjøpt ny beddemasse og skadene blir begrenset.

Med tanke på kikkert innfesting gikk jeg for S&K sine de er solide billigere, og lavere.

Pris messig kosta ringer å baser 1200 og så må jeg vell betale noe for å montere rakkelett.

Som sikkring har jeg tilslutt fått tak i en 2 positions wisner sikring. bygget på orginal militær moffe. Med Toll kom den på 2K så mauser er ikke det billigste alltid.

MauserSafetyJimKobeWithShroud115.jpg

Har også fått tak i ca 100 stik Kynoch patroner.

Mer bilder kommer

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

TS, har du sett litt på Rigby sin mauser montasje ? Flott prosjekt, eg vurderer sterk å byggja om ein Oberndorf sjølv. Har i utgangspunktet frykteleg lyst på ein i kaliber .10,75x68, men problema med hylser etc har gjort meg meir tvilsom til dette. Eg har i det siste lest og fått ei overtyding at kaliber .375 Ruger er ein interessant å betre kandidat.

 

Lykke til vidare med prosjektet.

 

Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

om du vill ha noe grovt i mauser med fin hylse tilgang 9,3 en god kandidat. 62 eller 57 Om du har en orginal oberndorf sklir 9,3x57 rett i magasinet mens 62 må du vel ha 3006 magasin. Jeg mener at om du skal jakte norsk vilt på norske hold skjelden mer 100, med lodda kuler 9,3x57 et fint valg. Har selv 9,3x62 og kommer nok til å lade den som en 9,3x57.

Link to comment
Share on other sites

Heilt samd. Prosjektet mitt skal i hovudsak brukast i Afrika. Rifla skal ha express sikter, vanleg kikkertsikte og vert nok i kaliber .375 Ruger. Av 9,3 så smett x57., x62 og x64 ned i ein Oberndorf låskasse med litt arbeid.

 

Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har sett litt på bildene dine igjen. Jeg må si at jeg er imponert av hva du har fått til med plankebiten din. Av egen erfaring vet jeg at slikt koster mange timer med jobb! Det skal bli en fornøyelse å se den med nettskjæring. For du skal vel ha det? I så fall, hva slags stil/mønster ?

 

Jeg vil ikke komme med kritikk, for vi har alle hver vår smak, men……… I mine øyne burde ei rifle som dette faktisk ha sikter av jern i tillegg til kikkerten. Og da mener jeg både av praktisk og, hva heter det?- estetiske grunner. Men for guds skyld, dette er kun min smak og mening, og jeg bøyer meg totalt i støvet og respekterer selvfølgelig at andre har en annen oppfatning og smak enn meg!

 

Du mangler avtrekkeren?

 

Jeg gleder meg virkelig til å følge denne rifla fremover!

 

Lukter litt på et par nye emner selv nå… Jeg vurderer blant annet på å stokke om en original M83 til kjæresten min. Samt kanskje en ny stokk til Ruger Expressen min. Den fortjener noe bedre enn den originale planken.

Hmmm. Jeg burde heller forsøke å komme i gang med nettskjæringen av 9,3n her i stedet for å bli hengende fast i prosjektet ditt. Men det er neimen ikke lett…

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er stadig vekk et skritt frem og to tilbake med denne stokken. skjedde noe under oljing så det ble så skjoldete. nå er alt pusset ned og klar for ny runde. Skal nok ikke ha åpne sikter på denne. Dette av flere grunner. Først av alt koster mye penger alt for mye penger. For det andre finnes det få eller ingen avtagbare montasjer som er lave nok for min smak. faste montasjer er også det mest stabile.

Nett skjæring vet jeg ikke. Men det blir ikke i nærmeste fremtid. og om det blir så blir det med meget enkle linjer 22 per tomme.

 

Har vel egentlig sett at jeg har behovet for en moderne børse som en mer stabil plattform en mauser, men da har jeg jo ikke hobby prosjekter lenger (stokk making). Evt. Når jeg får råd blir det å bygge ny klassisk moderne børse på hansen kasse med klassisk lang tange og lekker tyrkisk valnøtt. Men dette er desverre bare en drøm en så lenge.

 

Håper jeg kan bli med deg en gang Rino og teste mine to mauser i Afrika, det hadde vært gøy.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da er ny olje på dog ikke helt ferdig. blir relativt mørk, men regner med at når jeg får på true oil kommer den til å skinne litt mer.

Planen for utstyr til rifla er 2 punkts wisner sikring bygd på orginal moffe.

S&K ringer og montasjer

Smith und Bender 3-12x50 med tysk nummer 4 kikkert så gammel at det står made in west Germany. ( men bedre optikk en ny bushnell 4200.

Timney avtrekk.

Glassblåsing og blånering

Ingen åpne sikter

mulig løpsbånd for reim feste

DSC_0470_zpsgw2vsoy4.jpg

 

DSC_0469_zpsx000bved.jpg

 

Foresten om noen har en uboret large ring kasse small ring extenion liggende så er jeg kansje intresert. trenger bare kassa.

Link to comment
Share on other sites

mauser er fine børser og kan kan sikkert bli presise nok. og til jakt mer en presise nok. Men til jaktfellt og banetrening synes jeg en moderne børse konfigurert litt anderledes gjør seg bedre. Trenger ikke kontrolert mating på banen. Ved mye skyting som jaktfelt er det fint med litt tykkere pipe, dette vil jeg ikke ha på jaktbørsa mi. Det jeg prøver og si at er at jeg har lyst på en moderne børse, men vil ikke at den skal ta over plassen til mauserne. for da har jeg ikke noe å spikke på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Det ryktes at Mauser også skal produsere M98 i normalkalibre fra i år, de lanserte en ekte Mauserprodusert magnum-M98 i fjor i 375 og 416.

 

Den blir forhåpentligvis lik børsa di, prisen blir sikker nær det samme som magnumversjonen.

 

Jeg har fryktelig lyst på en i .375 H/H, men kvalitet koster ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...