Jump to content

Dreiebenk fra Gasolin? Crusader vs. HBM 330x1000


Ferox

Recommended Posts

Går med tanker om en benk og fres med tiden. Har ikke nok kunnskap eller kjenner noen som har til å kjøpe brukt, på Finn eller andre steder. Tenker derfor på disse to, Chester Crusader m. digital eller HBM 330x1000.

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=43_10116&products_id=384

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=43_129&products_id=770

 

Noen med peiling som kan se noen forskjeller som gjør den ene mer ønskelig enn den andre, kvalitetsforskjell på Chester og HMB, begge er jo Kina så kvalitet er kanskje lik. Erfaringer med Chester og HBM?

 

Bruken blir ren hobbybruk, lage div. deler, gjenging av diverse osv.

 

Tenker også på fres, er det noen hos Gasolin som er greie nok, har sett på Chester Lux og Century, HBM: HBM00201 og HBM45.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg kan se er det samme maskin. Noen få mål ser ut til å være forskjellige, men alt av funksjonalitet og stabilitet er nok helt likt. Helt greie maskiner til hobbybruk, har hatt mange timer foran en slik sak selv.

 

Når det gjelder fres må jeg bare innrømme at jeg stiller større krav enn det de fresene der kan levere. Når en merker begrensingene i en pent brukt Bridgeport blir det umulig å si noe pent om slike småfreser, men selvfølgelig er en hver fres bedre enn ingen.

Link to comment
Share on other sites

Min anbefaling : Vurder finn nærmere.

Du trenger nok ikke mer erfaring ved å kjøpe der enn på Gasoline.

Men har du ikke plass til en normal dreibenk så er det ikke mange på finn.

Jeg har ikke brukt den typen du ser på, men de er nok ikke av høyeste kvalitet heller svært lav kvalitet. Digital avlesning er ikke noe du har behov for.

Kan tipse deg om Kohn Tech AS de har bedre utstyr en Gasoline og kansje noe brukt.

 

Fordelen du oftest vil få ved å kjøpe på finn.no er at du får med mye av det andre du trenger som f.eks. Holdere og stål. Dette koster mye å kjøpe inn senere.

En god planfres koster fort 10.000'-

 

Om benken eller fresen er fra 70tallet spiller ingen rolle. Er de tatt vare på så holder de svært lenge. Mange som kaster ut helt brukbare dreibenker og freser for å kjøpe nye CNC styrte.

Så du kan lett finne et kupp.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen dreibenker, fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til på en crusader engang.

Den koblet jeg opp en gang før jeg solgte den videre..

Her er en finn kode : 54123289. Ring annonsøren, han fikser deg en benk og en fres.

 

Begrensninger i en Bridgeport skal du få meg til å tro at man kan kjenne ja :lol:

Link to comment
Share on other sites

Melder du deg frivillig til å vurdere maskinene og hjelper til med å ordne lastebil? Hvis ikke gir du råd som trådstarter trenger...

 

Joda, en god industrimaskin ER et bedre valg. Man får mye mer for pengene om en leter litt, men man må faktisk vite hva en skal se etter. Og transport blir veldig fort et rent satans helvete, har vært med å flytte på noen maskiner og uten en truck eller traktor står en fort fast. Om en ikke har tilgang på rett ekspertise og utstyr er ofte hobbymaskiner eneste utvei. Og de er ikke så dårlige som en del vil ha det til. Om du er vant med skikkelig verktøy og få ting unna er det selvfølgelig et mareritt å gå ned i kvalitet, men for en glad amatør som ikke vet bedre funker disse faktisk helt greit.

På noen måter er profesjonelle feil mennesker å spørre om slikt, for de stiller så mye høyere krav enn amatørene pleier.

 

Vedlikehold på brukte industrimaskiner er ikke alltid helt greit heller. Om en ikke har verktøy og kunnskap til å lage ting selv kan det fort bli dyrt og vanskelig.

 

En ting vil jeg si, dette gjelder primært dreibenker. Det er mye lettere å leve med en spinkel dreibenk enn en spinkel fres. En fres hugger og hamrer, i tillegg har en ofte langt verktøy med stort inngrep. Da blir ren skjær masse en fort en nødvendighet. Noe som en bridgeport er heldigvis ikke uendelig verre å flytte enn en dreibeink som det diskuteres her. Har hentet en slik med Transporter, men da hadde selger traverskran og krevde en traktor for avlasting. Bridgeporten fikk vi på en bilhenger, men krevde mann med stor bil, henger og riktig førerkort. Går man over det trenger en fort lastebil med kran. Om en skal betale full pris for slikt blir det fort en del dyrere. Og dette er penger du aldri ser igjen.

Vet dere hvorfor hobbymaskiner er så dyre i forhold til industrikvalitet? Fordi folk kjøper slikt. De kommer på dagen med lånt henger og får det med på et eller annet vis. Behandler man utstyret pent kan en selge det ut igjen til en veldig real pris. Så en brenner aldri inne med slikt utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Uansett bra eller dårlig maskin trengs 10-20k kr i utstyr i tillegg til maskinen. Verktøy sparer man bare ikke på, så da kjøper man heller en brukt europeisk maskin til samme pris som en ny kinamaskin og kan med alt av maskiner i rimelig ræva stand få minst like gode resultater som i kina mølet, bare mye raskere. Du skal ikke ha mange timene bak en maskin for å bli kjent med begrensningene. Stabilitet er viktigst av alt og øker også levetid på verktøy.

 

Har brukt noen kinamaskiner og har aldri brukt en slik i god stand som er bedre enn en 40år gammel sliter produsert i europa.

 

Å bruke bridgeport freser som referanse til å sammenlikne fresemaskiner er bare helt feil. Disse maskinene er tragisk myke og ikke egnet for referanse. Til våpenbruk bør deckel fp-1 eller en liten aciera være referanse for minimum stabilitet. En stor fres kan gjøre alt en liten kan, bare bedre.

 

Ikke tenk for mye på transportkost. Koster sjelden over noen få tusen.

Link to comment
Share on other sites

Kikker stadig på Finn men de fleste er altfor store. Det er jo ikke snakk om noen industriproduksjon, kun hobby og ha muligheten til å lage diverse deler hvis man trenger. Er i utgangspunktet skeptisk til kinamaskiner men som jeg ser det er det enkleste måten å komme i gang på.

Det burde vel være mulig å dreie gjenger og lage diverse på disse?, men er veldig usikker, noen er godt fornøyd mens andre mener det er søppel.

Er redd for at å kjøpe en eldre maskin betyr jeg vil måtte ha hjelp til å komme i gang, vise hvordan alt fungerer, innstillinger for forskjellige gjenger osv. Regner ikke med at det følger noen manualer med gamle maskiner.

 

Regner med benken blir mest brukt, fresen til småtteri. Forstår det sånn at tyngde er like viktig på en fres som benk, de har noen på 2-300kg, er det nok? Hva med størrelse på motor, de litt større har 1.5HK, er dette nok?

 

Har sett på Maskinbutikken, Sieg er vel også kina? Hvordan er største modellen der sammenlignet med de største hos Gasolin? Ser den har 1500W motor, Crusader har 1100W og HBM 330x1000 har 1500W.

http://maskinbutikken.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1_13&products_id=329

 

Er ikke så lett dette, mulig jeg hadde klart meg fint med en mindre maskin men jeg er litt på tanken at kanskje en større kinamaskin er mer brukelig enn en liten.

Link to comment
Share on other sites

Vektor: Det er ikke at du tar feil som sådan, alt du sier er teknisk sett riktig. Poenget mitt er bare at ikke alle har samme krav.

Er det en absolutt sannhet når det kommer til maskinvalg så er det at du aldri kan gå tilbake. Har du ført hatt en god maskin kan du aldri klare deg med noe dårligere, det er bare helt forjævlig. Men om en ikke vet bedre kan en faktisk leve med ganske simpelt utstyr, spesielt om det er til hobbybruk. Om valget står mellom en grei industrimaskin eller kinakvalitet er valget enkelt, men hva om det er kina eller ingenting? Hva om en ikke har plass eller ønsker å investere i 3-fas? Hva om det å få et 3 tonns monster inn i hus ikke lar seg gjøre? Og en del går lei etter en stund. Da er en kinamaskin mye lettere å få ut igjen uten innleid kran, og jeg skal love deg at du blir kvitt den omtrent på dagen.

 

På noen måter er dette rent snobberi, en del ser ut til å mene at om en ikke er kar nok til skikkelig utstyr så bør en holde seg unna.

 

Jeg har laget ganske mye rart på svært simpelt utstyr, og jeg er på ingen måte unik. Hvis en ikke har noe valg så klarer en seg alltids, mannen er viktigere enn verktøyet. Å dreie en pipe på en Crusader er ikke noe problem, om du ikke klarer det så klarer du det ikke på en skikkelig maskin heller. Det går nok ikke like raskt, men det går.

 

Har en plass og kan vurdere kvaliteten så er jeg helt enig, kjøp industrikvalitet. Man får mye mer for pengene og har noe som kan vare ut livet. Men om en ikke vet hva en skal se etter kan en fort kjøpe seg et par tonn med problemer.

Link to comment
Share on other sites

Som Vektor sier, bare ha med seg det at på litt eldre store freser kan man litt for liten hastighet !!

 

Som nevnt over, ring han på linket annonse, han har eller skaffer deg fres og benk av god europeisk kvalitet..

Og da gjerne i kjeller/hus størrelse..

 

Tre-fas er vel ikke noe hindring, er ikke rare investeringen hvis en banker kabel dit en skal selv og får elektrikeren til å legge inn kursen. Er tre-fas inn i de fleste hus.

Link to comment
Share on other sites

Har 3-fas 230V, vet ikke om det er det eller 400V de fleste eldre maskiner bruker.

Har sett på filmer en stund, både eldre kvalitetsmaskiner og nye relativt små kinabenker, mindre enn de to jeg linket til, og i mine øyne fungerer de helt fint, nå vet jeg jo ikke om de har gjort en stor jobb med å få de bedre enn når de kom men.

En ting jeg tenker på med eldre maskiner er justering av hastighet og hvor mye jobb det er hvis man bytter noen ganger på hver jobb, og innstilling av forskjellige gjengestigninger.

 

Både benk og fres blir stående et par meter innenfor garasjeport så har ikke så vanskelig med å få det inn, blir selvfølgelig en langt større jobb med 2 tonn kontra 500kg men det skal nok gå. Har heller ikke ønske eller bruk for en benk på 3-4 meter lengde, helst ikke over 2m.

 

Hva er minste makshastighet man bør ha på freser? De har jo noen større kinafreser på rundt 300kg, som jeg skjønner det er tyngde viktig på en fres? F.eks. denne: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=43_129&products_id=11096

 

Tenker litt på om spindel kan ha kast ol. men det er jo garanti når det er nytt så er det for ille måtte en vel funnet en ordning.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en sånn Korsfarer på jobb. Vi har funnet ut at den er lite stabil i forhold til de andre benkene vi har. Det er vanskelig å slå gjenger på den, og få det nogenlunde rett. Siden det er en 1-fas 230V mangler den styrke. Sikkert en grei benk til hobbybruk, men ikke noe mer. Vi bruker den mest til å dreie foringer av nylon til understell på snøscootere.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt, Hvis du har penger til å gå å kjøpe deg en kina benk til over 30000. og ikke bare er en av de som prater om det i 10 år.

 

Så gjør nå for guds skyld ikke det, mye til og fra her men ærlig talt... Er jo svin dyrt og da har du ikke engang begynt å kjøpe verktøy/måleutstyr/holdere/skjær, oppspenning osv.

 

Gjør nå som nevt over, eller ha litt tolmodighet og vær på Finn så dukker det opp noe skikkelig, og da følger det gjerne med litt utstyr også..

Link to comment
Share on other sites

En kamerat har, bruker den en god del. Det er forøvrig den største benken jeg har praktisk erfaring med, sannsynligvis grunnen til at jeg ikke er like kritisk som en del andre.

 

Største minus er vel spindelhus i aluminium, det gjør den lite stiv. Det vil du merke ved feks "brøyting" med grovt negativt verktøy eller stikking i vrange materialer. Det er også litt mer bytting av drev ved gjenging, den har to områder pluss metrisk/tomme som krever omdreving, men girkassa dekker det meste på en innstilling. Høy/lav giring på spindel krever reimskifte, men igjen dekker en stilling det meste du trenger.

 

Er man vant til skikkelig verktøy forstår jeg at man ser på disse maskinene som skrot, de er ikke optimale på noen som helst måte. Har du 3fas og plass bør du vurdere noe bedre, men jeg vet også hvor mye ekstra bry en stor maskin kan by på. Om en er usikker på hvor mye en vil legge i dette er det lett å få beslutningsvegring, og selv en dårlig benk er bedre enn ingenting. Om det blir for smått og spedt kan du jo bytte, du brenner ikke inne med en kina-maskin.

 

Og til alle som anbefaler brukt, er noen av dere villige til å se på maskiner sammen med ham? Om en er helt fersk er det lett å kjøpe katta i sekken, jeg tror dere glemmer hvor mye erfaring dere selv besitter. Hjelper dere til om han går på en smell og får en maskin med krøket spindel? Hva om et drev ryker og deler ikke er å oppdrive, stiller dere opp da? En må lære å krype før en kan gå...

Link to comment
Share on other sites

Reservasjon mot kinamaskiner er største grunnen til at jeg ikke har kjøpt noe enda. Har sett lenge på Finn og det står benker men de er som regel for store, skal kontakte han på Finn du nevnte og se om det er en mulighet der. Ellers har jeg ikke veldig hastverk så forhåpentligvis dukker det opp noe på Finn eller andre steder som ikke er for stort.

 

30-40000 er mye penger, sikkert altfor mye å legge i en kinamaskin, kanskje bedre hvis jeg skulle ende med noe kinagreier å gå for mindre og billigere. Sikkert lettere å selge igjen uten å tape altfor mye.

 

Det med eldre maskiner og deler er også noe jeg har tenkt på, ryker det noe er der deler å oppdrive. Ville nok hatt med ei klokke og sjekket spindel og ting for å se hvor mye sleng det er og drev og reimer ser jeg jo hvordan ser ut mtp. slitasje, utover det er jeg usikker på hva som bør sjekkes.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt Erlend.. 30-40 tusen!!!!!!!! For en Benk du selv ser klare begrensninger med.

Trenger i allefall å være med han på handle tur da, kan jo gjøre to tre bomkjøp på euro benk med utstyr før du er oppe i den prisen..

Og jeg har aldri snakket om stor benk, men kvalitet. Min første dreibenk var en liten og knall fin Weiler til 8000..

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har en HBM benk som er litt mindre en den du nevner, vel den har helt klart sine begrensninger og må passes nøye for at den skal være "nøyaktig". Mine krav for mine prosjekter er innenfor 2/100 mm , noe helt sikkert noen fnyser av som uber dårlig. Vel jeg hadde et ønske om en benk som ikke var for tung og som garanteret ikke hadde hatt en storcrash.

Største svakheten er uønskede vibrasjoner og at hjulmerkingen er litt så der. Gjengestigningene ser ut til å være spot on.

Selv var jeg totalt uten erfaring med dreibenker , tørte rett og slett ikke kjøpe 30år gammelt brukt :wink:

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt Erlend.. 30-40 tusen!!!!!!!! For en Benk du selv ser klare begrensninger med.

Jeg vet, jeg vet. De er jaggu ikke billige...

 

Men jeg synes folk som kan verktøymaskiner har så lett for å glemme hvor mye de selv vet og hvilke muligheter de har til å fikse ting. På den forrige fresen (en hønngammel og utslitt italiener) endte Maskinarbeideren med å dreie ny spindel inklusive verktøykon. Han kan slikt, han står i benk dagen lang. Jeg? Jeg kunne bare kastet maskina ut lia om jeg hadde hatt samme problem, jeg har hverken utstyr eller evner til å gå løs på et slikt prosjekt.

Hvilke evner og resurser en har påvirker valget, har en folk som kan hjelpe en med å sjekke utstyret og få det i hus er jeg helt enig i at brukt proffutstyr er best. Men på egenhånd uten erfaring? Med en ny kinamaskin vet en i det minste hva en får. Det er jo verdt en del det også, eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Nå ja, sikkert en fornuftig kar trådstarter.

Litt sunn skeptisk ved kjøp og kanskje en telefon eller tråd her om det er greit . Så finner han nok en bra brukt benk.

 

Skal se han har litt gull igjen på kistebunn til verktøy, og kanskje en øl til oss med alle de gode råda også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik maskin til hobbybruk. Kjøpte den meeeget pent brukt av en pensjonist som hadde dullet med den.

 

Konklusjonen etter å ha hatt denne maskina i ca 2,5år: Du får det du ikke betaler for.

 

Bruke 30 -40 k på en slik maskin, ny i esken?

 

Vel, stikk noen skiver i ett greit verktøystål med ett 3mm hm stikkstål og gjør deg opp en mening om hvordan maskinen oppfører seg.

 

Gjør det samme i en liten industrimaskin av grei kvalitet.

 

Da vet du hvilken maskin du egentlig vil ha.

 

Jeg jobber som maskinarbeider på ett godt utstyrt maskinverksted med dreiebenker fra dengang slengbuksene var på mote(for første gang) Kunne jeg fått tak i en liten vdf dreiebenk som var godt vedlikeholdt hadde det ikke vert tvil i min sjel ett sekund!

 

Men ikke har jeg trefas og ikke har jeg lastebil med kran så derfor har jeg en maskin som man kan få med seg på en henger

uten altfor mye styr.

 

Valget er ditt, dette er bare mine erfaringer jeg håper du kan dra nytte av!

 

Håper du finner deg en maskin du blir fornøyd med :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Men ikke har jeg trefas og ikke har jeg lastebil med kran så derfor har jeg en maskin som man kan få med seg på en henger

uten altfor mye styr.

 

Men du får jo gjort ting i den, ikke sant? Og den er en langt bedre maskin enn den første benken din, som du også fikk gjort en del i...

 

Og ærlig talt:

uten altfor mye styr

Har du noengang hatt en eneste maskin som det ikke var et helsikes styr med? Ting som ryker eller må kobles om, har vi ikke vært borti det før? Tenk deg hvor du hadde stått om du ikke hadde kjent folk som kunne hjelpe til litt eller kunnet låne verktøy på jobb. Hva om trådstarter ikke har de resursene som en del av oss har, stått helt alene? Hadde trådstarter hatt slike folk rundt seg, ville han da spurt her?

Link to comment
Share on other sites

Du har helt klart flere gode poenger.

 

Flytting av verktøymaskiner er ikke noe som er gjort på 1-2-3, det krever mye logistikk,når maskina står og ting må repareres, deler må lages osv... jeg vet..MEN for den som kanskje har 3fas i heimen og lastebil med kran tilgjengelig finnes det mye fine maskiner som koster en brøkdel av en ny kinamaskin. Har man en maskinreparatør å rådføre seg med så slipper man å gå skoa av seg.

 

Man får selv gjøre seg opp en mening om hva man vil legge pengene i.

 

Som fagmann vet jeg hva jeg vil ha, når jeg titter ned i lommeboka ser jeg hva som er begrensningen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes stadig gode kjøp å finne som slår alt av kinamaskiner. De siste to handlene har jeg gjort for jobb og en skytekompis, hhv fres til 15k (pedersen fra 90 tallet i meget god stand fra en verktøymakeravdeling i en større bedrift. Kjøpt usett. Tilsvarende maskiner selges for nærmer 100k) og en litt misbrukt men bra tos dreiebenk til 10k. Etter rehab er dette en dreiebenk til mange ganger prisen og kvaliteter som ikke finnes i samme størrelse kinamaskin.

 

Begynte selv å kjøpe maskiner for syv år siden og har aldri transportert noen selv. Har heller ikke hatt strøm til det i utgangspunktet, men har fikset det likevel. Etter de første to maskinene har jeg ikke hatt plass til flere, emn har likevel installert tre maskiner til uten å bygge på. Verkstedet er veldig veldig trangt, men inneholder nå så mye bra verktøy og maskiner kjøpt til hobbybruk at det er nesten ingen børsemakerbedrift i norge som har mer stæsj.

 

Ikke har jeg gått mek'en eller jobber dagtid i maskiner heller. Bruk hode, se på flere maskiner før man kjøper og prøv så mange som mulig. Det har funket for meg.

 

Poenget mitt er at man bør kjøpe etter behov på en slik måte at man slipper å bytte ut. Så får det heller ta litt

tid. Det verste som kan skje er at man må reparere en maskin. Det må du i grunnen med en ny kinamaskin uansett. Er reparasjonene over evne er bonus at man lærer masse underveis og får det til på andre forsøk...

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å lete etter en grei brukt benk har jeg kommet frem til. Det er lett å kjøpe seg en kinabenk men er redd jeg ikke vil bli helt fornøyd.

Bare en får tak i deler til en brukt maskin skal det ikke være noe problem å fikse ting selv, har skrudd bil og motorsykkel i 25-30 år så er ikke helt blank på skruing.

Det står også noen freser på Finn, de ser veldig store og grove ut men det er kanskje bare en fordel.

 

Han som TRX 850 la ut en Finnkode til har en schaublin 102n, http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=55359222

Etter hva jeg har funnet ut har den en dreielengde på 400mm, det er litt kort men er noe sånt som dette en grei benk kvalitetsmessig?

Link to comment
Share on other sites

Er jo av de bedre benkene du får, men nok litt liten i forhold til hva du trenger.. Han har muligens noen andre også hvis du ringer.

 

Men hvorfor i alle dager er et par lapper til elektriker og kranbil så forferdelig vanskelig ,og et argument for å kaste 30- 40 bort på kina benk?? Skjønner ikke regnestykket..

 

Tre-fas ligger i de fleste tilfeller klart i sikrings skapet ditt... kable til verkstedet ditt- Ring elektriker- FERDIG

 

Kran bil ?? folk tar opp og setter ut båter to ganger i året, er ikke et statsbudsjett hver gang!!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke regnestykket

Lastebil for lokal transport som båt som regel er koster ikke allverden, skal man flytte ting 15-20 mil blir det gjerne litt dyrere. Og det er som sagt penger som en garantert ikke får igjen. Nå må en jo regne med en del pristap på nytt utstyr også, så et enkelt svar er ikke lett å gi. 3fas er det "bare" å inststallere, men mange små "bare"r kan totalt bli et ork for enkelte. Spesielt om en er usikker på hvor mye tid en vil legge i ting. For mange er tid en knappere resurs enn penger, å slippe ting som leie av lastebil, dugnad for å flytte maskina og mas med elektriker kan være verdt en del.

 

I dette tilfellet ser TS ut til å være villig til å ta de detaljene og virker praktisk anlagt. Da er nok en bedre maskin utvilsomt det beste valget. Men det er en grunn til at mange velger en kinamaskin, og det er ikke bare fordi de ikke har oppdaget alt som ligger på Finn. Det ER lov å se ting fra flere sider.

 

Når det gjelder benken det lenkes til synes jeg den ser helt nyyyydelig ut, her er det mer data: http://www.lathes.co.uk/schaublin/page24.html

Men om en vil prøve seg som børsemaker blir den i korteste laget, da bør en ha 6-700mm lengde.

Link to comment
Share on other sites

Skal man trylle hjem den 500 KG Crusaderen da?? Må jo fraktes og flyttes den også. Snakker ikke om et beist på 3 tonn vi heller.. Så den prisen er det ikke nødvendigvis noe forskjell på og frakt må ordnes uansett.

 

Og jo ! Ligger det tre- fas inn i skapet dit hjemme er det bare å installere.. Faktisk bare en telefon unna..

Link to comment
Share on other sites

. Digital avlesning er ikke noe du har behov for.

 

kan kunn snakke fra min (begrensede) erfaring men jeg ( og samtlige av lærerene på industri-linja på min vgs) mener at digital avlesning er veldig nyttig, spesielt når du har litt "slak" i håndtakene som du bruker for å stille x og y aksene, og at du har muligheten til å nullstille fra en posision

Link to comment
Share on other sites

Frakt og 3-fas koster!

Kjøpte en brukt italiensk dreiebenk på ca 1200kg fra en videregående skole i Stavanger. Fraktet til Molde.

 

Billigste frakt: Rett under 16 000 som privat.

 

Pris på 3 fas fra sikringskapet til verkstedet (m/ 20m jordkabel) ca 7000kr

 

mvh

Olaf

 

PS! Har såvidt prøvd en kompis sin HBM 330x1000

Dette er slett ikke en dårlig benk til sitt bruk. Utrolig kjekt med digital avlesning og brems på spindel.

At den er spinklere enn benken jeg har, er klart, men at den er ubrukelig er bare tull. Det er flere børsemakere i USA som bruker Grizzly benker, og det er omtrent identiske.

Det jeg savnet mest i forhold til min benk var at jeg har 52mm spindelborring mot 38mm på HBM, 42 omdreininger som laveste mot 70 på HBM og clutch på spindeldriften, slik at jeg kan slure ved start.

Link to comment
Share on other sites

Mellom 1-2 tonn burde gå fint å frakte selv, bare få lånt seg stor nok henger og en mulighet til å få den på når en henter så har jeg hjullaster til å løfte den av med og lirket inn porten.

 

Hvis det ender med noe såpass tungt er det kanskje en fordel å støpe opp en solid sokkel til å sette den på?

 

Har 3-fas 230V ferdig lagt opp jeg bruker til kompressor og plasmakutter, hvis det er snakk om 400V er vel det en 4 leder kabel, kan det legges inn fra 3-fasen i skapet eller krever det nytt opplegg fra stolpe?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert at deler til Kina-maskiner er så veldig tilgjengelige heller, bare sånn for å ha nevnt det.

Vet av tilfelle hvor importøren ikke en gang er i stand til å hoste opp rett deleliste for benk til 20K+, har bare en liste som -nesten- er rett.

 

Er stadig på utkikk etter en benk selv og flere av de større kina-maskinene ser OK ut men etter å ha opplevd noen av de satt ombord på nybygde båter fra norske verft er jeg skeptisk; mye samme opplevelsen som å operere noe skikkelig gammelt ræl. Slakke all-over, vanskelig å få spaker og slikt til å gå dit de skal.

Så da venter jeg heller til det dukker opp en passende benk i nærheten. Har en nok plass (jeg har ikke enda..) kan det bli riktig så billig (som i skrotpris).

 

Og en får gjort fryktelig mye arbeid på et verksted for de 30-40000 det vil koste før en er igang med en halvstor Kinamaskin..

Link to comment
Share on other sites

De benkene jeg har fraktet har kostet meg diesel og dekkslitasje på henger, men ser fortsatt ikke dette som et argument for Kina benker. De tar samme plass som benkene vi tenker på , veier kanskje et par hundre kilo mindre bare... må da for pokker fraktes disse også.

 

Sist jeg la opp tre-fas hadde jeg ekstra god pris på kabel, men et kjapt søk på "elby" ga ca 500 kr for 20 m pfxb( hva den jordkabelen var til skjønte jeg ikke) 150 kr for sikring+ litt småtteri=1000K ? forutsatt at man banker kabelen selv så burde vel trikkeren klare dette på to timer inkl. kjøring?? 1200kr.

 

Klarer ikke se at tre-fas skulle være argumentet for å kjøpe kina benk til 30-40K , Frakt er ca likt for begge så dette er ikke et argument i det hele tatt.

 

Men trådstarter begynner alikevel å se lyset skjønner jeg :wink: Og tre-fas har han, så ingen grunn til å bruke dobbelt så mye penger på halvparten så godt utstyr da :D

Link to comment
Share on other sites

Men hva med 3-fas 230V og 400V, jeg har 230V, må det strekkes ny kabel fra stolpen hvis jeg skal ha 400V? Noen elektrikere som har peiling?

 

Har ikke satt meg så veldig inn i 3-fas men er det kanskje mulig å koble en 400V maskin til å kjøre på 230V 3-fas?

Link to comment
Share on other sites

Mange litt eldre maskiner solgt i norge er 230. og noen er kan kobles om mellom begge( stjerne/trekant)

Ytterste konsekvens er omformer.. Nyere byggefelt eller elektrisk sanerte steder, er det lagt 400V inn i huset, da får man problemet andre veien, skulle du ha 230V tre-fas utstyr..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vel tro at 230/400 er det vanligste på utstyr i denne størrelsen, men sjekk merkingen på motoren for sikkerhets skyld. Det typiske er vel at de er merket med 230/400V, jeg mener å ha sett kun 400V / Y (stjerne), de bør vel også kunne kobles om? Sjekk med en 'trikker om du er i tvil. En trafo er selvfølgelig en løsning, men det er nok en ting som må ordnes.

Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell på fraktpris, hvis man hører litt rundt hos forskjellige firma. Fikk levert en 1800 kgs gammal tos benk i sommer, benken kostet 20000 og frakta inkludert kranbil til lossing kom på ca 4500. Dette fra Oslo til nesten ytterst på vestlandet. Benken trenger noen nye nivåglass til olje og slikt men ser ellers ut til å være i grei stand, fulgte med flere hurtigskiftholdere og annet snacks. Har ikke testet den enda fordi andre ting har tatt all tid og ressurser, så jeg har ikke somlet meg til å legge inn trefas.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Obs Obs! Jeg er bransjetilknyttet i "kinamaskinbransjen", sier fra på forhånd så jeg ikke får noe kjeft :)

 

Beklager at jeg svarer på en gammel tråd, men klarer ikke dy meg, min hovedintresse er verktøymaskiner og jeg vil gi deg mine råd.

 

Det er vel ikke sikkert du har kjøpt noe enda, Ferox?

 

Den Schaublinen er en veldig fin maskin, men det er en av de simpleste 102 maskinene man får kjøpt. Den har bare topp og tverrsleide, ikke mating, ingen gjengefunksjon. Mangler den noe eller ryker det noe er det omtrent umulig og veldig dyrt å få tak i deler. Har selv en 102VM.

 

Generelt når det gjelder deler til industrimaskiner er tilgangen ganske dårlig og prisene dyre, det hjelper å være i "gamet". Ryker f.eks. noe på hovedreiebenken min (Weiler Commodor, nydelig maskin) kan det fort bli snakk om hvor mange 10-tusen delene koster, ikke 100-lapper :)

 

Når det gjelder å få tak i anvendelige, brukte maskiner er det noen fine måter å ordne det:

1. Bygg deg opp et kontaktnettverk der du kanskje kommer over et kupp en gang i blandt.

2. Vil du ha det kjappere enn det kan du ringe en maskinhandler og kjøpe en maskin som er i orden, dette koster generelt mer da disse maskinene ofte selges basert på hva de er verdt for en kjøper som skal tjene penger på maskinen og da er det ofte direkte knyttet opp til kvalitet, stand og hvor ettertraktet den størrelsen er. Når en maskinhandler selger en maskin billig er det etter min erfaring bare å holde seg langt unna, men de er ofte ærlige nok til å si hvorfor maskinen er billig.

3. Få en grei kompetanse på hva det er du skal se på når du inspiserer brukte maskiner, pugg merker og modeller, ekstrautstyr som bør være med, hva som er lett å fikse på, hva ting pleier å selges for (ikke hva de koster på finn) osv osv. Etter å ha gjort det kan du følge med på nettsider i norge og i europa og da kommer du og over kupp en gang i blandt.

4. Vær griseheldig på finn.no. Kjøp noe som ser ålreit ut, ta med deg hjem og håp på det beste.

5. Kom over en pensjonist som har jobbet på et "gromverksted" og har fått med seg noen maskiner hjem etter utfasing e.l. Kan slå begge veier, det kan hende han husker nyprisen :)

 

Hvis du kan å reparere maskiner selv er dette en fordel, reperatører er veldig dyrt og de har lang ventetid. Flys ofte inn fra utlandet :)

 

Når det gjelder kinamaskiner:

Jeg er delt og dessuten upartisk. Men kan si at det er en jungel. Man får bra maskiner og dårlige maskiner som bare er å kaste. Noen ganger er "søppelmaskinene" dyrere ut fra forhandler enn de bra maskinene, dette kommer an på forhandleren sitt påslag og fordyrende mellomledd mellom fabrikk og forhandler.

 

Selv om en maskin ser lik ut som en annen er de laget på forskjellige plasser. Prøv å finne ut hvem som faktisk har laget den maskinen du skal kjøpe, tradingfirmaer handler fra alle mulige rare fabrikker og lakkerer til egne farger og logo.

 

Erfaringsmessig, en kinamaskin med for mye funksjoner og bevegelige deler til en alt for billig pris er aldri bra, vær veldig obs hvis den har 100 forskjellige matinger i girkassa. En enklere maskin til samme pris er mest sansynelig en bedre baskin totalt sett.

 

Totaløkonomien i en bra kinamaskin kan være svært god, kommer an på dine behov. Eks 29.000 på en god kinamaskin, for 5000 får du senterspiss, borchucks, det meste av dreieskjær med mer.

 

34.000 inkl mva, fett må vaskes bort, tighte til litt her og der så er det bare å dreie. Om maskinen holder 1000 timer/10år uten for mye knot, og det gjør den mest sansynelig, har det vært en billig maskin til både semi-proff og hobby, sammenlign med skyting, jakt og bilhobby f.eks. Kan til og med hende du ender på plussiden hvis du tjener en 100-lapp her og der.

 

Du får ofte igjen mye av pengene for maskinen hvis du angrer på hele hobbyen og selger den.

 

Men nå selger jo jeg "Kinadrittmaskiner" så jeg er ikke til å stole på:)

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg så er pris på reservedeler og garanti svært viktig. En maskin til flere hundretusen ny har i den grad deler overhode kan skaffes en pris som fort overgår prisen hele maskinen kostet brukt. Utstyr er også ofte veldig dyrt å vanskelig å finne.

 

Kina maskiner er veldig forskjellige. Meec dreibenkene solgt på jula er jeg i tvil om engang duger som anker. Skulle ikke bli overrasket om den flyter :)

 

Sieg maskinene er ihvertfall fine. Har en sieg SX3 fres og til den prisen er den super til hobbybruk. Kan ikke sammenlignes med min schaublin 13 fres men man kan lage mye fint med den.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å trekke konklusjoner ut i fra en slik stream som denne. En ting som en bekjendt fikk svi for var å kjøpe en rimelig og brukt benk på finn.no. Han måtte slipe vangene og skaffe seg endel utsr ffor p kunne bruke den.så benken ble dobbelt så dyr.

Jeg var heldg og fikk tak i en kinabenk kjøpt av en verktøymaker og som bare var brukt under 10 timer før han dessverre døde.

Benken hadde 700mm senteravstand og girkasse og over 30mm spindelhull,briller og endel annet utstyr.

Jeg er enig i at det er i

kke alt ved den som oser av kvalitet ,men å gå over en kinabenk og tighte den, for eks å sette inn trustlager på mateskruenes ratt mot benken ga over og sjekke girkassen at alt er stramt.Runout var uforskammet god.

Etter endel timer bak rattet og to riflebygg er jeg fornøyet .Bare huske på at vi som er hobbyister kan bruke lengre tid enn proffene og det er ikke krise for oss.

Det var en ting man ikke må kompromisse på ogdet er verktøyet som dreiestål og i sær gjengestål og måleklokker.

Da jeg rettet op låskasse ,kamret løpet (lothar Walther) klarte jeg en runout på toralt 1/1000mm .Innstillingen tok lang tid skal innrømmes ,men resultatet ble godt og begge riflene skyter femskuddsgrupper på 100m på 13mm så selv med en kinabenk er det mulig med etter miit syn med gode resultater hvis man aksepterer noe større tidsforbruk.

 

En som er fornøyd med sin kinabenk

Link to comment
Share on other sites

Ganske einig med siste talar. Skal ein starte virksomheit er det nok lurt å handle kvalitetsmaskiner. For hobbybruk er ikkje krava dei samme syns eg.

 

Eg har hatt ein Sieg C6 dreiebenk i 12 år, og den har vore mykje i bruk. Kan ikkje sjønne korleis eg skulle klart meg uten den. Har og ein liten fres, ein Sieg X2 som eg har montert ShumaTech (www.shumatech.com) digital avlesning på. Den DRO'en kan anbefalast på det varmaste. Spesielt er det kjekt med funksjonen for boring av boltsirklar.

Dreiebenken konverterte eg raskt til trefas motor og frekvensomformar for eg vart lei av reimskifte. Dei tilsvarande maskinene i dag har elektronisk turtallkontroll på motoren så vidt eg veit.

 

Å montere frekvensomformar er også eit tips om ein kjøper ei trefasemaskin men berre har ein(to)-fas tilgjengeleg.

 

Små maskiner har sine åpenbare begrensingar, men du verden alt ein kan få gjort likevel. Eg dreia nye lagerseter i vendehjula på ein 1,5T minigravar ein gang i C6-maskina. Det gjekk, men var på grensa reint størrelsesmessig. Desse maskinene finns det eit hav av utstyr og deler til. Både fra inn- og utland. Har handla masse fra arceurotrade.com i england. Hyggeleg og serviceminded kar som driv den butikken.

 

Til dreiebenk er det nesten eit must med quick change toolpost. Fåast via ebay i forskjellige størrelsar. Amerikanske selgarar, men dei er nå kinesiske likevel.

 

Har i vinter bytta dreiebenken med ein Frejoth-benk fra korea, 1985-modell. Denne er litt større enn C6'en, ca ein meter dreielengde og har gir på spindel og mateskrue, samt finmating på vogn og tverrsleide.

Denne skal få Shuma tech DRO og QC toolpost.

Benken fekk eg nermast gratis mot at eg frakta den vekk. Leigde lastebil med kran for 1500,- som løfta den på ein bilhengar, maskina veg ca 400 kg. Fekk den inn i bua min aleine, hjelpt av ein biltema motor-løftar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har jobba på mekanisk verkstad med gode gamle solide dreiebenkar. Starta mekanisk verkstad sjølv for 2 år sidan og kjøpte sjølv kinabenk. Weiss 500x1500. Kvifor kinabenk? Brukast mest for reparasjonsarbeid og det var ikkje forsvarlig å kjøpe dyr maskin mtp lite driftstimar. Både eg og dei som jobbar hos meg er kjempefornøgd med kinabenken. Har aldri opplevd den som eit handicap sjølv om det står weiss på den. Skal ha meg hobbybenk og då blir det nok weiss igjen. God nok kvalitet og ein forhandlar som stiller opp med kompetanse og deler (LTS)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...