Jump to content

Dreiebenk fra Gasolin? Crusader vs. HBM 330x1000


Ferox

Recommended Posts

Er også på søken etter dreiebenk og sliter litt med samme problem som dere drøfter; pakket og klar kinamaskin eller vente og se etter en brukt proff/industribenk.

Fikk ombord en MLF 1022 benkdreiebenk med fres fra Luna og ble skremt. Enkelte flater så ut som om de var meislet, dog var vangene osv slipt. Dreiestålene som fulgte med var latterlig, i tillegg slutta motoren å virke etter max 2 driftstimer. Dyr var den og, antagelig pga fresen. Bare å ligge unna...

Så på også HBM 330 og Weiss WM 330 fra LTS. Benker i denne prisklassen burde være både 1 og 3 steg opp fra feks ovennevte fra Luna.

Har lyst på denne størrelsen, får plass til en bremseskive, kanskje også en trommel og lengden er kurant(ca 1000 mm), samtidig skal den jo passe i garasjen uten at begge bilene må stå ute. Ringte LTS om WM 330 og frakt ville komme på ca 3000,-, levert nærmeste godsterminal, ikke galt det. 3 fas motor men det er ikke noe problem, kan være greit å få lagt ut i garasjen i alle fall, endel verkstedutstyr med 3 fas er faktisk billigere pga folk ikke kan bruke det...

 

Så; en skvett ny såkalt Kinamaskin i denne klassen (ca 50000), kjøpt fra forhandler med 3 års delegaranti, fraktet i kasse for en grei penge, i en størrelse som man kan håndtere uten containertruck ELLER en benk som kan ha årevis i industrien, solgt av Ærlige Erlings Maskinimport, veier 5 tonn, deler kan man bare drømme om osv.

 

Skjønner argumentet om kvaliteten i en industribenk kontra billigbenk. Man kan jo også være svinheldig å få med massevis av utstyr, men jeg antar man kan få prutet med litt saker når man bestiller benk i denne prisklassen... Og de brukte benkene flere av maskinforhandlerne selger er jaggu ikke gratis de heller, de vet utmerket godt hva de selger.

 

Det blir uansett en avveining mellom hva man faktisk trenger, har lyst på, plass til, strøm til etc, desverre. Blir neppe de store prosjektene uansett, en foring eller to og kappe fordevet et og annet mauserløp osv. Kommer til å følge med utover og se om det dukker opp en egnelig benk i hentbar nærhet, og blir jeg lei av å vente og finner gullkrukka ved enden av regnbuen så blir det nok en ny telefon til LTS :D

Link to comment
Share on other sites

en benk som kan ha årevis i industrien, solgt av Ærlige Erlings Maskinimport, veier 5 tonn, deler kan man bare drømme om osv.

Det er selvfølgelig mulig å sette seg inn i faget før en kjøper, det er mange maskiner der ute som er svært greie med tanke på reservedeler. Jeg har nå en Bridgeport fres, ikke verdens mest stabile maskin men du verden så fleksibel den er. Og selv om en sikkert må over dammen etter deler så er de tilgjengelige, og til en helt annen pris enn om det bare var én importør. Det er vel også en del Svenske maskiner fra Värnamo som er ganske kurante, eller hur? Dere erfarne maskinfolk kan jo komme med gode tips her så folk vet litt mer om hva de bør se etter? Hadde ikke det vært en nyttig resurs for mange her inne?

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. Jeg sitter selv og drømmer om en fres og dreiebenk til hobbybruk, jeg må bare få meg et sted å sette dem. (Leilighet i oslo sentrum er ikke en god plass for tyngre maskinarbeid). Liker denne tråden, da det hjelper meg litt til å finne ut hva jeg skal se etter. Bakdelen er jo at det blir flere om beinet på det som er til salgs.. :mrgreen:

 

"Alle" amerikanere har jo en sliten bridgeport stående (er de slitne fra fabrikk?), så det går vel 13 på dusinet med deler til en sånn.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg synes folk som kan verktøymaskiner har så lett for å glemme hvor mye de selv vet og hvilke muligheter de har til å fikse ting.

 

Mitt inntrykk er at de færreste kan gjøre slikt, og at det må sendes til gokk.

 

(remanufacturing spindles)

(handskraping older machines)
Link to comment
Share on other sites

Diskusjonen om "Kinamaskin" eller god gammel malmhause vil neppe noen ende ta, fagfolk som diskuterer med hedninger innenfor sitt felt har ofte sterke meninger og GOD peiling, ingen tvil om det. Man blir nok litt feinsmecker på utstyr innenfor det man kan, enten det er verkstedutstyr, båter (som meg selv, kom ikke å snakk dritt om Wichmann båtmotorer :lol: ), frisørutstyr, ja dere skjønner...

Et annet poeng i debatten er størrelsen på maskinen. Har nørda litt rundt i det siste på interspace og mange mener man skal kjøpe så stor som man kan. Blir man varm i dreietrøya så blir fort maskinen for liten :winke1:

 

Hva vi hedninger faktisk har bruk for og klarer oss godt med er jo en litt annen sak.

 

Kan noen av dere som har "kinamaskiner" hive dere på med litt brukererfaringer osv?

Gjerne du som har en gammel Myford også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og for de som ønsker en god fres, med litt utstyr så en er igang med det samme, denne er med Mitotoyo digital :D .

Huron hode er også utrolig flott å jobbe med.

Prisen ser ikke så gal ut, men erfaringen tilsier at det som regel går å prute litt..

 

Aner ikke hvem selger er !!

 

FINN KODE:68985829

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...