Jump to content

Mauser M98 Home Made Chassis Prosjekt


Aannerud

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har den siste tiden tenkt en del på og konstruere ett alu chassi og lurer derfor på om det er noen som har 3D modell av Mauser M98 kassa? evt. tegninger? Har leita litt på nett men dette er det beste jeg har funnet til nå(jeg sku helst hatt det snitte som mangler..):

8CGrJr0.jpg

 

Noen som har noe?

 

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har letet en del tidligere og har ikke funnet noe av Mauser.

 

Jeg mistenker at veien framover er å få 3D skannet en gammel kasse hvor kopibeskyttelsen er gått ut og ta det derfra.

 

Da gjelder det å få has på en passende låskasse og betale noen

med en 3D Scanner/Digitizer til å skanne den og legge resultatet ut på Internett under en fri lisens og kanskje noen gidder

å bearbeide resultatet - spesielt hvis de kan få en slant for det.

Dyktige unge menn med behov for litt lommepenger og brukbart med fritid har fikset sånt før.

 

OpenScad ligger her:

http://www.openscad.org/

 

3D skanner

 

Ikke helt gratis og pass på - noen hagenisser er plagsomt små og en 3D scanner/digitizer som er for liten er ikke kjekt :-)

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=3d ... r&_sacat=0

 

Ta kontakt med disse gutta og legg ut skanningen på nettet så kanskje noen griper tak og bearbeider tegningene slik at de passer til å CNC frese i aluminium.

http://www.cncguns.com/

 

Mest for ABS plast:

En liten zippet pakke med tegninger ligger der ute:

Fosscad MegaPack V 4.7 (Aramaki) - 1.1 GB med tegninger under åpne lisenser type GNU/Copyleft. Jeg tror ikke du finner noe her men det er en alvorlig mengde med tegninger som kan åpnes med f.eks OpenScad. Tegninger som er laget for ABS plast er forsterket strategisk og mye burde gå å CNC frese men det lønner seg å se igjennom først.

 

Selv lurer jeg på å instigere noen til å lage tegninger til en kruttdrypper som kan 3D printes :-)

Det hadde jo vært moro med noe slikt til neste jul :-)

Å lage en kruttdrypper i aluminium på en dreiebenk er selvfølgelig mulig, men det blir for lett og ikke alle har dreiebenk tilgjengelig :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Utrolig att det ikke finnes noe lett tilgjengelig der ute! Kassa har jo eksistert ei stund og noen tusen prosjekter har blitt gjort på den.. Jeg jobber som konstruktør og har tilgang på scanner og målemaskin så har jo muligheten der, men det jeg trenger er igrunn bare måla på lomma i stokken så spørs om det er bryet verdt og lage en detaljert modell av kassa. Men når det er sakt hadde det vært fint og hatte en kasse og konstruere rundt!

 

Jeg får se litt hvordan jeg løser det..

 

 

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har allerede satt av tid... :winke1: Både til chassi, montasjer, lyddemper osv... :lol:

Har fundert litt på chassi til den ene kassa mi nå en stund, men har så langt ikke klart å bestemme meg for hvordan jeg vil ha det. :lol:

Som du sier, fort gjordt å lage 2 når en først er igang. Tommy fikser 3D'en hvis det blir nødvendig ja...

 

Må vel regne en Twist pose for skanning/oppmåling, og ei halv ei for 3D'en...

Anodisering koster også en Twistpose... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å ta den helt ut å lage en opsjon ala railgun med å feste systemet til skjeftet med ei klemme på en sylindrisk del av pipa foran låskassa. Låskassa kan da gjøres frittflytende slik mauserkasser har vært brukt til test av patroner i de fleste ammofabrikker i Skandinavia :-)

 

Ellers støtter jeg ideen om STR-magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker egentlig og bruke AR-15 kolbe hengsle, men finner den ikke inne noe sted, da kan man bruke AR-15 kolber av alle slag.. Pistol grepet til AR-15 er jeg litt mer usikker på, ønsker og ha det justerbart og d kan bli litt knotete med AR-15 grepe, pga. den "bøyla", "huken", "haka" i bakkant.. Blir isåfall ikke spes pent..? Finnes masse pistol grep med picatinny feste og da..

 

 

Kolben må jeg gjøre litt justeringer på så kanskje det blir ett lengre parti til baksekken.. Til nå har jeg bare sittet med en tommestokk og sett for meg ca str. På alt, tenker jeg tar en efta med grs stokken som utgangspunkt og får skalert ting litt bedre. Ser for meg at jeg beholder kolbeløsningen så da kan man begynne og fintilpasse litt:)

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det og nærme seg noe, avstander skal stemme ganske bra og det ble plenty med flate til rear bag.. Chassi veier ca 3kg til nå og det syns jeg er meget bra, fortsatt en del material som skal bort.

 

oQCAke7.jpg

 

 

Nå sitter jeg og funderer mest på pistolgrepet, syns dette er litt vanskelig da jeg ikke har noe eksakt og ta utgangspunkt i, det som er der nå er bare noe jeg laga for og illustrere..

 

-Er det nødvendig med justering?(Planen er og lage 2 og da er det enkel sak og tilpasse avstanden til hver enkelt..)

-AR-15 Grep?

 

Jobbes Videre med:

- Pistolgrep

- AR Kolbe hengsle, finner ikke denne inne noe sted men ønsker i utgangspunktet og bruke denne:(stormwerkz.com/stock-folding.../stock-folding-mechanism-standard)

- Har kona chassi fremover foran kassa , er dette dumt? Ser de fleste er rette for montering av greier på siden(noe jeg ikke ser for meg og gjøre)..

- Inn festing av magasin, jeg tror jeg dropper dette på min da jeg har lange .300wm patroner. Det har ikke maskinisten og da ser jeg absolutt fordelen med magasin!

- Klargjøre For versapod pinne

 

 

mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ønsker ikke hengsle til rør egentlig.. hadde jeg fått tak i den rette og laget festehull til den hadde man kunnet montere hengsle for rør om man ønsket, ganske sikker på att det er samme innfesting på disse.

 

Planen er Aluminium, både stokk og kolbe. Tenker det blir legering AA6082 T6, må sjekke litt pris og tilgjengelighet. Evt. AA7075 T6 om man skal optimalisere ift. vekt men det tror jeg ikke blir nødvendig med den vekta det ser ut til og bli nå.

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Blir nok to relativt forskjellige chassier Knut... :winke1:

Jeg tror jeg dropper foldekolbe, og skal jo ha magasin. Men ellers blir det jo mye likt, spesielt med utfresinga for kassa, avtrekker, løpskanal osv. Resten er jo egentlig mest kosmetisk.

Kone framstokk er helt kurant, men hvis du KUN skal bruke tofot, så kan du slanke den relativt mye.

Bare pass på å ha nok gods til god innfestinng av Versa pinnen... :lol:

Koninga kommer mest til sin rett hvis du skyter fra anlegg uten tofot, da kan du skli rifla frem og tilbake på konen for å heve/senke den på anlegget....

 

Er du på jobb nå, så kan vi jo ta en prat når jeg kommer. Skulle tatt en prat med B.A om oppmålinga også... :winke1:

 

Nå har ikke jeg tenkt å lage mer en to av disse, så alt for mye variasjon er strengt tatt ikke nødvendig... Og det er såpass mye variasjon i AR grepene som er tilgjengelig at jeg tror det er enklere enn å tillpasse et 1911 grep i konstruksjonen. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på jobb så stikk innom når du kommer. Snakka med B.A i sta, han vil heller måle på en kasse, litt vanskelig og måle diskre på stokken:p

 

Nei jeg tror jeg går bort fra justerbart pistolgrep, da kan jeg heller prøve og få på plass AR innfesting! Ønsker også og ha mulighet til bruk uten tofot..

Har satt igjen gots til tofot, både pinne og under montering:)

Link to comment
Share on other sites

Den er god! Har kasse liggende som han kan måle på jeg... :winke1:

Tror det er enklere med AR grep ja. Mange av "Duckbill'ene" er jo i myk gummi...

Og er de ikke, så kan en fint modifisere litt på selve grepet også.

Er egentlig bare å bestille det grepet en vil ha, og så tilpasse innfesting/grep alt ettersom...

Vi er jo ikke "låst" til en bestemt, ferdig utforming.... :lol: Har du grepet, så ser en jo fort hvordan innfestinga må bli...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja maskineringsproblemer får de med på kjøpet;) Skjønner godt du ikke gidder begynne med noe masse produksjon, derfor er det like greit og dele modell så får folk finne andre til og maskinere og da med mulighet for og tilføre sine egne ønsker og løsninger:)

 

Har nå funnet ett par AR grep, men hva er det som gjeder??

 

Tipper dette, uten "leppa" i bakkant er en enklere løsning og inføre i stokken:

opplanet-ergo-grip-ar15-m16-ambidextrous-grip-kit-black-4005-bk.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe tror det er flere som ville hatt et ord med i laget om jeg skal begynne masseproduksjon.... 8)

 

Jeg hadde gått for den første! Uten at jeg har holdt i akkurat de du har bilde av, så ser den betraktelig mere behagelig ut.

"Duckbill'en" (den leppa på toppen) kan modifiseres til stokken....

 

Edit: Selve innfestinga på de er vel lik... Det er vel selve cluet med å ha så mange valgmuligheter...

At de går om hverandre uten modifikasjoner....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...