Jump to content

Mauser M98 Lavbudsjettsprosjekt.


Lasseliten

Recommended Posts

Mauser M98 kjøpt på Jørstadmoen i 1970 for en 50 lapp, stått i våpenskap siden og kjøpt av nåværende eier for 1 stk rådyr som enda ikke har falt.

 

Det heter seg at en kniv ikke er verdt noe om den ikke blir brukt.

Det samme gjelder vel også med ei børse.

Og det er i alle fall sikkert at bukken går videre om børsa blir stående i 40 år til.

 

Tar derfor utgangspunkt i denne M98 med mål om ei funksjonell og driftsikker børse de neste 40 åra.

 

Bilder og beskrivelser kommer etter hvert som ting skjer.

 

Etter lang tids leting fikk jeg tak i en godt brukt stokk hos ABC fritid.

Et godt og billig utgangspunkt, nesten litt vemodig å gå på en stokk som tydelig har vært med på mangt, men nå blir det nytt liv i den også :)

normal_Bilde2093.jpg

normal_Bilde2156.jpg

normal_Bilde2157.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da var Mauseren ferdig hos Våpensmed Tore Sivertsen på Skreia.

Bra og raskt arbe til en fornuftig penge.

Smidd om hevearm, sikring, og base/skinne/kikkert montert.

Meget fornøyd :D

 

normal_Bilde2226.jpg

normal_Bilde2227.jpg

Det blir selvfølgelig mulig å demontere børsa.

Pistolgrepet passer hånden perfekt, om det ikke ser så pent ut enda.

Hånden faller liksom på plass og det føles som den "hører hjemme" i hånda :) , har flere referansepunkter som gjør at grepet føles veldig stødig i hånda uten anstrengelser.

normal_Bilde2228.jpg

normal_Bilde2229.jpg

normal_Bilde2225.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har brukt biltemas langfibrede glassfibersparkel til oppbygging, blir selvfølgelig noe luftbobler, har finsparklet med metallsparkel.

Er spent på åssen dette blir til slutt, men det virker bra og solid så langt.

Sparkelen er fin å jobbe med, grovskar med stanleykniv og grovpuss med 40 papir.

Blir litt mer sparkling etter hvert.

Vurderer å gjøre samme prosess med forskjeftet, da det er litt smalt.

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke helt fornøyd med grepet, og etter mye klemming og kosing med børsa ble det enda en runde med glassfibersparkel.

La på godt der jeg følte at jeg manglet kontakt med grepet, i mangel på engangshansker ble hånden "maskert" med en brødpose, type 6 liter, så gjorde hånden jobben mens sparkelen herdet.

Ble litt oversized og det passer bra til finpussen.

Ble et helt annet grep når det ble tilpasset hånden på denne måten, ikke den peneste overflaten etter posen, men det forsvinner meg grovpuss og finsparkling :)

 

normal_Bilde2238.jpg

normal_Bilde2239.jpg

normal_Bilde2240.jpg

normal_Bilde2242.jpg

normal_Bilde2243.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da skjer det litt igjen, blir mye bilder, men det er jo halve moroa med å legge ut prosjektet her:)

Beklager dårlige bilder.

 

Litt mer spikk og puss på grepet.

normal_Bilde2255.jpg

 

Kolben må forhøyes, man tager det man haver, skikkelig arbesbenk :lol:

normal_Bilde2259.jpg

normal_Bilde2263.jpg

 

Planen er at den skal bli omtrent slik på høyde.

normal_Bilde2269.jpg

 

Er nå på utkikk etter 2 emner, ask eller lignende egnede emner.

Ta gjerne kontakt om du har noe tørre emner liggende til salgs.

1 stk L-23cm, B-5 cm, H-3cm

1 stk L-4 cm, B-5cm, H15cm

normal_Bilde2273.jpg

 

Grepet begynner å nærme seg:)

normal_Bilde2276.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble det litt forandring i planene for kolben.

Fant dette kjøkkenbordbenet i eik på jobb, perfekt fit for kjakan.

Av og til kan det lønne seg å jobbe i møbelbransjen:)

normal_Bilde2295.jpg

normal_Bilde2296.jpg

Den må jo pusses litt på, men et bedre utgangspunkt enn de andre emnene jeg hadde i kikkerten, mye grovarbeid spart.

normal_Bilde2297.jpg

"Styrehull" for liming i begge delene.

Klar for liming.

normal_Bilde2311.jpg

normal_Bilde2312.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tvingepatent, etter kopi av Raudnakke, som helt klart er i en annen klasse enn meg, men takk for mange gode tips:)

normal_Bilde2308.jpg

Liming, det ble epoksy, av type biltema til kr 69,-, det var lavbudsjettsprosjekt ja:)

normal_Bilde2318.jpg

Nok et tips som virket veldig bra, lettere og jobbe med etter den ble tapet.

normal_Bilde2319.jpg

normal_Bilde2321.jpg

normal_Bilde2323.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mens limet herder blir det litt jobb med hevarmen.

Den ble litt kort etter sammenstøtet med våpensmed, og det ble lovlig trangt mot kikkerten.

Tanken ble da å forlenge armen slik at det blir lettere å få tak i`n og få den hakket lenger unna kikkerten.

Etter å ha sett på utallige videoer og bilder av forskjellige "bolt knob`s" kom tanken på å bruke en tomhylse som "kule".

Da 7.62 hylsa blir litt liten for relativt store hender, måtte det bli 12,7 hylse.

Takket være kjapp levering av et bra eksemplar fra Tom K - Hjetelig takk:) - Ble det i dag pusset litt på kula for å få på hylsa.

Hylsa skal kappes noe mer, dette var kun for å få unna grovarbeidet, og se litt hvordan det kan bli.

Ikke så aller verst, selv om det ikke ser så bra ut nå.

Føles veldig bra å bruke, og ble ikke langt unna formen på en taktisk knob.

Den blir som sagt kortere og i en litt annen vinkel for å komme bort fra kikkert, men so far so good,,,.. hæll no slikk..

Er passe fornøgd hvertfall, artig med litt custom patenter også:)

normal_Bilde2330.jpg

normal_Bilde2353.jpg

normal_Bilde2342.jpg

normal_Bilde2348.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den stygge andungen må være en passende beskrivelse ja :lol: , blir spennende å sjå om det blir svane eller kråke.

Nå går det i finpuss, vanskelig å få skikkelig inntrykk av pistolgrepet på bilde pga. dårlig kamera.

 

Dette er jo et prøveprosjekt som jeg egentlig var/er ganske skeptisk til selv, og som stritter imot alt jeg mener om trearbeid, og har vel egentlig ittno med trearbeid å gjøre.

Tanken var å teste om dette kan funke i det lange løp, så denne stokken er en herlig blanding av tre, sparkel og epoksy.

Og ser også deretter ut, i hvert fall enn så lenge.

Overflatebehandling av denne blir jo da en utfordring da den ikke kan oljes, og alt må lukkes hel, da sparkel suger vann som ei gammal ....

Uansett,- har kommet fram til at Cerakote må være det optimale for denne bastarden av en stokk.

 

Del gjerne erfaringer med Cerakote, om dere har, da det finnes svært mye om Duracoat på nett og forum, er det ikke brått så mye om Cerakote, så ønsker gjerne tips og råd om den.

 

Er også på utkikk etter en brukbar lyddemper til en rimelig penge, gjerne brukt, helst ikke oppbrukt:)

Send gjerne pm om du har slikt å kvitte deg med.

 

normal_Bilde2418.jpg

normal_Bilde2419.jpg

normal_Bilde2424.jpg

Montert reimfeste for tofot, det ble biltema sin, den virker ok til prisen, men det gjenstår jo å prøve.

normal_Bilde2426.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte Cerakote hos Durano.no

God service og masse gode tips for å få et bra resultat.

Sjekk ut youtube for tester av Cerakote mot bla. Duracoat og andre overflate behandlings middel.

Denne herder på 5 dager i romtempratur, og skal være noe av det mest slitesterke som er å få tak i, slik jeg har forstått det.

På dette prosjektet blir det testet på tre, sparkel, stål og epoxy, så får tiden vise hvor holdbart det er.

Har forstått det som mange har testa Duracoat med vekslende hell og holdbarhet.

Er det fler som har erfaring med Cerakote, så kom gjerne med tips og råd/erfaringer.

Jeg kjøpte 2 stk ready to spray kit, da stokken også skal lakkeres og trekker mye lakk.

Brukte litt over 1 flaske på begge våpen, men greit å ha litt til overs for å flekke på evt. områder som ikke har fått lakk eller om jeg skulle få et hakk et sted etter hvert.

 

Ser det er en Duracoat klubb her, skulle det kanskje vært startet en Cerakote klubb også?

normal_CIMG4556x.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...