Jump to content

Selges Cerakote i Norge?


Recommended Posts

Jeg kunne ikke finne, så jeg har prøvd europris ovnslakk tåler visstnok 800grader.

Lakker delen og baker i stekovn på ca 160grader, virker som det tåler mye, har lakkert en lyddemper med det, og har holdt fint, har skutt den skikkelig varm, 60skudd 7,62-39 på rappen.

 

Har også lakkert noen magasin pg der holder det bra

Link to comment
Share on other sites

Katta er vel ute av sekken :wink:

 

Det skulle egentlig bli en liten overraskelse at CeraKote ble tilgjengelig, men SÅ hardt har vi ikke jobbet for å holde det hemmelig..

Noen har nok sett en CeraKote-logo eller to dukke opp på Durano.no her og der.

Uansett: JA det kommer. En del av det har faktisk kommet men dette er i hovedsak allerede solgt til div børsemakere.

Resten ligger i Danmark grunnet noen uforutsette hendelser, men siden jeg heldigvis bor på palmekysten så hiver jeg meg ned og henter det allerede til uken. Det burde være mulig å ha det oppe på nettbutikken neste helg.

 

Angående baking: CeraKote kommer i to versjoner, C-serie og H-serie. H-serie må bakes, C-serie herder i romtemp som f.eks Duracoat.

 

Grunnet regler om annonsering på Kammeret kan evt spørsmål PM'es eller mailes til meg.

Link to comment
Share on other sites

Ingen fare karer, det var kun dager igjen uansett så dette gjør ingenting.

Situasjonen jeg ville unngå var at det ble kjent mens det ennå var flere uker til det ble tilgjengelig og nå er det like rundt hjørnet :)

Og takk for hyggelige ord!

 

CeraKote bør påføres med airbrush/malingssprøyte. Jeg driver og gjør mine egne erfaringer rundt dette på egen hånd.

Det ser ut til at en dyse på 0,75mm er good times. Jeg har ennå ikke funnet noe som ikke fungerer perfekt i min elektriske Bosch HVLP sprøyte men den koster også litt. Før lansering skal jeg teste mer inngående hvor billig man kan gå mht påføringsutstyr. Er spent på om den Biltema-airbrushen til en hundrings fungerer med CeraKote.

Link to comment
Share on other sites

Lettere å få tilgivelse enn tillatelse.

 

Når det gjelder sprutere:

 

Proff-airbrush med nål er bare å glemme til større prosjekter enn gifteringen.

Gud hjelpe meg jeg har duracoatet laukonenstokk og tyristubben med en slik airbrush, og det tar lengre tid enn ØKH tillater! Og da tynnet jeg duracoaten max.

 

Biltemas billige er litt annerledes og fungerer ganske bra, om den ikke spytter....

 

Jeg er litt i tvil om luftdrevet malingssprøyte eller elektrisk blir mitt neste innkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt Cerakote C-serie fra Durano og har planer om å teste påføring med Biltema airbrush og en billig HVLP sprøyte fra Jula: http://www.jula.no/malingsproyte-082211

 

Cerakote anbefaler HVLP med 0,8mm dyse i sin instruksjonsbok.

De selger også en billig sprøyte som er meget lik den på Jula.

Har derfor litt tro på at den kan fungere.

 

Airbrush har sine fordeler og ulemper.

Fordelen er god kontroll på malingsmengden og at den er drøy i bruk.

Kommer lettere til inne i mekanismer og vanskelige områder.

Ulempen er liten dekningsflate. Så det tar meget lang tid å lakkere større ting som stokker, løp og lyddempere.

 

Har lakkert mye med Biltema airbrush (både den billige og "dyre" modellen de har) og brukt duracoate og KG Gun Kote.

KG fungerer meget bra i airbrush. Så satser på at Cerakote gjør det også.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ser akkurat lik ut som alle andre billige HVLP sprøyter i den kategorien.

Og blir billigere å handle på jula enn fra ebay med frakt.

 

Satser på at det fungerer bra.

Skal lakkere en rifle med 2-3 løp og demper.

Kun en farge, så greit at den dekker noen cm pr passering.

 

På pistoler og lignende tror jeg en airbrush kan være bedre egnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei på dere! Sjeldent er jeg så fornøyd med et produkt at jeg MÅ prate om det på forum, men denne gang kunne jeg ikke la vær. Jeg har ønsket en god stund å pusse opp hagla jeg bruker på sjøfugljakt, da den har fått en god del hard medfart. Har fulgt noen av trådene her for å pusse opp treverket, og har kommet i mål med et resultat som er greit for en hagle som skal brukes i omgivelser hvor "high end" finish ikke helt er nødvendig. Jeg ønsket en matt finish på både treverk og metall, noe den slitte stokken med klarlakk fra 70 tallet ikke helt levde opp til. Når det kommer til metallet har jeg prøvd en del forskjellig lakk og coating, men få takler skjærgården med dens skarpe steiner og fjell på morgenkvisten...med unntak av Cerakote. Dette er det råeste jeg har testet både mtp. på hvor lett det var å få en god finish, samt slitestyrken. Jeg benyttet H serien, og fulgte prosedyrene til punkt og prikke, og det betalte seg:) Bestilte direkte fra fabrikken siden ingen hadde dette i Norge på tidspunktet jeg testet dette, men ser ut til at det ordner seg nå:) Det er forøvrig lite å spare på å importere selv, om ikke du kjøper store mengder (jeg endte opp med å kjøpe litt av hvert for å forsvare fraktkostnader). Vet mange av dere har brukt dette fra før, men i tilfelle noen er i tvil, eller ikke har testet enda, så kan jeg virkelig anbefale Cerakote.

 

Benyttet liten HVLP ebay sprøyte med 0.8 dyse (airbrush nytter ikke for å dekke større felt som løp og kasse).

 

Mulig innlegget høres ut som reklame eller at jeg forsøker selge dette, men dette er kun hallelujah innlegg for å skryte litt av et godt produkt:) Legger ved et par bilder fra mitt første coating prosjekt.

 

IMAG0176.jpg

 

IMAG0135.jpg

 

IMAG0137.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er hovedforskjellen på H-serie og C-serie at førstnevnte er tokomponent og må bakes, mens sistnenve er enkomponent og luftherder? Hvordan er det da med evnen til å tåle juling, er H-serie overlegen eller duger C-serie greit også? Hvordan stiller disse seg mot KG Gunkote?

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er som du sier: H-serie er tokomponent og må bakes i ovn, C-serie er enkomponent og luftherder.

Det gjør den veldig mye greiere å jobbe med i forhold til både H-serie CeraKote og KG 2400 som må bakes.

 

Basert på egen erfaring og input fra børsemakere: C-serien er tilsvarende KG Gunkote 2400 men enklere å jobbe med siden den ikke må bakes, og Cerakote ikke renner så mye under påføring som Gunkote (den er litt tykkere).

 

H-Serie CeraKote er bedre enn både C-serie og KG GunKote men krever ovn (slik som KG GunKote).

 

KG har en produktlinje som heter 1200 som ikke trenger å bakes men vi synes Duracoat er bedre på alle sett enn den så vi fører den ikke lenger. 2400-serien er derimot veldig bra. Noen børsemakerkunder sverger fremdeles til KG, en god del har gått over til CeraKote.

 

Jeg har Cerakote C-serie på min egen Glock 1917 (17 som er modifisert til 19-størrelse grep).

Har også sprayet en tynn (1,0mm) metallplate (stål) knæsj Orange med C-serie og testet slagfastheten med å slå med skrutrekker. Husker jeg det skal jeg legge ut bilder. Metallet bøyes men Cerakoten henger.

 

Moderator kan slå meg i ansiktet om dette blir for reklameaktig.

 

Edit for å legge til: Det er som det sies, airbrush er bare å glemme, HVLP/malingssprøyte er tingen.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke reklame når folk spør om produkter og du svarer, det må gå. Takk for godt utfyllende svar.

 

Med andre så er Cerakote C-serie tingen hvis man vil ha det enkelt og bra, og H-serie hvis man vil være litt ekstra awesome og ikke har noe imot bryet. :D

 

Men, hva er dealen med de tilgjengelige fargene på H-serien? Knall limegrønn, knall blå og bronse synes jeg var både snevert og spesielt. Hva med svart, grått, grønt og slike helt vanlige farger?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg Cerakoatet et kikkertsikte i går, står litt mer her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=107509&start=40. Siktet så helt herpa ut, var nok limt i en montasje en gang... Det ble pent! Brukte plug-and-play set fra Durano. Fikk tips fra Durano om å tette linsene med isopor, og det funket! Skar ut en isoporbit med noen mm større diameter enn linsa, og skrudde den inn. Kom ikke noe på linsa.

Jeg skal cerakote flere saker og ting, blandt annet løpet på OU hagla mi. Men dette stinker... og det bør herdes i over 20 grader. Altså får det vente til sommeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...