Jump to content

9,3x64 Brenneke eller .404 Jeffrey / .416 Rigby?


jjrckd

Recommended Posts

Sitter på en godkjent søknad på et 9,3x64 Brenneke løp til et customprosjekt men klarer ikke å få ut fingeren og kommet i gang med prosjektet. Grunnen er at jeg er veldig i tvil om kalibervalget og at det frister med ting som .404 Jeffrey eller .416 Rigby. Har ikke noe tiltenkt bruksområde for rifla annet enn at jeg en gang i fremtiden kunne tenkt meg å jakte bøffel. Rifla vil vel også muligens bli brukt på elgjakt. Utover dette snakker vi om et rent feelgood prosjekt.

 

All fornuft tilsier at jeg burde gå for 9.3x64. Billige ladekomponenter, godt utvalg av kuler og relativt flattskytende kaliber med stort bruksområde (klarer alt det 9,3x62 og .375HH klarer og enda litt til). Så var det dette med fornuften da...

 

Er det noen som har noen argumenter på hvorfor jeg skal velge ett av de andre alternativene?

Link to comment
Share on other sites

Opprinnelig hadde jeg tenkt ei førkrigs M98 kasse jeg har liggende men dette er ikke viktig da kassa strengt tatt ikke utgjør nevneverdig mye av totalsummen i et slikt prosjekt. Blir det ikke 9,3 så kommer jeg vel til å gå for ei Brno/CZ/Zastava kasse tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om at kravet til DG er .375 i en del land men at de fleste outfittere tillater 9,3. Skal jeg være på den sikre siden så betyr dette .404 Jeffrey eller .416 Rigby. Spørsmålet er selvfølgelig om jeg skal bry meg. Ser på diverse Amerikanske forum at 9.3x64 blir brukt på bøffel i de aller fleste Afrikanske land.

 

.458WM har blitt vurdert men syntes ikke den er "sexy" nok. Må være Europeisk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker deg på böffeljakt en gang i livet og vurderer å bruke börsa på elgjakt så ville valget for meg stått mellom 9,3x64 eller .375H&H. de to er så like at det blir bare en smakssak..

 

.40 kaliberne er overkill på norsk elgjakt.

 

Begge er plenty gode til å nedlegge böffel med...de aller fleste outfittere bifaller 9,3 uten spörsmål..

 

Litt synd at 9,3x64 er så lite brukt...det er en meget god patron..

Link to comment
Share on other sites

9,3x64 er på alle måter gjevnbyrdig med 375 H&H, selv om den skulle mangle 9/1000-tomme i diameter. Jeg har brukt x64n på to jaktturer i Afrika, dog uten å skyte bøffel eller andre tykkhuder med den. I følge min PH, samt alle andre jeg diskuterte emnet med, ville den gjøre en helt ok jobb på bøffel.

 

Kulevalget vil være vesentlig. I første omgang brukte jeg 320gr Woodleigh RN, og denne ble litt i mjukeste laget. Penetrasjonen ble litt i minste laget på en stor elandokse, så noen ekstraskudd måtte til. Elanden er nesten på størrelse med en bøffel, men bøffelen er tøffere bygd og tåler nok en del mer.

Jeg ser for meg at de nevnte Woodleighkulene på en bøffel kunne blitt "slitsomt".

 

På neste tur skiftet jeg til 300gr Swift A-frame i 9,3n, og da ble det andre boller. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å jakte bøffel med den kombinasjonen. :wink:

 

Selv om jeg nå snakker varmt om 9,3x64 på stort vilt, har jeg allikevel så vidt kommet igang med å bygge en 404 Jeffery på en Brno 602-kasse. Bøffeljakt har jeg allerede gjort avtaler om, selv om det ligger et stykke fram i tid enda. En dedikert rifle for bøffel må liksom være .40" eller større. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Grunnet manglende impulskontroll, tilbakemeldinger i denne tråden samt tråden til maral ble det .404 Jeffery gitt. Pipa er i bestilling. Trenger nå ei egnet låsekasse. Har tidligere nevnt Brno, CZ og Zastava men liker Ruger M77 også. Er det andre alternativer jeg burde vurdere?

Link to comment
Share on other sites

Er du låst på Mausermekanisme ? Kontrollert mating ?

Skjønner ide'en med å bygge en klassisk rifle :wink: ønsker en selv :D

Men med hånda på hjertet, har jeg aldri opplevd at hverken push feed, eller andre mekanismer har sviktet meg på mating de siste 30 åra

Man har dessuten PH med noe grovt som back-up på bøffel dersom noe går galt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sett på den der vektor kassa men syntes den blir litt dyr. Trekk fra løp og stokkemne så sitter en igjen med ca 10k for kassa.

 

Er ikke låst på kontrollert mating men det hører jo liksom med i denne pakka. Den eneste gangen jeg har kjørt fast en patron i kammeret er faktisk med en m98 så ingenting er idiotsikkert.. Har du forslag til alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Det slår meg at det mest fornuftige nok vil være å gå for ei customrifle med løpsbyttesystem i .404 Jeffery og .300 H&H :wink:

 

Hvis du synes 25k er et for dyrt utgangspunkt til customrifle (slik den fremstår i annonsen) , så ville jeg revurdert hele prosjektet én gang til...

 

Custom er dyrt, svindyrt...alternativet er systemrifle fra Mauser eller Sauer...begge disse har .404 Jeff samt mange andre piper.

Link to comment
Share on other sites

25 lapper er ikke dyrt. "Heldigvis" har den feil brukergrensesnittet slik at den ikke duger for den eksklusive 10%en av befolkningen som skyter fra den rette skulderen....

 

 

Det koker ned til om en bare skal ha en rifle 404 (et fornuftig valg, ikke noe galt i det); da handler en bare en brukt 602 for en latterlig lav pris på finn, får montert ny pipe og har det gøy for resten av pengene; eller om en skal sin drømmerifle i 404 som en sitter foran peisen med og oljer og pusser og drømmer om m'boge. . Mindre "fornuftig" og har en lyst har en lov, men kronene ruller fort

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til Vektor kassene så mulig jeg tar skammelig feil her men hvis en går ut fra at et bra stokkemne kommer på rundt 8-9000kr og at et godt løpsemne koster 7-8000kr så sitter en igjen med 8-10000kr for kassa. Mulig jeg banner i kirka nå, men da ei ny Zastava kasse koster 3500kr så tenker jeg at 10k for vektor kassa er dyrt. Også trenger jeg ikke .416 løpet da..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg for bastant, men mitt inntrykk er at Vektorkassene er mange steg bedre enn Zastava, som er av de billigste kasser av den typen på markedet. Om du hadde vurdert 416 slik at du kunne benytte løpet ville naturligvis pakka endt opp mer attraktivt. Men jeg mener at om en ønsker seg et 416 bygg er det lite som slår dette utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Zastava har magnumkasser også , Z98 Magnum. Ser på google at det har blitt produsert Zastava rifler 375H&H.

 

Hadde en godkjent søknad på pipe som var i ferd med å gå ut. Føles liksom så feil å ikke få brukt den derav hastverk med å "lande" kaliberet. Ettersom det ikke haster med å begynne på selve prosjektet får jeg ta en runde i tenkeboksen for å finne ut hva jeg skal bygge på.

Link to comment
Share on other sites

Den mest "fornuftige" veien å gå for en 404 er med ei ZKK602-kasse.

Jeg bygget min 404J på den, og det er ei god kasse for såpass store patroner.

Min 9,3x64 er på ei M98, og den passer perfekt i ei slik kasse. Maks patronlengde uten modifisering er 85mm,

og det holder til denne patronen.

Har brukt -64 på antiloper i Namibia med godt resultat. 404'n står og venter på en evt bøffeljakt.. ;)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg nok heller litt mot noe østeuropeisk men syntes jo at Vektorkassa er spennende. MEN, er det noen som egentlig kjenner til disse kassene? Virker som om google er litt delt på disse kassene. Mange skryter av hvor fine de er og hvor flotte riflene blir. Andre sier dette:

 

I have yet to read a good thing about the Vektor, never owning one though I guess i am not qualified to make any judgement on this action. That being said, again most statements made on the vektor have not been good, i.e. 375 and up only hold 3 rounds and some have questioned the quality of the metal used to build it.

 

Edit: Tilleggsinfo. Tonheim tar 15k for bare kassa (Vektor).

Link to comment
Share on other sites

Vektor ble vel laget i Sør Afrika, og så vidt jeg vet var det Kjell Tonheim som sikret seg om ikke alle, så hvert fall en god del av dem da de la ned.

 

Den eneste jeg har sett "live" er en rifle i 404 Rigby (tror jeg det var) som Tonheim lagde til seg selv på en Vektor-kasse og som han hadde med til Sør Afrika.

Vi delte camp der og jeg fikk se og prøveskyte rifla.

Slik jeg oppfattet meningene om Vektor var at dette var kvalitetskasser som hadde godt rykte på seg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kvaliteten er den som det blir antydet på dette forumet så er det t kupp ja. Ellers så er det vel som det meste annet, prisen er veiledende villedende. Er ikke sikkert at det har blitt solgt så mange kasser til 15k;) Ser i en annen tråd at kassene på et tidligere tidspunkt ikke var tilgjengelige for salg da de skulle brukes i produksjon av customrifler.

 

Syntes at det er litt betenkelig at jeg ikke finner noen brukererfaringer på Vektor kassene...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaja... Da var jeg lykkelig eier av ei Vektor kasse for .404. Hvem skulle ha trodd...

 

Planen er å bygge med løpsbytte. Har kommet frem til at .404J og .330 Dakota er den komboen som vil fungere best sammen så da blir det slik selv om sistnevnte selv med all godvilje i verden ikke kan sies å være et klassisk europeisk kaliber...

Link to comment
Share on other sites

.... .330 Dakota er den komboen som vil fungere best sammen så da blir det slik selv om sistnevnte selv med all godvilje i verden ikke kan sies å være et klassisk europeisk kaliber...

 

Ikke akkurat klassisk europeisk nei, men det går vel for å være en riktig så harmonisk patronkonstruksjon. I mine øyne framstår dette som noe nær en drømmekombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Takktakk! Kan godt lage en prosjekttråd men vet ikke hvor interessant den blir ettersom jeg kommer til å sette bort alt arbeidet. Men, uansett, bilder er jo alltid gøy. Dette blir jo ikke billig så arbeidet kommer til å gå i et tempo som lommeboka tillater. Stålarbeider ferdig en gang i løpet av sommeren og stokken omtrent når elgjakta er ferdig, eller ihvertfall innen hjortejakta er ferdig.

 

Kan legge til at jeg som en del av bestemmelsesprosessen fikk sendt kassa til Rafdal for vurdering (kjenner Rafdal etterhvert godt så jeg syntes det var greit å få hans vurdering før jeg slo til pga manglende info på nettet). Kort oppsummert så ble kassa anbefalt til mitt prosjekt og prisen var ikke feil.

 

Kjell Tonheim driver forøvrig opphørssalg om dagen. Skulle noen føle for ei kasse så er det nå eller aldri. Sist jeg var i kontakt med han så satt han fortsatt på kasser for .375 og opp men iflg han selv så gikk det unna (stort sett til utlandet) og han begynte å bli tom for ting og tang.

Link to comment
Share on other sites

Jaja... Da var jeg lykkelig eier av ei Vektor kasse for .404. Hvem skulle ha trodd...

 

Planen er å bygge med løpsbytte. Har kommet frem til at .404J og .330 Dakota er den komboen som vil fungere best sammen så da blir det slik selv om sistnevnte selv med all godvilje i verden ikke kan sies å være et klassisk europeisk kaliber...

 

Gratulerer :smile:

Leser at du vurderer 330 Dakota i rifleprosjektet....har du sett på 333 Jeffery!?

Link to comment
Share on other sites

Kom også til å tenke på matingen med disse 2 Jeffery kalibrene på samme TD rifle, glemte å undersøke det, og veit ikke om det fungerer...

 

Ladekomponenter kan kjøpes, om ikke her så i utlandet.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

.404 Jeffery og 330 dakota er jo to totalt forskjellige hylser , selv om begge har samme utgangspunkt . Dakotahylsa er nesten rettvegget (minimum taper) mens utgangspunktet 404 jeffery hylsa er kon hele veien til halsen med ei lang slak skulder . Tror jeg ville satset på 2 hylser med tilnærmet identisk fasong . :winke1:

Link to comment
Share on other sites

.404 Jeffery og 330 dakota er jo to totalt forskjellige hylser , selv om begge har samme utgangspunkt . Dakotahylsa er nesten rettvegget (minimum taper) mens utgangspunktet 404 jeffery hylsa er kon hele veien til halsen med ei lang slak skulder . Tror jeg ville satset på 2 hylser med tilnærmet identisk fasong . :winke1:

 

Iflg ladeboka til Hornady så er disse omtrent identiske mtp taper men som du skriver så har .300d brattere skulder enn .404j.

 

Liker forøvrig tanken på en .338 Jeffery :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...