Jump to content

6,5 grendel / 6mmAR på Remington 700 kasse?


YnStee

Recommended Posts

Blir evt rifle i 222/223 som utgangspunkt for prosjektet.

 

Vil ikke ha større patron enn 6,5 Grendel, mindre krutt= mindre rekyl og smell.

 

Patronen vil bli 6mm AR, samme hylse som 6,5 grendel, kun nedstrøpt til 6mm.

 

 

Grunne til at jeg spør, er at børsedoktoren var skeptisk til matinga i ei 700 kasse for nevnte patroner, Grendel/AR. Har søk og lest, og kan ikke se annet enn at det er flere over dammen som har bygd grendel på samme kasse, uten mateproblemer.

 

 

Tanken er ei reinspikka fuglerifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kjennskap til 1 stk rem 700 bruker med 6,5 grendel..

En ultra lett rem 700 titan med sugerør tynn pipe

Har ikke inngående kunnskap hva som er gjort for å få mating. Men tydeligvis så går det an. Fyren er nøye på mating og presisjonen er såpass god at han nesten er redd for å bruke opp pipa..... Noe som nesten er umulig med 6,5 grendel ;-).

Jeg... er generelt skeptisk til rem 700 og 6.5 grendel eller 6br.

I min verden er det 2 ting som funker.

Sako vixen med 6 ppc mag og sako 75 med 6ppc mag(308 kasse).

Sistnevnte er en favoritt...

Det er flere erfarne 6,5 grendel brukere som nevner dette med patronlengde. Dem vil ha max patronlengde.. 61mm osv.

Jeg har vært på den veien sjøl. Men indrømmer glatt i dag at 6,5 Grendel fungerer utmerket med 57mm patronlengder. Med kuler opptil 123 kule vekt(123 scenar/nosler/amax).

Har skutt minst 10000 skudd med 60mm og .

57mm patronlengder. Jeg er ikke opptatt av utgangshastighet !

Men av rekyl og hvordan ei (feks 123 scenar) kule fungerer i fugl. Som oftest ender jeg opp med ett kompromiss.

123 kule med utgang på 680-730ms. Dette holder glatt ut til 300m(ja jeg skyter mange fugl ut på det holdet med utmerket resultat).

Ser en liten "trend" på kammeret. Det skal være billig..... Ergo vil din sako A 1 greit kunne kamres om til 6,5 grendel.

Hvis du kan leve med 2 skudds magasin. Så får du muligens ett kjempe våpen.

Men i mitt jakt terreng kan jeg fort få brukt for både 6 og 10 skudd.. Derfor har jeg det kravet om mating og gjerne ett løst magasin.

Enhver sako 75 med 308 støtbunn samt ett 6ppc magasin. Vil gi deg trygg mating og litt magasin kapasitet.

6.5 Grendel tåler masse skyting. Og det er skjelden ett problem med mirage før du kommer til ca 20 skudd(på rappen, med demper).

32 g Norma 19 er ei snill ladning med 123 scenar. Det gir "stappfull" hylse, men ennå greit å sette kula i hylsa,selv med wilson seater.

Nevnt ladning har fungert i 5 forskjellige løp. Og er ei "felt ladning"... dvs.. drukne hylsa i krutt koppen, stryk av kruttet.... uten noen form for kompremering. Og sett i kula. Da har en ca 32 g Norma 19. Som til tross for litt ujevn lot og brenn hastighet. ALDRI vil gi deg en overladning.

Nevnt ladning er skutt mere enn 400 ryper med... Før jeg begynte å pointe kuler, kunne det bli en og annen sprengt rype.

Men KUN dår jeg prøvde å skyte flere ryper med ett rifle skudd.

Når man blir grådig. SKAL en bli straffet :D .

Hvis din sako AI kasse leverer topp presisjon i 222. Så vil den nok fungere utmerket i 6,5 Grendel...

Husk.....

Du har erfaring med di egen kasse... Ei ny rem 700 kasse, er bestandig gambling.

Jeg ville heller levt med 2 skudds sako vixen... enn ett gambling prosjekt med ei rem 700 kasse.

 

Flere ting en kommer på i farta...

Rem 700 har litt grov tennstift..... Denne tennstifen kan moddes i evigheter, og kanskje finner du en ok løsning.

Les litt om gutta som bruker rem 700 i 6.5Lapua..

Det er ingen alvorlig ting.... Men rem 700, lager ofte kratringer i tennhetta. Uerfarne folk vil ofte tolke dette til ei overladning.

Men det er ikke nødvendigvis riktig...

Kratring skjer siden tennstiften er en smule tykk. Hvis du feks har ei redding/lee/Hornady hylseholder.

Så vil ei hylse med tennhette som er kratret, bli vanskelig å dytte inn i hylseholderen. Krateret i tennhetta kommer høyere(lengere bak) enn ei uskutt tennhette.

Løsningen er irriterende lett... RCBS hylseholder har ei liten utsparing som gjør at en neppe blir klar over "problemet".

 

Vi har jo hatt litt PM oss i mellom. Jeg har stort sett advart mot å kamre en 222 rem til 6,5 Grendel.

Men med mine erfaringer med rem 700 og 6br(har aldri hatt 6,6 grendel i rem 700).

Så synes jeg sako AI løsningen er mye bedre og billigere.

Jeg inndrømmer at jeg er en smule hysterisk på mating. Men har man ett budsjett å forholde seg til. Så er sako vixen 222 en bedre løsning enn rem 700.

 

Jeg tenkte seinest i går eller lørdag å peise på med en rem 700. Da med AI mag, 223 AI-mag skal vissnok gi håp for mating med både 6br og 6,5 Grendel.

Men feiget ut pga utgifter. Jeg betaler heller en kompis knappe 12000 for en sako 75 i 6,5 Grendel(mi gamle rifle).

 

Det skal nevnes at det virkelig ser ut til at tikka t3 med 223 magasin(org magasin) vil fungere utmerket med 6,5 Grendel.

Org magasinet må slipes en smule med smergel/fil/dremel for å sleppe 6,5 Grendel hylsa opp tidlig nok.

Da er plutselig en standard tikka t3 i 6,5x55 med 223 magasin en topp kandidat for 6,5 grendel.

Jeg har testet mating sjøl. Og ett org 223 magasin fungerer, men vil være litt tungt å fylle. derfor nevner jeg at det bør moddes med smergel/fil eller dremel.

Tar forbehold med min overdrevne skeptis. Jeg testet 6,5 Grendel i en org 223 tikka t3.. 2 stk identiske rifler. Både rex og links fungerete like bra. Dette med 223 kammer løp.

Men trur tikka t3 er en topp kandidat... foran rem 700 til ett grendel prosjekt.

 

Jeg er såpass heldig at jeg har bittelitt kontakter. Henter tilbake min gode gamle sako 75 fix ferdig i 6, grendel og kjøper nok en sako 75 i 6ppc. Straks økonomien er på plass..

Da... ca april-mai. Peiser jeg på med 6mm AR(grendel hylse...un presset ned til 6mm).

Og får sikkert litt erfaringer ut over våren, jeg tipper at 6mm AR er kliss lik 6mm br minus noen meter pr sek i utgang(favør 6br).

Det er 6mm AR brosh i landet...

6,5 Grendel typs S die med bushing for 6mm. dvs ca 0.266-0.269 busing(tommer).

Seater er ennå litt diffust, men ei 6PPC redding competiton seater kan enkelt broshes om med 6mm AR brosh.

 

Så !! hvorfor 6mm AR ?

Litt etter hva en ser potensiale av.

Fra mitt ståsted, så har 6mm ett bedre utvalg av fmj kuler(90g kuler)og blyspiss kuler i den tyngere enden 100g, bedre bc enn kuler det er natulig å bruke i 6,5 Grendel.

100g kulene med blyspiss i 6mm, har bedre BC enn 120g kulene i 6,5, med blyspiss.

På drøye hold velger jeg heller en bløt blyspiss enn ei kule med plastspiss og "høy" BC.

Med mine pipelengder.... 40-50cm.

Vil 6,5 Grendel levere ei 120g kule i 680-720ms.(faktisk erfaring).

En TEORETISK(!) spekulasjon er at 6mm AR vil sende ei 100g kule ut i 780-820ms.

 

Så ! vi får se ut over vinteren/våren om der dukker opp litt erfaringer med 6mmAR.

Jeg er ihverfall ved godt mot. Og håper det er kr til å høste pers. erfaringer ut over våren/sommeren.

Har som ett mål å konkurere mot en 6br sako 591, jeg har eid og vet er glimrende.

 

Samtidig..... Er jeg desverre små sykelig opptatt av liten rekyl. Har hatt gleden av masse 221 Fireball rifler.

Og vet dermed at 50g sako fmj, er en av mine favoritt kuler til ryper.

Så 224 AR kan fucke opp min 6mm AR interesse :D .

224 AR er ei grendel hylse presset inn til 224 kuler... Dvs i min verden 50g sako fmj eller 40g vmax.

Har prøvd " alle" 224 kuler på grågås, og "vet" at 69-77g (match kuler)224 kuler suger på gås.. Og sikkert samme på tiur.

Har sprengt flere gås med 69-77g kuler med hastigheter ned i 730ms. Og har svært liten tru på "langhold" og 224 kuler.

Samtidig har jeg bra erfaringer med 40vmax ut til ca 350m.

 

Phu... tenker det va litt meninger.. På¨en sein mandag/tirdags kveld/natt

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ser dere ikke på låskasser med låsklakkene bak? Hoppet fra magasinet til kammeret blir mye kortere. Se på Cg3000/Sauer 80 i 222 og modifiser 308 eller 22-250 magasiner. Disse fås billig i Sverige.

 

Et budsjettalternativ er Rem788 som er kjent for å skyte mye bedre enn den skal. Lukketiden på denne er ekstremt kort.

 

Det enkleste med låskasser med låsklakkene bak er å kjøpe ei rifle i 308, skifte pipe til 6mm BR, og skyte. Med Steyr L burde det gå glatt med et lett modifisert 10 skudds SSG69 magasin. Sauer 150 kan sikkert teste i butikken om det mater umodifisert. Bare for å ha nevnt det så er sluttstykkevandringen på Steyr L i 308 kortere enn på Vixen i 222rem.

Link to comment
Share on other sites

Det skal nevnes at det virkelig ser ut til at tikka t3 med 223 magasin(org magasin) vil fungere utmerket med 6,5 Grendel.

Org magasinet må slipes en smule med smergel/fil/dremel for å sleppe 6,5 Grendel hylsa opp tidlig nok.

Da er plutselig en standard tikka t3 i 6,5x55 med 223 magasin en topp kandidat for 6,5 grendel.

Jeg har testet mating sjøl. Og ett org 223 magasin fungerer, men vil være litt tungt å fylle. derfor nevner jeg at det bør moddes med smergel/fil eller dremel.

Tar forbehold med min overdrevne skeptis. Jeg testet 6,5 Grendel i en org 223 tikka t3.. 2 stk identiske rifler. Både rex og links fungerete like bra. Dette med 223 kammer løp.

Men trur tikka t3 er en topp kandidat... foran rem 700 til ett grendel prosjekt.

 

Tror T3 medium magasin er like bra (308, 243, 22-250). Testa en grendel patron i Tikka T3'en min (22-250). Ligger veldig fint i magasinet og mater pent. Noe overkill og bruke kasse som er så lang til en såpass kort patron da? Litt av vitsen med å få et kort og snertent våpen går jo bort når kammeret starter 3cm lengre fram enn nødvendig?

Nå er jo ikke Tikka kassa veldig tung uansett da, og er stabil og grei. Så om den ekstra lengden ikke er til bry er det jo en fleksibel og grei løsning...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...