Jump to content

Die Helga..noch ein Drilling


Recommended Posts

Som kanskje mange av dere husker, var det for noen år siden en aksjon her på forumet der brukerne fant ut at hvis de

la i en hundrings hver, så ville de få tilbake i form av en renoveringstråd der jeg skaffet en sliten gammel drilling

og restaurerte den her på forumet.. AKsjonstråden er nå stengt, men den kan leses her:

 

viewtopic.php?f=49&t=17655&start=0&hilit=Raudnakkes+drillingfond

 

Nå ble det faktisk sånn at en børsemakerbekjent i Tyskland, når han hørte om dette stuntet, solgte meg et nesten ferdig

renovert prosjekt på en førkrigsdrilling, tråden om den historien

kan leses her: viewtopic.php?f=49&t=19203&start=0&hilit=Raudnakkes+drillingfond

 

Litt spennende lesning ble det jo, da denne brakk ved et skytebaneuhell første året men den ble behørig reparert og satt i

drift.

 

 

Etter noen turbulente år med store omveltninger i livssituasjonen og en mildt sagt nomadisk tilværelse,er jeg nå kommet dithen

at jeg igjen har fått etablert et lite verksted i kjelleren. Jeg er også kommet i en posisjon der jeg relativt lett kan kjøpe

opp objekter i Tyskland når det dukker opp noe interessant.

 

De siste par åra har jeg solgt unna en del våpen og ting med relativ hard hånd... Planen var å få tak i et

Kipplauf-restaureringsprosjekt, men etter å ha vært innom sikkert tredjehvert børsemakerbakrom i nordtyskland har jeg fremdeles ikke funnet den..one day i will.

 

Forleden fikk jeg forespørsel om jeg var interessert i en Krieghoff drilling.. Den var billig, men trengte arbeid..så ikke ut,

sa kompisen i Tyskland..

 

Lang historie kort, jeg kjøpte'n..nettopp med tanke på en tråd her på forumet.

 

Adelheid er en dame fra før krigens dager, adelige aner og blått blod.. Jeg jakter med henne, men klart..en 90 år gammel

adelsdame behandler jeg med omhu.. Hun trenger rett og slett en Kammerpige som kan ta støyten når jeg er i det røffe hjørnet..

 

Konseptet med en praktisk bruksdrilling var det vel egentlig Skaubjønn som kom opp med.. Jeg har vel vært med på en del av den karens drillingsvinger og, så jeg er nok litt påvirka der.

 

Likevel må jeg ha litt stil og historie..selv på en bruksdrilling. Drillinger skal ha navn..kvinnenavn. Så også denne.

 

Hmm..sliten men virker, ikke av de yngste, men av god familie, har å finne seg i det meste fra min side og la seg bruke som jeg

finner for godt...gruble..

 

Hmm..navnet må bli Helga..Die Helga. Om navnet er inspirert av serien Allo allo, eller om det er henta fra Beate Uhse sin

filmproduksjon, det får være opp til hver enkelt å avgjøre.

 

Det er nok ikke inspirert av vår alles kjære Jaktlykke, navnet til tross..

 

 

Som sagt..jeg kjøpte børsa usett.. eller..ok..noen dårlige bilder fikk jeg sett på først da.

 

Trenger litt arbeid, sa kompisen..Litt??? :overrasket:

 

 

Hva er det CC Cowboys synger? "På avstand ser det...rent og pent ut"

 

 

Helga0001.jpg

 

 

til en kommer innpå...

 

Helga0002.jpg

 

Helga0003.jpg

 

 

 

men...man bruker da ikke sveiseapparat når man monterer sikter vel?

 

Helga0004.jpg

 

Helga0005.jpg

 

Tydeligvis er enkelte av den oppfatning...

 

Hmm..instruere kompis om hvordan sjekke lodding...denne gidder jeg ikke importere hvis ikke det er i orden..

 

Joda..loddingen er i orden, var svaret.

 

Mein gott..bra dette var billig, tenkte jeg og sendte søknad til onkel i 4 eksemplarer om permanent arbeids og

oppholdstillatelse for denne purka. :roll:

 

Blir ikke dette det villeste jeg har renovert i Kammerets historie, så vet ikke jeg.. Denne er jo herpa hinsides Skaubjønns

evner og uflaks.. :wink:

 

Ok..instruks til kompis; Jeg SKAL ha DETALJERTE bilder av elendigheta...VERSTANDEN???

 

Trur'n ble litt skremt, for kort tid etter kom de..

 

Helga0006.JPG

 

Helga0007.jpg

 

 

Ok..Dette bør gå..

 

Jeg ba også kompisen ta noen detaljerte bilder så jeg kunne identifisere modell og årgang..

 

normal_Helga0008.JPG

 

normal_Helga0009.JPG

 

normal_Helga0010.JPG

 

 

Ok.. Nå vet jeg at det handler om en Krieghoff Trumpf fra januar 1955. Så langt jeg kan se ut fra bildene er børsa i god stand

når en ser bort fra skipsbyggermonteringa av siktebasene og skadene i treverket..

 

Av erfaring med denne modellen vet jeg at det kommer til å bli ytterst spennende å skille treverket fra stålet når den ankommer.. når de er så uttørket at slike sprekker som denne har oppstår VET jeg at det finnes flere sprekker på bestemte steder..

 

Får jeg ikke reparert dette tilfredsstillende har jeg 2-3 emner til brytevåpenkolber liggende.. men da blir det en helt annen

jobb ut av denne..vi får se..

 

Børsa har fått permantet implanterte baser for svingmontasje, og jeg er i gang med å få bytta/handla til meg montasjedeler.. Vet ennå ikke hva jeg trenger siden jeg ennå ikke har avgjort hva optikken blir, men kjekt å være litt tidlig ute.. Ha noe å gjøre mens jeg venter på at onkel skal behandle søknaden min..

 

Noen som gidder å følge denne tråden? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min gode Herr Raudnakke!

 

Jeg har i hele min Kammertid betraktet Dem som en av Kammerets store tenkere.

Og ikke minst, en makeløst fingerferdig tusenkunstner med nærmest bunnløse kunnskaps og erfaringsbrønner og øse av..... :!::!:

 

MEN... Må si jeg nesten må trekke intelligensen i tvil når De klarer å komme opp med et spørsmål som

 

"Noen som gidder å følge denne tråden"

 

Er da vel ikke noe å spørre om det?? Dine og lignende tråder er jo snart den eneste grunnen til å være her... :winke1:

 

Kjør på!!!

 

 

(Dette var skrevet med et ørlite forsøk på humor.... Sånn til informasjon! :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jøje meg da..har ikke folket ferie og bedre ting fore enn å sitte på nettet og lese skribleriene mine? :wink:

Hyggelig at responsen på dette påfunnet er så bra da :D

 

 

Som jeg nevnte er det saksbehandlingstiden hos ordensmakten vår som avgjør når Helga ankommer, men litt kan jeg jo også pusle med i mellomtiden.

 

Som nevnt tidligere har jeg byttehandla litt og har fått tak et lite utvalg ukomplette montasjer fra Recknagel og EAW. Jeg

satser på å komme så langt at jeg får komplettert iaff. en så jeg har mulighet til å testskyte børsa hvis kolben er reparabel

når den ankommer.

 

I mellomtiden kan jeg jo fortelle litt om historikken bak denne, da den er fra en interessant periode i Krieghoffs historie.

 

Kjør historietime...

 

 

Krieghoff er et av de gamle familiefirmaene..Startet i Suhl i 1886 som Sempert & Krieghoff. Neste generasjon Krieghoff startet

opp Heinrich Krieghoff Waffenfabrik i 1916, og overtok i 1919 farens firma. Produksjonen der gikk uavbrutt frem til 1939, hvoretter fabrikkene værsgo hadde å produsere bidrag til førerens arsenal.

 

I perioden frem til 1939 lagde Krieghoff hele 71 forskjelige modeller jaktvåpen av ymse slag, men det var alltid drillingen som

var det viktigste produktet hos dem.

 

Helga0011.jpg

 

Helga0012.jpg

 

Ved siden av sidelåsdrillingen Neptun er Trumpf en av de modellene fra denne perioden som faktisk lages den dag i dag hos

Krieghoff.

 

En annen litt berømt klassiker som kom i denne perioden var den korte Waldschutz.. Krieghoffs modell for de offentlig ansatte

skogvokterne,

 

Vel..1945, og vi vet jo hvordan det året der ble i Tyskland.

Suhl ble okkupert av amerikanerne og noen få måneder senere overlatt til russerne. Familien Krieghoff og noen få av de ansatte

ble ved hjelp av amerikanerne evakuert til Heidenheim i det som skulle bli vesttyskland.

 

Å produsere våpen var forbudt på denne tiden, så Krieghoff fikk endene til å møtes ved å lage metalldeler til møbelindustrien, hengsler og til og med klokkereparasjoner.. Russerne sprengte den gamle Krieghofffabrikken i Suhl i 1947.

 

Den amerikanske kommandanten i Heidenheim viste seg å være jeger, og på forespørsel fra ham begynte Krieghoff så smått å lage jaktrifler på M98k som amerikanerne jo hadde beslaglagt i hopetall. Det ble faktisk et anseelig antal boltrifler av

dette..levert inn av amerikanerne og bygd med optikk, der sogar montasjene ble laget av Krieghoff.. selvsagt produsert med behørig dispensasjon.

 

Rundt 1950 fikk Krieghoff anledning til å flytte inn i produksjonslokaler i den tidligere militærgarnisonen i Ulm.. Anschutz og

Walther var to andre firmaer fra Suhl som også fikk det.

 

Restriksjoner på våpenproduksjon fantes fremdeles, så i starten bestod produksjonen av luftgevær. Dette var faktisk en våpentype Krieghoff aldri hadde lagd før.

 

Gradvis ble restriksjonene på jakt og jaktvåpen slakket opp på, og snart var Krieghoff i gang med produksjon av

sideliggerhagler og boltrifler på M98kasser. Disse ble oppdragsprodusert for det offentlige, til bruk i skogvokterkorpset da

det fremdeles var forbudt for private å eie skytevåpen.

 

1953 var det året Krieghoff igjen begynte å produsere drillinger.. Føst en liten ordre fra skogsmyndighetene på 45 drillinger,

senere kom en på 300 drillinger. Disse var basert på førkrigsmodellen Waldschutz.

 

Januar 1955 tok Krieghoff sine børsemakere min Helga til trykkprøving første gang. Dette er litt interessant, da Helga

sannsynligvis må være blant de første drillingene for privat bruk Krieghoff produserte etter denne vanskelige perioden.

 

Det er flere ting som indikerer dette; Helga har førkrigsformen i bakkant av baskylen..de to halvrundingene som på senere

Trumpf ble til rette og vinklede flater i forskjellige utførelser, sansynligvis for å kutte ned på produksjonstid og kostnader.

 

Helga har også den typiske førkrigsformen på kolben med rett kolberygg, noe som ble erstattet med svinerygg på 50tallet..

 

En annen mulighet er at Helga er bygd opp av en førkrigs-Trumpf med nye løp..ikke helt umulig det heller iflg. en av mine

kontakter som hadde et langt yrkesliv på Krieghoff..

Spennende blir det i allefall å plukke henne ned når hun ankommer, og se om jeg finner ut noe mere..

 

Dette var litt historie fra en noe diffus periode som jeg har lappet sammen av info jeg over årene har samlet fra flere

kilder.. Den nyere historien, er relativt lett tilgjengelig og du finner masse på nettet.

 

Vi venter videre...

Link to comment
Share on other sites

Litt stille her om dagen...

 

Jeg antar at våpenkontoret her i sør fremdeles er sterkt påvirket av post-feriemodus samt en sannsynligvis stor arbeidsmengde nå før jakta men det går vel sin gang.

 

I mellomtiden ramler det inimellom noen småbiterog deler til dette prosjektet:

 

Helgamont.jpg

 

Optikken er enå langt fra avgjort, men jeg forbereder meg så godt jeg kan for alle eventualiteter..

Link to comment
Share on other sites

..og der sa det dunk i postkassa her igjen:

 

Helgamont2.jpg

 

Den hebelschwenkmontasjen var det en kompis i tyskland som hadde hatt liggende en stund, brevet under er imidletid ganske så ferskt :D

 

Montasjen ser ut til å være til et sikte med objektiv- og mellomrørskinne... får se når et slikt kommer seilende engang.

 

Litt bevegelse i prosjektet er iallefall deilig..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vært litt stille rundt denne nå i det siste.. Jeg har vært mye på reisefot..er det faktisk også i skrivende stund og det er jo jakttid.

 

En tysk waffenamt-funksjonær fikk det også plutselig for seg at han ville ha den norske kjøpetillatelsen på tysk eller engelsk..når jeg omsider fikk fiksa en oversettelse og stempla den av Onkel Blå, hadde det tyske politiet plutselig bestemt seg for at norsk ikke var arbeidsspråket til AlQuaida likevel og allerede utferdiga eksportlisens.. Jaja..

 

Når jeg sjekka pakkesporinga sån rutinemessig i dag lå følgende hyggelige melding der:

 

" The consignment has cleared customs and sent to the recipient. 2014-09-12 11:31 0024 OSLO "

 

Trur Helga faktisk kommer hjem til Sørlandet før meg hun ;-)

Link to comment
Share on other sites

Sånn midt i dagens første kaffekopp sjekka jeg tilfeldigvis pakkesporinga og sannelig lå Helga allerede og venta på den lokale Joker'n her.. På med filler og tøfler i ei grisefart, fyre opp Talibantralla og avgårde med meg..

 

Vel hjemme ble det utpakking, grovinspeksjon og fotoshoot:

 

Helga0013.JPG

 

Helga0014.JPG

 

Helga0015.JPG

 

Helga0016.JPG

 

Helga0017.JPG

 

 

Stålet var faktisk bedre enn forventa.. 97% ok blånering, ingen slerk noe sted og mekanismen kjentes ut som den hadde stått lagra med størkna olje ei stund.. typisk dødsbovåpen, altså..

 

Treverket var som forventa..tørt, oppsprukket og allerede før demontering fant jeg ytterligere en sprekk.. Nettskjæringa var ganske slitt, men hva har man nettskjæringsjern til? :wink:

 

Innstikkpipa var strøken.. En B.Fritz-sak i rustfritt og kaliber .22Hornet.. Treffpunktjustering i munningen liker vi og.. Når jeg samtidig fikk med 100 engangskutte RWS-hylser i kaliberet trur jeg at dette faktisk kan bli brukt.. Diesett og kuler hadde jeg fra før, aps her på forumet sponsa en slant egna pistolkrutt når jeg var innom ham, så det blir vel litt ladetjeneste i dag :wink:

 

Jeg visste at det var med en Recknagel svingmontasje i pakka.. Giraffhøyde, så det har nok vært montert en 3-12x56 e.l. på den.. Som en overraskelse fulgte det også med en svingmontasje for den nye typen Zeiss innvendig skinne samt en ganske fin patronpung i lær :D

 

Det kjipe er at jeg ikke har ledig hverken sikte med 30mm mellomrør eller innvendig skinne for tiden.. Kun 1" og 26 mm. sikter. i montasjesamlinga mangler jeg faktisk 1" bakre ring for Recknagel svingmontasje.. Synd..hadde vært artig å fått testa litt presisjon i dag, men først må jeg okkesom skille stål og tre for å se om det er forsvarlig å skyte med den.. Er det det, klarer jeg vel okkesom å putte 3 skudd i simla over de åpne siktene slik at oppskytinga iaff er ok. til denne evt. får prøvd seg på Bambi oppimot jul..

 

Får tusle ned i verkstedet en tur og skille treverk fra stål jeg.

 

Stay tuned..

Link to comment
Share on other sites

...og da har Helga vært en tur i gynekologistolen her på Sanatoriet og fått fastslått sin indremedisinske helsetilstand :wink:

 

Urverket er i topp stand.. Ingen spor av slitasje eller rust, kun smuss som følge av langvarig stillstand og manglende bruk...

 

Helga0018.JPG

 

Treverket gav meg en overraskelse..av det positive slaget :D

Jeg fant ingen flere sprekker der jeg forventet å finne dem.. ikke noen andre steder heller, forsåvidt:

 

Helga0019.JPG

 

Konklusjonen er at hun tåler noen testskudd i dag iaff. Sprekkene i kinningenene må tas før jeg kan bruke henne for alvor, men det er faktisk den eneste tekniske feilen på henne jeg har kunnet finne så langt :D

 

Jeg får lade litt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber egentlig med et par oppdragsprosjekter, men innimellom får jeg tatt Helga et lite tak :wink:

 

Nettskjæringa var stedvis slitt vekk som følge av årelang bæring på jakt.. Greit å få henta opp grensene og manglende linjer før en begynner på stokken for fullt..:

 

Hekga0025.JPG

 

Helga0026.JPG

 

Noen hakk og bulker må også tas ut..:

 

Helga0027.JPG

Link to comment
Share on other sites

Metallbiten på siden som ser ut som en dobbeltnyre; er det en løpsvelger? Hva er logikken der? Fremover høyre, bakover venstre? Er det 1 avtrekker til hagleløp og en til rifleløp?

 

Kommer aldri til å kjøpe drilling, men mekanismene og detaljene besnærer meg...

Link to comment
Share on other sites

"Metallbiten" på siden er sikringen..en såkalt Greenersikring. Avtrekkerne fungerer på følgende vis; Normalt er fremre avtrekker høyre hagleløp og bakre venstre.

Aktiveres oppspenneren for rifleslaglåsen, kobles fremre avtrekker automatisk om til å avfyre rifleløpet. Etter avfyring går den deretter automatisk tilbake til å kunne avfyre høyre hagleløp.

 

Da riflemekanismen må spennes opp separat før skudd, har den følgelig ingen egen sikring. Greenersikringa virker derfor bare på hagleskuddene..

Rifleslaglåsen kan også spennes ned igjen ved å trykke inn knappen på toppen av oppspenneren.

 

Fremre avtrekker har også Snellertfunksjon.. skyves avtrekkeren frem, aktiveres denne. Dette kan også benyttes i haglemodus når f.eks. innstikkløpet i .22Hornet er montert i høyre hagleløp...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...