Jump to content

7,62x39 kamret i kal .30 pipe


raloe

Recommended Posts

Kan overta en Brno i .308W som jeg egentlig ikke har behov for med mindre jeg finner på et eller annet. Kanskje skal jeg tenke 7,62x39. Forutsetningen er da en kal. 30 pipe for .308 kuler. Denne Brno har riflestigning 1:12, så det passer ikke. Det er bra tilgang på lite brukte piper i 30-06 med 1:10, og det er ganske nerme 1:9,4 -som er originalt i 7,62x39.

Den korte låskassen er utgangspunktet i prosjektet. 30-06 pipen må kappes, gjenges og kamres på nytt.

Spørsmålet er om riflestigning 1:10 er krapp nok. Håper å få innspill fra noen som har gått vegen før og har litt erfaring på dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må du ha så rask stigning? Jeg bruker alt av 30-kuler i 308'en med 1:12 min i hastigheter fra subsonisk og oppover uten problemer. I 7,62x39 bruker jeg max 150, som regel 123grs eller lettere.

Og hvordan løser du problemet med at støtbunn, utdrager og magasin er for stor for 7,62x39 i ei børse kamret for 308 win orginalt?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir det å skyte 311 kuler i 308 løp da?

Ser at barnaul ammon jeg har måler kula 308 har desverre ikke målt overskuddsammon jeg har.

Dette er vel et kaliber der kula er kjent for å vobble de første metrene etter den har forlatt løpet, men om dette gjelder bare korte ak piper vet jeg ikke

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye for stigningen, 1:9,4 er svjv en etterlevning fra Mosin Nagant i 762x54. Som Tailgunner sier bruker 308 langt tyngre kuler i 1:12 uten problemer. Pipediameter kan være et større problem om du vil bruke fabrikkammo i .311, Ruger løser vel det med større friflukt og slak kuleskråning. Så sørg for at du får tak i riktig brotsj for dette.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, her kommer verdifull info. når man bare spør.

@maral: Har ikke sjekka. Antok at er 1:12 etter å lest hjemmesiden til Cz og Lothar Walther. Om nye cz550 er spesifisert med 1:12 i .308, kan tidligere modeller ha 1:10 i samme kaliber.

@tailgunner: Jeg var ikke kommet så langt, trodde vel egentlig uten å ha undersøkt, at differansen lå innenfor grensen til å måtte gjøre endringer. Jeg ser nå at forskjellen er betydelig, etter div. undersøkelser. Fint at du som har begge kal, som ser denne forskjellen gir så klart uttrykk.

Det forteller meg at dette er ikke fornuftig, det er jeg takknemlig for.

Ellers kan tillegges at fabrikkammo var ikke tenkt brukt, kun hjemmelading med .308 kuler.

Kan fastslå allerede at så interesann er ikke 7,62x39 at det forsvarer kostnadene for å få til dette.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du skrinlegger prosjektet. Men hær er litt info likevel.

Russer "boltface": .447"

308 type "boltface": .484"

 

REAMERE:

 

Skal du skyte bare 308 kuler i ett 308 løp kan du bruke denne reamer.

7.62x39+-+1.png

 

 

Vil du skyte russer, eller 308 kule presis, i 308 løp(denner er kjempefin i russerløpet):

7.62x39+-+5.png

 

 

Vil du gjøre som over, og være sikker på at kammeret sluker "alt", uansett russer, eller 308 løp, velg denne.

Dette er forøvrig reameren som Ruger tuklet med i minien.

7.62x39+-+3.png

 

 

2 referanseprint:

JGSèn er kanskje den beste, presisjonsmessig. Hvis du skal skyte .310" og .308" kuler.

Men OBS, minimum spec reamer. Så du må måle hylsene dine. Bruker å gå bra.

7.62x39+-+2.png

7.62x39+-+4.png

Link to comment
Share on other sites

Subladninger i 308 fungerer greit nok, har gjort det samme i 3006. I min 1:10-pipe var 180grs mantlet RN og 200grs støpt max, en god pipe klarer nok litt mer. i 1:12 er vel dette absolutt max en kan håpe på. Ladning er 8-10 grs pistolkrutt, gjerne N310 eller N32C. Det funker helt greit, men er ikke like elegant som feks 300Whisper. Hvis sub er hovedmålet ville jeg nok sett på en mer skreddersydd løsning med egnet stigning for de tyngste kulene, 30BR er vel den beste kandidaten med tanke på bolthodet.

Link to comment
Share on other sites

Og hvordan løser du problemet med at støtbunn, utdrager og magasin er for stor for 7,62x39 i ei børse kamret for 308 win orginalt?

 

Har testet i en m98, mater uten noe store problemer. Siste patron opp gled ikke alltid greit opp materampa men tipper noen kaffekopper og kvalitetstid ville fixet det.

 

Om jeg skulle bygget/måtte ha en 7,62x39 (eller en 6,5Grendel-tro hvor jeg har gjort av brosjen??) ville jeg bygd på en 308-lengde kasse; i småkassene blir det bare krampeaktig.

I skapet ligger et .308" pipeemne med 1-10" stigning tiltenkt nettopp 7,62x39; til helga kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å legge vekk tankene når det kanskje er det mulig å få til. Takk AR15, knall info/anbefaling. Er takknemlig Chiefen.v-2 at du lar oss få vite fra prøveforsøket i m98. Trodde og i utgangspunktet det skulle gå med sluttstykket til Brnoen i .308W. Magasin er jeg usikker på om jeg vil ha. Mine antagelser var ikke så på villspor likevel. Avklaringene om riflestigning tilsier at .308W pipen kan brukes, bare kamres for kaliberet. Kanskje ikke så umulig å få til 7,62x39 som tenkt. Håper at du Chiefen.v-2 som har det meste klart gjør alvor av ditt prosjekt. Det hadde for å si det mildt, vert toppers med erfaringene.

Link to comment
Share on other sites

Og hvordan løser du problemet med at støtbunn, utdrager og magasin er for stor for 7,62x39 i ei børse kamret for 308 win orginalt?

 

Har testet i en m98, mater uten noe store problemer. Siste patron opp gled ikke alltid greit opp materampa men tipper noen kaffekopper og kvalitetstid ville fixet det.

 

Om jeg skulle bygget/måtte ha en 7,62x39 (eller en 6,5Grendel-tro hvor jeg har gjort av brosjen??) ville jeg bygd på en 308-lengde kasse; i småkassene blir det bare krampeaktig.

I skapet ligger et .308" pipeemne med 1-10" stigning tiltenkt nettopp 7,62x39; til helga kanskje?

 

Jeg har også testet i m98 men resultatet var bare nedslående. Ikke ville patronene ligge pent i magasinet og utdrager fikk ikke tak i det hele tatt. Når jeg får sjangsen skal jeg teste det i en tikka t3 kamret 6,5x55. Mulig det går bedre.

Link to comment
Share on other sites

tailgunner og Chiefen, kan den forskjellen Dere opplever i forsøket med m98 rett og slett skyldes slitasjeforskjeller i m98 ? Om så er tilfelle bør nok valg av låskasse (kaliber) bli noe som er mer passende for tryggere funksjon.

Ser frem til ditt forsøk tailgunner, med 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Ja, uten tvil tryggest, men den er ikke min enda. Og så, det er ikke bare over gjerdet å prøve, men en dagsreise med bil unna.

Derfor er andres oppfatninger og erfaringer så kjærkomne i vurderingen om det er mulig å få til for en rimelig penge. Kostbar ombygning er uaktuelt.

Da kan like gjerne en ny Zastava i kaliberet til rundt 4500.- være løsningen, men hadde ikke tenkt ny.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å legge fra seg tankene, - etter googling har jeg funne mye info om kaliberet og støtbunn mål tilsier at opprinnelig tanke kan forlates. Å benytte en .308 kasse blir for mye mikk makk på bl.a støtunn (om det er mulig) og en lite holdbar løsning. Klarer jeg å finne en låskasse til overkommelig pris, for kaliberet, er muligheten tilstede . Du verden, om det var mulig.

Har fått tips om en ny komplett rifle i kaliberet , så der er en mulighet for en Cz 527 låskasse til 6500.- foreløpig. Vi får se, kanskje blir det å undersøke pris og mulighet for en ny fra fabrikk. Zastava er og en,....får se.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sånn Zastava Minimauser. Kassa er veldig grovt lagd!

Orginalt var min veeeldig tung på hevearma, litt dremelering fikset det grøvste.

Jeg vil anbefale at du tar en titt på en før du bestemmer deg.

Ikke helt håpløst, men likevel absolutt ikke det beste utgangspunktet.

 

Forøvrig skulle jeg virkelig ønske den var i .308.. ..og ikke ville jeg hatt en ekstra skråning for fabrikkammo heller.

Til mitt bruk hadde 300 AAC Blackout passet bedre, men av praktiske årsaker ble det ikke sånn for meg.

Link to comment
Share on other sites

Takk Tika og nof, det var klare tilbakemeldinger. Jeg var et øyeblikk stemt for å avslutte hele prosjektet, men googling, tilbakemeldinger og å ha lest det jeg fant på kammeret har styrket troen og flyttet budsjett grensen.

Greit å kunne lese at det er, å ikke bare tro at det blir, en lett og snerten fuglerifle med tunge kuler i sakte fart.

Uten å være plaget med overtro, så har jeg likevel gående en annonse etter låskasse. Regner ikke med noe som helst, men rolig å ha prøvd.

Gutta hos Schou hever nok blikket litt når jeg(gjennom forhandler) ber om å få kjøpe våpendel, - en komplett låskasse, og ikke noe mer. Leveringstiden kan bli litt lang, men det står jeg i om svaret blir positivt og prisen akseptabel.

Det skal undersøkes, før endelig beslutning.

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt bygget om italienske Carcano rifler til 7.62x39, de er originalt i 6.5×52mm Carcano. Her passer støtbunn, utdrager og patron mating er med clips så de har bare laget en "spacer" nede i magasinbrønnen for at den kortere patronen skal ligge stabilt, sjekk vedlagt link:

 

http://www.falfiles.com/forums/showthread.php?p=3285127" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hva kan jeg gjøre når jeg trenger deler til en cz 527? Bestille?

Har printet ut dele liste og skisse med nummererte posisjoner, så det er enkelt å sette opp, og bestille igjennom børsemakeren.

Prismessig tror jeg det vil havne på halvparten av ny komplett rifle

Innbiller meg at det å nekte deler er litt verre. Gjør de det klager jeg til Cz.

Vil sikkert ikke hjelpe meg, men kan bli en litt lei sak å handtere for en angivelig importør som skal serve ettermarkedet. Som ikke ønsker å importere annet enn hva som interesserer Schou. Bare det å få bestilt og mått vente, ville vere helt topp.

Klossete og lite forståelig representasjon av cz i Norge fra Schou sin side. Snevert lager og lite vilje, er vel kanskje

å ta i, i beskrivelse.

Finnes mye mellom bøffel og salong.

Noen her på kammeret som har bestilt spesielle deler og fått levert?

Link to comment
Share on other sites

Har i dag vært i en lengre samtale med børsemakeren, det vart nedslående for meg og prosjektet.

Men først må jeg renvaske Schou, det er ikke de som er vanskelig, men de blir nektet import av diverse deler, så som låskasse og løp.

Det må kjøpes hel rifle, slik de har hevdet. Så derfor negativt svar.

Om de hadde gitt grunnen hadde det vært mye lettere å forstå. Unnskyld Schou for at jeg ikke viste dette. Hvorfor kunne dere ikke ha tilkjennegitt hindringen. Han presenterte en problemstilling som og var ny for meg.

Om du har kjøpt en ny finsk rifle og må bytte løpet, så må riflen tilbake til fabrikk for å få det utført med garanti. Børsemakeren får ikke gjøre det om garantien skal gjelde.

Det er den amerikanske våpenlovgivningen og forsikringskravet i denne som er årsak.

Det har resultert i at ikke en eneste våpenfabrikk i hele verden nå tør å selge en låskasse. Tidligere var det mulig å kjøpe barrel action, nå er det og slutt.

Han gav meg og et eksempel på de som mister sluttstykket under reinsjakt, han vet ikke sin arme råd med å klare å skaffe nytt fra fabrikk. Ender med at brukte rifler slaktes.

Også norske brukere har nå blitt skadelidende fordi amerikansk våpenlovgivning har vært det den har vært, en rett til å kjøpe uten å bli vurdert av politi om skikket.

Valget er gjort for mitt vedkommende, jeg skrinlegger hele prosjektet. Kjøpe nytt og så bygge om er uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...