Jump to content

Den store BERETTA tråden


KAOS

Recommended Posts

hei du! Jeg var før deg :winke1: Men håper du får bedre respons enn jeg fikk.

Her er link til tråden Beretta Klubb viewtopic.php?f=3&t=52283

Jeg kikket over å søkte på kammeret om det var en slik tråd, men fant svært lite... :shock:

Derfor syns jeg det var på tide å starte en tråd om de to eneste hagler som finnes, gammel og ny beretta :lol:

Det er selvfølgelig flere som finnes også da :mrgreen:

Skriv gjerne litt om hva dere skyter av konkuranser også, for de som driv med det :wink:

Link to comment
Share on other sites

hei du! Jeg var før deg :winke1: Men håper du får bedre respons enn jeg fikk.

Her er link til tråden Beretta Klubb viewtopic.php?f=3&t=52283

Jeg kikket over å søkte på kammeret om det var en slik tråd, men fant svært lite... :shock:

Derfor syns jeg det var på tide å starte en tråd om de to eneste hagler som finnes, gammel og ny beretta :lol:

Det er selvfølgelig flere som finnes også da :mrgreen:

Skriv gjerne litt om hva dere skyter av konkuranser også, for de som driv med det :wink:

 

 

Du er tilgitt :)

 

Jeg har en Beretta Ultralight som brukes til jakt mest og skal endel på banen med den når jeg ikke kan jakte.

Jeg har ikke deltatt på konkuranse men det hadde vært veldig morsomt å fått vært med på det.

Link to comment
Share on other sites

Beretta 687, som fulgt meg trofast uten noe feil på Dianas stier i over 20 år. Nydelig våpen både på Jegertrapen og jakt. Ikke et eneste klikk eller andre funktionsfeil i alle disse år. ( OK, det har aldrig hendt med min Merkel 8 heller). Men den har nå heller ikke "gått" så mange skudd som Berettan.- Pålteligheten betyr mye synes jeg.-

Er det da noe jeg kunne ønsket meg "annorlunda" med den ? Joda, jeg kunne ønsket at framstokken kunne vært litt 'lengre og rundere' i formen, (som Engelske o/u ), kunne også vært 1hg lettere, veier 3,2kg. Balansen er god men ikke "superb". Synes at de gamle S55/S56 hadde noe bedre balanse. Løpene kunne også målt 73cm (nå 71).- Litt flisespikkerier :D . Jeg er meget glad i min Beretta, og den kommer nok å bli med meg også i framtiden. Skulle lagt ut et bilde, men kan ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har heldigvis klart å bryte ut av den klamme berettahånden og fått noe med kvalitet :mrgreen:

Da kunne du jo sagt litt om hva du har skaffet deg...

Vi er alle hagleskyttere med felles intresse her selv om du ikke har beretta er du velkommen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Står to beretta i skapet her. Ei beretta 686 white onyx, 67 cm løp, vekt 3,1 kg. Og ei beretta 686 E sporting 76 cm løp, vekt 3, 690 kg. (Skal man ha ei hagle til alle haglegrenene og er middels høy, synes jeg 76 cm løp er akkurat passe) Fornøyd beretta-eier. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hehe, da jeg kjøpte min ca 1990 het den kun Onyx. Nå er deler av låskassa blitt blank av slitasje, så om noen år er den kanskje blitt en "white onyx" :)

 

Hadde for øvrig to stk Star Baikal før Berettaen. Russerne var ikke til å stole på og da siste Baikalen rett og slett gav seg investerte jeg i Beretta. Det har vært 20 år uten ett eneste mekanisk problem. :D

Link to comment
Share on other sites

En hel Beretta tråd uten et eneste bilde :lol:

Ikke rart jeg har Benelli når ikke Beretta gutta klarer laste opp bilder engang :mrgreen::wink:

 

Neida skal ikke mobbe sånn :wink:

Må innrømme at for tiden så gir denne 20/76 Beretta'en meg våte drømmer.

Nesten så jeg selger Benellien i kal 12 for å få råd til å finansiere den.

Her er den:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Lite med aktivitet her ser jeg...

Kjøpte meg ei fint brukt Beretta S686 Special 12/70.

 

Er det noen av dere som kan litt mer om denne modellen en meg, og som kan svare på et par spørsmål? Ser det står AH inni en firkant. Indikerer dette produksjonsåret?

På løpet står det også excelsior high strenght alloyed steel. Er dette bare metallet som er brukt i løpet? Eller har det noe å si på hvor mye løpet tåler (tenker på trykk)? Hagla er jo noen år, så spørsmålet uten å trykkteste den, kan jeg skyte stål i løpet med 1/4 trangboring? Står kg 1. 350 på det ene løpet. Er dette noe form for hvor mye den tåler, eller bare hvor mye det veier?

Link to comment
Share on other sites

Lite med aktivitet her ser jeg...

Kjøpte meg ei fint brukt Beretta S686 Special 12/70.

 

Er det noen av dere som kan litt mer om denne modellen en meg, og som kan svare på et par spørsmål? Ser det står AH inni en firkant. Indikerer dette produksjonsåret?

 

Ja, hagla er laget i 1981:

 

192331627.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser den er litt eldre enn selger påsto da. Men ser fin ut, så 5 år til og fra betyr kanskje ikke all verdens...

 

På løpet står det også excelsior high strenght alloyed steel. Er dette bare metallet som er brukt i løpet? Eller har det noe å si på hvor mye løpet tåler (tenker på trykk)? Hagla er jo noen år, så spørsmålet uten å trykkteste den, kan jeg skyte stål i løpet med 1/4 trangboring? Står kg 1. 350 på det ene løpet. Er dette noe form for hvor mye den tåler, eller bare hvor mye det veier?

 

Ingen som har fornuftig svar på dette?

Link to comment
Share on other sites

1350 kg er nok prøvertrykket ved test. Da holder den til alt. Kontrollern om du har 70 mm eller 76 mm kammer.

Dette er direkte feil og farlig, skal du gi råd på nettet så sørg for at det er korrekt :shock:

1,350 kg er vekten på pipesettet ditt.

 

Så lenge du bruker patroner med arbeidstrykk under 850 bar, noe de fleste moderne stålpatroner til sportsskyting gjør, og choker som er mer åpne en 1/2 så hadde jeg ikke hatt noen betenkligheter med å skyte litt leirduer.

 

På jakt finnes det fullt brukbare patroner bare du leiter litt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Måsabjønn.

Bevisbyrden viler på deg her.

 

Min Beretta 687L fra -84 er stemplet: kg 1400.- Dette mener jeg er va den er trykk-testet for.

Pipsettet veier ca 1800gr (om jeg ikke husker feil).

 

Mener du tar feil her, men overbevis oss andre om det motsatte - om du kan.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

For oss som bare lurer på å ta steget opp i denne øverste divisjonen av hagleeiere, slik jeg ser det,

hvor finner man nye Berettahagler billigst her i landet?

Har svært lyst på en 686 Silver Pigion, Onyx eller en Black Onyx.

Ser at noen nevner at Black Onyx´en blir blankslitt med årene.

Er de nye også sånn?

Mens andre produsenter svartforkrommer hagler idag kan vel neppe Beretta ligge etter?

Link to comment
Share on other sites

Måsabjønn.

Bevisbyrden viler på deg her.

 

Min Beretta 687L fra -84 er stemplet: kg 1400.- Dette mener jeg er va den er trykk-testet for.

Pipsettet veier ca 1800gr (om jeg ikke husker feil).

 

Mener du tar feil her, men overbevis oss andre om det motsatte - om du kan.

Mvh

Vei pipa di på nytt så kan vi snakke, men for all del, det er bare å sprenge piper all mass, men la meg slippe å stå ved siden av.

I 84 var ikke høytrykkspatroner funnet opp så hvorfor skulle beretta gidde å trykkgodkjenne våpnene sine til langt over normalt arbeidstrykk?

Link to comment
Share on other sites

For oss som bare lurer på å ta steget opp i denne øverste divisjonen av hagleeiere, slik jeg ser det,

hvor finner man nye Berettahagler billigst her i landet?

Har svært lyst på en 686 Silver Pigion, Onyx eller en Black Onyx.

Ser at noen nevner at Black Onyx´en blir blankslitt med årene.

Er de nye også sånn?

Mens andre produsenter svartforkrommer hagler idag kan vel neppe Beretta ligge etter?

 

Billigst får du vel hos din "lokale" sjappe... Min erfaring er at prisene som er i schou katalogen er veldig villedende. Ellers kan jeg nevne winge våpen i moss og taylor outdoors i sørumsand. Fikk samme pris på Beretta hagle hos dem begge, som lå endel under veiledende hos Schou. Ring litt rundt å hør, så får du nok en god pris.

Link to comment
Share on other sites

Vel,-Måsabjønn har faktisk kontrollveid igjen og må erkjenne at jeg ble usikker her.- Den veide 1400gr.

Ser altså ikke bort fra at du kansje har rett!

Uppriktig takknemlig for at du har korrigeret her og beriket med din nøyaktig kunnskap ang dette.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...