Jump to content

Haglpatroner. Hva bruker du?


WinchesterM94

Recommended Posts

Tenkte vi kunne samle noen erfaringer om hva brukere bruker på jakt med hagle til hjelp for nye skyttere som skal starte med hagle jakt eller skal ta det oppigjen etter langt opphold(før blyforbudet)

 

Vi kan vel ta med:

 

Haglmatriale:

Størrelse:

Produsent:

Og selfølgelig hva slags vilt vi skyter med de patronene.

 

Ellers så kan vi skrive om hvorfor vi valgte den patroner og annen erfaring?

 

Selv har jeg skutt mye med stål og er fornøyd med det....

 

Har skutt duer, hare, kråke, rev og selv rådyr med stålhagel. Tror ikke jeg blir bruke stål til rådyr mere men det går bra hvis man bruker hodet og store hagl.(Us BB)

 

 

Duer har jeg brukt US 5-7 hagl.

Hare US 3-5 hagl.

Kråke US 3-4hagl.

Rev US BB-2 hagl.

Rådyr kun US BB. (12/89 avstand 25meter)

 

Har brukt mye Rio til mindre vilt og Federal patroner. Rio med 67mm og 76mm lengde er gode patroner som gir fine skuddbilder i mine hagler og god virkning på vilt. Federal med 76 og 89mm lendre gir gode hastigheter og fine skuddbilder i pumpehagla og er derfor godt egnet til jakt. Rio patronene gir også gode hastigheter.

 

Har brukt noe vismut på due og skogsfugler med god erfaring.

 

Due og vismut har jeg brukt Eley Impax med 28gram 6er hagel. Utpå høsten har jeg brukt Eley GP med 32gran 5er.

Skogsfugler har jeg brukt Eley alphamax og Rio med 36gram 3-5 avhengig av hva jeg har jaktet. Syns Rio sine skudd er best med høyere hastighet.

 

Mere info kommer...

 

Ber alle medlemer med noe og tilføye av erfaring om og skrive ett lite inslag(eller stort :D )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jovisst! Jakter gås, litt ender utpå høsten, litt rype.

 

Har en Franchi Inertia predator, halvauto, men har litt problemer med leirdueammoen om dagen. Børsa lader ikke, fra tid til annen. Noen med forslag til god ammo her?

Link to comment
Share on other sites

Jovisst! Jakter gås, litt ender utpå høsten, litt rype.

 

Har en Franchi Inertia predator, halvauto, men har litt problemer med leirdueammoen om dagen. Børsa lader ikke, fra tid til annen. Noen med forslag til god ammo her?

 

Hmm til gås ville jeg valgt Federal med BB stål. Er den hagla 76 eller 89mm? Har brukt 89mm og det virker veldig bra. Men de 76mm patrona er gode de også...Har du ikke tilgang til Federal er Rio sine 76mm med største hagel ok. Samme patroner ville jeg brukt til ender men kansje brukt 2er hagel istedet for BB.

 

Hmm til rype ville jeg brukt Tungsten Matrix eller vismut hvis det er mye stein der du jakter. Ellers er stål med 4-5 hagel god på høstrypa hvis det er mose og lyngbakke der du jakter.

 

Nittedal rype med tungsten har jeg ingen erfaring med men skal være bra.

Eley rype er god på tidelig rype jakt men bruk Grandprix på seine høstryper og vinterryper størelse 4-5 funker bra.

Rio rype er god på tidelig rype men bytt til 32gram med 4-5 seinere på høsten/vinteren.

Rio stål med 32gram er super på områder med lite stein. Størelse 5 til tidelig rype og 3-4 på seinhøst/vinterryper.

 

Ellers til lerdue ammo som veksler i automater kan du prøve Nittedal TS stål.

Link to comment
Share on other sites

Har 12/76, og husker ikke helt type ammo jeg bruker på gås og and, annet enn at det er str. 3 og 4.

 

Takker for tips om Nittedal på leirdue. Børsa funker knirkefritt på all annen ammo, og er en ren nytelse å skyte med.

 

Ellers ikke prøvd tungsten, men må vel til å prøve annen ammo, enn dette dyreplageriet med stålhagl.

Link to comment
Share on other sites

Har 12/76, og husker ikke helt type ammo jeg bruker på gås og and, annet enn at det er str. 3 og 4.

 

Takker for tips om Nittedal på leirdue. Børsa funker knirkefritt på all annen ammo, og er en ren nytelse å skyte med.

 

Ellers ikke prøvd tungsten, men må vel til å prøve annen ammo, enn dette dyreplageriet med stålhagl.

 

Størelse 3 og 4 er alt for lite på gås...Kan gå på ender men da kun på kortehold ca 15-20meter

 

BB på gås funker bra de få skadeskytinger jeg har kommer av dårlige skudd og ikke ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Har som nevnt brukt nr. 3 og 4 på gås, med godt resultat på 20 mtr. Utover 20 mtr., med stål, øker faren for skadeskyting betraktelig etter mitt skjønn. Og om en går over til grovere hagl, så er antall hagl så utrolig mye mindre, at det ikke hjelper særlig, med mindre man har flaks. Selv om det mit lille motto, anvender jeg det ikke i slike sammenhenger. (Bruker rifla mere nå enn før.)

 

Ikke for å gjøre dette om til noen ny blydebatt, men stålhagl er helt på grensen til dyreplageri etter mitt syn, skjønt, det er vel neppe forhold NJFF, og andre bly-allergikere ikke gidder å ta en revurdering på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

I Norge:

Gås: US6 HS i nedre, US4 HS i øvre. 35g, 12/70

Rype, kaliber 12: Eley vismut #6 32g. På seinhøsten putter jeg en Eley Bismuth Forest #5 36g i øvre.

Rype, kaliber 20: Eley nummer 6 i nedre (husker ikke hva den heter), Eley VIP #5 28g i øvre. Har også liggende noe Hevi-Shot i US 7 1/2 og US6 som jeg putter i børsa hvis jeg vil ha den til å skyte "trangt"

Skogsfugl: Eley Bismuth Forest 36g UK5 i nedre, Eley Bismuth Forest 36g UK3 i øvre. Kaliber 12. Har tenkt å prøve Kent Tungsten Matrix nr. 3 istedenfor Eley Bismuth Forest #3 i høst.

Leirduer: Det som de selger på banen, vanligvis et eller annet med 24g stålhagl.

Til eventuell andejakt ville jeg valgt det samme som til skogsfugl.

 

Hvis jeg drar til Sverige på rype- eller skogsfugljakt, vil jeg nok bruke det jeg ennå har liggende av Nitedals Rype og Nitedals Express norsk #5 og norsk #4.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker remington field loads på kråke, måse, duer, trast, ryper. bruker 4`er 36 gram og har gode erfaringer med den. bør ikke strekke holdet over 20 meter men ellers er den knall bra. koster bare 6kr skuddet og

 

på and, gås, rev og skogsfugl bruker jeg nittedals magnum sink 3`er 34gram. fungerer knall bra den og. litt mer fart og mindre rekyl en remington patronen. den holder og veldig godt farta etter som holdene blir litt lenger enn 20meter men er fremdeles ikke noe å strekke holdene med. reint ballistisk er den jamn god med remingtonen pga lav egenvekt. men jeg får bedre dekning med denne patronen, mindre rekyl, lave smell og egentlig ikke en så altfor ille pris på 14 kr smellen. skyter ikke mange skogsfugl og rev i året uansett. og det er det jeg jakter mest.

 

jeg har noen rio venatum liggende i 2`er eller 4`er i 12/76 46 gram. skal bli spennende å prøve denne patronen. har hørt kun gode ord om den. prøvde eley vismut i fjord og de skuddene fant jeg ut ikke er brukendes til leirdue skyting engang. værtfall ikke i mi børse. steel max hadde bedre drep enn de.

Link to comment
Share on other sites

Til rype bruker jeg Eley Bismuth Alphamax 12-70 36g US 5. Disse har jeg gode erfaringer med.

 

Til sjøfugl har jeg planer om å få tak i Federal Speed Shok 12/76 US 2, grunnet pris og utgangshastighet, men jeg finner ingen som selger disse i Stavanger-området. Er det noen som har tips om hvor jeg kan få tak i dem? :D

Link to comment
Share on other sites

Til sjøfugl har jeg planer om å få tak i Federal Speed Shok 12/76 US 2, grunnet pris og utgangshastighet, men jeg finner ingen som selger disse i Stavanger-området. Er det noen som har tips om hvor jeg kan få tak i dem? :D

Ja, dette er en rask og god patron, husk at den også fås i 12/70 (Raskere og kanskje like god?)

Du får den hos Jaktdepotet i Drammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har så langt brukt kun Eley vismuth. Har brukt Eley rype (28 eller 30g?) og Grand prix (32g) i 5 og 6 til rype og hare og er godt fornøyd med disse patronene. Har brukt mest 5'ern. Jeg skyter med en gammel Remington 1100 med mod. åpning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Eley vismuth i 32 gr nr 5-6 på rype. Varierer litt når det er dager der rypene trykker, eller er skye.

På skogsfugljakt bruker jeg Eley vismuth i 36 gr nr 3-4.

Når det gjelder kråkejakt går det i stål. Har testet ut både Rio stål i 32 gr nr 4---36 gr nr 5--- og 24 gr nr 7 (lerdueskudd). Min erfaring er at jeg nesten ikke merker forskjell. Jeg jakter ikke med lerdueskudd på kråke, men jeg har testet noen skudd, og har faktisk ikke dårlig erfaring med de. Har skutt både kråke og ravn med 24 grs.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tidligere i år tok jeg med en boks Eley VIP no. 5 i kaliber 20 på lerduebanen. Med et velrettet skudd pulveriseres standard lerduer (altså typen som ikke oppløses om du ser hardt på dem). Men om du får et randtreff, så deles duen opp, uten å pulveriseres.

Og dette går vel igjen for de fleste ammotyper.

Innen hagleskyting ser vi samme tendens som med rifler, det skal helst være ordentlig grovt. Vet ikke om vi har et skjult behov for å syns at fugler er spesielt harde og tøffe, og at det må grove kalibre til for å ta dem?

Er det du skyter med for grovt, gir du avkall på antall hagl i patronen, så det er om å gjøre å finne en avveining.

Har du gode treffere på banen, i de fleste skuddsituasjoner (f.eks. på en sportingbane), så kan du greit gå opp et nummer i haglpatron og dermed få flere hagl i denne.

 

Før brukte jeg kal 12/70, men nå går jeg med 20/76 på ryper, ender og skogsfugl. Velger gjerne 32g ladninger for å få et antall haggel som "tilsvarer" 12/70 - det jeg skyter på detter ut av himmelen. Skyter med denne, i 71cm utgaven:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/article316158.ece

 

Denne Eley-ammoen er jeg meget fornøyd med, bruker den i 4 og 5:

 

234132.jpg

Link to comment
Share on other sites

Muflon: Hva bruker du på skogsfugl i kaliber 20?

Er fra vant med kaliber 12, men har nå skiftet til kaliber 20/76

 

Ammoen jeg linket til, med 4-shot i begge løp.

Det at disse er magnum gir dem den ekstra kraften de ville fått om de var 3-shot uten magnum-ladning, mao effekten av 3'er hagl, men med flere hagl i patronen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skogsfugljakt seinhøst:

Tar opp denne tråden litt...Vet at det er bare å teste sitt eget våpen med de ulike typer...men hvis noen skulle ha en klar oppfatning, hjertelig takk!...:

Sitter med intrykk av at erfaringer på miljøpatroner er forvirrende. Tar ihvertfall ikke sjansen på å bruke mer Eley Alphamax Bismuth Forest. Det er mange flere som sier det samme.

Hvis vi ser bort ifra pris - Hva er generellt den egentlig mest "humane"/beste patronen til skogsfugl i cal.12/70 fra oktober og utover? Hevi shot? Tungsten-matrix?

Link to comment
Share on other sites

Konklusjon: (Mulig dette burde vært i en annen tråd...)

Vi som har eldre "solide" hagler i 12/70 bør ikke bruke annet enn vismut, sier ekspertene. Det gjelder de haglene som ikke er trykktestet for et trykk på 1200, men 650. Herved sitter jeg med ei hagle som jeg kun kan bruke bløte hagl som vismut og i tillegg gå opp i haglestørrelse(f.eks.nr.2-3) på grunn av for dårlig gjennomtrenging. Dette kan bety for dårlig dekning(for lite hagl) på 25 meter.

 

På hagleskyting her i forumet snakkes det mye om teoretiske avstander. Når det i praksis er bare flaks om avstandsbedømning blir riktig på få sekunder på et flygende objekt - om det er 20 eller 30, 25 eller 35 meter sier det seg selv at skogsfugljakt seinhøstes med eldre hagler burde nå være en saga blott.

 

Valgene for seinhøstjakt er da:

1.Redusere maksavstanden til tiur`n fra normalt hold til "kloss hold"(fra25-30 til drøye 10). Det betyr i praksis et langt behageligere liv for vår kjære skogsfugl. = ca ingen/svært lite skyting.

2. Investere i ny hagle.

3. Vente på opphevelse av blyforbudet...

 

Det sikreste og beste kan faktisk lett bli alternativ 1.

Link to comment
Share on other sites

Valgene for seinhøstjakt er da:

1.Redusere maksavstanden til tiur`n fra normalt hold til "kloss hold"(fra25-30 til drøye 10). Det betyr i praksis et langt behageligere liv for vår kjære skogsfugl. = ca ingen/svært lite skyting.

2. Investere i ny hagle.

3. Vente på opphevelse av blyforbudet...

 

Det sikreste og beste kan faktisk lett bli alternativ 1.

 

Lade selv er svaret. Det er ikke dyrt, heller ikke vanskelig

Da kan du komponere det du trenger med de materialer du vil innefor trykknormen til ditt gamle våpen mht. trykk, loddinger etc. TSS hagl er gavepakken. Du kan gå ned i haglstørrelse(flere hagl), ned i trykk,(også trykket harde hagl påvirker i choken som er vesentlig) ned i utgangshastighet, og likevel utkonkurere de beste gamle blypatroner. Slike patroner MÅ settes sammen for hånd. Ingen fabrikker vil noensinne kunne sette slikt sammen til en pris vanelige lønnede kan løse ut. Derfor blir det heller ikke gjort.

 

Dette hørse kanskje for fantastisk ut, men er fakta for de som vil åpne øynene litt

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...