Jump to content

Nødammunisjon til hagle?


1983

Recommended Posts

Signalpatroner til hagle finnes. Har selv brukt (testet) slike for en del år siden, og de fungerte helt utmerket. De er klart mer nyttige enn signalpenn, brenner lenger og rekker høyere. iflg en test jeg leste skulle de rekke omtrent 80m til værs, og det kan nok stemme. Signalpenn når vel rundt 40-50m opp. Har testet begge samtidig, også med en militær signalpistol i kal.4 (26mm)

Her snakker vi om 12-70 altså, ikke disse astmatiske .12 stubbene som er beeregnet på signalpistoler i plast...

Merket jeg testet var "Nike 12 gauge signal flares". Testet også en pakke "Nike double alarm" som bare gir smell/glimt. Men de var ikke noe å satse på i nødsammenheng, da lokalisering av smellet er vanskelig.

 

Disse haglepatronene er klart mindre synlig/varig enn cal.4, og enda mindre enn håndavfyrte nødraketter med fallskjerm.

Men de veier mindre enn vanlige patroner, tar svært liten plass, og koster ca ingenting i forhold til å måtte kjøpe et eget signalsystem. Når man allikevel har med hagla på tur er de derfor etter min mening et godt supplement i 1-hjelpspakka.

 

Til bruk på sjøen ville jeg vurdert håndavfyrte raketter og nødbluss. Alt annet blir vel spedt i ruskevær og dårlig sikt.

Link to comment
Share on other sites

Vel, hør med en velutstyrt våpenforretning. Har aldri sett sånt hos båtforretninger eller andre friluftsbutikker. Kun de korte "stubbene" av noen .12ere som er beregnet på de nevnte plastsignalpistolene! Grøss!! De må naturligvis ha så kort kammer at ingen normal haglepatron kan kamres av bevisstløse eller overoptimistiske personer med en "ide!"..

 

Jeg kjøpte på Winge våpen for noen år siden. Nike som sagt, de kom i 6pakninger,med to røde, to grønne og to hvite bluss. Kostet dengangen omtrent en 150lapp om husken holder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har ikke sett dem i butikkene, men det dukker jevnlig opp noen pakker på QXL. Har ikke sett dem i annet enn kaliber 16 (link: av denne typen), men jeg har ikke lett særlig nøye heller. Har handlet inn 3-4 pakker, likte å ha dem i sekken da jeg benyttet kaliber 16 til vanlig. Etter jeg gikk over til 12 har jeg ikke tenkt noe særlig på muligheten før jeg så denne tråden. Testet noen få, dog i dagslys. Ingen overveldende effekt, men jeg vil anta de gjør seg bedre i mørke. Dersom du ligger med brukket ben i tett skog og forsøker å påkalle oppmerksomheten til letemannskaper/jegerkompiser vil jeg tro slike patroner kan være billige livreddere.

 

Jeg slaktet en patron for å se hva som er inni. Omlag ett gram sortkrutt som drivladning, en plastforladning og en metallsylinder fylt med en pyroteknisk sats som gir farge (rød/grønn/hvit). Sylinderen var langt under kaliberdiameter, ingen fare for at den setter seg fast.

 

En ting å være obs på er sortkruttet. Skal du moroskyte litt er det anbefalt å skylle løpet godt med varmt vann etterfulgt av grundig puss for å forhindre rust. Dersom du akkurat har blitt reddet ut av skogen med benbrudd er det kanskje ikke så viktig :)

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhetsmessig er de omtrent like nyttige som måkedritt :sarcasm:

Kjøpte slike med det i tanken at signalpennen kunne ligge hjemme.

Etter ett par testskudd så putta jeg signalpennen i sekken igjen!

Fant ut at de ekstra grammene signalpennen veide var en lite i forhold til effekten på den i forhold til de møkkapatronene jeg hadde i kal.12

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg kan godt bli med på en gruppebestilling. Skal ikke så mange til før vi når 100 euro.

 

Spørsmålet er om det her går under "eksplosiver, fyrverkeri og lignende". Da trenger vi nemling tillatelse fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, i følge Tollvesenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med på en bestilling hvis det skulle vise seg å være mulig å få tilsendt derfra :-)

 

 

 

 

 

Disse er utsolgt. Jeg mener å huske at disse med gjenger har gått ut av produksjon. Man får bare tak i de med klips. Jeg måtte kjøpe helt ny penn med klips og skudd når de gamle skulle byttes ut.

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne i fra Tollvesenet i dag:

 

Hei.

 

Man trenger ikke tillatelse fra politiet for å innføre signalpistoler. Vi antar det samme gjelder signalpatroner, men vi anbefaler at du kontakter politiet før du bestiller for å være på den sikre siden.

 

Med vennlig hilsen

Infosenteret

 

Så da har jeg sendt en ny mail til Politiet, så får vi se hva de sier. ;)

Link to comment
Share on other sites

Og sånn gikk det:

 

Hei,

 

viser til politiets rundskriv 2009/009 punkt 2.4.2 "Signalpistoler og andre innretninger for signalgivning reguleres av brann- og eksplosjonsvernloven, og faller således utenfor våpenloven".

 

Du trenger altså ingen importtillatelse fra oss for å bestille dette.

 

Så da er det vel bare å kjøre på? :D

Link to comment
Share on other sites

Ser det fremdeles er liv i tråden.

 

Jeg har i mange år hatt et par pakker med signal-/nødbluss, beregnet for hagle. Samme type, som Nygaard la ut link til og navnet er Signal. Pakken er merket med både Vihtavuori og Krmina of Finland. Rekkevidde er oppgitt til 100 - 200 m. Brenntid 4 - 8 sek. (Har ikke testet) Pakken har 2 røde, 2 grønne og 2 hvite patroner.

 

 

Har ikke sjekket om disse fremdeles er å få kjøpt. Det er vel også en tysk produsent, som har produsert slike patroner.

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke er noen andre som umiddelbart melder seg for å foreta bestillinga, kan jeg sende en mail i morra til den tyske sjappa og høre hvordan jeg går frem med bestilling, betaling og porto osv.

 

Så om de som vil være med på kjøpet kan sende meg en PM med antall pakker og kaliber innen søndag kveld, så hadde det vært fint.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, folkens!

 

Dear Mr. xxxxx,

thank you for your e-mail. We have to tell you, that a shipment to Norway is therefore not possible.

We are sorry, we can´t give you an positive answer.

 

For any further questions, feel free, to contact us.

 

With kind regards

Your customer service

 

Kerstin Bartoschek

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...