Jump to content

Lerduekaster for skyting alene


jtand

Recommended Posts

Har en Stiga lerduekaster som jeg kjøpte i begynnelsen av 1990 tallet, sett den i salg ennå!

Den står på Stativ 1 meter over bakken, der henger du snor på, så bruker du foten som utløser, om du er alene.

 

Den har justeringer for 3 hastigerheter, foruten høyde og høyre/venstre.

 

Den er upåklagelig for å skyte lerduer med, men liker ikke utkast av 2 duer med den, da burde det vært dobbelt sett med utkast på den, ikke at man legger begge duene i samme utkastspor.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Har brukt denne modellen til XXL i ca 1 år nå. Er sånn passe fornøgd med kasteren. Den kaster ikke så langt som en skulle ønske men det hjelper litt å stramme inn fjæren, ved å skru inn vingemutteren som holder fjæren fast i bakkant . Bruk gjerne vannpumpetang ol.til å skru med.Blir tyngre å spenne opp men som sagt så kaster den merkbart lenger.

Link to comment
Share on other sites

Den leirduekastaren til xxl varte ca 500 duer, så knakk sveisane som holdt utløyserskinna, forbanna drit. Vil anbefala deg å bruka pengane på noko meir fornuftigt. Vi gikk over til å kaste duen for hånd (uten håndkaster), duene fauk iallefalll lika langt som den nevnte xxl kasteren då den fungerte.

Link to comment
Share on other sites

jeg har denne leirduekasteren:

http://www.acorntraps.co.uk/content/view/1/2/

 

med 50 meter ledning, kan du stå hvor som helst alene rundt denne kasteren å skyte til krampa tar deg. den kaster duene rundt 90-100 meter. jeg anbefaler den på det sterkeste. Den fungerer alldeles utmerket.

 

Den koster noen kroner da men jamen meg er den verdt penga.

 

mvh longrange

Link to comment
Share on other sites

ka med å kappe fjøren da, da vil du kunne stramme den enda mer, og da vil den kaste duen enda lenger og ha mere fart. Eg hadde en kaster for mange år siden som eg kjøpte på bergen aktiv den var veldig bra, eg stramet fjøren til maks og den kastet greit langt, og med bra fart. Skulle eg ha invistert i en ny kaster hadde eg gått for en elektrisk lerduekaster :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
jeg har denne leirduekasteren:

http://www.acorntraps.co.uk/content/view/1/2/

 

med 50 meter ledning, kan du stå hvor som helst alene rundt denne kasteren å skyte til krampa tar deg. den kaster duene rundt 90-100 meter. jeg anbefaler den på det sterkeste. Den fungerer alldeles utmerket.

 

Den koster noen kroner da men jamen meg er den verdt penga.

 

mvh longrange

 

Hvor mye ga du får den? kjøpt i norge ell importert?skal skaffe meg en auto trap selv til våren ell før om penga strekker til.har sett på den der,promatic sine,champion easybird og do all aerial assault.

Har du no erfaring med noen av de der?

 

 

Evt. andre som har eller har hatt elektrisk lerdukaster tar jeg gjærne mot tips.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Du skal få tre tips:

 

1) Håndkaster. Utrolig fleksibel, kaster bra, er nesten gratis og kan tas med overalt.

 

2) Skal du ha en som står på bakken går du for denne http://www.varuste.net/en/tuotetiedot2.asp?_prodid=34041&nimi=Twin+Trainer

Twin_Trainer.jpg

Har denne selv, herlig maskin. Doble spor som gjør at to duer kan kastes parallelt. Står en meter over bakken, fin arbeidshøyde.

 

3) Motorisert kaster, gjerne 12V.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte en promatic for 2år siden. 12v med 400 dues magasin. Kjøpte til en billig fjernkontoll som løser ut duer på lang avstand og monterte denne på kasteren. Helt rått å skyte fasan duer og inkommende med. Har den på en bilhenger. Mange justeringer slik at du får duebanen slik du vil ha den. Eneste minus er at den er litt for tung. veier ca 75kg. Kvalitet tvers igjennom. Anbefaler promatic!

Koster jo litt mer enn denna billig driten,men med denne er det i alle fall mulig å skyte skikkelig sporting meg aleine. 8) modellen heter clubman

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hm.. jeg hadde samme problemet. Det er en del år siden nå, men jeg laga kasteren sjøl, i krysfiner, og med strikkmotor. Det var en hel del strikk, og en ganske lang kastearm i 4mmkryssfiner, glidelager i plast. Fotutløser som funka bra. Hadde en plan på mekanisk selvutløser etter prinsippet av timeglass, men det ble ikke ferdig. Funka temmelig bra. Kasta fem duer i slengen, og lengre en jeg kaster med håndkaster. En eneste gang klarte jeg å få ned fem duer med Mossbergen. Nå hadde jeg vel knapt klart en. Dessverre ble den stående ute under verandaen noen vintre, og måtte kasseres.

 

Uansett, detta er ikke vanskelig å lage om man har tilgang til litt verktøy og materialer. Men dette innlegget er vel kanskje litt OT.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 11 months later...
noen som har testet veidemann spurven.(lerdukaster)?. Upåklagelig pris, dem sier den kaster 45-50m det er jo kurrant lengde.

 

Testet en i dag, hadde meg en tur på jaktdepotet å kjøpte en veidemann spurven. Den er fin til trening på hjemmebane, duene går sakte, så treffprosenten er høy. Det styrker selvtilliten før jakta :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

fikk veideman sprurven leirduekaster i posten i dag kjøpt på jaktdepoet ,den fynket veldig bra den duene gikk langt de.

Må få si at jaktdepoet er en veldig fin butikk og handle på nett i, gode priser og meget rask levering

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Takk for raske svar, grunnen til at jeg vil ha en av de 2 er fordi de begge er til salgs i nærheten av meg. Har lest mye bra om veideman spurven, men kjøper heller en av disse i butikk isteden for å få den fraktet, da det er lettere å klage om noe skulle gå i stykker.. Men dere gjorde ikke valget mitt lettere da begge utkasterne virker greie hehe.. Ingen som vil annbefale den ene fremfor den andre? Om ikke så funker begge tydeligvis greit, så gjør vel ikke et bomkjøp uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...