Jump to content

Hagleammotest, HER ER RESULTATENE


Eirik

Recommended Posts

Hei

Jeg og en kammerat har tenkt å teste en del jaktammo til hagle lørdag den 27 juni på vår lokale bane. Kronograf og en haug telefonkataloger er skaffet til veie.

 

Opplegget er enkelt:

:arrow: Skyt tre skudd på våt (muligens tørre, skal testes) telefonkatalog

:arrow: Mål hastighet

:arrow: Mål inntrengning

 

Slike tester er gjort av flere tidligere, men gjentak skader ingen. For å slippe å kjøpe utrolige mengder ammo for å skyte tre av hver pakke har vi oppfordret de andre på lerduebanen å ta med litt ammo til oss, og nå får dere sjansen. Vi er spesielt interesserte i å teste 70, 76 og 89 mm av samme produsent og merke om mulig. Skal legge ut en liste over hva vi har så langt en av de nermeste dagene. Banen vi skal skyte på har figurløype, så vi undersøker muligheten til å få skyte noen blyskudd der for å kunne sammenlikne med det mange sverger til er det beste. Ta kontakt på PM om du vi avse tre like skudd til testen.

 

Edit: Liste over motatt ammo (tabellfeil men dere ser hva det er...):

Produsent Type Lengde Material Haglst. Gram Land

Eley Alphamax Magnum 76 bismuth 4 46

Eley Alphamax Magnum Forest 76 bismuth BB 46

Eley Alphamax 70 bismuth 4 36

Kent Impact 70 tungsten matrix 1 36

Saga Maximum 70 tungsten matrix 3 36

Clever Mirage 70 stål 2 32

Remington nitrosteel 70 stål 2 35

Gytorp Steelmax sport 70 stål 7 24

Saga Heavy 70 stål 4 34

Saga Field 70 stål 4 34

Saga Export 70 stål 2 34

Gytorp Sport 70 bly 7 24

Nittedal Rype 70 bly 7 ? no

Nittedal Sink 70 Sink 5 28 no

Nittedal Sink 76 Sink 3 34 no

Nittedal Ekspress 70 tungsten 4 35 no

S&B Magnum 53 76 Bly 4 53 no

Rio Mini Magnum 70 Bly 2 42

 

Noen som husker hva vekta på ladningen til nittedal rype er? Er ikke det 28gram på blyammo?

 

 

EDIT: Testresultatene ligger på side 2.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan godt tenke meg å sende dere noen skudd, men lurer på om dere ikke kan ta en enkel test av spredning også for sammenligningens skyld? For eks halv borring på 15m, så slipper dere å skaffe så store papirflak!

Bra tilltak!

Før opp en liste med hva dere har blidt lovet av ammo i denne tråden så ser vi brødre og søstre hva dere allerede har fått!

Lukke til :D

Link to comment
Share on other sites

Vi kan eventuelt legge papir bak telefonkatalogen på 20 meter og se. Skuddbilde på de forskjellige patronene varierer såpass fra hagle til hagle at det ikke er så interessant med mindre en sammelikner mange hagler, men klumping av hagl vil bli kommentert.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor bak katalogen?

hvis dere legger arket noen cm forran katalogen kan dere jo legge ut bilder av hele treffområdet til haglene :wink: ...bare å tegne en rød prikk midt i arket så treffer dere midt i katalogen som står rett bak. det vil ikke påvirke gjennomtregningsevnen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ideen deres om en test, og synes at dere skal gjøre som Primer foreslår med et ark forran katalogen og legge ut bilde!

Det blir super proft!

 

Selv er jeg mest opptatt av haglpatroner til rådyrjakt, og kan tenke meg og bidra med:

Rem Hevishot 3" 1 1/2 unce nr.B

Rem Hevishot 3" 1 1/4 unce nr.4

Fed Hewiweight 3" nr.2

Fed HighDensity 3" nr.BB+

Rem 3" ekspress bly nr.2

Rottweil Magnum 52gram bly nr.2

Rottweil Weidmansheil 12/70 bly nr.0

Rottweil Weidmansheil 12/70 bly nr.1

Rottweil Express 12/67 bly nr.AAA

Rottweil Express 12/67 bly nr.BBBB

Link to comment
Share on other sites

Da kom beskjeden: Blyammo blir ikke aktuelt, da jeg må til miljøverndepartementet for å få lov...

 

Edit: Har noen prøvd å skyte på tørre kataloger, sånn for enkelthets skyld? En kryssjekk mot våte skulle kunne gi en eventuell konverteringsfaktor.

Link to comment
Share on other sites

Å teste bly er vel heller ikke særlig relevant, bortsett fra som en referanse for de som engang brukte bly... Å teste 10 sorter er vel overflødig uansett....?

 

Bra det kom inn del hevishot og lignende materialer, de funker jo bedre enn bly og er langt mer interessant! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skyting er unnagjort og utregninger er gjort. Driver å jobber med utregning av anslagsenergi på avstand fra munning. Sliter og med å få publisert en PDF fil på forumet. Må finne en plass å legge litt bilder, film og PDF.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Sommerferien min er sånn passe.

Etter at lynet har slått ut to nettroutere hos meg, og nettverkskortet på pcen så er jeg på nett igjen. Jobber ennå med filplasseringen, har fått hjelp til dette. Skulle veldig gjerne visst hvordan en regner ut hastigheten på hagl på 20 meter, har masse info om dette, men litt for avansert matte for meg. Håper å få hjelp til dette og. Vil helst ha det på plass før jeg legger data ut.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Endelig skjed det noe!

Legger ut en solid oppsummering av testen her. Hvis jeg får orden på mattematikken vil jeg komme med en oppdatering. De som vil ha mer data kan ta kontakt på PM.

 

:arrow: Material og metode:

En Lanber 2077 og en Benelli Nova med 1/2 choke ble brukt. Avstand er 20 meter. Hastighet ble målt med en Crony kronograf. Det ble skutt på tørre telefonkataloger med papir forran. (For å sammenlikne med våte kataloger må data for tørre ganges med to.) Antall hagl på forsiden ble registrert. Antall hagl på side 300 og 400 ble telt, disse er og oppgitt i %-andel av antallet på fremsiden. I tillegg ble det telt hagl bafra i katalogen til en fant ut hvilken side 15 hagl hadde gått gjennom, da får en et mål på inntrengning. En svipptur til Sverige ble det og da det tydeligvis måtte opp på departementsnivå om vi ville skyte noen blyskudd lovlig. Der hadde vi desverre ikke tilgang på kronograf.

 

Man tager nogle kataloger...

Kataloger.JPG

 

Benelli.JPG

Lanber.JPG

 

:arrow: Resultater:

normal_Testdata.jpg

 

 

:arrow: Andre oppdagelser:

Vismut hagl tåler lite, disse fragmenterer i tørt papir...

Vismut.JPG

 

Stålhagl fra Federal ser mye bedre ut:

Federal_stal.JPG

 

Blackcloud ser slik ut:

Blackcloud.JPG

Noe av hemmeligheten bak blackcloud kan være at Blackcloud haglene veier ne mer en de vanlige, i 2US er det 0,032 gram i forskjell.

 

:arrow: Konklusjonen er for min del som følger:

Bly er ikke lov og er kun ment som referanse.

Inntrengningsmessig er tungsten og hevi variantene av god kvalitet overlegne bly.

Stål kan i i flere tilfeller nå tilvarende inntrengning som bly på 20 meter.

Vismut er for dårlig til å brukes på jakt.

Hevyshot er knallharde, de lager krater i stålplater og rikosjettene fyker LANGT!

Stål må være av god kvalitet for å være brukende.

Alle harde hagl blir små i skuddbildet i 1/2 choke.

Sink gir de desidert beste skuddbildene!

 

:arrow: Jeg kommer til å bruke til de forskjellige typer jakt:

Gås og Sjøfugl: Federal Blackcloud eller Ultrashock i US2. Ultrashock er litt rimeligere.

And: Federal Blackcloud eller Ultrashock i US4. Ultrashock er litt rimeligere.

Due: Nordic T-1

Rådyr: i tvil, men en hevi/tungstenvariant, men ikke Nittedal da standardavviket for hastighet er enormt. Rikosjettfaren må vurderes.

Rype: Nittedals sink!

Skogsfugl er jeg usikker på, av hensyn til sager i skogen bør ikke stål brukes, sink er eneste myke alternativet til stål som duger, muligens om tungsten-matrix er mykt nok.

 

Generelt sett er stål et bra alternativ, gå opp litt i størrelse, kjøp gode skudd (Federal), bruk 12-76 om du kan. En kan selvsagt si at den og den blypatronen er bedre en alternativene, men min oppfordring er slutt å syt over at bly er ulovlig og bruk noe annet. Det er like bra, og koster like mye! :wink:

 

Håper er dette var til litt hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Bra test! Synd at dere ikke fikk testa Remington Wingmaster. DET er patron det! Var også en tankevekker at noen stålpatroner gjorde det såpass bra i forhold til bly. Begynner å miste skepsisen til stålpatroner av god kvalitet. Morsomt at flere av alternativene slo bly i størrelse BBBB i penetrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Supert at du har tatt deg tid og råd til å utføre denne testen :D ! At du i tillegg deler resultatet med oss andre er jeg veldig takknemlig for.

 

Nå betviler jeg ikke testresultatene dine, men jeg stusser litt over konklusjonen din når det kommer til vismuth. Alphamax har gitt meg mye skogsfugl og jeg kan ikke si at jeg merker noe forskjell i effekt fra bly. Bortsett fra prisen selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott test detta. Har vel fått et inntrykk av at vismuth ikke holder helt må,men har skutt noe fugl med disse å gått greit det. Vi skøyt et rådyr med disse og det så vi etterpå at dette var bare flaks at holdet var 15 meter for hagla så ut som pulver inni rådyret ikke alle men veldig mange av dem.

Så jeg bruker tungsten matrix disse fungerer utmerket på rådyr og gås.

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra test dette..

Har brukt en del Eley Bismuth (vismut) på rypejakt etter at blyforbudet tredde i kraft og er strålende fornøyd med ammoen. Bruker Rem 11-87 med 1/2 choke. (Tror nok at denne typen egner seg best på smått vilt).

På gås har jeg benyttet Rem. Hevishot og dette er jo topp ammo.

Har ikke erfaring med de andre typene du refererer til, men skal vurdere og prøve disse..

Link to comment
Share on other sites

Ser at Federal sin HeavyWeight kommer veldig bra ut i testen, og det er ikke så rart. Patronen har hagl med egenvekt på 15, og har derfor et mye bedre utgangspunkt enn de andre. Forskjellen gjør seg nok enda mer gjellende på lengre hold. Bare synd med prisen på 45,-/skudd.... :cry:

Federal High Density gjør det også bra ser jeg, denne har vel egenvekt på 12, som er omlag som HeavyShot og bly.

Link to comment
Share on other sites

Bra at det gjøres slike tester, det kan være veldig nyttig for mange å se hvordan de forskjellige patronene faktisk virker. Men jeg er litt enig med Foxhound i at testen ville vært mer interessant dersom det hadde blitt skutt på 30 meters avstad. Savner også noen patroner som blir frontet som gode rype patroner, f.eks eley rype 30 gr 5/6. Det kunne vært interessant å se hastighet på blypatronene. Takk for en flott gjennomført test! :)

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg si tusen takk for testen. Mye jobb og enkelt satt opp slik at alle kan enkelt lese seg fram til resultatene. Synd jeg ikek visste om denne testen før så skulle vi hjulpet til med patroner å teste.

 

Hyggelig at både Nordic T-1 til due og div Federal patroner kommer så godt ut. Da har en ihvertfall ordene sine til kunder i behold når det gjelder inntrengning og hastigheter.

 

Om du ønsker er Federal Speedshock(WF serie) og Clever Tungshot(Tungsten 12= HeviShot) på lager om du ønsker å teste dem.

 

At Federal PW(Ultrashock) og PHB(Blackcload) gjør det bra ingen overaskelse. Stemmer veldig bra med egne tester gjort for 2 år siden. Dise trenger inn minst som bly 2 størrelser større. Og på avstander under 30m har jeg ikke merket forskjell på gjess, skarv og ærfugl som vi skyter et godt antall av hvert år. Til disse artene er egentlig de eneste jeg anbefaler våpen i 12/89 til da en kan gå såpass opp i størrelse på hagl og fortsatt beholde dekningen med choker som det fortsatt er lett å treffe med.

 

I de raskeste patronene og de groveste haglene (BB/BBB/T)har jeg vært helt nede på IC(1/4) choke og fått de beste bildene i min Benelli SBE. Ellers er Mod(1/2) et sikkert valg i de fleste tilfeller til jakt på sjøfugl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du anbefaler Sink til Rype.

Slik jeg leser tallene dine har disse patronene best skuddbilde i de haglene dere testet, pluss høy utgangshastiget.

 

Men, de har lav egenvekt og som resultatene deres viser dårlig annslagsenergi.

 

Mitt spørsmål blir da, blir ikke dette da mye futt og lite trøkk(evne til å drepe)?

 

Man skyter jo også på 30-35 meter på ryper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...