Jump to content

"Snobbehagler"


Kamigawa

Recommended Posts

Jeg synes det er fryktelig interessant å reflektere rundt ulike skytekulturer og slikt, og har gjort meg en del refleksjoner etter noen turer på leirduebanen.

Jeg skyter selv med en billig pumpehagle og kryper stadig nærmere en full 25/25 serie. Haglen er en Remington 870 express med 18.5" løp og remingtons eget sett for å forlenge kolben. Totalt budsjett på oppsettet er under 5000kr.

Samtidig som jeg skyter godt nok med mitt billigoppsett hører jeg stadig om andre skyttere som bruker helt latterlige summer på sine hagler. Ved èn anledning pratet jeg med en skytter som hadde kjøpt en slik Antonio Zoli sak til godt over 100 000 om jeg husker riktig. Han skjøt ikke spesielt bra heller egentlig.

 

Hva er egentlig fordelen(e) med slike dyre hagler? Jeg har hørt folk snakke om at de "svinger" bedre, og at det er lett å få haglen opp til skulderen, men skyter man virkelig 95 000kr bedre med en slik hagle? Det er jo tross alt snakk om et glattboret våpen?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at noen kjøper "snobbehagler" er den samme som at noen kjøper Volkswagen og andre kjøper Ferrari. Begge er i utgangspunktet tiltenkt samme bruksområder, men enkelte aspekter gjør at den ene er dyrere enn den andre.

 

Selv hadde jeg ikke turt å labbe ut i heia med noe så kostbart.

Link to comment
Share on other sites

Det sier seg selv at dette dreier seg om hobby, interesser, prioriteringer og tilgjengelig kapital. Kona har dyre vesker, vi har aldri snakket om det, men jeg vet det ikke er fordi de er så gode å bære ting i..

 

Denne kommentaren likte jeg.. slik har vi det her i huset også.. jeg legger meg ikke opp i hva "ØK" bruker penger på og hun legger seg ikke oppi hva jeg bruker penger på..(regninger og øvrige forpliktelser blir selfølgelig ivaretatt)

 

Hobby..eierglede..interesse.. mange knagger å henge det på.. jeg har en Blaser F16 til jakt hagle og en Blaser F3 SuperSport ( high rib) og en Beretta DT11 som konkurranse hagler..skyter pluss minus 8000-10000 skudd samt på x antall konkurranser pr år.. har folk i "foreningen " min som har hagler til 250 tusen pluss pluss.. som skyter mye mindre enn meg..aldri slått meg å spørre hvorfor, hvordan klart å forsvart flere hagler til denne prisen.. bare nyter å ha så mange flotte estetiske våpen rundt meg med fornøyde eiere..

Link to comment
Share on other sites

Og er du en sær gammel tulling som kjører en Citroen DS fra 60-tallet, hipster-skjegg, har cordfløyelsbukser og blaser med skinnlapper på albuene - Da har du, å kjøpe deg en slik hagle:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=83032965

Denne skriker etter deg :lol:

 

Ellers som meg, kjører gammel Jaguar og rusler rundt på rypejakta med en 120 år gammel Purdey..

 

Dere lever bare en gang gutter.....tenk litt på den.. :winke1:

 

Forøvrig, what Chiefen said..

Link to comment
Share on other sites

Typisk norsk, veldig opptatt av hva andre gjør og har...

 

Drit i det-få et bedre liv!

Veldig bra sagt, skjønner ikke at folk bryr seg.

Strengt tatt så hadde jeg klart meg med et telt eller en gapahuk men velger å bo i et hus med innlagt vann og strøm. Dette fordi det har jeg råd til og ikke at jeg er snobb...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke spesiellt dyre våpen, men har litt- og satser stort sett på kvalitet. Jeg får til stadighet kommentarer på kostnad for våpen og kikkerter mm. Kommentarene kommer gjerne fra personer med biler til 6-900.000++ Selv bruker jeg ikke mye penger på egen på bil.... :winke1:

Et svar som at "denne børsa koster nok mindre enn bilen din har tapt seg i verdi i de siste tre-fire månedene" pleier å hjelpe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter selv med en billig pumpehagle og kryper stadig nærmere en full 25/25 serie. Haglen er en Remington 870 express med 18.5" løp

 

Rem modeller 870 og 1100 (halvauto) er begge vellykkede konsept som mange skyter bra med.- Har selv erfaringer med Mod 1100 og den er utrolig "lettskutt" med en helt spesiell flyt i svingen som få andre kan kopiere, uansett pris.

 

Rem 1100 har vel i sin glanstid vunnet i stort sett alt som går å vinne grunnet sine gode skyte-egenskaper.

 

Vel, jeg synes nok du gir deg selv ett stort handikapp ved å bruke såpass kort løp på lerduene.

(antar du skyter Nordisk Trap og ikke skeet)

"kryper stadig nærmere en full 25/25 serie",.. :D vel de siste par/to duene er ikke så helt lett å få ned gitt... spes om du insisterer bruk av 18,5" løp.- Kanskje jeg tar feil, men la oss gjerne få høre fra deg den dagen du plukker alle 25 med din "altfor korte" pump.

men skyter man virkelig 95 000kr bedre med en slik hagle? Det er jo tross alt snakk om et glattboret våpen

Nei, man skyter ikke "95 000 kr" bedre,.. det er vel heller her snakk om gleden over å eie et "fullendt" våpen som er topp kvalitet, som faktisk holder for flere hundre tusen skudd !!... og som samtidigt også er en "fryd" å la øynene vile på.

 

"tross alt snakk om ett glattboret våpen" :?::|

Link to comment
Share on other sites

Når man ser andre komme i en fin bil osv, så bare tenker jeg "Haha, det er jo banken som eier de bilene der" og da ler og humrer jeg mens jeg kjører videre i min gamle avensis fra forrige årtusen :D

 

Tja, min gamle arbeidsgiver, og av og til treningspartner på pistolbanen på jobben, ble stoppet i kontroll sin helt nye fabrikktilpassede Porsche 911 turbo og avkrevd førerkort og vognkort. "Er det du som eier denne bilen?" spurte politimannen. "Ja" var svaret. "Det står ikke det her i vognkortet" sa politimannen og fortsatte "Her står det at Aftenposten eier denne bilen". "Ja, og så eier jeg Aftenposten" var svaret..

 

Det som jeg synes er fint med skyting er at folk fra alle samfunnslag møtes som likeverdige på skytebanen med felles interesser. At noen har råd til våpen i ultraklassen er bare gøy og gir faktisk alle en mulighet til og se på nært hold hvordan de ser ut i virkeligheten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for fint svar, Bobby.

Jeg skyter både nordisk trap og Sporting (såvidt jeg husker). Jeg har en lei tendens til å kjøpe dårlig egnet utstyr (og er fullstendig klar over det). Foreløpig klarer jeg ofte rundt 23 av 25 duer, så det er ikke så langt unna. Har ingen store ambisjoner for fremtiden, men synes det er artig å skyte duer innimellom.

 

Med tanke på "glattboret" løp, så mener jeg at hagleløp er hagleløp. Selvfølgelig finnes det utrolig mange små endringer en kan gjøre, men sammenliknet med hvor galt det kan gå hvis man har ei rifle med et dårlig løp så tenker jeg litt i de baner at "glattboret er glattboret"

Link to comment
Share on other sites

Angåenede Antonio Zoli , i 1994 ble det kjøpt en ny O/U til 6-7K. Den er så å si kliss lik de som selges til skyhøye priser i dag. Det er ett eller annet som sier meg at fortjenesten i dag er skyhøy. Ikke var den noe bra heller, måtte files og oljes en del av børsemaker for få avgårde annetskuddet. (Rekyldrevet singletrigger reset) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Ref regelverket. Nagant 762

 

:clap::thumbup:

 

Jeg synes det har sin sjarm med både dyre, påkostede våpen såvel somenkle, billige og funksjonelle.

 

Man kommer stort sett fra A til B like godt med en Fiat som med en Mercedes og Star Baikal dreper nok like bra som en Purdey.

 

Men det er liksom ikke det det handler om, det er veien dit og følelsen underveis.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat hær er det nok mye med interesse som styrer, jeg er helt motsatt av folkene over, går på jakt med ei baikal hagle, men kjøpte nylig en 1986 bmw til 200000 bare for de dagene det er godt vær.

Noen bruker penger på bil, noen på våpen og noen på frimerkesamlinga.

Godt alle ikke er like, da hadde vi ikke hatt noe å krangle om

Link to comment
Share on other sites

- men skyter man virkelig 95 000kr bedre med en slik hagle?
Å skyte så-og-så mange kroner bedre?

 

Det minner meg om nordlendingen, som kom til snekkeren, for å få laget ei seng til guttungen.

"Kor lang er hain dær gut'n, da?", spurte snekkeren.

"Hain e eit halvt kilo længer einn ein sæksåtrædvkilos margarinkasse", var svaret.

 

For øvrig: Jeg har en Schultz & Larsen M 68 DL, spesiallaget til godseier G. A. Treschow. Den skyter akkurat like godt (eller dårlig - avhengig av skytteren?) som øvrige S&L.

 

Jeg kan lure til en plass i "garderoben", hvis det skulle dukke opp ei Gebrüder Merkel 201 eller Simson i kaliber 16 eller 20, med vakkert treverk. Hvis jeg finner ei riktig fin ei - så blir jeg vel fortsatt gående i steinrøysa her ute med Baiklal'en.

 

Hvis det ikke hadde vært for den forbistrede "garderoben", hadde jeg nok, av og til, lagt inn et bud på våpen på den danske Lauritz-auksjonssiden. (ligger ei lekker GbM o/u dobbelrifle i 9,3x74, og en Krieghoff drilling der nå - )

Link to comment
Share on other sites

En Antonio Zoli er en Antonio Zoli uansett hva du har betalt for den og bil er forbruk uansett. :lol: Jeg kjøpte ny bil i 2002 og 2008 og grunnen til at jeg ikke bytter er at i dag er kun opel og de franske galvanisert og der forventer jeg nok en del problemer ellers. Regner med å både selge den jeg har og kjøpe ny(gammel) via vipps. :lol: Og Zoli`n er den børsa som får mest slit og minst kjærlighet. Mye mindre enn 870`n :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
On 1/10/2016 at 5:41 PM, 358 Win said:

Skyter selv med hagle som hvis jeg er heldig får 500 kr for og treffer brukbart men kunne godt tenke meg å bruke 100 lapper på en pen sideligger i cal 28 med 30" piper

Hej 358WM ,

jeg har lige købt en side by side AYA SUPER AYA med 70cm løb og aftagelig sidelås, ejektoren kaster patron hylster over 3 den hedder AYA no.1 , kender du denne , Med venlig hilsen Claus Nielsen 

IMG_0027.JPG

IMG_0588.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...