Jump to content

Skyter under....


GS Terje

Recommended Posts

Heisan.

 

I går var jeg ute for å teste forskjellig ammunisjon.

Hadde tatt med Rottweil Waidmannsheil (7, 6, 5, 4), Rottweil Special (5), Nitedal Rype (7), Nitedal Spesial (5), Nitedal Ekspress (4), Gyttorp Grouse (7,6) og nyinnkjøpte Winchester Superspeed (6,5,4)

En runde med full cylinder på 20 meter og en runde med 1/2 choke på 30 meter.

Som blink hadde jeg rypeblink (694 Rype DV 7)

 

Kornet ligger midt på rypa og de fleste skudd går lavt (nedre del og under rypa).

Hvordan retter jeg dettte ?

Koblejustering, men hvordan?

(Yildis SP2 SM)

 

Tips mottas

 

mvh Terje

Link to comment
Share on other sites

Ingen "normale" som kan skyte med hagle forlegger siktepunkt!

 

Du skal ha en høyere kolbe enkelt å greit. Hvor mye du vil legge i det av kr er opp til deg.

+-2000 kr har du en justerbar løsning.

Billigste er papp og teip, ser ikke bra ut, men spiller liten rolle om man treffer der man skal.

Link to comment
Share on other sites

Ingen "normale" som kan skyte med hagle forlegger siktepunkt!

 

Nei, sikkert ikke hvis man kun står på bane å skyter med skyteklær.

 

Men er det et jaktvåpen som brukes fra august til februar så vil man gjennom sesongen bruke ulike klær og sekker. Man må tilpasse skytingen med hvordan man er oppdresset. Har du stått i bar overkropp på sommeren å montert hagla 1000 ganger, så er det ikke noe hjelp når du står med tjukk jakke og sekk på vinterjakta (trådstarter ville oppleve at hagla hadde et annet/muligens bedre treffpunkt med litt tykkere klær). Da er ikke kolben og kinnet bestevenner lenger. Da du vite hvor øye skal ligge i forhold til siktskinna. Da er veien veldig kort til å justere skytingen til våpenet, istedenfor å justere våpenet (som for mange aldri blir vellykket uansett).

 

Personlig hadde jeg bare hevet våpenet ørlite grann i monteringen hadde jeg vært trådstarter. Det burde sitte med litt tørrtrening og noen runder på banen.

Link to comment
Share on other sites

Det er du sier blir å legge på seg selv uvaner. Veldig unødvendig da dette er en rask easy fix.

 

Ja bekledningen er ofte forskjellig fra august til februar, men hvor ofte løsnes skudd med finlandshette? Da ansikts plagg som ligger oppunder kinnbeinet stort sett er det som påvirker høyden...

Lengden på kolben er noe annet, der kan en løsning med shims være OK.

 

Uansett venner eller ikke, bør man alltid etterstrebe å få kinnet godt på kolben. Bommer man pga dårlig kontakt så bør man heller ta denne bommen som en lærepenge. Det tror jeg man vil ha mest igjen for i lengden =)

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er å forlegge siktepunktet ørlite så er du midt i.

Da TS skyter for lavt, er det ikke ideelt å forlegge siktepunktet, med å "sikte" høyere. Da ser han jo ikke målet, eller viltet på jakt!

 

Forlegging er generelt uheldig, men det går greit hvis det er motsatt veg. Her er det kolbejustering som er tingen.

 

Er kolben riktig tilpasset, så ligger siktelinjen ca 7 mm over baskylen, eller en gammeldags blyant tykkelse.

Link to comment
Share on other sites

Er kolben riktig tilpasset, så ligger siktelinjen ca 7 mm over baskylen, eller en gammeldags blyant tykkelse.

 

På en jakthagle gir dette for høyt overslag - en fyrstikk er mer passende, om man nu ønsker litt overslag.

Best er likevel å treffe dit man peker/sikter (tilnærmet strøken skinne).

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi er forskjellig og får etter hvert våre personlige preferanser.- Gode eller dårlige :)

 

Etter noen forargelige bommer på slikt som;- avliving av ryper og fugl på bakken,- ender i landingsfase og lignende situasjoner der skuddene har tatt for høyt, har jeg mer og mer fått sansen for litt lavere kolber og skyting med strengt tatt "strøken" skinne som leverer skudd helt uten eller veldig lite overslag.

Skyting på denne måten medfører selvfølgelig at man må gå opp og inn i målet og skymmer dette noe i skuddøyeblikket.

 

"Gammeldags blyant" på baskylen teknikken er noe påfunn av Engelske Lorder som skyter Driven Grouse" og høye fasaner der våpen er tilpasset for denne spesielle form for jakt.

 

TS: "Easy Hit hjelper ikke stort",- nei ikke i dette tilfellet, - dette siktet med sin dobbelheftende tape, bygger kornet noe høyere i mynningen på våpenet og derved bevirker dette til et enda lavere skudd.

Om du likevel vil beholde Easy Hit'n på så kan du fjerne den tykke tapen forsiktig med en tynnbladet vass kniv og lime det på med t.ex kontaktlim.

Husk også på at i en stresset jaktsituasjon er ikke "kindkontakt" like konsekvent og presset ikke så hårdt som når du prøveskyter.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg forhøyet kammen med en liten remse av sitteunderlag ( en snau cm) og synes dette hjalp.

Var på banen i går og mine to seier ga 12 og 15, ikke verst til meg og være for annen gang på bane i år.

Jeg har bestilt en kolbeforhøyer med varierende innlegg (fra 3 til 16mm), skal bli spennende å se om det hjelper med ytterligere.

Skal prøve å få til "blinkskyting" på pappfigur med forhøyet kolbe også...

 

Bobby: Jeg har nok bomma på mer enn lerduer...., mitt siktemiddel er av magnetisk type så da er det vel ikke Easy-Hit.

Skal sjekke dette og for å være arlig; det er ikke mye til nytte....

Jeg peker og fyrer av....

 

Takk for alle innspill, råd og tips !

 

Mvh Terje

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi er forskjellig og får etter hvert våre personlige preferanser.

 

Etter noen forargelige bommer på slikt som;- avliving av ryper og fugl på bakken,- ender i landingsfase og lignende situasjoner der skuddene har tatt for høyt, har jeg mer og mer fått sansen for litt lavere kolber og skyting med strengt tatt "strøken" skinne som leverer skudd helt uten eller veldig lite overslag.

 

Husk også på at i en stresset jaktsituasjon er ikke "kindkontakt" like konsekvent og presset ikke så hårdt som når du prøveskyter.

Preferanser kan være så mangt. :( Det har du rett i. Men jeg foretrak å lytte til både gode baneskyttere og gode jegere, før jeg etter egen erfaring har funnet ut at de har rett. :)

 

Er mulig jeg /vi ikke har vært tydelige nok, da spessielt med hvor en sikter henn, siktelinje og treffpunkt (senter for haglsvermen). For det første så sikter en jo ikke med hagle på jakt og hvor siktelinjen ligger sjekkes ikke da. Siktelinje over baskyl, brukes ved tilpassning av kolber. Det er da meningen at senter av haglesvermen, SKAL over siktepunktet. Så står en og skyter på papp og ønsker å få objektet mitt i haglesvermen, må en sikte/peke under objektet. Hvor mye kan diskuteres, men det er vel alment akseptert å ha godt med luft mellom objektet og det en peker på, dvs siktelinjen. Da har en best kontroll, selv ved "krumspring" av viltet. Fugler som dukker, eller kaster seg sideveis (i sin fluktlinje) og det samme med mindre hårvilt.

 

I teorien kan kan haglekolber være justert så senter av haglesvermen, treffer der en sikter - alla rifle. Men da skal det lite til, før viltet blir dekket av hagleløpet og blir usynlig, for mulige krumspring. Og da skal en være heldig, hvis kanthagl (i randsonen for haglsvemen) treffer viltet. Det blir i beste fall bomskudd og i værste fall skadeskyting! Selv gode leirdueskyttere har sett fordelen med å peke under "duene", med mye luft mellom due og pekepunktet/siktelinje, enda en leirdue er forutsigbar i sin flukt. Det er ikke viltet!

 

Men jeg ser du har gått fra å anbefale TS å forlegge siktepunktet, så objektet (rypa) ikke blir synlig. Til at en kan sikte med, sitat: ""strøken" skinne som leverer skudd helt uten eller veldig lite overslag", som jeg tolker til, sikte-/pekelinje er rett på viltet, eller minimalt under. (Personlig så ser jeg aldri på sikte, eller siktskinne, når jeg skyter hagle.) (Jeg ser på viltet.) Men da begynner du å nærme deg. :) Spørsmålet er da, annbefaler du nå, det motsatte av hva du først anbefalte? Eller....

 

Hvem som begynte med å "peke under" og få treff over pekepunkt/siktepunt, er uvesentlig. Men det var nok folk som var velsituerte, hadde hagler og tid nok til å jakte, når det passet dem. :) Og i ettertid så har vel både baneskyttere og jegere testet både det ene og det andre og funnet hva som gir flest treff.

 

Hva du mener med "skymmer", vet ikke jeg. Sitat: "gå opp og inn i målet og skymmer dette noe i skuddøyeblikket". Hvis dette skal iludere et sideskudd, så er det vel anbefalt å trekke, av samtidig som en drar peke-/sikterpunktet gjennom viltet og fortsetter svingen etter skuddet. "Sagt" på en forenklet måte.

 

Kinnkontakt viktig? Jo - kinnkontat (både kinn og kinnbein) er viktig i alle situasjoner, også i stressede jaktsituasjoner. Er den for stresset, så lar en være å skyte. En MÅ ikke skyte!

 

Personlig så tror jeg du "skyter litt for mye rifle", med hagla di. Og det er greit. Men dette, er vel ikke noe å annbefale andre. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg forhøyet kammen med en liten remse av sitteunderlag ( en snau cm) og synes dette hjalp.

Det er ikke bare høyden på kolben, som er viktig. Det er like viktig med sideveis tilpassning. Både "fall" og "cast off" er viktig!

 

Gå til noen som kan dette og få de til å hjelpe deg. Men du kan selvfølgelig også prøve deg frem selv.

 

Unnå å sikte, da forsøker du å tilpasse deg. :( Det har du ikke tid til, når det det går raskt på jakt. Kast opp hagla og pek, da skal haglesvermen treffe det du ønsker å treffe. Gjør den ikke det, må det justeres. Oppkast må selfølgelig trenes på i forkant og med god kinnkontakt sideveis og med kinnbeinet ned på kolbekammen hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Hva du mener med "skymmer", vet ikke jeg. Sitat: "gå opp og inn i målet og skymmer dette noe i skuddøyeblikket".

Forstår du om jeg sier DEKKE målet :D

 

Jeg har bott i Sverige (GBG) en stor del av mitt liv og snakker til daglig svensk med min kone og mine barn,.. så beklager at det ibland "smyger" seg inn ett å annet svenskt ord i mitt noe forvirrende vokabular.- Likevel mener jeg at ordet jeg brukte her; "skymma/skymmer" ikke burde vært så vanskelig å forstå med litt "godvilje".

 

Vet ikke om jeg direkt har rekomendert (betyr: anbefalt :)) TS eller andre verken metoden eller tilpassingen av våpenet slik jeg selv liker. -Jeg er dog fullstendig klar over at de fleste "liker" noe overslag ved sin hagelskyting,- jeg kommenterte derimot "blyant-teorin" og mener at dette medfører et overslag som de færreste har glede av.- Ja, om du alltid skyter på stigende duer eller rypene du skyter ALLTID er for stående hund... eller skyter Olympisk Trap.

 

Mange som skyter skeet eller sporting liker at våpenet er senter-treffende, altså uten noe som helst overslag

 

 

men det er vel alment akseptert å ha godt med luft mellom objektet og det en peker på, dvs siktelinjen. Da har en best kontroll,

 

I min verden er dette meget dårlig kontroll!!

 

 

Men da begynner du å nærme deg. Spørsmålet er da, annbefaler du nå, det motsatte av hva du først anbefalte? Eller....

 

?? jeg forstår helt enkelt ikke hva du mener her :?:

 

Full fokus på målet, javisst viktig,- men en viss peiling på hvor i målbildet kornet/mynning befinner seg i skuddøyeblikket er også like relevant

Blir litt som med bilkjøring, du har seendet langt fremme på veien, men har likevel kontroll på "nærbildet7fronten.

Link to comment
Share on other sites

liker å skyte på jakt med litt overskinne. Skyter med flat skinne på lerduer, mens på jakthagla ser jeg lutt av skinna. Mye mer treff i jakt situasjoner, å kan holde oppunder fuglen istedet for å gjemme den bak kornet. Å sist jeg sjekke så drar som regel fuglen oppover når den letter :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Å sist jeg sjekke så drar som regel fuglen oppover når den letter

 

Ja, som regel, MEN ikke alltid,.. og det er mitt lille poeng.- Tiuren som kaster seg ut og nedfor skråningen, eller fjellrypa i høy fart ned fjellsiden...

 

"Nackdelen" (oj svensk igjen :wink: ) er, som du påpeker at man må gå OPP i målet med kornet, men dette er bare litt tilvenning og selv synes jeg dette er en langt "sikrere" måte og som fungerer alltid,. i alle situasjoner som kan oppstå på jakt, både på fugl og dyr med føtter :mrgreen:

 

Man treffer helt enkelt dit man peker.

 

... ser at du praktiserer begge metoder og det er jo fint,.. selv finner jeg det litt vanskelig bytte til våpen med mye overslag.- Jeg har en Merkel 8 som skyter høye skudd og selv om jeg traff bra med den tidligere (hadde noen irriterende bommer også) så er det vanskelig synes jeg, å "gå tilbake" til treffe50sentimeteroverditjegpeker-metoden :)

 

Berettan derimot setter skuddene dit jeg ønsker,.. med begge løpene!! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...