Jump to content

Bly for stål?


DoctoRoy

Recommended Posts

Masse er masse, uansett om det er bly, stål eller filt...

 

Dersom man heller ut 24g stål, og fyller i 24 gram med bly+filt går det bra. Andre veien er verre. Bly har det med å "deformere" litt i både akselerasjon og gjennom pipen. Derfor blir det høyere trykk ved tillsvarende lading med stål, siden de:

a: På grunn av lavere masse, er flere hagl, og derfor er mer volum gjennom pipen

b: Ikke deformerer, og derfor ikke "gir etter" som skaper høyere trykk.

- Siden stål ikke "fjærer" på samme måte som bly, er koppen haglene ligger i noe anderledes, og vil ikke fungere optimalt med bly.

 

Siden trykk er en av faktorene som gir fart, er det ikke sikkert det er vellykket å tømme en stålpatron, og helle i tillsvarende masse med bly.

 

Som skrevet over, bør du fylle tomrommet med noe, eventuelt beskjære patronen og rullekrympe over blyet.

 

 

Noe av det over, kan være feil :?:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nja, ikke helt :winke1:

Det ble noen kartonger stålpatroner "til overs" etter at blyforbudet ble opphevet - og så har jeg blyhagl fra nr 7 og opp til 000 i løsvekt som jeg tidligere ikke hadde lov å bruke. Sammenlikningen blir mer som de som hadde tilgang på NATO patroner og der de trakk ut kulen og erstattet den med innkjøpt blyspisskule. Å kjøpe en pakke med stålpatroner og en med blypatroner for så å bytte ut stålet med bly har faktisk ikke slått meg i det hele tatt :wtf:

Link to comment
Share on other sites

Det har vært hevdet forskjellige argumenter både for og imot her. Noen bedre underbygget enn andre. Det har fått meg til å tenke på at hagleskytterne skyter papp og plastpatroner med samme geværet. Noen patroner med plastkopp der haglene ligger og andre patroner har filt mellomladninger. Da virker tydeligvis andre lover enn hvis en bytter ut stål med bly?

Link to comment
Share on other sites

Ut fra denne og foregående tråd (som gikk heden), tror det kan konkluderes med;

 

-bly har høyere massetetthet. Trolig derav utrykket "blytungt"

-kruttladning varierer fra lot til lot, fabrikantene slenger bare noe oppi.

-svensker er mye smartere enn nordmenn, som forøvrig røyker Hasch

-hagl komprimeres noe hinnsides ved skuddøyeblikket, da hjelper det lite å bruke samme fjærformede wad + filtskiver om man skal skyte slug av lik vekt.

-generelt alt går til helvete om man bytter likt antall gram stål mot bly. Risikerer å bli stygt kvestet og tilbringe resten av livet i Hawkins stol. Eventuelt havne på evige jaktmarker.

 

Har jeg forstått argumentene riktig?

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel litt som å påstå at å bruke forskjellige hylser ( Norma v.s Remington f.eks) og samme krutt vekt og kuler ikke har noe å si i rifle ladning? Ja det går som regel greit men er ikke noe som anbefales. Samme med tennhetter.

Å ta en 180 grain "vanli" kule og bytte den med en annen 180 grain homogen er vell heller ikke å anbefale selv om de har samme vekt? Er vell mer en bare vekta som spiller inn? Jeg tror at vi 3 ikke har nok peiling på hagle ladning DoctoRoy og MorganKane til å starte å "mekke" egne løsninger helt enda :mrgreen:

 

Det går sikkert fint men er vi over i grenseland når vi mekker slugs med å blande lim med hagl og "lader" med samme vekten igjen eller når vi bytter stål og bly.

Tror ikke han har garantert død og fordervelse men han har sagt ifra om at risken er der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...