Jump to content

Blyhaglavgift


DoctoRoy

Recommended Posts

Det er levert inn et dokument 8 forslag til Stortinget om å innføre avgift på blyhagl. En såkalt miljøavgift som ikke er noe annet enn en ren fiskalavgift - en økning av statens inntekter uten noen som helst funksjon utover dét. Nå er behandlingen av forslaget - fra MDG - utsatt til over nyttår. Foreslår at vi benytter tiden frem til lovforslaget skal behandles å fortelle våre folkevalgte hva vi mener de skal stemme i sakens anledning.

Link to comment
Share on other sites

Vi har fra før en særavgift på krutt, så det skulle selvsagt bare mangle om vi ikke skulle betale en blyavgift. De kunne jo bruke samme avgiftsberegningen som for blyutslipp fra bil - etter hvor mange gram haglladninga veier. Vi burde jo også betale avgift både for plasten i tomhylsa og i mellomladninga.

 

Biler og båtmotorer har hestekraftavgift, en ren luksus avgift. Vi kunne også hatt avgift for hvor mange meter i sekundet patronen gir ladningen, og for følt rekyl. Og avgift for vekt, jo tyngre hagle dess høyere avgift.

 

OG så årsavgift for våpnet, da. Og EU-kontroll. En EU-kontroll annet hvert år ville øke sikkerheten, og skape arbeidsplasser (med mere skatteinngang).

 

Er det mere som er glemt? Det er selvsagt alt for gæli at vi slipper unna med å bare betale 25% i momsavgift på jaktutstyret!

 

Hvor ble det av hundeskatten?

Link to comment
Share on other sites

Betaler denne avgiften med glede jeg, hvis den blir innført.

 

Det må da være klart for alle og enhver at en blyavgift må til for å redde miljøet.

Spesielt med tanke på jeg hverken kommer til å skyte mer eller mindre uansett, så hjelper det absolutt med en avgift.

 

Flott at noen tar ansvar og foreslår miljøtiltak som virkelig monner.

 

Den gjengen der er jaggu sprøere enn knekkebrød!

Link to comment
Share on other sites

Vi har fra før en særavgift på krutt

Det stemmer vel ikke helt?

 

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Farlige-stoffer/eksplosiver/Innforsel-import/

Etter forskrift 10. juli 1995 nr. 684 .... , skal virksomheter som tilvirker og omsetter sprengstoff og krutt betale en årlig avgift til delvis dekning av utgiftene til DSB.

Det skal betales merverdiavgift for eksplosiv vare som innføres, men ikke toll eller andre særavgifter.

 

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er bedre, men skal man argumentere mot noe må det være med fakta.

Link to comment
Share on other sites

Nei skal ikke banne på det, men jeg tror da det:

 

Det er ei gammel importavgift fra den tida bergverket brukte svartkrutt som sprengstoff. Avgifta var der for å beskytte norsk kruttproduksjon og hindre import.

 

Avgifta var aldri opphevet og ble tatt i bruk på røyksvakt krutt for hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette blir kanskje litt brannfakkel, men jeg er ikke imot en avgift.

 

Husk hva som er tanken bak en slik avgift, nemlig å oppmuntre til bruk av mer miljøvennlige alternativer (og som skyttere/jegere burde vi være klare over hvor farlig blyeksponering er).

Skjønner at det er surt å betale avgifter, men det er et samfunnsøkonomisk virkemiddel som virker ganske bra. Alternativene blir mer konkuransedyktige som igjen stimulerer produsenter til å vidreutvikle dem. Det blir flere, bedre og billigere alternativer som ikke gir oss kroniske sykdommer og sparer miljøet noe. Det er ikke et forbud så du kan fortsatt velge hva du vil utfra div. vurderinger (f.eks. dyrevelferd), samtidig som det forbereder og modner markedet slik at det finnes fullgode alternativer når vi trenger det.

 

Ville bare balansere denne tråden med litt motvekt. Jeg regner med at jeg er i mindretall her, og det er greit :)

Link to comment
Share on other sites

samtidig som det forbereder og modner markedet slik at det finnes fullgode alternativer når vi trenger det.

Hvordan mener du at en blyavgift i Norge skal kunne bidra til det? Det høres for meg like dumt ut som forslaget om en avgift i seg selv. Det er vel litt naivt å tro at en avgift på blyhaggel i Norge kommer til å bidra til et så høyt forbruk av alternative haggel, at det igjen skal komme til å influere på produsentenes utvikling av nye typer miljøammo og videreutvikling av de gamle. Det er ikke i Norge komponenter og ammo produseres. Stikk fingern i jorda og kjenn etter hvor du befinner deg :wink:

Miljøammo kommer aldri til å bli billigere av at blyammoen blir dyrere. Det som koster i en haggelpatron er det som ligger i forladningen. Stål er billigst, deretter kommer bly etterfulgt av alle mulige rare "miljølegeringer" og wolfram.

 

Også er jo det store spørsmålet; hva slags miljø sparer vi på ved å la være og bruke bly? Det er det ingen som har et svar på, så vidt meg bekjent. Man klarer ikke å påvise at bly har noen betydning brukt med de reglene vi har i dag.

 

Jeg er til tider bekymret for å forgifte meg selv med bly jeg også, men jeg bekymrer meg ikke for haggel i vilt eller for vilt skutt med blyspiss. Jeg er mere bekymret for det som jeg får i meg på innendørsbaner og ved hjemmeladning. Det er viktigere å ha fokus der det faktisk har en betydning som vi kan påvise.

 

Til slutt må jeg bare spørre; har avgifter noen gang reddet miljøet?

Link to comment
Share on other sites

En blyhaggelavgift vil selvsagt virke, jegere driter ikke penger og mange av "alternativ-hagglene" er omtrent like gode som bly - bortsett fra på pris. At vi/noen synes det ikke er/bør være ett mål å redusere bruken av bly er nå sin sak, men det endrer ikke at en (tilstrekkelig høy) avgift vil redusere bruken av bly.

Link to comment
Share on other sites

..mange av "alternativ-hagglene" er omtrent like gode som bly - bortsett fra på pris.

Dessverre er det mange som lever i den villfarelsen :roll: En blypatron er ikke en blypatron og kan ikke skjæres over en kam. Også her finnes det store mengder med "søppel". En patron med høy ytelse og gode komponenter koster dessverre allerede omentrent det samme som en av de billige miljøpatronene.

Problemet er at så lenge man bare kjøper og bruker, og ikke systematisk teste ammo, så vet man ikke hva man snakker om :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...