Jump to content

Blypatroner, en hyllest-tråd.


SuperHansen

Recommended Posts

Når det da ser ut til at patroner med blyhagl til hagle endelig skal bli lovlig til jakt igjen(Blir antakelig endelig vedtatt av stortinget 3 februar),er det på plass med en tråd hvor vi kan dele erfaringer,tips og bilder av ammunisjon.

 

Det er jo mange ferske jegere her inne som antakelig aldri har opplevd epoken,hvor bly var det man puttet i børsa enten man skulle på banen eller i skauen.Selv rakk jeg å jakte med bly i 15 år før forbudet kom,så noen erfaringer har man da gjort seg.

 

Det er sikkert mange som har liggende noe"samlerammunisjon"fra før forbudet kom,som tør å dele noen bilder av dette etterhvert.

 

Tips til haglstørelse og ladninger til forskjellig vilt kan også være kjærkomment for de som er ferske med bly.

 

Jeg skal ihvertfall velte meg i blypatroner og fylle skapet når forbudet endelig blir løftet,imens skal jeg se om jeg kan få til noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg jakta også i ca 15 år med blyhagl.Husker enda lukta av den første Nitedal special jeg fyrte av.Har noen hundrede liggende.

Den beste blyhaglpatronen jeg har brukt mye av er Nitedal Express i cal 12/70 med 36gram hagl.Den hadde en hastighet på ca 430-450m/sek og hadde Guilandi wads.Da jeg begynte å støype hagl selv var det denne patronen jeg ville duplikere.Jeg hadde da en Remington 1100 halvauto med ett løp der jeg kunne justere gassen som ble tappa ut av løpet og ned på stemplet som driver mekanismen.Jeg strupte gassutslippet slik at Nittedals Expresspatronene så vidt ble kasta ut av ejektor porten.Så lada jeg opp med N340 til samme "trykk" med hjemmeladd.Min ladning hadde samme hastighet som Nitedalspatronen.Den skal jeg begynne å bruke når forbudet oppheves.

Link to comment
Share on other sites

I min første hagle - en Star Baikal enkelt-løp, var Rottweil Weidmansheil best (med Baikal-patroner som en god nummer to.....).

I ettertid har jeg ervervet to hagler til - begge disse også Star Baikal. Alle sammen har gått best med Rottweil Weidmansheil.

 

Under den mørke depresjonstida som har rådet til nå, har jeg brukt varierende merker av Vismut og Tungsten. Uten å ha funnet noen klar favoritt og som jeg synes er like bra eller bedre.

 

Nå blir det forhåpentligvis lov å bruke favoritt-patronen igjen.....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

I min første hagle - en Star Baikal enkelt-løp, var Rottweil Weidmansheil best (med Baikal-patroner som en god nummer to.....).

Jeg minnes noen billige grønne Baikal papp patroner ja, men de ble ingen favoritt akkurat. :lol:

Det gikk i Nitedals Spesial.

Rottweil Waidmannsheil

Rottweil Nickel Magnum, fornikla blyhagl.

Remington Express 7 1/2 ble etterhvert mye brukt på rypa.

Har ennå endel på lager av de 2 sistnevte. Samt endel Fiocchi bly.

Link to comment
Share on other sites

Jeg drev for det meste med orrfugljakt før blyforbudet.

De to desidert beste jeg brukte den gang var Winchester Skogsfugl&Hare, samt en Gamebore med lyseblå plast.

Ellers mener jeg å huske en Rottweil grønn papp som funket - kan det stemme?

 

Nitedal Express gikk dårlig i gammel-Saueren.

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg kan børste støvet av den gamle jp sauer og sohn sideliggeren jeg fikk av fattern rundt konfirmasjonsalderen,stappe i Weidemannsheil nr.2 og ta med den på småviltjakt igjen. :D Hagla er trang som fy,og like trang i begge løp. Sammen med rottweilen fungerer den upåklagelig.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, for oss som stort sett jakter i våtmarksområder blir det vel omtrent som før. Nå hender det jeg også drar med hagla til fjells, blir spennende å prøve bly igjen - noen år siden jeg skjøt siste anda med bly!

 

Jeg mener forøvrig at de gode tungsten-matrix patronene, f.eks Kent eller Rottweil Ultimate, ikke står noe tilbake for bly. Ulempen er selvsagt prisen.

Link to comment
Share on other sites

Mange sier det at mindre ladning å høy hastighet er bra, og det er jeg også enig i, men må bare nevne det at Mirage 12/89 med 66 grams ladning er vel den tøffeste patronen jeg har jaktet med. Hardt å være tiur når en ladder med disse. Rister litt på hodet når en har dratt ivei to kjappe i tetta, og med litt slarkete opphiv i tillegg så har man en liten blåflekk på skuldra etter endt jakt også :D

Link to comment
Share on other sites

Når det da ser ut til at patroner med blyhagl til hagle endelig skal bli lovlig til jakt igjen(Blir antakelig endelig vedtatt av stortinget 3 februar)
Merk at det stortinget vedtar ikke er å oppheve forbudet, det er å be regjeringen utrede hvilke forskriftendringer som er nødvendige for å kunne oppheve forbudet. Inkludert utarbeide retningslinjer for hvor det blir lov å jakte med blyhalg. Så det er ikke sikkert det blir jakt med bly i år heller :(
Link to comment
Share on other sites

Merk at det stortinget vedtar ikke er å oppheve forbudet, det er å be regjeringen utrede hvilke forskriftendringer som er nødvendige for å kunne oppheve forbudet.

 

Utredningen er nok over. Stortingsflertallet ber regjeringen oppheve forbudet.

Men legg merke til punkt 2. Her må jegerne skjerpe seg og følge loven.

Slik er det lagt frem: komiteen og stortingsflertallet ber regjeringen:

 

vedtak:

 

I

 

Stortinget ber regjeringen legge til rette for å tillate bruk av blyhagl til jakt utenfor våtmarksområder og skytebaner.

 

II

 

Stortinget ber regjeringen følge utviklingen i bruk av blyhagl, og innhente mer kunnskap om de helsemessige konsekvenser ved bruk av blyhagl på jakt.

 

III

 

Dokument 8:55 S (2013–2014) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Eva Kristin Hansen, Trond Giske og Dag Terje Andersen om å tillate bruk av blyhagl utenfor våtmarksområder og skytebaner – vedlegges protokollen.

Link to comment
Share on other sites

Miljømessig, noe vi jegere nok er opptatt av, mener jeg at pappatroner er å anbefale. Erfaringsmessig ligger det igjen noen tomhylser i løpet av en sesong. Papp brytes ned. Dette er politisk ukorekt å si. Alle skal jo ta med hylsa hjem. I praksis er papp det beste.....

 

Ang. merke: Når jeg en gang har fått tømt lageret mitt, som ble låst i hvelv, håper jeg Sannes Spesial kommer på markedet igjen!

Link to comment
Share on other sites

Har et vagt minne om en stk svart papp patron, som eg fikk av min onkel for mangen herrens år sia.

Meina den heite hubertus, sto made in gdr på den.

12/70 5er. Noken som har kjenskap til den.

Hadde og noken som det sto HK på, hærens krudtlager.

 

Kjekke minner. Og veldigt bra at det går mot oppmyking.

Link to comment
Share on other sites

Merk at det stortinget vedtar ikke er å oppheve forbudet, det er å be regjeringen utrede hvilke forskriftendringer som er nødvendige for å kunne oppheve forbudet.

 

Utredningen er nok over. Stortingsflertallet ber regjeringen oppheve forbudet.

Men legg merke til punkt 2. Her må jegerne skjerpe seg og følge loven.

Slik er det lagt frem: komiteen og stortingsflertallet ber regjeringen:

 

vedtak:

 

I

 

Stortinget ber regjeringen legge til rette for å tillate bruk av blyhagl til jakt utenfor våtmarksområder og skytebaner.

 

II

 

Stortinget ber regjeringen følge utviklingen i bruk av blyhagl, og innhente mer kunnskap om de helsemessige konsekvenser ved bruk av blyhagl på jakt.

 

III

 

Dokument 8:55 S (2013–2014) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Eva Kristin Hansen, Trond Giske og Dag Terje Andersen om å tillate bruk av blyhagl utenfor våtmarksområder og skytebaner – vedlegges protokollen.

Tror nok du må lese en gang til uten euforibrillene...

 

"Stortinget ber regjeringen legge til rette for", altså utrede hva som kreves for å oppnå forslagets intensjon.

 

Her mangler både hvilke konkrete paragrafer som må oppheves/endres og hva som blir konkrete regler for å benytte blyhalg. Jobben er ikke gjort enda...

Link to comment
Share on other sites

Selleri & Gullrot fantes allerede dengang :wink: Det var faktisk de som var verre :D

 

 

Pawam Pionki; polske patroner. Jeg er 100% sikker på at navnet beskrev patronen; først smellet og så lyden av de ca runde haglene som prøvde å komme seg ut av løpet..

 

Og Nike magnum; 12/70-patroner med 42gram hagl. En rekyl som kunne få fram tårene hos en tøffing og skuddbilde en middels stor gås fint gikk klar.

Link to comment
Share on other sites

Har et vagt minne om en stk svart papp patron, som eg fikk av min onkel for mangen herrens år sia.

Meina den heite hubertus, sto made in gdr på den.

Husker godt Hubertus også, produsert i Øst Tyskland. Tviler litt på at det var 70mm patroner i kal. 12, tror det var 65, eller 67mm. Kjøpte flere kartonger av dem. I Drammen, ble de solgt billig som lærduepatroner. Men vi oppdaget jo raskt, at de var gode jaktpatroner. Gikk bra i mine hagler. Men jeg tror de var uten filtforladning. Og det savner jeg.

 

Så jeg ønsker Nittedals Rød (papp), eventuelt Gyttorp Rød (papp) tilbake, med filtforladning! De åpner opp halgsvermen raskere, for de korte holdene. Og fungerer mye bedre, enn spredepatroner i mine hagler. Jevnere skuddbilde.

Link to comment
Share on other sites

Ja hvorfor tenke realistisk, det er jo kjedelig.

 

Det høres ut som enkelte tror blypatroner er vedtatt lovlige igjen.

Jeg for min del tror det ikke før jeg få se det vedtatt i lov eller forskriftsform.....

Nei, ingen ting er sikkert i denne saken før patronene er i hylla. :) Men, signalene er da gode.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakta også i ca 15 år med blyhagl.Husker enda lukta av den første Nitedal special jeg fyrte av.Har noen hundrede liggende.

Den beste blyhaglpatronen jeg har brukt mye av er Nitedal Express i cal 12/70 med 36gram hagl.Den hadde en hastighet på ca 430-450m/sek og hadde Guilandi wads.Da jeg begynte å støype hagl selv var det denne patronen jeg ville duplikere.Jeg hadde da en Remington 1100 halvauto med ett løp der jeg kunne justere gassen som ble tappa ut av løpet og ned på stemplet som driver mekanismen.Jeg strupte gassutslippet slik at Nittedals Expresspatronene så vidt ble kasta ut av ejektor porten.Så lada jeg opp med N340 til samme "trykk" med hjemmeladd.Min ladning hadde samme hastighet som Nitedalspatronen.Den skal jeg begynne å bruke når forbudet oppheves.

 

Gualandi SuperG 17 har använts och används till mången god 36g patron,

Idag är den och sg19 lite annorlunda och båda har 4 flikar, och vill man ha

Exakt lika egenskaper fr patron till patron ska man klippa eller bryta isär

Flikarna då de ibland inte " öppnar " sig , äldre SG 17 och 19 hade bara 2 flikar.

SuperG ger tätare kärna jämför m B&P Z2M men den sistnämda ger 40bar lägre tryck

I samma laddning + att den fyller ytterringen bättre än SG , har man fast borrning kan det

Vara bra att laborera med...

 

Jag ser fram emot att dela bly recept med mina Norska grannar :D

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Favoritt på rypejakt var Nitedals Rype og Nitedals Spreder. På hare og storfugl brukte jeg Remington Heavy Magnum 12/76 42g.

Nitedals Spesial og Express ble også flittig brukt.

 

Husker første året(og siste året) jeg jakta med stål på fjellrype. Jeg og en kompis gikk side om side, da det fløy opp ett kull. Begge to fyrte av begge løpa og begge to sto i en skur av rikosjetter... Og med alle skadeskytingene jeg har opplevd de siste årene med Vismuth er jeg glad dette endelig er historie.

 

Gleder meg igjen til patroner av høy kvalitet og til hyggelig pris.

Link to comment
Share on other sites

Åååhh....tenk å kunne lade med 12-65 i lakkerte papphylser igjen.....30 grams ladninger med filtforladning på rypa.....höre ejektorene på min gamle Purdey kontant kaste tomhylsene i en jevn, utsökt bue mot lyngen...mens gordon setteren löper hengivent avgårde for å hente felt fugl...

 

Måtte det bare skje...

Link to comment
Share on other sites

med alle skadeskytingene jeg har opplevd de siste årene med Vismuth er jeg glad dette endelig er historie.

 

Gleder meg igjen til patroner av høy kvalitet og til hyggelig pris.

Med stor fare for å være gledesdreper må jeg vel realitetsorientere litt. Blyet er vel enda ikke vedtatt innført?

Ikke vet vi alt om et eventuelt prisnivå på blypatroner heller?

Men jeg håper på lovlighet og rimelige patroner :)

Link to comment
Share on other sites

Med stor fare for å være gledesdreper må jeg vel realitetsorientere litt. Blyet er vel enda ikke vedtatt innført?
Det er det ikke, og det ligger nok noen måneder (minst) frem i tid, uavhengig av et eventuelt posivt vedtak på tirsdag.

 

Og at forhandlerene da sitter på et større utvalg på kort tid er nok ønskedrømmer, for ikke å snakke hva omsettningen må opp i før det blir snakk om å gjennoppta produksjon i Norge (forutsatt at det blir åpnet for produksjon i det hele tatt)...

 

(Har forresten noe produsenter gitt uttrykk for interesse for å starte opp med bly igjen? De har tross alt investert mye i alternativer de siste 10 årene.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...