Jump to content

Hvor kan jeg teste spredningen?


huntingdaddy

Recommended Posts

Bare 4 skudd? Det er mye her, jeg ikke vet. Hvor du bor, hvilken type hagle og om du KUN skal teste en type ammo, med KUN en haglstørrelse. m.m. Har du funnet ammoen som går best i haglen og har en enløper, kommer du et "stykke på vei" med 4 skudd?

 

Men hvis du har en dobbeltløper og skal skyte på mer enn 2 avstander, trenger du nok flere skudd. :) Og skal du teste hvilken ammo som går best (eller tilfredstillende) i din hagle, må du gange opp. Eks. avstander (det skal skytes på) x (2 patroner) x haglstørrelse x type ammo. Nå jeg først tester et hagle, tester jeg minst 4 - 5 typer ammo, på minst 2 avstander, i begge løpene. Og jeg tester forskjellige hagelstørrelser. Er jeg ikke fornøyd, skaffer jeg annen type amme og tester videre.

 

Statsskog tillater nok ikke skytetrening i sine områder. Er nok bedre å spore opp en annen grunneier og spørre der. En løsning kunne kanskje være å kjøpe et jaktkort hos Statsskog, eks et "råvdyrkort", da har du i det minste lov til å være det med våpen og skyte i området. Hvis du bor på øst/nordsiden og ikke for langt fra Skaret (nord for Sylling), er det en bane der du trolig vil få lov til å sette opp papier, eller pappskiver og teste. Blir det mange skudd, ville jeg skaffet papir i steden. Det er papir (med småvilt figuer på), å få kjøpt til dette formålet. Jeg har som regel brukt annet billig, papir på rull. Du får i det minste bredder på opp til 80 cm. Lag så ei treramme til å henge opp og ta med en stiftemaskin, eller tegnestifter. Da er det raskt og enkelt å bytte papir.

Link to comment
Share on other sites

har du tilgang på skytebane? i såfall er det bare å ta turen dit.

selv gjorde jeg det selv på haglebanen her hos oss. tok forbindelse med han som driver banen, han sa det ikke var noe problem å stille seg opp i kanten i banen og sette ut noen blinker så lenge det ikke var i konflikt med andre skyttere på banen:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har vært et problem i lang tid for oss som bor i Oslo-traktene.

De som drifter Lerduebanene er ofte uvillige til alt annet enn skyting på lerduer, og på riflebanen får du pepper om du viser deg med hagla...

 

I "gamledager", snart tjue år siden, fikk jeg lov å sette opp noe improvisert papp når jeg spurte pent på haglebanen på Løvenskjold, vet ikke hvordan det står til der nå.

Link to comment
Share on other sites

Å teste noen hagleskudd på papp, er ikke skytetrening etter mitt syn. Det sammenlikner jeg med en elgjeger som setter ett skudd i en stubbe, for å se om kikkertsiktet ble påvirket av ett fall på vei mot posten. Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å gjøre dette på Statskogs eiendom, såfremt jeg hadde løst Smårovviltskortet (eller annet jaktkort). Men jeg hadde funnet meg en plass hvor det var liten sjanse for å møte andre folk. Og selvfølgelig ryddet opp etter meg.

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke problematisere så mye dette her. Det er klart at å rive av noen skudd på ei pappskive rundt husveggene her jeg bor, vil kunne gi meg problemer. Men hvis du kan finne en plass der du er mer enn ett par kilometer fra hus og andres ører , og litt vekk fra vei , hadde jeg aldri bekymret meg for å fyre av 4-5 skudd uten å spørre. Hvis det blåser litt, er det enda bedre. Ting er ikke blitt helt hysterisk enda på landet i Norge. Verre i byene...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Da må jeg jo spørre deg odin1899; Hvor skal du jakte i høst? Kan du ikke få testet patronene ett sted i jaktterrenget ditt før eller i begynnelsen av jakten?

 

Det er jo eit poeng å finne ut kva patroner du skal ha med deg på jakt før du er i jaktterrenget.

 

Trur nok det beste svaret er 'Bli venn med ein grunneigar'.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo eit poeng å finne ut kva patroner du skal ha med deg på jakt før du er i jaktterrenget.

Ja, ikke sant. :) Spessielt hvis en reiser 50 - 250 mil en veg, til (hovedjakt) terrenget, som jeg har gjort i alle år. Blir vel litt langt å reise, frem og tilbake.

 

Må vel også minne om at skytetrening/testing, skal avtales med grunneier.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det best å få testet ut ammoen lenge før jakta starter. Og selvfølgelig er det best å bli kjent med jaktterrenget lenge før jakta starter. Men her snakker vi om en som ikke klarer å få dette til (av en eller annen merkelig grunn). Det er derfor jeg foreslår å gjøre en test i begynnelsen av selve jakten. "I nøden spiser fanden fluer". Alt er bedre enn å gå på jakt uten å kjenne børse/ammo på forhånd.

 

Må vel også minne om at skytetrening/testing, skal avtales med grunneier.
Hvorfor må du det? Det har blitt nevnt flere ganger i denne tråden. Når du leser et svar, må du alltid se det i sammenheng med hva som er skrevet tidligere i tråden.
Link to comment
Share on other sites

Tester som regel hagleskudd på papp utforbi hytta og skyter for det meste leirduer på eget terreng. Skyter dessverre altfor lite leirduer på min egen JFF bane, men det er en flott gjeng på haglebanen og eg vet det foregår en del testskyting på papp ikke nødvendigvis på haglebanen under trening, men på egen kortholdsbane. Dette er egentlig ikke en problemstilling eg har tenkt noe særlig på, men eg vill nå si om din lokale NJFF bane ikke kan tilby testskyting av jaktammo på papp er dette egentlig ett altfor dårlig tilbud til medlemmene.

 

Det er greit nok att det på noen baner kan komme i konflikt med annen organisert skyting, men dette er noe enhver haglebane burde kunne få til på forhåndsavtale eller med noen dager det er opplyst at du kan gjøre dette på eller annen smidig måte.

 

Eg skal være forsiktig med å påstå noe bastant, men det høres nå ut som svaret odin1899 fikk fra Bærum JFF at de tillater ikke dette på egen bane pga. sikkerhet. Høres mer ut som vrøvl og at dei heller ikke evner til å ville gjennomføre dette. Det er nok heller at det kommer i konflikt med ren lerdueskyting.

 

Så lenge det er godkjent bane og godkjente standplassledere er ikke dette noe problem å gjennomføre sikkerhetsmessig i det hele tatt. Drop in on demand testskyting på papp kan godt mulig en del baner ha vanskelig å for å tilby, men det burde vere null problem for en JFF lokalavdeling med bane å kunne tilby testskyting på papp for sine medlemmer.

 

Ville tatt det opp direkte til styret i din lokale JFF for å få åpnet opp for testskyting på papp om det viser seg til at det er vrangvilje til å få muligheten å gjøre dette. Trening på leirduer er bra og høyst forenelig for human jakt likeså mener eg at å teste jaktammunisjon i hagla er obligatorisk for enhver seriøs haglejeger og dette burde være en selvfølge hos enhver haglebane tilknyttet NJFF, spesielt i by nære strøk faktisk.

 

Eg setter pris på alle skyttergrener innen rifle og hagle i NJFF og alle ildsjeler som drifter baneanleggene i landet, men her høres det for all del heller ut litt som nesten rene baneskyttere har overtatt driften av enkelte haglebaner rundt om på Østlandet og tenker på bare ett aspekt av jakt med hagle. Om det er slik evert beskriver att dette er ett problem i Oslo området. Det burde være i alle haglejegere sin egeninteresse å ha mulighet for testskyting av jaktammo på egen skytebane så kan ikke forstå meg på vrangvilje fra leirdue skyttere på dette området.

 

Eg ville faktisk ha forlangt denne muligheten av en JFF bane om eg ikke hadde andre greie muligheter til dette da det angår forberedelse til jakta i aller høyeste grad. Selvfølgelig hadde det vært bane som bare var tilknyttet NSF eller annet skytterforbund hadde det vært en annen sak. men det er da sånn at det faktisk er snakk om bane tilknyttet Norges Jeger og Fiske Forbund

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stort sett avhenging av jaktkort som er tilgjengelig på inatur.no og jakt-fiske.no (Akershus/Buskerud/Selbu/Tydal). Å teste noen få skudd på jaktterreng, ja, enig, men for å skikkelig teste med forskjellige typer ammo, chokes, avstand, haglstørrelse så trenger man vel å skyte flere titals skudd, som jeg synes ikke er aktuelt på jaktterreng. Og som allerede skrevet av andre, det er litt sent å bestemme hvilken ammo virker greit i våpenet når en har allerede kommet til jaktterrenget..

 

Jeg fikk til slutt svar (etter litt av en runddans av ikke-svar og skuldertrekkende svar) fra styret i BJFF: "Fornuft i det du sier. Skal ta det opp i styremøte og se om ikke vi kan arrangere skyting på plate for å se spredning. Følg med på hjemmesiden vår. Sannsynligvis blir det på ettersommeren. Slugs og blir det vanskelig med. Riflebanen på Løvenskiold tillater ikke skyting med hagle gevær, selv slugs". Forresten ennå ikke noe synlig på hjemmesiden til BJFF. Det mest forunderlige er vel kanskje at det faktisk står et treramme ved BJFF trapbanen som tydelig har blitt brukt till pappskyting. :lol:

 

Men jeg synes fortsatt det er merkelig at folk nesten virker til å være forundret at jeg spør om det.. Så mye fokus på testing og oppskyting når det gjelder rifler men når det er snakk hagler så er oppskyting ikke et tema virker det..

 

Når det gjelder slugs..*alle* riflebaner (bortsett fra Fjellhallen) jeg har kontaktet sier nei. Så om noen faktisk vet om flere baner som tillater det, gjerne si ifra.

 

Snakket også med Jaktdepotet i Drammen, og selgeren der virket forbauset at de riflebaner jeg kontaktet svarte nei på slugs. :? Så jeg vet ikke..

Link to comment
Share on other sites

Men jeg synes fortsatt det er merkelig at folk nesten virker til å være forundret at jeg spør om det..
Det jeg forundret meg over var at du ikke klarte å finne en løsning. Men nå ser det jo ut til at du fant en allikevel. Lite vits i å ha en lokal Jeger og fiskeforening hvis de ikke kan være behjelpelige med skytetrening.

 

Jaktkortene på Inatur legges normalt ut for salg i Mai/Juni, slik at man har hele sommeren til å bli kjent med terrenget. Hvis man planlegger jakten med å "starte i riktig ende" bør det være mulig å få alt på plass i god tid til jaktstart. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må du det? Det har blitt nevnt flere ganger i denne tråden. Når du leser et svar, må du alltid se det i sammenheng med hva som er skrevet tidligere i tråden.

Av to grunner. For det første, så er det noen her som gjentatte ganger nevner skytetrening/testing (av x-antall haglepatroner fra div. fabrikanter og typer, samt halgstørrelser) av halge i jakttrreng, uten samtidig å nevne tillatelse! Som et eks., så har jeg ikke sett du har nevnt dette (med tilatelse), for å teste så mange patroner. Det er jo ikke snakk om 2 - 10 skudd! Da kan dette med tillatelse fremstå som unødig.

 

Det er IKKE alle som leser alt, i lengere tråder! Det ser vi til stadighet. (det hender jeg gjør det samme). Det er jo heller ikke alle, som har tid til å være her inne timesvis hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Vel, vi hadde ei sånn plate på haglebana før jernbanebyggjarane grov opp heile greia, men den var for å seie det forsiktig lite brukt. Så eg kan godt forstå at det ikkje er ei så vanleg problemstilling at nokon har tatt seg bryet med å løyse det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg innrømmer at jeg har driti meg ut med bom på storfugl fordi jeg ikke har testa spredning med nykjøpt ammo. Det var med noe tungsten greier som viste seg å ha ekstremt lite spredning i min børse.

Men ellers så pleier jeg å skyte en 2-3-4 skudd i jaktterrenget, evt med forskjellige choker, på papp/papir, når jeg prøver ny ammo. Ser spredningen grei ut på 20-25 meter og svermen ligger der den skal, er jeg fornøyd.

Rent jaktmessig tenker jeg det er viktigere å sørge for at skyteferdighetene er så gode som mulige, og å ikke slenge avgårde skudd i hytt og pine. Og i hvert fall ikke på for langt hold. Kan vel fort bli en nevrose å skyte flere titalls skudd med forskjellig ammo og fintelle treff i senter og i randsonen. Jeg skjønner det er interessant, men antall fugl i sekken er vel mer avhengig av andre faktorer.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

I Grenland (Skien/Porsgrunn) er det den samme problemstilling, jeg fikk ikke testet blyhaglpatroner (på den banen jeg bruker)

Jeg tok kontakt med en for meg ukjent grunneier på utsida av byen, sa hva det gjaldt.

Joda, helt i orden (må legge til at dette var/er en jeger sjøl)

Samtidig ringte jeg til Politiet for å gi beskjed om at 25-30 skudd ville komme den nærmeste timen.

Etter "litt-om-og-men " var det greit.

 

Så tipset, prøv en grunneier.

 

mvh Terje.

Link to comment
Share on other sites

Blyhagl er i alle fall forbudt på leirduebaner, om dette gjelder generelt skytebaner er jeg ikke sikker på.

Om så er tilfelle er testskyting forvist til ett tilfeldig skogholt i nærheten. Sikkert ingen som tenkte på det når bestemmelsene ble tatt.

 

At det heller ikke skal være mulighet til å skyte slugs bunner vel i den vanlige firkantetheten til de som må ha kontroll med alt.

 

Skytebaner hvor mann kan stikke innom, heise flagget og skyte noen skudd uten at det er organisert terning. Selvfølgelig innenfor de lovlige skytetider på banen. Blir det mindre og mindre av.

De fleste er henvist til den noe kaotiske jeger skytinga en kveld i uka i sesongen. Dette er ikke plassen for presisjons testing, innskyting og annen utprøving.

 

Jeg liker å stikke innom, heise flagget og skyte noe skudd mot egne skiver. Hvis det er en åpen plass med tak over er jo det svært.

 

Nå kan jeg stikke på skogen og skyte når jeg vil og med hva jeg vil. Men jeg skjønner frustrasjonen til mange som ikke har den muligheten.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Det er etterhvert nokså mange lerduebaner hvor det i tillegg til NJFF-stevner skytes konkurranser i NSF-regi, og til flere av disse disiplinene brukes blyhagl. På en slik bane bør det ihvertfall være mulig å testskyte med jaktskudd.

 

Forøvrig mener jeg det er mye viktigere med trening på lerduer enn å skyte på papp. Et pappmål kan gi noe informasjon om spredning og omkrets, men siden det blir et todimensjonalt bilde av en tredimensjonal sverm skal man ikke legge for mye vekt på "huller" i svermen.

Link to comment
Share on other sites

Skyting på "papp" er undervurdert :wink:

 

Ikke bare for å finne sin "ultimate" patron som setter jevne/pene skuddbilder. Viktig så klart! - Men skytingen på papp lærer deg også å kjenne ditt våpen,.. og bli fortrolig på enn annen og god måte enn å skyte bom :D på lerduvene og lure på om man skyter høyt,.. eller for lavt,- med andre ord, man skal VITE hvordan treffene sitter i forhold til HVOR MYE AV SIKTESKINNEN man ser.

 

Her tar mange feil og utgår fra at hagelvåpenet ved skudd med "strøken skinne" så sitter treffen midt i. Slik burde det (etter min mening) være, men er langt ifra alltid tilfelle.

Noen våpen setter slike skudd lavt, noen skyter likevel høyt,.. dette er ofte avhengig av utformingen av elevasjonen på skinne/spång.

En annen ting man bør teste er våpenets SAMSKYTING, dvs; skyter begge løpene/pipene til samme punkt ??(testes på 35m). Ikke helt ukjent at o/u kan skyte "i kors", overløp skyter lavt, underløp høyt.--(har selv eiet en sånn)

 

Samme med en s/s, men at ev feil her blir til sidene.

 

 

Det er slike ting man finner utav ved å "teste" på papp! :D

Nei, ikke skytetrening dette,.. viktig med masse skudd på lerduvene , men likevel ganske elementært for å "kjenne/forstå" eget våpen.

 

Ingen går vel på jakt med rifla uten att den er innskutt og går slik man vil,- slik innsikt bør man også ha om sitt eget hagelvåpen.

 

Sorry om litt OT.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...