Jump to content

Blypatroner, en hyllest-tråd.


SuperHansen

Recommended Posts

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

RC 32 grams i nr 6 var ei patron som felte både due og rev for en ung jeger første jaktdag med egen hagle rett før forbudet kom. Ikke noe klassisk patron men RC 32- 40 og 50 felte alt fra stubber til skogsfugl å grevling. Nå kommer trangen til en drilling i kal 16 smygende.

Link to comment
Share on other sites

Men la oss nå få ekspressen i den første fargen den kom i og ikke de heslige lysegrønne og gjennomsiktige som ble levert på slutten. Og så må det stå nitedals i bunnen !!!Og når den kommer i 20/76 vil vi ikke ha gule hylser !!!! Også spesial må komme i 20 røde hylser må vite

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har vi grunn til å mimre. Selvfølgelig elsker jeg ei blyfylt papphylse med filtforladning. Hvilke andre patroner vil gi en tilnærmet utnyttelse, og gi nesten korrekt bilde av trangborring?

Ingen plastkopp som må ut samme hullet samtidig med haglet.

..men

Et lite men.. :wink:

Jeg husker at vi måtte sette pappatronene til tørk, fordi vi ikke fikk dem til å kammre i regnvær. Særlig de som hadde sittet i beltet ei stund, hvor voksen/lakken var slitt av.

Men for f... Ønsker dem tilbake av hele mitt hjerte :wink:

Link to comment
Share on other sites

@Superhansen: jepp, Spesial kom også en periode i plasthylse, vil gjette at det var på 70-tallet en gang. De kom også med både stjernebrett og dekkskilling, mener jeg å huske.

Men både den opprinnelige og den sist tilgjengelige var vel papp+filt. Den kritisk tenkende vil da resonnere med at hvis OD = konstant for kaliberet så må ID være mindre for papphylser enn for plast, da papp må være tykkere fort å gi samme styrke til hylseveggene.

Har en gang lest om hvordan dette en tid gjorde at overgangskonen for hagler fra "papp-æraen" er brattere, og løps-ID mindre, enn for hagler både fra messinghylse-alderen og fra plasthylsealderen...

Har personlig ikke forsket på dette, men ser ikke bort fra at dette kan ha en viss betydning for trykkoppbygging og skuddbilde, hvis man bruker "feil" patroner for et gitt kammer.

Men dette er det sikkert noen hobbyvitenskapsmenn som vet?

Link to comment
Share on other sites

Inside info. Nitedals kommer tilbake, enda ikke bestemt hvor den skal produseres, men står mellom 3 fabrikker. I år kommer mest sannsynlig Ekspress, spesial og rype(hvis jeg husker riktig). Prismessig blir den ca det dobbelt av når det sist ble produsert.

 

Hvis jeg ikke husker feil så kostet Nitedals rype 3,50 ved kjøp av kasse med 100 stk.

Spesial og Express var vell ca dobbelt så dyre?

Link to comment
Share on other sites

Spesial 12/70 hadde 35 gram , 12/65 hadde 32 gram , 16/70 hadde 31 gram , 16/65 hadde 28 gram. Når 20 ble levert til slutten av 70 tallet hadde 20/70 27 gram og 20/65 25 gram. Videre hadde 24/65 20 gram og 28/65 16 gram

Ekspress 12/70 -35 gram , 16/70-31 gram.

Nikkel Ekspress ble bare levert i 12/70 -36 gram

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Brukte vel mye forskjellig av bly patroner men har alltid vært fan av Winchester. Husker med gru da jeg hadde en benelli nova med 89 kammer å brente av 66 grams ladninger. Skal bli greit å prøve ut om gode gamle super speed går godt i berettaen. Har også kommet en del nye patroner som kan være spennende, den praire storm fra federal å winchester Longbeard xr ser jo helt råe ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå er det endelig klart, og det er bare å lade opp med bly i drillingen til skogsfugljakta. Blir spennende å se hva som kommer i 20/76. Brukt rottweil US 4 i Sverige (det eneste de hadde i 20 i den lokale sjappa), og nå gleder jeg meg til å få US 5 også. Liker å bruke en str mindre i det første og mest åpne løpet. Noen som vet utgangshastigheten på rottweil 20/76 patonene. Og andre også for den sakens skyld. Fortsatt hastigheten som dreper, selvom vi nå kan putte bly i hagla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Noen som vet utgangshastigheten på rottweil 20/76 patonene. Og andre også for den sakens skyld. Fortsatt hastigheten som dreper, selvom vi nå kan putte bly i hagla.
Rottweil sier 370m/s

Det er i utgangspunktet ikke spesielt fort. Med så tunge ladninger i kal.20 pleier farten å være lav. Jeg lader 31g til 415m/s i 20/70.

Link to comment
Share on other sites

Nå burde vel 370 m/s holde. I svartkruttets tid gikk de fleste ur med rundt 300 og nesten alle "vanlige "røk frie lå på under 400. Dette er ikke noe jeg tror. Jeg har målt de fleste patronene på markedet de siste 25 år og en mengde gamle patroner eldre enn dette

Link to comment
Share on other sites

Har testet to #5 patroner nå

Gamebore Black Gold #5 (G-max) og Fiocchi PL34 #5 (XXL)

Gamebore er oppgitt til ca 440 m/s, fiocchi 380.

 

Gamebore ga i min enkle test vesentlig bedre dekning og inntregning på 25 m, og er et klart valg.

Trulock Light Modified choke.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor man får kjøpt game bore black gold- game dark storm ?

 

En del G-max butikker har de

 

https://www.gsport.no/produkt/174286/ga ... rm-12-70-1" target="_blank" target="_blank

 

De har rottweil også, så av sportsbutikkene er det de som har best ammunisjon i mine øyne.

 

 

Finnes mye annet bra og, Winchester, Federal, Hull og sikkert annet jeg ikke har testet, men de dark storm patronene er absolutt de beste jeg har testet i år av bly, opp mot fiocchi og saga.

Av stål har jeg veldig god erfaring med federal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...