Jump to content

Den store BERETTA tråden


KAOS

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Hva ville dere valgt av

 

Splitter ny 686E sporting og ei brukt 682 Gold E Sporting ?

 

Den vil bli brukt til jakt, trening og kanskje noen stevner.

 

 

To knallgode hagler begge deler. Har skutt en del med begge, og det meste taler i fordel 682. Den er bedre balanser, har bedre avtrekk, optima choker ++ 686E Sporting er egentlig "bare" en vanlig 686 Silver Pigeon med annen stokk og annen gravering. Du blir garantert fornøyd med begge, men 682`en er hakket vassere til konkurranser osv. Er det mest til jakt og gladskyting vil du nok ikke merke store forskjellen. Veier omtrent det samme. Så spørsmålet er hvor mye du skal skyte generelt. Jo mer du skyter, jo mer vil du sette pris på fordelene til 682 kontra 686.

Link to comment
Share on other sites

Gud hjelpe meg! Jeg har fått havesyken :cry:

Vurderer å selge min 682 GE og oppgradere en smule. Får håpe det går over. Det finnes tross alt fornuftigere ting å bruke penger på. :oops:

Beretta-DT-11_001.jpg

For denne sykdommen har man 2 valg. Man kan prøve å leve et meningsfyllt liv med denne sykdommen til man dør, eller man kan kurere den.

Det finnes bare en kur. Koster skjorta, men hva gjør man ikke for å bli frisk.

 

Så nå har jeg skutt mine første skudd med DT11.

22 treff på første serie og 24 på den andre. Ikke så lett når man bare står å gliser. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med flott hagle.

 

Etter mye grubling og ei ekstra uke på sjøen så kan jeg gå opp i prisnivå på hagle kjøp.. Så valget står mellom 682, 692 eller blaser F3..

Det blir da ei brukt F3 viss det skulle skje. Søknad er sendt inn.

 

Men er ute etter noen faktaopplysninger om 692.. Bl.a vekt, når vi får mulighet til og kjøpe den osv..

 

Hvorfor velge 692 fremfor 682?

Link to comment
Share on other sites

Fordeler 692:

Mere eksklusiv enn 682

5,5 ganger så lang overgangskonus foran patronen i forhold til 682. Skal vistnok gi bedre skuddbilde, mindre rekyl og munningsvipp.

De påstår den er bedre balansert enn 682 pga. bl.a bredere kasse.

Det er med noe de kaller B-fast. Noe som gjør at man kan balansere og tilpasse børsa selv. Lodd i bakende og sånt.

Optima HP choker. Som på DT11

Microcore kolbekappe. Som på DT11. Henger seg ikke opp i skytevest.

 

Ulemper:

Ingen vet når den kommer.

 

Vekt? Skal vedde på at den veier 3,7-3,8kg med 76cm løp. Akkurat som 682 og DT11 og en haug andre konkurransehagler.

 

Forventer at det er en bedre børse enn 682. Og 682GE er en veldig bra hagle.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem. Jeg har jaktet med 682`n 3 siste år.

Den er så god å jakte med at jeg ikke klarer å selge den uansett ny børse. Den blir nok jakthagle resten av livet.

Den tåler det også. Minst like godt som billigere hagler.

 

Det er ett unntak. Jeg drar den ikke med på gåsejakt på kysten. Til det velges remingtonpumpa.

Link to comment
Share on other sites

Bor på innlandet så den blir nok ikke med på noe sjøjakt, and jakt av og til kanskje men.. :)

Blir nok en 682 da jeg liker den veldig godt.. :) Ser dem er nede i 26000,- som er en bra pris :)

Viss det ikke ligger ute en blaser på finn da jeg får søknaden min da :wink:

Men dem er sjelden på finn, ligger 1 nå så jeg..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk for det ! var ute å prøvde den i sta, fikk med 25 stk lerdueskudd + at jeg hadde noen lerduer liggene hjemme. Hagla satt som et skudd, litt uvant til den forirge hagla jeg hadde som var egentlig forkort til meg men rekner med at treff-prosenten stiger i takt med antall turer på lerduebanen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Melder meg på jeg også med en Ultra Light. Har hatt den i 14 år og pr. dato så har jeg ikke hatt en eneste klikk. Men har skifta ut en choke (1/2 boring) som jeg har brukt på lerduebanen. Spanderte på den i julepresang en skikkelig overhaling med Raudnakkes utmerkede stokkbehandlings-remedier :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 8 months later...

jeg var en tur på skytebanen og luftet rem 1100 hagla , prata med noen konkuranseskyttere som skyter med beretta hagler og de pratet om at de skulle levere inn haglene sine til schau våpen ,,, merkelige rynker i stålet inni pipa , lite tilitsvekkende det ja men disse haglene har gått mange tusen skudd .. :cry::(

Link to comment
Share on other sites

20pzshv.jpg

 

Nyeste familiemedlemmet i hus. 692 Sporting. 76cm pipe.

Skal brukes til trening og konkurranser. Bra fornøyd sålangt, allerede hatt noen 25 serier :)

 

Hvor mye vekter har dere i kolben? Fikk bare med ett 40g lodd, noen som vet hvor lodd kan kjøpes?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja si det du.Det beste svaret er vel kanskje å kjøpe,så prøve på papp slik at du kan sammenligne original og extended.Jeg har noe n extended selv som jeg bruker på en Silver pigeon S og en Franchi.Begge har mobilechoke så de går omhverandre.

Har ikke sammenlignet selv ennå,men ila sommeren skal jeg teste endel jaktskudd for å forhåpentligvis finne godpatronen til skogsfugl.

 

 

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Extended chokene gir deg noen cm lengre løp som i sin tur forandrer litt på balanse/vekt/treghet.

Kanskje derav litt bedre i "follow trough",.. men ellers tviler jeg på om de har noe for seg.

Jeg har så vidt prøvd de, men ga ingen "mersmak" for mitt vedkommende. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...

Har hatt en silver pigeon III i noen år og synes sikringen er veldig glatt når det er vått. Faktisk mistet noen fugl ved at jeg glir av sikringen i regnet. Noen som har lignende erfaring eller har løst det på noe vis?

 

mulig å gjøre sikringen lettere på noe vis f,eks?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Flere som har problem med justerbar kolben sin på 692? Jeg har en og en kompis kjøpte seg kort tid etter. Skyter med flat skinne begge to, men når vi justerer oss inn så er justeringa opp på max. Når vi skyter, knekker børsa osv så har stramme skruene til justerbar kolben så lite punkt å strammes mot at det glipper og kinnstykket løsner fra pinnene i kolben. Synes det er rart at det er så lite å gå på justering opp, spesielt siden vi begge har sammme problemet og vi kan ta stort sett alle merker, lanber, lincoln og andre standard jakthagler og de passer.

 

Har fått dreid til en ny aliminum plate som ligger i kolben som er en liten centimeter høyere, ble bra resultat men kjipt at det må til på ei ny børse til over 30 lapper

Link to comment
Share on other sites

Er standard skinne på løpet som står på ja, ikke noe autobahn opplegg. ser kun kornet foran på løpet å ikke noe av skinna, altså flat skinne. Mulig vi har bare vært ekstremt uheldig, men synes det er litt rart når det skjer med to våpen. iallefall når de fleste standard våpen passer oss. Hadde det nå vært sånn at en har hadd litt spesiel fasong på trynfjøla så hadde jeg skjønt det men.

Link to comment
Share on other sites

Tenker litt på å kjøpe en Beretta Silver Pigeon 1, og legger derfor merke til vesentlige prisforskjeller i det norske markedet. For eksempel får du en SP1 til 16 495,- hos Jaktdepotet, men hos Schou Våpen må du ut med hele 23 590,-.

 

Noen som har en forklaring på denne voldsomme prisforskjellen?

Er SP1-haglene til Jaktdepotet av dårligere kvalitet?

 

Kilder:

http://schouvapen.no/produkter/vapen/ha ... 2-76-71cm/

 

http://www.jaktdepotet.no/hagler/berett ... -100-skudd

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Det er nok sikkert gummi, jeg kan aldri huske å sett noen med bakkelitt. Kanskje de aller eldste modellene hadde det? Hvis du er mottakelig for anbefalinger, så ville jeg kjøpt MICRO-CORE kolbekappe. MICRO-CORE er ikke et like robust materiale som gummi, men er mye bedre å skyte med. MICRO-CORE kappa er glattere i overflaten, spesielt på toppen, og henger seg ikke like lett fast i jakka under montering. I tillegg demper den rekylen litt bedre om det skulle bety noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den finnes to størrelser, "jakt og sporting", men det gjelder antagelig for alle utgavene.

Gummi og MICRO-CORE kommer alle i forskjellige tykkelser, sikkert for å kunne tilpasse lengden på stokken litt.

Jeg pleier å bytte mellom to tykkelser. En til vinter og en for sommer/tidlig høst. Det er greit å få kolben litt kortere når det blir kaldt og alle klærne pluss sekk skal på.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har en Beretta Urika 391 12/76 i skapet nå, men vurderer sterkt å kjøpe meg en ny Beretta 486 Parallelo EL :?: Blir det en 486 , så skal jeg ha engelsk skjefte selvsagt. Har også vurdert Beretta 690 Field III . Vet at det enkleste er å kjøpe en O/U i kaliber 12 men har veldig lyst på å prøve en jakthagle i 20/76. En samme type hagle blir vel noen hundre gram lettere i kaliber 20 ?

Bruken blir først å fremst jakt på skogsfugl og rype samt noen runder på lerduer i løpet av sommeren. Ikke lett valg dette, men bestemmer meg vel etterhvert .

Litt av sjarmen er jo tiden man bruker på å bestemme seg samt tråle videroer på youtube. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...