Jump to content

Hagle som ikke er riktig tilpasset?


jeger83

Recommended Posts

Har jeg o/u hagle som jeg er litt usikker på om passer meg helt, når jeg kaster opp hagla så må jeg tilte hodet mot høyre for å se sikteskinna.

Hvis jeg ikke gjør det så ser jeg bare kornet og halve venstre siden av løpet, har en tendens til å bomme på fugl som flyr til sidene - mistenker at dette kan ha noe med at hagla ikke er ordentlig tilpasset. Skal få sjekket det opp, men tenkte å høre om det er noen som har synspunkter/erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Nå kan det jo hende at jeg bæ*'ja på leggen.

Men, har du sjekka "ditt dominante øye"?

 

Mener fortsatt at alle som begynner å skyte, helst før de har skutt ett eneste skudd skulle ha sjekka om de har dominant høyre eller venstre øye...

(Burde vært sjekka ut før poden leker cowboy og indianer)

 

Selv har jeg dominant venstreøye, men jeg klarer på ingen måte å holde hagla eller børsa på venstre sida. Det er sånn at kolbene og avtrekkerfingeren ikke passer på links/ motsatt side. :-(

 

Derfor må jeg bevisst sikte med høyre øye når jeg hiver opp hagla i "riktig" skulder.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg det med tilpassing av hagle er blitt hauset opp noe vanvittig. Jeg har hatt flere forskjellige hagler, både pumpe, o/u og s/s. Jeg treffer med alle sammen. De er alle litt forskjellige, men det venner man seg til. Man må trene for å treffe. Kanskje jeg hadde giddet å få en tilpasset dersom jeg skulle konkurrere og hadde som målsetning å treffe 100/100 lerduer.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Prøv å montere mot et speil. Ikke rykk og dra i haglen, men monter med en jevn og fin bevegelse. Ser du for mye av den ene siden, eller for mye/lite av skinna, så må haglen tilpasses. Det er jo så enkelt som at øyet ditt er det bakre siktepunktet og dersom det ligger skjevt i forhold til kornet, ja så skyter man ikke der man tror.

 

Man skal kunne legge en fyrstikk bak på skinna og deretter kunne skimte kornet. Noen foretrekker helt flat skinne og da skal man såvidt kunne "presse" bort kornet om man legger kinner skikkelig hardt nedpå. Man skal også kunne se litt av høyre side av løpet, dersom man presser kinnet hardt mot. Dersom du ikke kan det, så må du ha mer "cast off". Ser du for mye av høyre skinne, så må du ha mindre "cast off".

 

Jeg pleier også å se opp i luften, legge børsen godt inne i skuldergropen og klemme mot den uten å tilte på hodet mens jeg fortsatt ser opp og deretter flytte hode og børsa ned mot et speil. Da kan man få enda en indikator på hvor man ligger.

 

Dette med å tilte hodet kan også skyldes feil måte å montere på. Prøv å stikk frem hodet littegrann og hold haglen nesten vannrett (tenk at du har et glass melk på løpet) og deretter løft haglen kontrollert til kinnet i en jevn bevegelse. Tilter du hodet da også ?

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg det med tilpassing av hagle er blitt hauset opp noe vanvittig.

Her er jeg helt uenig. Å treffe med en hagle er ikke vanskelig så lenge du bare får til å sikte med den. Det kan jeg være enig i. Problemet er bare at tiden fra man oppdager et mål, til skuddet bør være i lufta ofte er veldig begrenset. Det er her tilpassning hjelper enormt :wink: Når ei montert hagle ligger riktig i forhold til den enkeltes kropp, trenger man strengt tatt ikke "sikte".

 

De som skyter leirduene 10 meter fra kasteren hadde ikke vært i stand til det om de måtte bruke tid på å finne et siktebilde :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver her. Poenget mitt er bare at det er liksom blitt sånn at hvis du ikke har fått personlig tilpasset hagla hos en ekspert så er den ikke brukende. Jeg mener at den største årsaken til at folk treffer hverken lerduer eller andre duer er at de skyter fem skudd i året med hagla. Eller at de har aldri skutt mer enn fem skudd med hagle før, også er de forundret over at de bare traff 3 av 15 lerduer første gang på banen. Trening betyr alltid mer enn utstyret etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det nytter ikke uten trening, og det har du et kjempestort poeng med.

Men problemet er bare hvor skal en starte?

 

Begynner man med ei hagle som ikke passer, må man kompensere for det på en eller annen måte. Det ender med at man legger seg til en hel del uvaner for å få til og treffe. Kanskje må man tippe hodet inn over hagla, kanskje skyter en med dårlig kinnkontakt osv. You name it! Det blir i hvert fall aldri bra :wink:

 

En hagle trenger ikke være spesialtilpasset, men noen som vet hva som trengs bør verifisere at det blir riktig. Også bør man skaffe seg litt kyndig veiledning i starten siden man fortsatt kan få til å gjøre montering helt galt selv om kolben skulle passe.

 

Hadde jeg bare gjort disse tingene da jeg startet å skyte hagle, kunne jeg sikkert fjernet flere år med frustrasjon og elendig skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Mange god råd her, men jeg kan ikke se at noen nevner lengden på kolben (avstand mellom avtrekker og kolbekappe). Hvis kolben er for kort eller for lang, så skyver man automatisk skuldra fram eller tilbake for å kompensere, og da vil det være vanskelig å finne en stilling som passer. En tommelfingerregel er at hvis du har 90 grader i albuen, plasseres kolben nede i albugropa, så skal det ytterste leddet på pekefingeren ligge akkurat på avtrekkeren. Hvis dette ikke passer, så er det en relativt enkel operasjon å kappe eller forlenge kolben.

Link to comment
Share on other sites

Leste om en Amerikaner,.. sparte hele sitt liv for å kunne kjøpe tilpasset søkkdyr Engelsk hagle.

Hans jaktvenner la dog merke til at hans gamle slitte Rem.1100 likevel var våpenet som igjen mer og mer blev brukt på fuglejaktene.

På spørsmål om dette svarte han;.. vel, man vil jo TREFFE fasanene også.

Og ang Rem.1100,.. et våpen som er produsert i over 4 mill. eksemplarer.- Målene på dens kolbe virker passe skyttere over hele den bebodde jord, da de fleste skyter meget godt med den, - gjeller for så vidt også Rem. 870 med identiske mål på kolbe.- Begge med kolber uten noe som helst cast off/on

 

En hagle bør passe og kjennes "rett" ved anlegg, men denne (over)troen på personlig tilpassing, leder tankene til "Prinsessen på erten".

Skal den tilpasses til sommer/vinterklær,.. med/uten ryggsekk ??

Tilpasses for høye skudd,.. eller for haren på bakken?

 

Bli kjent med ditt våpen, tren mye på leirduene og helst da med samme våpen du skal jakte med, og ikke bli for opphengt i noen millimeter mer hit eller dit.

Link to comment
Share on other sites

En tommelfingerregel er at hvis du har 90 grader i albuen, plasseres kolben nede i albugropa, så skal det ytterste leddet på pekefingeren ligge akkurat på avtrekkeren.

Detter er et mye misforstått mål. For enkelte passer det for andre, definitivt ikke.

Skal du få riktig lengde på kolben er det bedre å se på avstand mellom høyre tommel og nesetippen. Det blir mere riktig.

 

Og ang Rem.1100,.. et våpen som er produsert i over 4 mill. eksemplarer.- Målene på dens kolbe virker passe skyttere over hele den bebodde jord, da de fleste skyter meget godt med den, - gjeller for så vidt også Rem. 870 med identiske mål på kolbe.

Jeg skal ikke snakke for hele den bebodde jord, men jeg har enda til gode å se noen skyte bedre med en av disse haglene enn en som faktisk "passer".

 

"klipp"....Skal den tilpasses til sommer/vinterklær,.. med/uten ryggsekk ??

Tilpasses for høye skudd,.. eller for haren på bakken?

Å fremstille problemet slik viser bare hvor lite man egentlig er villig til å forstår hva tilpassning kan gjøre for å hjelpe.

Den første problemstillingene løses enkelt ved å tilpasse kolbelengden for vinterbekledning med sekk. Om sommeren bruker man en tykkere kolbekappe. Verre er det ikke!

 

Angående høye og lave skudd, så snakker vi om spesialtilpassede våpen. I Norge er det ikke vanlig å drive fasanjakt, men er det kunn dette en skal drive med så får man selvfølgelig tilpasset redskapen for det.

 

De fleste jakter på dyr som flyr langs bakken eller springer på den. Derfor har de fleste hagler som selges i Norge en pitch som er tilpasset nettopp det. Det betyr ikke at en ikke er i stand til å skyte en overflyger av den grunn. Det er bare mindre optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å vri kroppen mere mot høyre ift. skyteretning. Altså, skyt mere mot venstre.

Har sett mange som står heilt feil, og peker med hagla rett fram i forhold til kroppen. Det resulterer i at de må tilte hodet sideveis for å komme over sikteskinna/løpet.

Skyt mot venstre, og hodet skal fram! Ikke sideveis!

 

Noe tilting av hodet går tross alt an. Remington pumpehagler har ikke kast off i det hele tatt. (Ikke di gamle i hvert fall) Likevel passer de for de aller fleste.

Pengebruk på tilpassing av hagle har ingenting for seg før man begynner å nærme seg "god til å skyte" ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å vri kroppen mere mot høyre ift. skyteretning. Altså, skyt mere mot venstre.

Tenker du baneskyting, eller jakt? Hva da med skuddsjanser 90 - 180 grader til siden for deg og du har 1 - 1,5 sekunder på deg, før fuglen er borte? Da må hagle passe!

 

Hagler er produsert etter en fabrikk standard. Og er skytteren innenfor denne standarden, kan det hende at det er kun kolbelengden, som må justeres. Men få er standard mennesker, derfor kan behovet for tillpassning varriere. For de fleste vil skyte vesentlig bedre, med en tilpasset hagle, på beveglig vilt. Beveger det seg ikke, så er kan jo alle våpen brukes.

Link to comment
Share on other sites

Mange meninger og skriverier om skyting med hagla. Mitt mantra er "make it simple". Hagla bør jo passe sånn nogenlunde, men egentlig er jo det ganske greit å sjekke. Ved riktig oppkast skal sikteøyet (dominant øye) ligge rett over siktelinja og man skal se en passelig bit av skinna nedover løpet. Det finnes en haug med videoer på nett som illustrerer dette.

For å bruke meg selv som eksempel, etter år med middels skyting, det var tørrtrening som var løsningen. Sakte og rolig (NB: sakte og rolig, ikke røsk og hiv) innøve montering av hagla til bevegelsen ble automatisert. Samme plass hver gang, god kinnkontakt hver gang. Når det er gjort det noen tusen ganger (uker, måneder = kjedelig!!) oppnår man "nevromuskulær-hukommelse", og først da kan man begynne å tenke på det viktige når man skyter. Nemlig rolige bevegelser og dua i fokus.

Jeg har en hagle som er fullt justerbar. Heldigvis lyttet jeg til rådet om å først lære meg og skyte, for så å justere hagla. Det var til å begynne med fristende å skru litt etter annenhver tur på skytebanen. "Det måtte jo være noe feil med oppsettet". Men jeg som mange andre hadde slurvet med den definitivt kjedeligste (og billigste) delen av treningen: montering, montering, montering.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra som er sagt i denne tråden. Det jeg savner er focus på treffpunkt/ POI. Spiller i grunnen ingen rolle hvor mye en ser av skinnen, korn etc, hvis haglen setter svermen feil ved korrekt anlegg. Enig i at tørrtrening er den viktigste og enkleste treningen, men en må starte med endel skudd på store plakater/flater først. Dette for å verifisere treffpunkt på den aktuelle haglen i forhold til den aktuelle skytter. Da får en fort svart på hvitt om den passer.

 

Ser ofte at det er beskrevet at en skal se kornet med en blyant liggende bak på skinnen o.l. Dette har ingen verdi hvis haglen med skytter da setter svermen for høyt/lavt, venste/høyre. Setter haglen riktig treffpunkt sammen med skytter og anlegget føles naturlig uten behov for korreksjon har en ett bra utgangspunkt for videre trening. Skyter med helt flat skinne på noen av haglene jeg har og har flere ganger fått innspill at kolbene er for lave. Selvfølgelig er de ikke det når treffpunktet er riktig og anlegget er riktig/likt hvergang. Er flere proffskytere som skyter med "usynlig" skinne. En annen ting at på jakt har de fleste dårligere/høyere kinnkontakt en på banen/tørrtrening og da kan svermen gå over målet.

 

"Alle" burde i grunnen skutt noen skudd på stillestående mål innimellom. Veldig lærerikt og en får fort noen aha opplevelser :-) Viser seg ofte at bom på stillestående mål er fort gjort.

Link to comment
Share on other sites

"Alle" burde i grunnen skutt noen skudd på stillestående mål innimellom. Veldig lærerikt og en får fort noen aha opplevelser :-) Viser seg ofte at bom på stillestående mål er fort gjort.

 

Er ganske fersk som skytter og har gjort denne øvelsen. Når jeg forsøker å legge an naturlig og fyrer av mot en pappskive på ca 25 meters hold, ser jeg at skuddet går ganske mye for høyt. Hvordan kan man bøte på dette? Har regulerbar kolbe, men har ikke rørt noe på den.

Link to comment
Share on other sites

"Alle" burde i grunnen skutt noen skudd på stillestående mål innimellom.

Men, gjør ikke alle det da? :) I alle fall jegere, de må jo teste div. typer ammo (for hver hagle), for å finne ammo som passer. Og da skyter en jo på papir (eventuelt, krittet stålpålate). Samme - hvis en skal bytte til andre typer ammo, eller haglstørrelser.

 

Men å skyte "rifle", med ei hagle, forteller lite om hagla passer egen kropp. Bare en ikke er skuddredd, vil en jo alltid treffe på den måten. :)

Link to comment
Share on other sites

En skal ikke skyte "rifle" med hagla, men skyte som normalt uten å sikte/korrigere. Forskjellen er bare at det er på stillestående mål. Dette mener jeg er veldig nyttig og gir den mest riktige tilbakemeldingen på om en hagle passe brukeren eller ikke. Tror og mange vil få en aha opplevelse da det slett ikke er så enkelt som det høres ut. Veldig fort gjort å sikte/korrigere og kjernetreffene uteblir ofte hos de som tror spredningen på hagla tillatter juks og slurv.

 

Prøveskyting av patroner kan selvsagt brukes i slik trening hvis skytingen gjøres rett. Tror dog det er de færreste som virkelig gjør dette, spesielt med dagens ammopriser.

 

For høyt treffpunkt kompenseres normalt med lavere kolbekam. Å ligge litt i overkant kan dog være ønskelig. Da ryper/leirduer ofte har en stigende bane i tillegg har mange bomskudd en tendens til å havne bak og for lavt.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg forsøker å legge an naturlig og fyrer av mot en pappskive på ca 25 meters hold, ser jeg at skuddet går ganske mye for høyt. Hvordan kan man bøte på dette? Har regulerbar kolbe, men har ikke rørt noe på den.

Hvis du er sikker på at du har riktig montering, kan du prøve å senke kolbekammen. Det vil flytte treffet ditt nedover. Når det er sagt så foretrekker de fleste å treffe litt høyt siden man stort sett skyter på stigende mål. Normalt vil kanskje være noe slik som at 2/3 av haglesvermen sitter over siktepunktet.

 

Jeg liker denne måten å monter på:

Link to comment
Share on other sites

Prøv å vri kroppen mere mot høyre ift. skyteretning. Altså, skyt mere mot venstre.

Tenker du baneskyting, eller jakt? Hva da med skuddsjanser 90 - 180 grader til siden for deg og du har 1 - 1,5 sekunder på deg, før fuglen er borte? Da må hagle passe!

 

Hagler er produsert etter en fabrikk standard. Og er skytteren innenfor denne standarden, kan det hende at det er kun kolbelengden, som må justeres. Men få er standard mennesker, derfor kan behovet for tillpassning varriere. For de fleste vil skyte vesentlig bedre, med en tilpasset hagle, på beveglig vilt. Beveger det seg ikke, så er kan jo alle våpen brukes.

Tenker på både bane og jakt. Får du skuddsjangser 90-180 grader som du sier, så må du vri kroppen/snu deg. Dersom du vrir hagla f.eks. mot høyre uten å vri kroppen, så blir det feil uansett tilpasning. Vinkelen mellom kropp og hagle skal være den samme, om du så må snu hele deg. Rekker du ikke å skyte fuggeln, så er ikke det fordi hagla ikke passer.

Av og til, kanskje 2 ganger i året, tar jeg med den gamle pumpehagla på banen bare for moro skyld. Det tar ca 2-3 skudd før jeg er over skinna og på dua igjen, enda denne er helt annerledes enn konkurransehagla. Jeg bruker 2-3 skudd for å tilpasse meg en hagle uten kastoff, feil fall og helt annet grep og balanse enn jeg er vant med. Jeg skyter ikke like bra, men nesten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...