Jump to content

Antall skudd man kan ha i pumpehagla?


høggern

Recommended Posts

hvor mange skudd kan man ha i pumpehagla?

har et par spørsmål om dette.

1) i loven står det vel at det bare er lov å ha 2 skudd i en magasinhagle. det tolker jeg til 1 i kammer og 1 i magasinet. eller kan det være 2 i magasinet og tomt kammer?

2)jeg er i besittelde av en sådan hagle, å i magasinet går det jo 4 skudd om jeg tar ut magasinsperren. er det lov å ta ut denne sperren å så gå på jakt med 2 skudd i hagla ? eller må jeg ha i magasinsperren så jeg kun får 1 skudd i magasinet?

3) må det være 1 skudd i magasinet og 1 skudd i løpet når man går. på enkelte plasser(glatt, bratt, osv) føler jeg ikke at jeg vil ha skudd i kammeret. omjeg da setter 2 skudd i magasinet, å har tomt kammer, kan jeg jo få ladet kammeret på børsa på overkommelig tid om noe skulle skje. men for å gjøre dette, må jeg jo ha ut magasinsperren....

 

huff. mye spørsmål. sikkert ikke veldig viktige problemstillinger i dagens verden, men det var nå akkurat det jeg satt å pønska på akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

dette har vel vore diskutert meir enn ein gong.

Sjølv hadde eg og det argumentet med sikkerhet og 2 i magasinet i staden for eit i kammer.

 

Loven er uansett klar; maks 1 i magasin.

Magasin skal vere plombert til å kun ha plass til ei patron. Uansett..

 

Dvs 1 i magasin og 1 i kammer. ( punktum, visstnok )

Link to comment
Share on other sites

Du kan kun ha ett skudd i magasinet å ett skudd i kammeret å magasinplomberingen må vær i.

Det hadde nok vært sikrere om man kunne ha 2 skudd i magasinet å ingen i kammeret (f.eks når man går der det er veldig bratt å sånn)

Men reglene er at du maks skal ha mulighet til å ha 2 skudd i våpenet totalt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt med endel forhandlere, og alle jeg har snakket med argumenterer sterkt for at man i praksis kan ha to i magasin og null i kammer. Det de sier er at så lenge du ikke har mer enn 2 skudd i våpenet når det eventuelt blir sjekket, så kan de ikke ta deg for noe. Det betyr at man må ha tre skudd i våpenet for å kunne bli tatt. Hvordan dette egentlig fungerer er jeg svært usikker på og kan igrunnen bare henvise til de samtalene jeg har hatt med de ansatte i våpenbutikkene.

Link to comment
Share on other sites

har selv ei rem 870 pumpehagle og har pga gjeldene lovverk sett meg nødt til å få laget ei "custom" magasin sperre siden den orginale isje tilfredstiller norsk loverk :evil::evil::evil::evil: .

 

uansett hvordn du vrir og vender på det, skal det isje under jakt være muligt å få mer en 2 patroner i hagla

Link to comment
Share on other sites

....den den orginale isje tilfredstiller .....

 

.....et, skal det isje under ja.....

 

 

Hva søren er "isje"?

 

Skriv på norsk. Kan det være så vanskelig????

 

Bruk rapporteringsknappen (utropstegnet nede til høyre), hvis det er noe dere mener ikke er ihht. forumreglementet, i stedet for å kverulere med hverandre. Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

har selv ei rem 870 pumpehagle og har pga gjeldene lovverk sett meg nødt til å få laget ei "custom" magasin sperre siden den orginale isje tilfredstiller norsk loverk

 

 

Ja, det er jo en enorm jobb å kappe en bit elektriker-rør og sette inn i magasinrøret :?

Link to comment
Share on other sites

Human jakt.

 

Muligheter for flere skudd, vil nok bety mer skadeskyting. Det er mange som ville tømt hele magasinet for hver flokk fugl de så, og det er nok veldig få som mestrer å treffe på alle skudda. For meg er 2 skudd nok. Kan ikke komme på en jaktsituasjon der flere skudd ville vært nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke komme på en jaktsituasjon der flere skudd ville vært nødvendig

 

Jo, hadde det vært lov med flere skudd hadde det nok ofte falt flere enn to fugl - iallefall tidlig i sesongen. Mange ganger man hadde fått tid til å skyte flere enn to skudd. Men regelen er helt grei den - en god skytter kunne nok "ødelegge" for mye i et kull med flere skudd i magasinet. Med to patroner har man absolutt nok muligheter. Et argument for flere skudd er at evt. skadet fugl på andreskuddet kunne vært raskere avlivet, men det kunne man nok argumentert videre med både på fjerde, femte (osv) skuddet.

Link to comment
Share on other sites

I grove trekk er nok dette noe som fungerer bedre i teori enn praksis spesielt på automater.

 

Med spent slagmekanisme mater de fleste ikke frem nytt skudd fra magasinet ved nytt ladegrep.

 

Løsning: ta delvis ladegrep for å sjekke at kammer er tomt , tørravtrekk og nytt ladegrep for å få frem patron fra magasinet. Samme prosedyre ved hver situasjon der man ellers normalt ville ha knekt hagla.

Link to comment
Share on other sites

Diskusjonen kommer opp med jevne mellomrom, og det er en ting jeg ikke forstår:

 

Hvorfor all denne sutringen? Dere viste at det ikke var lov med mer enn 2 patroner da dere kjøpte magasinhagle. (Det er ditt eget ansvar å være kjent med lovverket.) Å plombere en magasinhagle er lett. Hvis dere ikke får dette til skjønner jeg ikke hvordan dere kan pusse våpenet heller. Og til dere som sutrer for at sikkereheten ikke er varetatt med en magasinhagle i egne hender: SELG og kjøp en dobbelløper, eller i det minste lad med ett skudd om gangen. Det er ikke norske lover som er problemet når dere går på skogen med et system dere selv har valgt og selv mener ikke er sikkert.

 

 

Og plomberingen. Kapp en pinne med samme lengde som det antall USKUTTE patroner du ikke vil ha med. Plasser den inne i magasinfjæren. FERDIG.

Link to comment
Share on other sites

Det står så vidt meg bekjent ikke noe sted i lovverket at våpnet skal være plombert....

Loven sier at det til jakt bare skal være plass til to skudd i hagla. Det holder da lenge med noe som gjør at du ikke får inn mer enn ett skudd i magasinet. Enkelt og greit.

Plombering var påkrevd tidligere under reinsjakta, da av riflemagasinet. Dette ble gjort på politi eller lensmannskontor.

En plombering er noe som lagd slik at man ser om det har vært "tukla" med, fellesbetegnelse på flere ting....

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Er det tilfelle at det arbeides med et forbud mot hagler med plass til fler enn 2 patroner? Da vil i så fall både halvauto og pumpe bli forbudt? Har ikke noe dokumentasjon på at dette er tilfelle. Plukket det opp i en diskusjon.

Ikke hørt eller lest noe som tilsier det.

Link to comment
Share on other sites

I Sverige har de gjort dette veldig enkelt:

Alle halvauto våpen (rifle til småvilt, til storvilt eller hagle), uansett jakttype kan lades med 2+1.

 

Her i landet er det avhengig av type vilt du jakter på også, så det varierer jo fra 1+1 til 3+1. Selvfølgelig ikke noe problem å overholde, men da må man han ulike magasiner til rifler designerte til hver type jakt, og DA kan jo forbyttinger skje. Enklere når alt er det samme synes jeg...

Link to comment
Share on other sites

Her i landet er det avhengig av type vilt du jakter på også, så det varierer jo fra 1+1 til 3+1. Selvfølgelig ikke noe problem å overholde, men da må man han ulike magasiner til rifler designerte til hver type jakt, og DA kan jo forbyttinger skje. Enklere når alt er det samme synes jeg...

 

Med rifle kan du bruke 100 skudds Betamag om du vil så lenge du ikke lader det med mer enn 2+1 eller 3+1....

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig OT, men jeg måtte jo da lese konvensjonen:

Det som er saken er at konvensjonen sier maks 2+1 i halvauto-våpen og det er Sverige bundet av, mens Norge faktisk reserverte seg på dette punktet når det gjaldt hjort, elg og rådyr, der vi har opprettholdt 3+1. Altså har VI det mest liberale regelverket her, mens vi til gjengjeld har valgt en mer innskrenket holdning på hagler. Det kommer dog ikke ut av konvensjonen, men egne vedtak her i landet.

 

Jaja, da lærte man noe nytt i dag òg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

https://www.politi.no/nord_trondelag/na ... ma_890.xml" target="_blank

 

 

Lovlige våpentyper til jakt

 

Tillatte våpentyper ved jakt på småvilt er haglgevær og rifle. Brukes det haglegevær på jakt er det ikke tillatt med mer enn to skudd. Dersom pumpe- eller automathagle benyttes, skal det være fysisk umulig å legge inn flere enn to skudd, dvs. ett i magasinet og ett i kammeret. Dette betyr at det må settes på magasinsperre på magasinhaglene før de er lovlige under norsk jakt.

 

Det står helt kart og tydelig på hjemmesiden, ingen grunn til å lure. Bedre å lese der, enn å spørre en eller annen som jobber i en forretning, tro jeg.

Men at det er sikrere å gå uten skudd i kammeret, ja.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

https://www.politi.no/nord_trondelag/natur_miljo_og_sjotjeneste/jakt/Tema_890.xml" target="_blank

 

 

Lovlige våpentyper til jakt

 

Tillatte våpentyper ved jakt på småvilt er haglgevær og rifle. Brukes det haglegevær på jakt er det ikke tillatt med mer enn to skudd. Dersom pumpe- eller automathagle benyttes, skal det være fysisk umulig å legge inn flere enn to skudd, dvs. ett i magasinet og ett i kammeret. Dette betyr at det må settes på magasinsperre på magasinhaglene før de er lovlige under norsk jakt.

 

 

Legger meg flat for reglene :)

Link to comment
Share on other sites

https://www.politi.no/nord_trondelag/natur_miljo_og_sjotjeneste/jakt/Tema_890.xml" target="_blank" target="_blank

 

 

Lovlige våpentyper til jakt

 

Tillatte våpentyper ved jakt på småvilt er haglgevær og rifle. Brukes det haglegevær på jakt er det ikke tillatt med mer enn to skudd. Dersom pumpe- eller automathagle benyttes, skal det være fysisk umulig å legge inn flere enn to skudd, dvs. ett i magasinet og ett i kammeret. Dette betyr at det må settes på magasinsperre på magasinhaglene før de er lovlige under norsk jakt.

 

Det står helt kart og tydelig på hjemmesiden, ingen grunn til å lure. Bedre å lese der, enn å spørre en eller annen som jobber i en forretning, tro jeg.

Men at det er sikrere å gå uten skudd i kammeret, ja.

 

Veeel... Nå er det ikke nødvendigvis politiet som bestemmer fasiten da. Det som faktisk står i lovverket er følgende:

 

§ 15.Våpen under jakt og felling

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

Min utheving. Hvordan man tolker dette har ikke jeg noen fasit på, men det står altså ikke spesifisert plombering. Så har vi ihvertfall det helt klart for oss.

 

Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... 13?q=jakt*

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser hva jeg skrev så er det ikke vanskelig å forstå at poenget mitt kun var å sitere det korrekte lovverket. Jeg får litt frysninger når hva som helst på politiets hjemmesider blir presentert som fasit kun fordi det står der, med null kildekritikk. Lovdata.no er stedet å lete, ikke politi.no. På lovdata står det ingenting spesifikt om plombering slik som politiet har skrevet, derfor synes jeg det var greit å nevne det. Diskusjonen om 1+1 kontra 0+2 gidder jeg ikke kaste bort lørdagskvelden min på, den kan andre få kose seg med.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke slik at politiet tryller frem fasiten Lindskog! Så helt i det blå får vi anta at onkel ikke er. Alt av detaljer kan ikke stå i loven, forskrifter osv. Under de igjen finnes rundskriv mm som tar seg av detaljer. Her finner man at magasinsperre skal brukes for å hindre flere enn 2 skudd. Uten en fysisk sperre kan en med letthet sett i flere skudd og disse kan tas ut om en skulle være så heldig å bli kontrollert på jakt.

Fikk ikke klipt ut sitatet, men her er linken.

 

Se side 20, andre avsnitt.

 

Som det skrives nedenfor så fikk jeg lagt inn feil link, dessverre. Gå til http://www.miljodirektoratet.no" target="_blank. og søk magasinsperre.

Siden er fortsatt 20, andre avsnitt.

 

http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema ... plombering" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke funnet noen definisjon på magasinhagle, men stiller meg spørrende til at det kan tolkes annerledes enn hva jeg har gjort; det er snakk om forskjellen på enkeltskudds hagle og repeterhagle.

 

Hva angår pumpehagle, vil jeg spekulere i at hensikten med å ta den med er å klargjøre at bestemmelsen gjelder også disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...