Jump to content

kal.20 skogsfugljakt


Tom..

Recommended Posts

Jeg har brukt winchester US 6 første uka i Sverige. Det fungerer veldig bra. Mulig det kan bli litt pinglete nå, men ikke noe problem å bruke us5 i hvert fall. Veit ikke hvordan kvaliteten er på gyttorpen da. Det er vell billig patroner, men kan jo være bra for det.

Link to comment
Share on other sites

Har endel kammerater som har jaktet i Sverige i en årrekke, de sverger til Gyttorp Grouse som allround patron til fugel, etter det jeg har sett dør tiurene av den også. Har inntrykk av at patronen holder jevnt høy kvalitet. Jeg tror nok at senere utpå høsten så hadde jeg valgt en annen patron til tiuren.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fritt etter hukommelsen har US nr 6 2,7mm hagl,mens US 5 har 3mm haggel.

Tiuren bryr seg ikke om størelsen på haggel,men hastighet og god dekning er det som teller samt ikke skyte på for langt hold.

 

Prøv patronen på papp og sjekk hvordan den går i eget gevær.Har selv liggende tre pakker med Rottweil magnum 52g US 6,pleier å være bra medisin mot nebbete fugl.

Link to comment
Share on other sites

Støtter SuperHansen på den.Tror egentlig ikke det gjør så mye

,men for meg er det femmere fra høyfjellet og helt ned i knoppetangen!

Gyttorp Grouse er suverene til all fugl.Nede i tiurskog

legger jeg gjerne en Weidmannsheil i løp nr.2.,men

det går greit når jeg glemmer det også.

Grouse virker å ha jevn kvalitet og kostet ca en femkrone sist

jeg kjøpte.De er dessuten milde mot kroppen,noe som er blitt

litt viktigere etter at jeg fikk meg lettvektshagle. :P

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ehh...Magnum 52 finnes i kal 20 :shock::D
Det finnes tydlig vis, men en 28 grams er nok mye mere effektiv- både på kort og på langt hold. På kort hold vil vel en tiur skutt med en 52 grams ladning være tilnærmet uspiselig- på litt lengre hold blir vel hastigheten for lav. En "magnum" hagleladning er en patron med flere masse hagl og en vil da i de fleste tilfeller få betydelig lavere utgangshastigheter- i mine hagler hadde tunge ladninger også stort sett dårligere skuddbilde.

Personlig liker jeg å ha 4 og 5 i løpet i skogen, men kunne sikkert brukt mindre hagl. Men den gamle overtroen om grove hagl vil ikke slippe taket hos meg. :roll: Når jeg kommer til "tiurplassen" havner det gjerne en 36g/US3 i det nedre løpet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...