Jump to content

Blir dårligere med trening....


superted

Recommended Posts

Første gang jeg skjøt etter jegerprøven (ikke min hagle) traff jeg på ca 50%. Etter å ha kjøpt meg en silma finnskogen selv så har resultatene blitt dårligere og dårligere. Helt til høydepunktet på leirduene i går. Første serien traff jeg bare 2 av 25, neste og siste serien traff jeg NULL av 25.. Altså, alvorlig talt så skal det ikke være mulig. Enten så er det fordi jeg har begynt å fokusere på teknikk som de erfarne kommer med, eller så har jeg sluttet gradvis mer og mer å tilpasse meg selv hagla når jeg legger den opp. Kjenner jo at den ikke ligger helt korrekt når jeg drar den opp. Prøvde alle haglene dem hadde på intersport bogstadveien i sin tid. I følge børsemakeren så var det ingen som passer min fasong.

 

Noen som har hørt om tilfeller før der man bare blir dårligere med mer trening? Evt. Hva som var problemet og løsningen?

Link to comment
Share on other sites

Hva du trenger etter dine beskrivelser er først og fremst et ordentlig tilpasset skjefte, forutsetningen! Deretter intuitiv skyting igjen. Noe du gjorde under jegerprøven. Ditt bør du komme tilbake til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og blir dårligere med trening, men hagla har også mye å si. Hadde selv først en billig tyrker (Yildiz) med kort løp. Traff vel aldri over 12 av 25 med den. Kjøpte deretter en billig italiener, brukt (Fabarm Gamma), og gikk rett opp i 18 - 21 treff. Så skulle jeg prøve å treffe alle, og ramlet ned på 12, 13.

 

Nå har jeg en halvauto, Beretta, og treffene ligger på fra 5 - 12... Siste serie jeg skjøt ble nettopp 12. Da hadde jeg faktisk ti treff på rad. Selvtilliten steg, for nå skulle jeg treffe resten. 2 av de siste 15 sier det meste. Når bommene kommer, blir det mer sikting, mer krampeskyting. Tror nesten at man rett og slett må legge igjen hjernen i bilen på parkeringsplassen noen ganger. Man tenker antall treff, ikke riktig teknikk!

 

Så for meg har det nok vært to ting som avgjør treffprosenten på leirduene:

1: Hagla i seg selv. Med Yildizen forstod jeg ikke hvorfor jeg bommet. Med Fabarmen forstod jeg ikke hvorfor jeg traff. Hagla MÅ ha hatt noe å si her, spesielt siden jeg skyter elendig med halvautoen og.

 

2: Teknikken. Jeg har nok tenkt på treffprosent og at det er flaut å bare bomme, mens jeg føler alle på "laget" treffer hver gang, evt at jeg SKAL treffe flere da jeg har hatt mange treff på rad. Må sette pers liksom. Det fører til krampeskyting fremfor å tenke på teknikken, og bomskuddene kommer på løpende bånd. Jeg skyter mest med rifle og er vant med å holde børsa stille foran blinken. Da kan en fort overføre dette til hagleskyting og stoppe bevegelsen når man får leirdua foran kornet. Man sikter... En av grunnene til at jeg var så overrasket over treffprosenten med Fabarmen var at jeg følte jeg bare veivet med den når jeg skulle skyte, men dua knuste i de aller fleste tilfellene.

 

Pussig nok, på skogsfugljakt og på duejakt, har jeg treffprosent på nærmere hundre. Unntaket er Yildizen. Der bommet jeg mer enn jeg traff. Med Berettaen, som jeg bommer så mye på leirdua med, treffer jeg fuglen, og det med venstreskyting. Noe riktig gjør jeg nok da, men jeg må bare ikke tenke på å gjøre det riktig... ;-)

Link to comment
Share on other sites

For ikke å glemme den psykologiske effekten av å "tenke seg dårligere", populært kalt: psyke seg ut/ned.

 

Dette skjer med skyttere/ idrettsutøvere på alle nivåer. Da handler det om å resette seg selv, ta en pause, mentalt fokusere på teknikk, skytestilling osv.....

 

Endel av utfordringen ligger sikkert i tilpassing av gevær, men når du beskriver synkende formkurve, har jo ikke hagla forandret seg i negativ retning underveis, derfor slår det meg at du har "tenkt deg nedover"

 

Opplever det samme selv på riflebanen. Fra de første til de mellomste seriene er det gjerne en progresjon, men når jeg tenker på å avslutte, kommer det gjerne noen dårlige serier. Jeg hater å dra hjem med en " dårlig følelse" , så jeg pakker ikke sammen før jeg har levert en god serie igjen!

 

Syntes man er litt kjappe i dagens samfunn med å forandre på utstyret, og fort glemmer mannen bak børsa!

Link to comment
Share on other sites

Mye godt er sagt allerede - jeg vil komme med ett tips til, som såvidt jeg man se ingen har sagt enda; Ikke hør på "alle" på skytebanen. Finn deg en god hagleskytter, eller i alle fall over gjennomsnittet god, og få hjelp av den ene personen over flere skyteøkter. Gamle ordtak er ofte litt tålige, men her finnes et som jeg tror passer godt; "Mange kokker, mye søl"!

 

Utover det står det for meg opplagt at du, og flere andre i tråden, bør koste på hagla en tilpassing-jobb. Ofte er det ikke mye som skal til - selv har jeg en Bearskin-sak på hagla som hevet treffprosenten signifikant. Kostet vel bare en par hundrelapper også så det trenger ikke være dyrt å tilpasse hagla, men for at man skal ha nytte av en slik sak må man vite hva som er problemet. Der kommer det en guru/trener/hjelper inn - samt selvsagt ved det tekniske innen hagleskyting.

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke alene om å oppleve denne typen utfordringer på leirduebanen.. En klassisk feil mange gjør er å adoptere "skytestilen" til andre skyttere.. Dermed "tvinger" du kroppen til å stå i posisjoner som ikke er naturlig for deg.. Kort sagt det som er riktig for de er ikke nødvendigvis riktig for deg..

 

Første steg er å stå "riktig" for deg.. Man ser de helt utrolige stillingene til mange på banen.. Mitt råd til deg.. Stå mest mulig avslappet.. Hvordan står du med bena når du står på gaten å prater med noen.. Hvordan står du når du slår lens.. Instinktivt så stiller kroppen seg opp i slike situasjoner slik at den står mest mulig avslappet og med godt tyngdepunkt (mest trolig var det slik du stod første gangen du skjøt.. Før du begynte å "forbedre" deg) juster deretter vinkelen mot du utkastet slik at du får en best mulig og naturlig sving i forhold til hvordan duen kommer.. Sammens med en lett knekk på venstre kne dersom du er høyre skytter er du kommet langt på vei..

 

Tren deretter på montering.. Ha fokus på naturlige bevegelser.. Haglen skal komme naturlig opp.. hvor en holder på forskjeftet er ikke det samme.. Finn den posisjonen for hånden på forskjeftet som gjør at haglen kommer mest mulig naturlig på plass.. (Ved å flytte hånden fram eller tilbake på forskjeftet så vil en på langt nær kompensere for feil lengde på stokken og tyngdepunkt)

 

En optimal tilpasset hagle vil alltid være det beste.. Men vil ikke hjelpe en døyt dersom du står vondt og monterer feil. Men hva som er en optimal tilpasning kan forandre seg med erfaring og skytestilen..

 

Når fotstilling og monteringen føles naturlig så kan du begynne å konsentrere deg om å treffe duen.. Når du skyter så skal kroppen og blikket følge duen..ikke bare hodet.. Og sist men ikke minst.. Ha det morsomt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Mental trening er billig og effektivt. Tross alt så "styres" resultatet av hjernen.

All (toppidrett) har mental trening på agendaen.

Skyting er intuitiv på sitt beste, ikke la hjernen få rote det til med tanker, ideer, valg og frustrasjoner.

 

Liv Grete sier litt om dette:

http://www.dn.no/d2/2010/12/17/slik-far-du-kontroll-over-pusten

Grundig:

http://www.mindtrainingforgolf.com/

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst så er det jo viktig at hagla passer deg!

 

Og som sunnmøringen sier så bør du følge din egen stil, er sånn til meg og at hvis folk kommer med råd om hvilken stilling jeg bør ha så blir det bare tull... Når noen skal rette på deg hele tiden så blir du jo psyket ned ved og tro at du ikke er god nok! Og hvis du begynner og bomme så blir du jo også psyket ned så da blir det bare en ond sirkel! Hvis du har mulighet så prøv en gang for deg selv eller med en kammerat som ikke skal rette på deg hele tiden. Tror da at resultatet kan blir noe annet! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir litt overrasket over iveren for å tilpasse haglekolben, tror dere virkelig at hagleprodusentene ikke veit hvordan en menneskekropp ser ut?

 

I stedet for å kaste bort pengene på ''tilpassing'' av kolben av noen som ikke kan tilpasse kolben, eller siktemidler til flerfoldige tusen kroner kan jeg bare si lykke til.

 

Skal du bli bra til å skyte hagle er det så enkelt at du må trene, hvordan kolben ser ut er uvesentlig frem til du har skutt så mye at du forstår hvordan et hagleskudd fungerer, så lenge kolben blir liggende på forskjellige steder i skuldra er tilpassing bortkastet penger.

 

Gå heller sammen en gjeng og start og skyt, gjerne flere ganger i uka i flere år, da blir dere bedre til å skyte.

 

Dessuten er det forbanna moro også....

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøringen har helt rett.

Den billigste tilpasning av hagla gjør

du selv ved å forandre hvor på forskjeftet du

holder.Prøv å finne punktet der hagla glir i

posisjon uten å hefte eller tar seg en tur ut fra

skuldra og så tilbake.

Har du ikke ekstremt lange eller korte armer

kan du skyte med de fleste hagler rett ut av butikken.

Jeg justerer dette hele tiden på jakt, alt etter hvor

mye klær jeg har på, med og uten sekk osv.

Kast hagla opp med lukkede øyne.Åpne sikteøyet.

Ser du mye skinne? Kjøp en billig kolbeforlenger

så ligger kinnet lengre bak på kolben og du ser mindre skinne

og unngår å skyte over.

Ser du rett i låskassa?Kjøp en billig kolbekam og unngå å

skyte under. dette kan også hjelpe i forhold til cast-on,men dette har

ikke så mye å si hvis ansiktet ditt ikke er som en blyantstrek eller

en fotball.Jeg har en slik til å klistre på (Beretta gel eller noe)

Ellers vil jeg sterkt bestride at det skulle være noe i veien med Yldis

hagler!! :D

Kommer rett fra Setesdalsheia med nyskutt fugl.Skjøt bl.a. to doubleer

på èn stand i går og seks fugl på fire stander i dag,så børsa er god

nok den bare jeg holder stilen.....Silma er helt sikkert også helt utmerket,bare følg

sunnmøringens råd om forskjeftet og andre gode råd her om å skyte

intuitivt og ha det GØY!!!

Lykke til,det går garantert mye bedre etter noen hundre skudd.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg har gjort selv er å sette opp en stor pappskive, lag et siktepunkt i midten av skiva og skyt på pappen fra ca 20m. Hvis hagla er ok tilpasset bør du ha en jevn spredning utover rundt siktepunktet. Har opplevd at personer med dårlig tilpasset stokk da treffer under eller over siktepunktet. Da bør du ta med hagla til en børsemaker og tilpasse stokken. Ikke tilpass stillingen til hagla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...