Jump to content

Patronsamler. Hva samler vi på?


Veidinn

Recommended Posts

Samme for meg hva som brukes jeg samler ikke på ulike kaliber og har 3-4 hyllemeter med patronlitteratur så jeg finner ut av det aller meste hvis jeg leiter.

Men jeg synes SAA boka er et bedre system med målsatte tegninger, det andre heftet ser jeg mer på som en avkryssnings-katalog. Trodde det var en privat utgivelse av to medlemmer i SARA, ikke noe SARA utgivelse?

Link to comment
Share on other sites

Det er 3 stk. som har laget det, men jeg er sikker på at det er i regi av SARA. Det er som du sier en avkrysningskatalog og det er ekstremt hendig når du kommer over noen patroner og du ikke lenger husker hva du har fra før.

Jeg har også litteratur som jeg bruker for å finne ut hva jeg har fått tak i, og det er jo halve moroa.

Bruker også Cartridges of the world en del, men det er såpass mye feil i den at den er litt slitsom å bruke til tider.

Jeg skrev med en som er del-forfatter av den nyeste versjonen, men når jeg påpekte en del feil så sa han at de er klar over det, men den avdøde forfatteren ga dem ikke lov til å forandre noe, bare legge til nye patroner.

Link to comment
Share on other sites

Skal se nærmere på nevnte hefte ved neste høve, trolig årsmøtet til SARA. Når det gjelder Cartridges of the world så ser jeg aldri i dem, tror jeg har et par-tre utgaver fra tiden før jeg begynte med patronsamling.

Når det gjelder det jeg samler og forsker på så er der forsvinnende lite skrevet.

Link to comment
Share on other sites

Winchester var skikkelig i siget for ca.110 år siden med Self-Loading:

normal_mod_05.jpg

Et bilda av Winchester mod 05. Winchester 05 og 07 Self-Loading-rifler var stort sett helt like. mod 1910 kom i et grovere kaliber som .401 Winchester. Bilde har jeg plukket fra nettet.

normal_Self-loading.JPG

Fra egen samling av patroner, fra venstre: .401 Winchester. .351 Winchester. - .35 Winchester Self-Loading. Til høyre en slektning fra Winchester .30US. 1940-41.

.32 Win. S-L. kom først (tror jeg?) i 1905 for deres nyutviklede Self-Loading-rifle, litt senere 1905 - 06 kom .35 Win. S-L. Senere i 1907 kom mod.07 med .351 Win. S-L.

Til sist var det 1910 med mod.10 med .401 Winchester. Det som er morsomt å samle på er når man har en serie med "patronslektninger" for å bruke det uttrykket.

Det som mangler her er .32 Win. S-L. Noe som gjør at man stadig er på jakt etter visse samleobjekter, man kommer ikke alltid i mål :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

normal__450_adams_1.JPG

normal__450_adams_3.JPG

Fra venstre:

# .450 Adams Mk.1 kom i 1868. Engelsk.

# .455 Webley kom i 1887. Engelsk. Denne er ikke sjelden for oss samlere, men er tatt med for å vise forskjellen på .450 Adams.

# .380 Long Center Fire. En sivil patron, den er også engelsk og kom i 1870-80.

# .41 Long. Colt Inside Lubricated. Hylselengde 28,6mm. Kom 1895-96. En sivil patron fra USA.

# .38 Special for sammenligning, den har litt lengre hylse enn .41 Long. (.38 Spec. hylselengde 29,20.)

 

Hva vi samler på, det blir utrolig mye rart.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Samler på div av Flobert. Dvs, er så i "starten" som det går mulig å komme. Flere "ikke-samlere" har en betydelig større samling enn meg, men en plass må man jo begynne :D

Syns disse er en pussig oppfinnelse, ikke rare futten liksom, men det er vel nettopp dette som fanger min interesse.

Plages litt med å få tak i disse, på nettauskjonen QXL blir disse dyre. Svært dyre.

Skulle også så gjerne hatt tak i noe 9mm BB cap for å prøve i min trostehagle, så jeg er i konstant søken, kan du si.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg fikk noen morsomme patroner i dag fra en god venn her på Kammeret :wave:

normal_6%2C5x27R.JPG

Fra venstre: Måler 9,6x16,54R C.O.L.28,78mm. Hylsebunnen er merket 9,6mm. Geco. .38 Special av ukjent opphav for meg. Deretter 6,5x27R. For sammenligning har jeg satt en .25-20 Winchester for å vise forskjellen, de ligner ved et raskt blikk på hverandre.

9,6mm. er vel en slaktepatron tror jeg? Den morsomste var nok 6,5x27R, den er spesiell. Jeg har studert min litteratur fra Vidar Andersen og Trond Strømstad og strandet på deres henvisning SAA1115.

 

SAA1115:

6,5mm. Roneszewsky, 6,5x27R Tesching. Tysk sivilpatron 1/1 produksjon ca. 1890-95. Hvis noen mener noe annet ville det være greit med en tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bevisst har jeg ikke lagt opp til å samle på .30 US patroner 7,62x33:

Når man først stadig kommer over noe så ender det opp med at man arkiverer det man ikke hadde fra før. Her om dagen fikk jeg inn en kortholdsversjon, tom åpen mantel. Dette er vanlig å finne hos 7,62x63 Springfield/.30-06 og 7,92x57. Det lønner seg å bytte og dele med andre her inne :wink:

normal__30_US~0.JPG

I utgangspunktet en kjedelig patron, men kan bli interessant når man får en serie av ulike typer.

normal__30_USa.JPG

Bunnstemplene taler for seg, Nr.4 er litt uoriginal, det er en RA hjemmeladet med blyspiss. Det jeg bør skaffe er en original Norma med blyspiss og en og annen Winchester i sivil versjon. Nr.5 er stemplet NP 55 (Norma). Nr. 7 er en med stålhylse. Nr.8 er en uvanlig korthold fra LC. Når det gjelder plast så er jeg fortalt at det finnes en hvit, er det noen som kan bekrefte det? Er det andre patrontyper som er observert? (Jeg ser bort fra bunnstempler.)

Link to comment
Share on other sites

normal__17.JPG

En hyggelig mann her på Kammeret skaffet meg denne .17 Hornet med en unik blykule, den er omtalt i en annen link her inne.

Jeg ville likevel vise hvor morsom denne patronen er, en YouTube film viser at folk skyter med denne ut til 300 yard, ikke dårlig.

For å vise hvor smått det er har jeg satt en .22LR helt til venstre, deretter .17 Hornet med kule. .17 Remington. .17HMR. og til sist minstemann .17 Mach 2.

De to siste er Rimfire.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk noen morsomme patroner i dag fra en god venn her på Kammeret :wave:

normal_6%2C5x27R.JPG

Fra venstre: Måler 9,6x16,54R C.O.L.28,78mm. Hylsebunnen er merket 9,6mm. Geco. .38 Special av ukjent opphav for meg. Deretter 6,5x27R. For sammenligning har jeg satt en .25-20 Winchester for å vise forskjellen, de ligner ved et raskt blikk på hverandre.

9,6mm. er vel en slaktepatron tror jeg? Den morsomste var nok 6,5x27R, den er spesiell. Jeg har studert min litteratur fra Vidar Andersen og Trond Strømstad og strandet på deres henvisning SAA1115.

 

SAA1115:

6,5mm. Roneszewsky, 6,5x27R Tesching. Tysk sivilpatron 1/1 produksjon ca. 1890-95. Hvis noen mener noe annet ville det være greit med en tilbakemelding.

 

Den 38spl er Svensk M/72 for S&W revolver M/58 med aluramme.

http://www.amkat.se/index.php?Env=Text- ... u_Value_B=

 

http://www.amkat.se/index.php?Env=Ammo& ... _Name=Ball

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Polske__22LR.jpg

Kom over disse eskene, polske .22LR:

Jeg var en ivrig .22LR konsument som løp ned dørene i sportsbutikkene fra 1971 og utover. Alt jeg kom over måtte testes.

Denne esken derimot har jeg aldri sett før. Er det noen som husker dette merke og kan si noe om når dette var i handelen her på berget?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Der skjer så lite på denne fronten så kanskje det kan hjelpe litt om vi forteller litt om hva vi samler på av patroner og dertil relaterte ting som esker, pakker, reklame o.s.v.

 

Mange samler en patron av hvert kaliber, noen samler bunn-merkinger, 7,92 er et stort samle område. Plast- (løspatr.), hagl-, militære-, patent-, randtenningspatroner. Slik kan man fortsette. Tomme hylser kan man selvsagt også samle på samt kanonhylser.

 

Kanskje får vi gode idèer av å lese om andres samlinger. Masse bilder er jo gøy.

 

Kommer tilbake til hva jeg selv samler når jeg ser responsen på dette.

 

Jeg leverte inn en søknad om å bli patronsamler like før jul 2016. Mitt interessefelt er begrenset ned til all ammunisjon i original forpakning fra Kynoch. (Kanskje dumt jeg ikke spesifiserte dette i søknaden)

 

Reklame effekter, bilder og generelt alt annet fra denne fabrikken er også av interesse.

 

Jeg har også svært sansen for gammelt ladeutstyr!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som kan samle på "alt" av patroner.

 

Her er 3 En Bloc klips med henholdsvis M2 Ball, M2 AP og Rødplast. Jeg er litt på jakt etter avfyringspatroner til granatene og eventuelle annet som er naturlig til Garand'en.

 

Har også rifla selvsagt :D Men den mater jeg mest med hjemmeladd konkurranseammo.

 

4qo3fm.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
normal__450_adams_1.JPG

normal__450_adams_3.JPG

Fra venstre:

# .450 Adams Mk.1 kom i 1868. Engelsk.

# .455 Webley kom i 1887. Engelsk. Denne er ikke sjelden for oss samlere, men er tatt med for å vise forskjellen på .450 Adams.

# .380 Long Center Fire. En sivil patron, den er også engelsk og kom i 1870-80.

# .41 Long. Colt Inside Lubricated. Hylselengde 28,6mm. Kom 1895-96. En sivil patron fra USA.

# .38 Special for sammenligning, den har litt lengre hylse enn .41 Long. (.38 Spec. hylselengde 29,20.)

 

Hva vi samler på, det blir utrolig mye rart.

 

Hvis det skal være helt ret så er den du viser MK VI med kappet kugle og den kom først i 1938 og blev approberet i september 1939.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...