Jump to content

Raufoss 7,92x57, nysgjerrigper lurer litt...


høggern

Recommended Posts

Intresserer meg litt for raufoss produsert ammunisjon, og har sett på endel raufoss 7,92x57.

Det jeg vet om dette er at det ble produsert 7,92 på raufoss fra en gang på 20 tallet og fram til ca 1950.

Patroner jeg har sett har vært med bunnstempling fra ca 1932 og fram til 1950.

 

Ammunisjonen jeg har sett fra før krigen hadde blank kule, sannsynligvis med lignende mantellegering som krag ammunisjon hadde på samme tid, noe med jern/stål i, for kulene kan ruste, og kulene er magnetiske. De patronene jeg har sett fra etterkrigstiden har stortsett vært 1948, 49 og 50, og der er de aller fleste med kuler som ikke er magnetiske. Men det er noen kuler fra -48 som er magnetiske, der ser man også at mantelfargen er lik den som er på krigs-tids produsert ammunisjon.

 

Mesteparten av den ammunisjonen jeg har sett har ikke vært i pakker men har vært løse patroner, men jeg har sett endel pakker med skudd. Endel pakker jeg har sett med ammunisjon fra 1948 har vært 50 skudds pappesker uten noen slags trykk eller logo.

Men mesteparten av det jeg har sett av pakker fra 1948-1950 er pakker der ammunisjonen var i en 300 skudds papp "battlepack" med bærehåndtak, inni denne var det 20 pakker med 3 ladeskinner a 5 patroner i hver pakke(dvs 15 skudds pakker). Disse 15 skudds pakkene er veldig lik tyske 15 skudds pakker fra krigen. På noen raufoss produserte 15 skudds pakker er det gjenbrukt tyske pakker hvor den tyske etiketten ligger under den nye fra raufoss.

 

Her kommer da de tingene jeg lurer på.

*1948 produsert 7,92 har både magnetisk og ikke magnetisk kule, er dette vanlig?

*Var det mest vanlig med 15 eller 50 skudds pakker?

*Var det vanlig at raufoss gjenbrukte tyske pakker?

*Ladeskinnene som var på disse 7,92 patronene, var det nyproduserte eller gjenbrukte tyske?

Link to comment
Share on other sites

Her kommer da de tingene jeg lurer på.

*1948 produsert 7,92 har både magnetisk og ikke magnetisk kule, er dette vanlig?

*Var det mest vanlig med 15 eller 50 skudds pakker?

*Var det vanlig at raufoss gjenbrukte tyske pakker?

*Ladeskinnene som var på disse 7,92 patronene, var det nyproduserte eller gjenbrukte tyske?

 

Ja det virker som det var vanlig.

Har sett mest 15skudds pakker så tror det er den mest vanlige.

Ja ganske vanlig har sett endel av de pakkene.

Nyprodusert. De tyske er litt forskjellig fra de norske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett slik ammo som er bunnstemplet fram til 1950. Når slutta raufoss å produsere 7,92?

 

Jeg har sett det bli skutt ca 5 cm samling på 100m med både 1948 og 1950 lot av slik ammo, hvor god samling kan man forvente av denne ammunisjonen i en god børse?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har skutt opp adskillige grå 50-skudds-pakker, uten merking. Mener disse pakkene hadde patroner med hylsemerking både 1948 og 1950. Hvis jeg leter, kanskje jeg har noen slike esker fortsatt...

15-skudds pakker med 3 x 5 i klips det mest vanlige, kom i 300-skudds pappesker.

 

Patroner fra 1930-årene, med niklet kule, kom ofte i 50-esker. Mulig dette var patroner tatt ut av mg-belter og pakket i esker man hadde tilgjengelig?

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja, de aller største fiskene har jo også en tendens til å ramle av før man får veid dem. Men det er synd, for det var noen skikkelige godbiter du skjøt opp der :winke1:

 

Det kan jo så være, men min holding til ammo er den skal brukes ikke samles :mrgreen: Har skutt flere kasser med gammel 6,5x55, 30.06 og 8x57 ammunisjon. Mye var sikket flott samle ammo i noen øyne, men ikke i mine.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett det bli skutt ca 5 cm samling på 100m med både 1948 og 1950 lot av slik ammo, hvor god samling kan man forvente av denne ammunisjonen i en god børse?

 

En gang i tiden fikk jeg hendene på en kasse med RA49, og den holdt greit tieren på 100 meter, men ikke mer.

 

For øvrig var den ammoen i 15-skuddspakker av beige, porøs papp med fiolett trykk. Ingen ladeskinne og SS-kule med messing-mantel.

Link to comment
Share on other sites

Var det forskjell på raufoss 7,92x57 ammo som var produsert før krigen og de som var produsert under og etter krigen?

 

De som var produsert før krigen var vel for "colt" M1929-miter (kongsbergprodusert browning M1917-miter i 7,92mm) mens de som var produsert under og etter krigen vel var for både mauserrifler og miter/mg?

Link to comment
Share on other sites

Måtte grave litt i gamle arkiver for å finne et papirbilde som kan gi dere svar på dette vanskelige spørsmålet. Ser man nr 4 og 5 fra venstre på bildet så er det av de tidlige norske med lengre total-lengde. De var 84-82mm lange OAL.

 

792norske_zps04b5865a.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Patroner fra 1930-årene, med niklet kule, kom ofte i 50-esker. Mulig dette var patroner tatt ut av mg-belter og pakket i esker man hadde tilgjengelig?

 

Har mange skudd med nikkelkule, disse har jeg fått tilsendt på tøybånd til mg, og noen har jeg fått løst. Har aldri sett skudd fra 30-tallet i esker. 50-talls greier har jeg fått i 15, 50 og 300 esker.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Høggern du er bønnhørt.

 

Raufoss startet med 7,92 produksjon i 1925, merket som Kragpatroner på samme tid med 4delestreker og lotnr. lot 4 er kjent.

Samme type merking i 1926 men uten at selve lot-nummeret er slått inn.

1927 tapte de masse penger på Tyrkia-kontrakten, tyrkiske tegn i bunnen

1928, 29 og 30 vanlig merking RA m/to delestreker og årstall

1931 t.o.m. 1937 SS merking (stor spisskule)

1939, 40, 41 lik merking som 1928 m.fl.

1948, 49 og 50 kjenner vel alle, 1950 to ulike m/u delestreker.

 

Dette ifølge liste fra forrige århundrede.

 

Då har du 'an?

Link to comment
Share on other sites

Omladde eller hylser som lå ubrukte på lager, ikke lett å vite. Jeg kan ikke huske å ha sett etterkrigs med blank kule. Er du sikker på at det er originalt ladede militære patroner? Selvsagt kan der ha vært rester av slike kuler også, hvem vet.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg den store dybdekunnskapen om Raufoss sine 7,92 patroner:

Jeg fant frem mine Raufosspatroner for sammenligning hvis det bidrar litt, jeg må si det er et sammensurium av kuler og årstall.

normal_Raufoss_1.JPG

Dette er årstall 1935, levert i originalesken her i klips a, 3stk. = 15 patroner.

 

normal_Raufoss_2.JPG

normal_Raufoss_3.JPG

Her er et oppsett kronologisk i de årstallene jeg har. Rødplasten vet jeg ikke når den kom, men det må vel være fra Bakelittfabrikken.

Legg merke til patron nr.3 og 4, begge fra 1941. De har ulike kuler, men de kan være omladet i en tid med knapphet på råvarer?

 

normal_Raufoss_4.JPG

Dette er et MG-belte med patroner fra årstall 1935, legg merke til blanke kuler, de fra esken lenger opp har kobberfarget mantel og samme årstall.

Jeg føler meg rimelig sikker på at dette er et originalbelte, ubrukt.

 

normal_Raufoss_5.JPG

Her ser vi en vanlig 7,92 fra Raufoss (1935) sammenlignet med sidemann 8x61, også fra Raufoss (1938.) Det ser ut som samme kule.

 

normal_Raufoss_6.JPG

Her er skolepatron/korthold (Norma) fra 1951, her er det brukt andre hylser, tyske?

 

Alle de blanke kulene biter på magneten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tilsvarende kasse med innhold og korrekt verktøy for fornuftig destruering av dette :lol:

2zhgvwn.jpg

Dette er for øvrig 1950 Årgang, Enkelte esker er brune i pappen og de fleste er i samme farge som 300skudds kartongen de ligger i.

innholdet i kassen var forseglet med metall, antagelig sink.

De fleste av ladeklipsene er blanke, men en del er jevnt matte.

Har skutt ca 500 smell av denne ammunisjonen uten klikk.

Hadde en del 1948 årgang (mener jeg det var) tidligere, men hadde da ikke rifle i kaliberet, så disse ble solgt til høggern om jeg ikke tar helt feil :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...