Jump to content

Hvilke kaliber? Quiz


Veidinn

Recommended Posts

Skyter fra hofta uten oppslag eller nettsøk.

Synes nr. 1 kan minne om noe i 9,3x57R/360 NE i fasong. I så fall kan nr. 5 være noe 8mm-aktil Larsen eller Scheibengreier. Gi gjerne et vink om jeg er på rett jorde ;-)

Må si jeg også lurte på om nr. 7 hadde noe med drivpatron for harpun/redningsline å gjøre. Det er koppen (nr. 8) som spiller meg et puss. Er det et tidlig stadie i trekking av hylser eller ei veldig stor berdanhette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å gjette og bomma ganske grovt der, ja...og fortsetter uten å konferere litteraturen.

Nr. 1, snakker vi kanskje en engelsk expresspatron her? Synes hylse 7 ser ut til å ha Mauser A-base (om det er rett navn), du skjønner hva jeg mener håper jeg.

Artig den løspatronen. Tipper på noe sentertent, enten med boxer/berdan eller en innvendig tenner. Til revolver?

Link to comment
Share on other sites

Håpløst med så sparsommelige opplysninger, det finnes et utall alternativer i dette området.

 

Den siste er derimot karakteristisk, Cattle Killer Mod.30 fra Schermer. Riktignok står det "Blank" (løspatron) i kildene dine, men hvem har bruk for en slaktemaskepatron (drivpatron for bolt) i løs?? Nok en inkurie i oversettelsen fra tsjekkisk. :o:)

Link to comment
Share on other sites

Ifølge tidligere eiers notater så er patronene i følgende kaliber:

 

11,15x60R L.K. Ex.

11,15x52R L.K. Ex

10,4x50R Scheiben

11,3x51R Dutch

10,35x48R Italian

10,75x49R Werndl

10x52R Einheit

Schermer cattle killer

 

Var det så vanskelig da :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...