Jump to content

En gammel krudtboks


bubo

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Gildt at noen (hvertfall to :D ) setter pris på bilder av gamle fine ting,da får en mer lyst til å dele. Tråden til Jon på svartkrutt er jo reine godtebutikken,der er jeg innom stadig vekk! Det nevnes noe om etiketter til røksvakt krutt der...kanskje her kunne vært en lur plass å vise dem fram..? :D

Jeg prøver meg hvertfall med ei kruttflaske fra nitedals,som skiller seg fra de andre jeg har sett bilder av,ved at Christiania er utelatt i teksten.

normal_20151109_180403.jpgnormal_20151109_180335.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig flotte,sammenlignet med kruttemballasje av i dag!!

Noen formening om hvordan innpakningen har vært på disse,metallbokser eller karduser eller annet?

Muligens runde/ovale metallbokser,da de to nederste er noe usymmetriske og vel også den røde hadde gjort seg best på en rund boks.Den er litt kortere,men kompenserer det med høyden,så alle havner på 100 gram? Hadde det vært karduser måtte en nok hatt ei tunge uten trykk på til overliming...

Dateres til rett rundt århundreskiftet ser det ut til av guldmedaljene. Med GRØNT N.R.S. Hagl-geværkrudt som den seneste,den har hvertfall fått nytt 4-sifret telefonnummer.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

normal_20151128_192752.jpg

 

Begynner å minke på gammel kruttemballasje hos meg nå,men legger ut disse også,kunne jo være en eller annen syns de er gilde å se på... :) tipper den med GRAN på er den eldste?

Er det noen som har noe stående på hylla hjemme,må dere ikke være sjenerte for å legge ut et bilde her! :)

Behøver jo ikke være norske....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En litt sørgelig kardus med Krag-Jørgensen krutt som muligens er litt eldre enn jeg har trodd...??

Brødrene Enger grunnla Norma projektilfabrik i 1902 og etter norsk offentlig rettskrivning ble aa byttet til å i 1917. Men kanskje litt snålt at kruttet ikke er skrevet med dt...ifølge Steinsnes i Våpenjournalen byttet ikke Nitedal navn på sine sortkrudt-patroner til svartkrutt før andre verdenskrig var slutt.

 

normal_20151212_191436.jpgnormal_20151212_191526.jpg

normal_20151212_193031.jpgDenne eska har jo ingenting her å gjøre,men er vel hvertfall fra før 1925.. :D

Link to comment
Share on other sites

Artige Norma ting. Må bare rette årstallet litt, Norma ble grunnlagt høsten 1894 og ble A/S i 1895. Kuleesken er nok ganske gammel, den er for 8mm kuler og de hadde flere typer 8mm i 1906 men de har nok startet enda tidligere med det kaliberet. Hadde engang en fin samling med gamle Norma-esker og mener å huske flere ulike adresser i Kristiania-tiden men tror ikke jeg fant utav hvilken som var eldst.

Patronladning begynte de nok med rundt 1908.

Link to comment
Share on other sites

Mye norsk historie i ting fra Norma.

Hadde bilde av ei enda eldre eske jeg hadde engang, d.v.s. jeg hadde to slike esker. En var full og en hadde en god håndfull med kuler. Dette er kuler til 4''' Kammerlader M1860 med dyp uthulning bak, de i eskene var også papirviklet med voks/fett papir.

4%20kuleesker%20-%20Kopi%202_zpsm0u7igsg.jpg

 

Om noen vil fordype seg mer så har "noen" skrevet noe her:

 

http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=11150#p11150

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

NITEDALS KRUDTVÆRK BRUNT SPORTKRUDT.

No 3 for hagelgevær.

normal_20160523_191755.jpg

På de senere kardusene heter det Brunt SportSkrutt.

normal_20160521_223932.jpg

normal_20160521_223601.jpg

På nederste bildet er to lignende 200 grams,tyvlånt fra svartkrutt.no-linken oppe i tråden,av justnæs og Jon.

Den med Norsk Sprængstofindustri har GRAN I NITEDAL under grisen,mens den andre (kun etikett) er ganske identisk,

men tilføyet DISPONENT: Pluss noen små forskjeller,se bl.a stolpene ut for SPORTKRUDT. Den mangler også NBS-og

200 GRAM trykket på siden,så den har muligens aldri vært i bruk...

 

Det skulle ikke forundre meg om det fantes enda flere varianter av denne....men jeg hadde blitt forbauset langt inn

i gampe-raua om noen gadd å vise oss andre det... :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok ingen bokser med Brun-krutt i dag men der kan være gamle papirbilder. Brunkruttet kom vel på slutten av 1880årene og var i produksjon til rundt 2.VK så der er helt sikkert mange typer bokser/etiketter/karduser.

Norsk Sprængstoffindustri kjøpte Nitedals i 1917 og dermed forsvant Georg Frølich sitt navn.

Link to comment
Share on other sites

Takker for fine bilder nok en gang,Veidinn,ble ikke så veldig forbauset over at du hjelper til,hele tråden er jo nesten som en privat utveksling av bilder oss to imellom! :)

Håper flere,også de som har postet bilder av kruttbokser og lignende i andre tråder her på kammeret,eller andre steder,ville tatt seg tida,det kunne jo blitt litt sveis på det om vi fikk samlet det litt på samme plass...?

Det er nemlig ikke overveldene mye å finne om en søker på kruttboks eller lignende på nettet..

 

Om en søker på denne karen her,Frederik Sundt,finner en så og si null opplysninger i dag.

normal_20160524_204947.jpg

BEST GUNPOWDER SOLD BY FREDERIK SUNDT CHRISTIANIA

Link to comment
Share on other sites

Veldig artig lesning for de av oss som leser Gotiske bokstaver flydanes... :D

Men de Sundtene som er nevnt i forbindelse med Frølich er Johan Lauritz som kjøpte maskinene fra Frølichs fyrstikkfabrik etter brannen i 1861,og hans brødre Oluf Christian og Eilert Sundt.

Ingen Frederik...

Link to comment
Share on other sites

En teori kan da være at denne Sundt er en senere generasjon som drev med krudtsalg?? F. H. Frøliich ser ut til å ha stått på egne bein etter hvert, kun i 1862 at jeg finner noe kompaniskap med andre.

Det het jo Christiania (Kristiania) t.o.m. 1924.

Link to comment
Share on other sites

Om disse stjernene har noen spesiell betydning,vet ikke jeg,men de er vel brukt som pynt/utsmykning i alle tider uten at det nødvendigvis har hatt noe med jøder/religion å gjøre..en kan jo også spørre om grunnen til å velge et villsvin til FABRIK MÆRKE..

 

Her er en gråpapir-innpakket haglkrutteske,ubrutt forsegling,totalvekt 170 gram. Eneste som peker til Nitedals Krudtværk er den påklistra lappen av en Special-patron.Noen som har en formening om det er en noe mer dekorativ eske under denne uanselige innpakningen? Eller hva N C står for?

normal_20160601_200211.jpg

 

normal_20160601_204319.jpg

 

normal_20160601_200149.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...