Jump to content

Sandnes Aducer Verk


t000

Recommended Posts

Da jeg ikke lenger får lov til å endre mine innlegg må jeg poste endringer som svar.

 

Noen som kjenner til om SAV produserte militært materiell? Ammunisjon, granter etc?

 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Sandnes_Aducerverk_(SAV)

 

AS Sandnes Aducerverk (SAV) var en metallbearbeidende industribedrift i Sandnes (Rogaland). Bedriften ble grunnlagt under navnet Sandnes Industritomter A/S i 1943. Allerede året etterpå ble navnet skiftet til Sandnes Aducerverk. Bedriften ble nedlagt i 1986. Sine første lokaler hadde bedriften i Sandnes sentrum ved Sandnes støperi. I 1947 flyttet Sandnes Aducerverk til nye lokaler på Hana. Gjennom 1950- og 1960-tallet ekspanderte bedriften. Det ble kjøpt en ny tomt på Riska. Fabrikklokalene der ble offisielt åpnet i 1972. Fram til 1984 foregikk produksjonen til Sandnes Aducerverk både på Hana og Riska. Dette året ble fabrikkbygningen på Hana solgt og hele produksjonen samlet på Riska.

Link to comment
Share on other sites

Min farfar jobbet der i mange år, frem til det ble nedlagt. Sant å si vet jeg ikke så mye om hva de produserte, men jeg har ihvertfall ikke hørt at det ble produsert noe militært utstyr der. Min farfar er dessverre ikke lenger her, ellers skulle jeg spurt ham, men jeg kan høre med min far. Dersom jeg finner ut noe kan jeg komme tilbake med info.

 

Det finnes forøvrig flere bøker om Sandnes sin historie, jeg vil tro det er mulig å oppdrive det meste av informasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Noen som kjenner til om SAV produserte militært materiell? Ammunisjon, granter etc?

Trur ikkje det, dei produserte støpegods.

 

Sandnes Aducerverk begynte sin virksomhet i eget bygg på Hana i 1947. Bedriften ble utviklet for å spesialisere seg på støping av aducergods – et støperiprodukt kjent for sin styrke og seighet. Fabrikken vokste fort og hadde i slutten av 1950-årene 400 tilsatte. Den dekket da 90 % av behovet på det norske markedet. I 1971 flyttet bedriften til Riska, og den ble nedlagt i 1986. Bygningene ble kjøpesenter i 1987, supplert med Havanna badeland i 1991 og Havanna lekeland i 2007, men begge er avviklet. Senteret heter nå Hana Sanz.

 

Ref: https://www.sandnes.kommune.no/Fillager ... del%20.pdf

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en lengre samtale med en min svogers far. Han er fra Kluge-familien som var på eiersiden på flere støperier i Sandnes.

Sandnes Aducer Verk kom ikke i gang med nevneverdig produksjon før etter 1945. De andre støperiene produserte heller ikke noe militært materiell til tyskerne under krigen. Men det kan ikke utelukkes at tyskerne kjøpte sivile byggevarer av støperiene. Eks. vindusrammer og soil-rør.

 

Har også spurt min far om dette, og han sa at det ikke var samarbeidsvilje med okkupasjonsmakten under krigen. Jonas Øglænd Sykkelfabrikk (DBS) lagde granater (selve skallet) for Raufoss sine 40mm Bofors kanoner før krigen. Under krigen så ønsket ikke sykkelfabrikken å produsere for tyskerne, så da truet tyskerne med å henrette arbeidere hvis dem ikke produserte. Hvor mye Jonas Øglænd produserte for tyskerne vet jeg ikke, men min far har sett slike "granat-skall".

 

Som en kuriositet så kan det nevnes at det ble laget hagler på sykkelfabrikken etter krigen, dette dreier seg om Mauser K.98 som ble bygget om til enkeltskudds hagler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...