Jump to content

Fra hagl nr 1 til BB


bubo

Recommended Posts

Litt på sparket kan jeg si at i 1880 så var der brukt både # 1 og BB samt 3B og 4B, største var "Svanehagl" minste var "dunst" som var mindre enn # 12.

På 30tallet finnes der reklamebretter i tre med Nitedals Special husker disse gikk til 4A, skal se om jeg finner et bilde av et slik.

Link to comment
Share on other sites

Hei,vi tar gjerne noen bilder av gamle patroner ja... :) Og takk for infoen fra riktig gamle dager...

Kanskje mitt spørsmål heller skulle vært når de sluttet med haglnr 1...

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... pos=-24128" target="_blank

Disse pakkene hopper over nr 1,var diameter på disse 3 3/4?

normal_20150905_093546.jpgnormal_20150905_093651.jpg

Har også noen AA patroner,og du viser til 3 og 4 A,sluttet disse nummer kanskje med at raufoss la ned produksjonen?

normal_20150905_093525.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant bilde av de tidlige Nitedals brettene bak på SARA Bulletinen No.89 August 2004.

Da var åpenbart # 1 fremdeles i bruk men ikke BB og andre B'er, så skillet kan godt være etter 2.VK.

På Nitedalsbrettene fra '30tallet så går det i 1A til 4A som de største som man ser.

 

Nitedals%20bretter%20tre_zpswlrqovll.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en special haglnr 1,men ingen større..stod det 4A og 3A på skillingennormal_20150905_142554.jpg.eller AAAA og AAA.?

Etpar bilder av Special med C i nyere esker merket spesial,vel fra etter ´45,kan de ha hatt hylser liggende gjennom krigen?

normal_20150826_183508.jpgnormal_20150826_183642.jpg

Noen kan jo selvsagt ha byttet om patronene engang i tiden,men spesielt 10 pakningen med innlegget fra Mustad virker veldig urørt.

 

Litt mer om nitedal special..det er jo 2 forskjellige culoter,der NITEDAL er etpar mm større på den ene,dette står i patronkatalogen fra 90-tallet (som jeg dessverre fremdeles ikke vet hvem som er mester for).Jeg har 92 patroner/tomhylser,av disse er kun en med stor skrift..

Der fins også to typer trykk: en hvor nedre del av CogI nesten tangerer hverandre og en veldig bred topp på A-en i nitedals,

og en med rimelig god plass mellom Cog I...i min roteskuff er det 14stk av førstnevnte og 78stk av siste. normal_20150826_183147.jpgnormal_20150826_183121.jpg

Sikkert KUN for spesielt interresserte,og de er det nok ikke mange av her på kammeret,dessverre.. :D

Tar med de forskjellige skillingene jeg har også...noen som har flere typer?normal_20150826_195838.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Interessant! Jeg har også en slik 25pk med C patroner, jeg regner den pakken som noe senere enn 1945 som hadde vært logisk med slike patroner, kanskje 1948-50.

Jeg har aldri finstudert trykket på Special-patroner men ser variasjonen du oppdaget.

 

Katalogen du nevner var det Trond Strømstad som laget og jeg var litt involvert jeg også. Selv skrev jeg en artikkelserie i Våpenjournalen 1990-91 om temaet og laget katalog over de norske haglpatroneskene vi kjente 1993-94.

Link to comment
Share on other sites

Tror også 25 pakningen er senere enn 10 pakningen utifra skillingene.10 pk har skillinger mrk NITEDALS KRUDTVÆRK,mens 25 pk har skillinger mer lik nitedals ekstra....selvom jeg nå ser at sortkrudtpatronene forekommer med begge typer skilling...kanskje tidlige og sene sortkrudts....?normal_20150905_181025.jpg

 

Da må jeg takke Trond Strømstad for patronkatalogen,og deg for eskekatalogen! :D Hadde det snart vært på tide med en øket,revideret udgave ?

 

Artikkelserien i våpenjournalen fikk jeg av en snill mann fra vestlandet for en tid tilbake...dessverre stoppet det etter nitedalspatronene,så jeg mangler raufoss og evnt andre norske...hinthint :D

Link to comment
Share on other sites

Har sendt deg PM.

Flate 10pk ser ut til å ha kommet rett før eller under 2.VK, de eldste har veldig stiv papp. Mange av disse eskene er omgjort til andre patrontyper enn det de var laget til, de er da over limt med en liten etikett. 25pk med fullt trykk var sporadisk i bruk etter krigen, ofte på billigere patroner (Gul bl.a.) men også på Ekstra og Spesial. I tillegg kommer alle de eskene med gummistempel av ulike utførelser.

Link to comment
Share on other sites

normal_20150905_203544.jpg

Her er en av disse eskene som er omgjort fra blå til ekstra,dessverre er ekstra-etiketten falt av,men en ser limet.

normal_20150905_203636.jpg

Var patronene i disse to eskene like? 60 øre stykket for de øverste er det vel ingenting å si på... :D

normal_20150905_203442.jpg

25-pakning Nitedals Ekstra.

normal_20150905_203838.jpg

10-pakning Nitedals Ekstra.

normal_20150905_212803.jpg

Siden tråden starta med haglstørrelser,tar vi med en gummistemplet Engene Nobel nummer B :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

normal_20160228_142606.jpg

Fremdeles litt forvirra angående haglstørrelsene A og B faktisk..hagl nr 1 er vel grei,den må være 3 1/4 mm,mens BB er 4mm,det står jo på eskene..

Kan dette være diameter på haglene:

Nr 2: 3 1/2 mm

Nr 1: 3 3/4 mm

BB : 4,0 mm

B : 4 1/4 mm

A : 4 1/2 mm

AA : 4 3/4 mm

3A : 5,0 mm

4A : 5 1/4 mm

Veidinn sier litt oppe i tråden at i 1880-åra var det B-er som gjaldt,mens specialene med "C" fra 30-åra bruker A-er.

Ingen B-er på brettene..

På bilde er det en Engene Nobel fra omtrent samme tida som Specialen,men med en B.

Mitt spørsmål er om det er noen som har specialer med B-er eller Engene med A-er liggende derute?

Ca midt på bildet er det 2 Raufosser fra nogenlunde samme tidsrom(50-60-åra,høy culot),en med BB og en med AA,og en populær med BB fra 60-tallet,bare for å forvirre enda mer...

 

En eller annen gang på 70-80-tallet kom det vel en lov som forbød haglpatroner med mindre enn 100 hagl,ettersom jeg husker,så da forsvant vel disse selv om spesial-eskene hadde tabell med BB og A opp mot 1990..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri interessert meg særlig for haglnr., i dag har jeg lite eldre norske haglpatroner med sjekket de jeg har og ingen har haglnr./type du etterspør. Sjekket litt i en flott katalog fra Nitedals 1930tallet men haglstørrelser er ikke nevnt, samme gjelder Jakttabeller fra 1920 og 30tallet. Bladde videre i norske våpenkataloger fra samme tidsrom, ingen haglstørrelser.

Den Engene du viser med gummistemplet "B" kan godt være en spesialbestilling fra noen som sverget til den størrelsen, slik gikk an den gang.

Den beste referansen vi har på standard haglstørrelser på 1930tallet er nok patronbrettene (hyllene) med Special og dermed så tror jeg at "B" ikke var en standard størrelse.

Videre så trodde jeg at B var mindre enn BB jevnført A og AA m.fl.

Link to comment
Share on other sites

Mye fine bilder :)

 

Verdt å merke seg;- Raufoss Hagltabell (første bilde), viser at Engelske (UK) nr.7 og Norsk nr.7 begge skulle være 2 1/4 (2.25mm). Dette stemmer dog ikke,.. gammel Norsk nummering og UK var jo i stort sett like, men ved nr 7 skiller de seg.

De gamle Raufoss og Nittedøler var som det står; nr.7 = 2.25mm.- Men UK nr.7 var, og er fortsatt 2.4 mm,.. ganske betydelig større og motsvarer dagens Norske og US nr.7.5

 

beklager om litt OT

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ikke OT dette bobby,setter pris på alle innlegg. :)

Jeg har fisket fram noen hagletabeller fra nettet,og det viser seg vel at det er litt omtrentlige størrelser på de norske pakkene jevnt over,og B er nok mindre enn BB ser det ut for ja,spørsmålet er da hvor nr 1 skal være...Jeg får nok sprette den grønne 1-eren lengst til venstre og måle hagldiameteren.... :lol:

 

En kompis spurte hvor mange hagl det var i specialen Nr 4A og det hadde jeg ingen peiling på,men etter tabellen under her kan man vel tippe på rundt 35 kanskje..

 

 

normal_20160301_160130.jpg

 

Men nå noe ganske annet...jeg hadde jo noe flisespikkeri angående Specialpatronene litt tidligere i tråden,denne gangen er det Svartkrutt med fuglehunder og andre raser jeg vil plage dere med :)

normal_20160228_124211.jpg

 

I patronkatalogen er det to typer av denne,den vanlige nr 3023,og nr 3024,"sankt Bernhard".

 

normal_20160228_190959.jpg

normal_20160228_190908.jpg

 

Fikk nyss tak i ei tomhylse kal 28,og ved sammenligning er der noen forskjeller som jeg lurer på om er typisk for disse to variantene:

 

normal_20160228_122357.jpg

Som man ser er det litt forskyvninger av bokstavene,blant anna T-en over A-en...på den "normale" nederst er T Ørlite til venstre,mens øverste har T godt til høyre for toppen av A.

normal_20160228_122445.jpg

 

Øverste bikkja er også noe annerledes,om jeg enn ikke akkurat vil kalle den en typisk Sankt Bernhard,men da trykket i min patronkatalog er heller kleint,lurer jeg på om dette er forskjellen på disse variantene,altså dette med forskjøvet tekst?

normal_20160228_122618.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk for noen år siden tak i 3 og en halv pakke engene blå cal 12 i pakker med tiuren. Alle var haglnummer AAA. Jeg sprettet et par patroner og de inneholdt ca 34 gram og disse var ca 5mm og det var 43 hagl i patronen. Hadde håpet å jakte rådyr med denne halve eska men skjøt noen over kronograf og de ga rett i underkant av 300m/ s

Dette er svartkrutt hastigheter og det holder sikkert men jeg synes det er spett

Link to comment
Share on other sites

Har lite haglpatroner pr i dag men fant nok til å bekrefte bubo's oppdagelser på Svartkrutt m/hunder. De med ulike hunder har også ulik størrelse på tekst.

Den såkalte St. Bernard setteren med tykkere snute har også tykkere hale og andre småforskjeller, i tillegg så er skriften annerledes. Det bør komme klart fram på bildene under her, patronene ligger på samme plass bare rotert.

 

P3010001_zpsj9bn4nwq.jpg

 

P3010003_zpsdzgjrfuh.jpg

 

Se plassering av bokstavene i forhold til hverandre i hver av linjene

Link to comment
Share on other sites

Det var gildt med de engene med A-nummerering,358,og interressant at hastigheten var så lav,men det kan kanskje henge sammen med alderen på kruttet? Var skillingen merket med 3A eller som du skriver med AAA? Hadde jeg hatt plenty av disse hadde det vært rimelig nostalgisk å tatt en Tiur med slik ein ja,med ei fiin gammel sideligger... :)

Oppdaget jo på et bilde jolarsen la ut her at for å finne hagldiameter på no 1,er det jo bare å kikke på eska,hehe...

normal_20160301_213245.jpg

Men om en skal tyne inn en enkelt-B også mellom No1 og BB i norske nummer blir det 2 nummer på 1/4mm..Så om ikke andre har norske patroner med B,kan det jo hende som veidinn antydet at det var en engelsk lord på jakt i Norge som gikk tom for favoritten,og besøkte Krudtværket med egne ønsker.. :)

En eller annen gang må man ha begynt med BB hvertfall,og den eldste jeg har er vel Raufoss fra utpå 50-tallet engang,men mange har adskillig mer materiale enn meg!!

 

Takker også for bilder av hunde-patronene,skal vi da anta at letteste måten å skille disse variantene på er skriften,om man bare har èn patron tilgjengelig?

Link to comment
Share on other sites

Står 3A på shillingen men AAA på eska.

Tror også kruttet har blitt dårligere men jeg testet noen special (med C) og disse gikk ut med ca 400. Men har nok noe med lagring å gjøre. Blir de lagret i et veldig tørt miljø tror jeg hastigheten faktisk øker i forhold til da de var nye

Link to comment
Share on other sites

Da jeg drev og forsket og samlet norske haglpatroner på begge sider av 1990 hadde jeg en venn på Nittedal som begynte å jobbe på Nitedals i 1930. Han fortalte meg at man brukte tysk krutt i Special og senere Spesial. I Engene patronene brukte man norsk ballistit, min gamle venn sa at ballistiten var "dynamitt".

Så som dere er inne på over her så kan disse krutt-typene ha ulik utvikling under lang lagring.

Link to comment
Share on other sites

Syns absolutt du skal legge ut dataene dine over eldre norske haglpatroner,358win!

Om det ikke akkurat er relevant for dagens haglejegere,så er jeg sikker på det er interessant lesing for oss som sysler med slikt.. :D

Link to comment
Share on other sites

Men i jøsses namn da mann,jeg trodde jeg begynte å få et grep om det nå,men så kommer du med dette.. :D

Her er jo størrelsene benevnt no.4 a til 12 i teksten,men 4 B til 12 under bildet..er disse A-ene og B-ene egentlig samme str i norske nummer da,bare brukt litt vekselsvis og tilfeldig oppover i tida?

Noen enkelt-B finner jeg ikke i noen tabeller,og begynte å lure på om det kanskje var et litt svakt BB-trykk,men finner hvertfall to av disse,så det tviler jeg på..

normal_20160302_182436.jpg

 

Angående DUNST-hagl fant jeg det nevnt i Schaannings artige bok fra 1916,hvor han er på zoologisk innsamlingsreise i Finnmark og skyter på alt som rører på seg. Akkurat denne" jakten"går føre seg i 1902:

normal_20160302_180143.jpg

normal_20160302_175908.jpg

Link to comment
Share on other sites

Okei,jeg gir meg ikke... :)

Endel nr står jo på eskene,og hvis vi går ut i fra at tegningen i Larsens katalog er riktig mtp størrelsesforholdet,skulle det bli noe i denne duren:

Nr 2 : 3 1/2 mm

Nr 1 : 3 3/4 mm

Nr BB: 4 mm (AA samme str?)

Nr A (B?):4 1/2 mm

3A/3B : 5 mm

4A/4B : 6 mm

Sv.hagl:9 mm

Dette er selvsagt gode gamle norske nummer,ikke US.

normal_20160305_164325.jpg

Har bare ei full eske av disse AA patronene,om noen har en enkelt å selge for spretting og måling,send meg PM :)

 

Fant fram etpar haglposer,hvorav den ene med Nr 3A opprinnelig,men nå med lett blanding hagl fra 2,5 til 3,5mm.. :?

En av posene er fra DEN NORSKE HAGGELFABRIK,Drammen. Noen som har noen opplysninger om denne fabrikken? Eneste jeg finner på nettet er en Ludvig,født i 1865,som jobber der i 1900.(Folketelling,Drammen Kjøbstad)

normal_20160302_180401.jpg

 

Den andre fra Stavanger Tinfabrik,litt mere kjent.

normal_20160302_180256.jpg

 

Reklame i NJFF-tidsskrift 1950:

normal_20150912_205721.jpg

Link to comment
Share on other sites

Til å begynne med ser det ut som kun engelske hagl var gode nok for de norske patroner,her nitedals fra litt før 1910:

normal_20160308_201812.jpg

Også i 2 flotte kataloger fra Larsen og Hagen fra litt utpå 20-tallet,er det kun prima engelske hærdede hagl i ferdig-ladede patroner som gjelder..en kan riktignok få kjøpt norske hagl i 12,5 kg poser hos Hagen til kr 7,50,mens engelske koster kr 9,00.

Katalogene ligger her :)

http://www.samlervapen.net/

I Drammen starta de haglproduksjon rundt 1900,og i Stavanger bygde de tårnet i 1911,så det kan jo være at Nitedals benyttet dem i patroner etter 1910,dette kan kanskje finnes utav ved å grave i andre kilder enn jeg har tilgang på.

normal_20160308_201658.jpg

Sakset fra nettet (Pedersgata)

Link to comment
Share on other sites

Noen tørre fakta om haglstørrelse AA.

 

Raufosspatron kal. 16/65.

 

normal_20160310_201453.jpg

 

63 hagl i patronen,vekt 415 grain = snaue 27 gram.

 

normal_20160310_200634.jpg

 

Ikke like runde alle sammen,men jevnt over ca 4,25 mm.

 

normal_20160310_200539.jpg

 

Noe som plasserer AA mellom BB og A i tabellen.

 

normal_20160310_202308.jpg

 

Så vet vi det og det hadde vi ikke tippet. :D

Med 458s opplysninger om 3A patronene ovenfor nærmer det seg en komplett tabell:

Nr 2 - 3,5mm

Nr 1 - 3,75mm

Nr BB - 4mm

Nr AA - 4,25mm

Nr A - 4,5mm

Nr 3A - 5mm

Nr 4A sannsynligvis 6mm (evnt 5,5)

Da gjenstår bare enkelt B-en,og kanskje de andre B-ene fra Larsens 1880 katalog,om disse avviker fra A-ene og har vært brukt i ferdig-ladede patroner noengang.

Link to comment
Share on other sites

Det forsvant noen innlegg angående Svenske haglnr og når disse gikk over til US,under tilbakestillingen i februar,her er fasiten fra Jeger&Fisk:

normal_20150912_213055~0.jpg

Det gikk vel ca 25 år før Nitedals fulgte etter,uten at jeg husker årstallet nøyaktig..(rundt `95?)

 

Det var også litt forvirring om haglstørrelser her på kammeret i 2008: :lol:

viewtopic.php?f=3&t=10471&hilit=haglst%C3%B8rrelse+og+antall

 

Fra Norma jakttabell 1985/86,ny lov om antall tillatte hagl i patronen:

normal_20160313_144055.jpg

Hvem sitter og dikter opp slike lover??

En eller annen som jaktet utover 2000-tallet kan sikkert huske hvilket år de opphevet dette tøyset? :)

Link to comment
Share on other sites

.. :D En liten historie i denne sammenheng.- Jeg var ung (15år) sjømann i utenriksfart og hadde en diskusjon i messa med en svensk matros og vi var totalt uenige om dette med størrelse på hagl.

Han hevdet med en voksen manns autoritet at haglen økte i størrelse alt etter høyere nummer på disse.

 

Jeg mente selvfølgelig det motsatte!!

 

Han springer ifra middagen og opp på brua for å få bekreftelse for det han mente var korrekt av 1.Styrman som var kjent som en som visste ALT om våpen og ammunisjon (han var gift med syd-afrikansk dame og jaktet også der nede).

 

Slukøret svensk matros kommer ned igjen med vantro uttrykk i ansiktet,.. jo 1.Styrmann hadde bekreftet det jeg hevdet.

 

Fakta var jo at vi begge hadde rett. :D ... en tid uten mobiler og internett dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå viser det seg at jeg ikke er førstemann som har undret seg litt på disse haglnummerne...under et reklamebrett fra tredveårene har en eller annen (muligens kjøbmannen) skrevet diameteren på haglene så godt han kunne. Riktignok har han skrevet 3 1/4mm på både hagl nr 1 og 3,men dette skyldes vel bare en hektisk hverdag på krambua...BB har han også fått med,men fra 2A og oppover er det blankt... :)

 

normal_20160511_201716.jpg

 

normal_20160511_201816.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var nok bare en muselort,Jæger.. :D

normal_20160518_182405.jpg

 

Men idag var det noen røde hunder jeg ville lufte...

De grønne kikket vi jo på for ei stund sida,med litt forskyvninger i teksten. Det samme gjelder de røde,letteste måten å se forskjellen på de to variantene må være teksten...her er bikkjene:Øverste patron er "st.Bernhard". (Forskjellen gjelder altså den øverste bikkja på patronene)

normal_20160517_205706.jpg

 

Teksten på de to er nøyaktig like lang,men bokstavene er litt forskjøvet,ses lettest på D-en i Nitedals i forhold til S-en under.

normal_20160517_205525.jpg

Løp og sjekk i skuffene..! Det finnes også en mystisk variant av disse hvor Krudtværk er skrevet Krudtwærk i bunnstempelet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...