Jump to content

Norske haglpatroner


Veidinn

Recommended Posts

Ser sjelden og aldri noe om/med norske haglpatroner har på forumet. Det er et artig og ikke minst fargerikt samleområde. Hvis folket bidrar med det de har i skuffene og kassene sine så kan dette bli en god og lærerik tråd.

 

Selvsagt er det mest gøy med de riktig gamle og helt topp om de er i flott stand.

 

DSC04036_zpsd9ec1e8e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.. Rotet langt inn i våpenskapet etter noe jeg kunne huske å ha liggende.

 

En stk nittedal express 2er hagl samme type er det faktisk skutt gaupe med her i kommunen for noen år siden.

 

Og en stk whinchester? Rådyr og rev 2er hagl.noen som fortalte meg at norma hadde vert importør av disse? Skriften er dessverre gått bort på denne... Husker å hatt esken av denne men fant den ikke nå...

 

r1efr7.jpg}

Link to comment
Share on other sites

Den siste av de røde er også tyske nemlig ROTTWEIL TIGER, de svarte er Rottweil Waidemannsheil

 

Selvsagt er det en Tiger, jeg så nok ikke så nøye.

 

Virker egentlig som om der er lite interesse for haglpatroner for tiden, håpet i det lengste at denn tråden kunne få noen "ut av skapet" :)

 

De patronene som erfaringsmessig er vanskelige er jo de eldste, gjerne fra Kristiania-/Christianiatiden. Slike i flott stand og originalladet vil nesten alltid være gromme. Enkelte butikkpatroner fra Schou, Larsen (LV), Hagen m.fl. er også sjeldne, kanskje spesielt i andre kal. enn 12 og 16.

Noen Nitedals i kal 10, 14 og 28 kan også være vanskelige. Ellers så mener jeg at noen korte Øvelsepatroner fra sent 50talle sjelden dukker opp, samt "krisepatroner" at hylser som skulle stjernebrettes ble ladet med skillingbrett, eks. Nitedals Blå.

De tidligste RP/RA, særlig Sortkrutt Jaktpatroner(?) er umulige.

Enkelte Hof patroner er også sjeldne.

 

Dette var bare en overfladisk gjennomgang uten noe oppslagsverk tilgjengelig

Link to comment
Share on other sites

Får ta en aller siste HLR på denne tråden med mindre den skulle komme igang igjen.

Tenkte å vise litt annet enn selve patronene. Fra mitt arkiv:

 

DSC04046_zpsdc48acfa.jpg

I 1906 fikk Norge sin første indeviduelle OL gull ved G.G. Skatteboe. Han brukte selvsagt Nitedals krutt og det ble åpenbart gjordt en avtale om å bruke mannen og hendelsen i reklamen. Der ble laget en tegning av Skatteboe som ble brukt i annonsene deres fra ca 1908 til 1919. Fra ca 1912 ble samme tegning preget på deres NRS patroner. Bildet viser litt av det hele, inkl. orig. brev sendt til Skatteboe om nevnte tegning

 

 

DSC04044_zps8d242a4a.jpg

 

Nitedals kom på banen med Jakttabeller i 1925, t.v., neste jeg har funnet er 1929, i midten. På 30tallet kom der de fleste årene mener jeg. Slike foldere har vært gitt ut av andre i ulike utførelser lenge, eldste jeg har er 1882.

 

 

DSC04045_zps5697c059.jpg

Her fra innsiden av 1929

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hei har to gamle reklame brett fra nittedals patroner! lurte på om noen her viste om det var noe verdi i disse brettene.? det eldste tre brettet var det noen som sa skulle komme fra ca 1930 og det stålbrettet skulle komme fra ca 1960! :) fikk desverre ikke ut bildet av de to brettene!

MVH Sindre

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye å bidra med her, da jeg egentlig ikke samler på haglepatroner. Men da det noen ganger følger med slike når jeg kjøper blandede kasser osv, så har jeg noen i en liten kasse. Jeg vet ikke hvor gamle disse er, men antar de fleste er fra rundt 60 tallet.

 

DSCN9488.jpg

 

De fra midten og til venstre er kaliber 12, de to øverst til høyre er kaliber 24, under en i kaliber 20, og 3 i kaliber 16. Messingpatronene er desverre ikke ladet, det er også to andre tomhylser. Sikkert ikke noe sjeldne greier, men det er vel det beste jeg har av Norske haglepatroner.

 

Har også noen esker, men de er nok vanlige de også:

 

DSCN9489.jpg

 

Noen utdrag fra en ikke så gammel katalog, men morro å lese:

 

DSCN9492.jpg

 

DSCN9493.jpg

 

DSCN9494.jpg

 

DSCN9495.jpg

 

DSCN9496.jpg

 

DSCN9497.jpg

Link to comment
Share on other sites

Patronene på det første bildet ditt spenner over en lang periode. De blå Engene Ball. er nok fra 30tallet det samme er Special med "C", "Populær" er fra 60tallet. Messinghylsene ble nok normalt solgt tomme uten ladning, gøy med uskutte men helt greit med fine skutte uten skader.

Du har ei litt uvanlig eske Nitedals Spesial "murstein", disse var i bruk en relativt kort periode og er uvanlige å finne i dag.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info. Den ene messinpatronen er nok ikke skutt, det ser ut som det er bare haglene som mangler i den.

 

Det finnes jo mye spennende innen haglepatroner også, men det blir for mye å samle aktivt på. Jeg er mest interessert i militær ammunisjon, da fortrinnsvis Norsk, Britisk og Tysk.

Link to comment
Share on other sites

En fin tråd :D Minnene fra tenårene mine strømmer på. Det var og er noe spesielt med papp.

Som 16 åring var det stas å putte patronene fra Nittedal i løkkene på patronbeltet som selvfølgelig var av ekte lær. Alt annet var fysj. Det hele var en seremoni med dyp meditasjon før man gikk ut i skogen. Og patronen hadde sin egen lukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fint lite av ordentlig gamle, norske haglepatroner.

Kom over ei eske for 25 patroner som var litt mer enn halvfull. Man kan bare se rester av lim der etiketten har vært.

Det jeg syntes var spesielt var av hylsa er USA-produsert og skillingen er merket Raufoss. Patronene ser ikke ut til å være hjemmeladet, de er meget fine og like i lengde. Noen som kan fortelle noe om disse?

Raufoss%20r%C3%B8d%20USA.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vaquero's Nit. Ekstra har nok mistet culloten sin engang, man ser det noen ganger på eldre haglpatroner. Spenninger i messingen slik at de sprekker og faller av. Ingen sjeldenhet bare ei ødelagt patron :(

 

JJ's Made in USA er ganske vanlige og stammer fra tiden rett etter 2.VK. Tyske hylser var ikke å oppdrive og man brukte det man fikk fatt i.

 

RA Sortkrutt med lys grønn hylse og denne typen tennhette regnes for å være fra 30tallet.

Den mørkegrønne er relativt sein, antar utpå 60tallet.

Link to comment
Share on other sites

Man takker så meget for verdifull informasjon og lærdom. Jeg slenger på et knippe Raufosshylser i messing og et lite knippe seine Nitedal.

Messinghylsene: tre i 12 gauge som skiller seg fra hverandre i bunnmerking og diameter på hettelomme(en 'vanlig' og en 'liten'). De to i 20 gauge med stor og liten hettelomme og forskjellig merking. Den til venstre står det Raufoss Amm. Fabrikker på mens den tilsvarende i 12 står det Raufoss Patronfabrik på. Hadde vært moro å vite kronologien på disse.

Raufoss%20messing%2012%2020.jpg

 

Nitedalspatronene er nok relativt nye, jeg har en heil drøss Spesial men bare ei som er merket 'Special'.

Nitedal%20papp%201.jpg

Nitedal%20papp%202.jpg

Nitedal%20papp%203.jpg

 

Edit: Har rettet litt tall og tekst.

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan spørre du, mer enn.... :lol:

 

Messinghylsene fra Raufoss ble først merket Patronfabrikk ca 1922 - 24/25, så endret de navn og det ble Ammunisjonsfabrikker 1925 - ca 1935 mulig noe lengre? Videre RA og fremdeles stor hette opp til tidlig 1950tallet (?) Og tilslutt RA * * og lita hette fram til tidlig 60tallet(?)

 

Nit. Special med C fra 1930 til kanskje 1945 om der var hylser igjen da?

 

Nit Spesial med lav cullot ca 1946 - 49, den helt t.v. ca.1950 - 55.

 

Nit Ekstra skillingbrettet ca 1940 - 50årene. Stjernebrettet 1958 - 64

 

Alle årstall må bli ca. vanskelig å finne det mer presist.

Link to comment
Share on other sites

Ganske uvanlig patron dette, har ikke sett den opp/ned tidligere men det er ikke uvanlig på andre Nitedals-patroner fra den tiden.

Vanskelig å gi eksakt årstall men innenfor 1909-15 ligger den nok. Patrontypen er ikke nevnt i 1908 men er med i 1911 ser jeg i arkivet.

Link to comment
Share on other sites

Messingesker har jeg ikke satt meg så veldig inni, tror den øverste er eldst.

 

Raufoss RRR er en artig patron, lite å finne om denne men den kom nok trolig ca 1923-24 og var kun på markedet i få år. De fleste man finner av disse er ubrukte hylser, få original-ladede. Helst skal de da ha Raufoss Patronfabrikk dekkskilling. Navne-endring til Ammunisjonsfabrikker årsskiftet 1924/25

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker heilt feil har jeg sett dem demonstrert på Filmavisen(?). Ikke den gang den gikk på kino, riktignok :mrgreen:

Det var aluminiums(?)patroner fra Raufoss til bruk under tøffe forhold, de demonstrerte det ved å hugge ut en patron som var frosset inn i en isblokk og skjøt den. Lurer på om det var i ei Kongsberg M1922.

Siden den omtalte avis var i svarthvitt og fine farger kan jeg ikke si om den blanke patronen hadde en anelse kulør.

Mind you, dette må være omtrent for 15 år siden. Det kan også være et annet program/promo-film for Raufoss jeg har sett denne filmsnutten i. Jeg kan ha drømt det hele men håper at noen kan støtte meg ved å si at de har liknende opplevelse.

De nederste ser ut til å være hylser før lading og et par brukte.

Link to comment
Share on other sites

Du er et levende leksikon JJ, med klisterhjerne. Det stemmer, mener det var i 1958 da RA mopeden ble lansert. Alu. hylsene virket greit i fine blanke kammer men gikk ikke tilbake som messing og papp for den del. Derfor klebet de lett i ru dårlige kammer. De prøvde derfor å eloksere noen for å se om de kom lettere ut etter skyting da men resultatet var ikke godt nok og prosjektet ble skrinlagt.

De på bildene er trolig eneste overlevende av de elokserte med unntak av en "gullfarget". De der finnes noen av er matt alu.farget, noen av disse har haglnr. i bunnen, noen har RAUFOSS på siden, der finnes med og uten bunnmerking, o.s.v.. Og en type gullfarget som nevnt.

 

Bildene jeg beskar er her:

 

RAAlu2_zps2de03635.jpg

 

RAAlu3_zps83afab88.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...