Jump to content

Avstandsmåler testet: Redfield Raider 550 METRIC


barerobert

Recommended Posts

REDFIELD RAIDER 550 METRIC RANGEFINDER

 

IMAG0489.jpg

 

Foranledning

 

Jeg har sett behovet for å kunne være sikker på avstander under jakt og har lett etter en rimelig avstandsmåler som er enkel å bruke og som er hendig nok til at den får plass i lomma.

Leupold har etter sigende Redfield som sitt undermerke og deres målere får etter et kjapt googlesøk jamt over bare skryt. Jeg lette så litt rundt og fant til slutt en Redfield som virka lovende og rimelig nok til å passe mitt budsjett.

Jeg bestilte den fra Jakt og friluft (som forøvrig sendte den samme dagen jeg bestilte) og har nå fått testa den litt både under jakt og varierende forhold.

Det jeg har erfart er utelukkende positivt.

 

Fakta

 

Avstandsmåleren heter "REDFIELD RAIDER 550 METRIC RANGEFINDER", den kommer i fargene "Black" og "Mossy oak", begge versjonene leveres i enten metrisk eller imperialsk målestandard.

 

Vekt: 139,7 gram

Forstørrelse: 6x

Objectiv: 20mm

Nærgrense: 1,2 meter

Maks målelengde: 503 meter.

 

Inntrykk

 

Avstandsmåleren kommer i en plastinnpakket eske med et litt kult vintage design.

IMAG0405.jpg

I eska er måleren, et batteri, en reim, futteral med beltehempe, bruksanvisning og papirer for å kunne registrere produktet på hjemmesidene til produsenten.

IMAG0409.jpg

 

Måleren føles meget lett, den er merkbart lettere enn eksempelvis en mobiltelefon.

IMAG0486.jpg

 

 

Erfaringer

 

Å se gjennom denne er som å se gjennom en hvilken som helst kikkert og fokusen er fin å justere, den er meget treg slik at den ikke endrer seg i lomma.

Den brukes med en enkelt knapp som ved et trykk skrur den på og neste trykk gir en enkeltmåling. Måleren måler hele tiden om man holder inne knappen.

Jeg har ikke erfaring med annet enn en billig måler en kompis har, så hvor kjapt en måler skal måle vet jeg ikke. Men, denne måler nesten umiddelbart når jeg trykker inn knappen.

Den måler ned til 2 meter, selv om det er uvesentlig.

Oppgitt makslengde for måling er underdrevet. Jeg målte en husvegg på 568 meter i øsende regn rett etter at jeg hadde tatt den ut av eska!

 

Jeg har fått testet den under varierende forhold og det later til at det ikke finnes begrensninger på denne saken.

Måker som ligger på havet har jeg målt ut til 187 meter og fortøyningsblåser som ligger normalt i havet har jeg klart å repetere målinger på 335 meter på.

Så mørkt som det blir i nordNorge om sommeren når det regner og er skikkelig overskyet var ingen stopper for at jeg klarte å måle tett skog til 458 meter.

Så langt har ikke regn vist seg å begrense bruken på noen som helst måte. Kun om der kommer regndråper på linsene, da bruker den litt lengre tid på å måle.

Det er forsåvidt ikke et problem siden reima som følger med festes i bakkant og linsene henger da nedover.

 

 

IMAG0494.jpg

 

Konklusjon

 

Jeg er meget fornøyd med kjøpet. Måleren har målt de gangene jeg vil ha målinger og er lett å ta med seg, tar lite plass og er ikke synlig/skremmende for vilt. Den kostet meg 1950,- kroner og det synes jeg er en pris som kan forsvares av selger.

Rett og slett MYE for pengene!

Link to comment
Share on other sites

Den har ikke opplyste tall.

Den bruker batterier av type "CR-2". Disse får man tak i nær sagt overalt.

Meget lang batteritid på de, jeg vet ikke hva måleren drar av strøm men har på følelsen at det går nok et år mellom hver gang man skifter. :)

 

Fikk tatt et bilde gjennom måleren, men det var ikke lett. Krevde en del finjustering og hjelp av fruen 8)

 

Snapshot_20120727.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Rekkevidden på en avstandsmåler, begrenses av hvor bra det målte objektet reflekterer laserstrålen.

En husvegg gir mye bedre refleks enn vilt og tereng. Derfor kan man få målinger langt over oppgitte data fra produsenten.

Prøv på ett veiskilt. Tipper at du greit kan måle 800-1000 meter med måleren.

Begrensningen på alle målere er hvor god refleks du finner i terrenget, og styrken på laseren.

Ofte kan man "jukse" med å måle på ett berg/stein etc. i nærheten av viltet du vil måle avstanden til.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som et fornuftig kjøp til jaktbruk. Starta med en nikon prostaff 440 som jeg fant på salg i usa. Denne holdt også til "normal" jakt, men målte ikke mer enn 350-400 meter. Langholdssyka kom og jeg bytta den ut i en Leica CRF1200. Langholdssyka fortsatte å jage i kroppen så denne ble igjen bytta ut i en Leica CRF1600. Denne måler som oftest langt nok og har vinkelmåler, trykkmåler og temperaturmåler.

 

Bortsett fra at Nikonen var ekstremt dårlig i skumring så gjorde den jobben på jakt. Og da gjør helt sikkert denne Redfielden det enda bedre :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, det har jeg ikke. Referanseproduktet i dette tilfellet er en billig måler av merke "Focus" fra Magasinet som ikke er av noe særlig kvalitet å snakke om slik at kontrollmåling blir vanskelig.

 

To målinger mot en Leica 600 ga samme resultat, men da bare på 100+- meter. Her målte vi heller ikke fra nøyaktig samme plass, og tilmed en høydeforskjell på 1-2 meter så det blir bare antagelser.

 

Hadde vært moro å lånt seg en highend måler som f.eks Leica og sett forskjellene.

 

 

Å måle på veiskilt har jeg ikke tenkt på. Den lengste repeterbare målingen jeg har fått til er som tidligere skrevet mot en husvegg på 568 meter. Men nå er dette en måler tiltenkt jakt så hold utover 250-300 meter blir uinteressant for beregning av mål.

Den kan dog selvfølgelig brukes for å se gangavstander og lignende :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...