Jump to content

Rust !


beech

Recommended Posts

Hei, ser ut som jeg kan trenge noen ekspert tips.

 

Lang historie kort, var på reinsjakt i helgen, i sikkelig møkkavær, snø, regn omhverandre hele dagen.

Kom så tilbake til hytta, var så sløv av meg å sette børsa (browning a-bolt) opp mot hytteveggen til tørk, uten å ta ut sluttstykket.

Ingen skudd ble løsnet hele helga.

 

Kom så hjem, tenkte det var på plass med en liten puss før børsa blir plassert i våpenskapet. Til min store overraskelse var sluttstykket, der tennåla kommer ut, begynt å ruste!! samt, litt rust der lyddemperen skrues på. Børsa er så å si heilt ny!

 

Er dette normalt?, dårlig metall? Børsa er av blånert stål.

 

Hva bør gjøres? Kan rust stoppes, ? Sprer rusten seg?

 

Hilsen fersk reinsjeger.

Link to comment
Share on other sites

Grundig puss med olje bør løse problemet, mulig det må en god porsjon tålmodighet og mye gnikking til for å løse problemet.

Det er helt normalt at våte våpen som ikke blir tatt hånd om ruster, ja... :wink:

 

Kan anbefale silicon cloth til å tørke våpen med, jeg har x antall slike slengende rundt, og til enhver tid en liggende i våpenskapene,

ALLE våpen får en overgnikk med siliconfilla om de har blitt tatt i, før de legges/settes tilbake på plass.

Link to comment
Share on other sites

1. Når du anskaffer nytt våpen til bruk i plussgrader, er det første du skal gjøre å plukke fra hverandre, gjøre rent alle flater for så å sette inn med egnet anti - korroderende middel, eksempelvis Eezox. Du skal plukke fra hverandre sluttstykket, ta låskasse ut av stokken, magasin etc. Alt rengjøres og settes inn med eksempelvis Eezox.

 

2. Etter slik bruk som du var ute for i helga, er det første du skal gjøre når du kommer "inn i hus" å tørke av rifla med en tørr klut. La tørke på et varmt, tørt rom. Sett inn alle steder du kommer til med eksempelvis Eezox.

 

3. Etter sesong, tar du igjen fra hverandre våpenet, inspiserer, og gnikker inn med olje de stedene du ikke kommer til med stokken på.

 

Selv foretrekker jeg olje i avtrekket - i stedet for rust, men delte meninger om det.

 

 

PS! Jeg har ikke rust på noen av mine våpen, og jakter i våte Vestlandslier hele høsten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...